Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rosa "kolumnoi" taas vaihteeksi Hesarin pääkirjoitus aukeamalla. Aika väsynyttä.

Vierailija
17.09.2024 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010699478.html

Missä kuplassa tai todellisuudessa tuo ihminen elää? Toi teksti voisi olla validi ja tuore about 1970-luvulla.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Rosan oma poika identifioidu muunsukupuoliseksi mekkoilumieltymyksensä vuoksi, koska pojat eivät käytä mekkoja? Kannattaisi ensin siivota oma pesä, ennen kuin alkaa meuhkaamaan muille. Transeilla on muutenkin ummehtuneimmat sukupuolikäsitykset.

En tiedä Rosan lapsesta ja hänen sukupuolestaan mitään, mutta nuo ummehtuneet sukupuolikäsitykset eivät ole ollenkaan tuttu kokemus minulle. Minä olen ihan perusjuntti bisse, mutta pyörin paljon transrikkaissa porukoissa (turreja, IT-nörttejä, lauta- ja roolipelaajia, Setalaisia, jne). Niissä saa olla juuri omanlaisensa ja pukeutua miten haluaa.

Vierailija
22/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Rosan oma poika identifioidu muunsukupuoliseksi mekkoilumieltymyksensä vuoksi, koska pojat eivät käytä mekkoja? Kannattaisi ensin siivota oma pesä, ennen kuin alkaa meuhkaamaan muille. Transeilla on muutenkin ummehtuneimmat sukupuolikäsitykset.

En tiedä Rosan lapsesta ja hänen sukupuolestaan mitään, mutta nuo ummehtuneet sukupuolikäsitykset eivät ole ollenkaan tuttu kokemus minulle. Minä olen ihan perusjuntti bisse, mutta pyörin paljon transrikkaissa porukoissa (turreja, IT-nörttejä, lauta- ja roolipelaajia, Setalaisia, jne). Niissä saa olla juuri omanlaisensa ja pukeutua miten haluaa.

Niin, olette autistivammaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paraskin puhumaan sukupuolistereotypioita, kun itse puhuu sisustusksesta, siivoamisesta ja shoppailusta, aivan kuin juuri nämä kolme asiaa olisivat kaikkien tylsien ja tavanomaisten naisten ainoita huveja.

Typerä artikkeli, mutta tämä on myös typerä vasta-argumentti. Se että joku on sukupuolistereotypian mukainen ei ole ongelma. Ongelma tulee siitä että ihmisiä painostetaan stereotypioiden mukaisiksi. Sen painostuksen kritisoijan ei tarvitse itse olla mitenkään epätavallinen.

Vierailija
24/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun kerran noita tabuja ja normeja ja mystisiä valtarakenteita joita kukaan ei havaitse on kyseenalaistettu ja ravisteltu puoli vuosisataa, miten on mahdollista että niitä on vielä olemassa? "

Miksi meillä ei ole maailmanrauhaa vaikka siitä on puhutta ja sitä ajettu vuosisatoja?

Ehkäpä koska kaikki asiat eivät katoa tai muutu vaikka niitä pontevastikin ajaisi. Onneksi asiat kuitenkin yleensä menevät jonkin verran parempaan suuntaan vaikka kaikki paha ei poistuisikaan.

Vierailija
25/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lukee herran vuonna 2024 hesaria?Sama kuin lukisi teinien subjektiivisia mielipiteitä somepäivityksistä.

On siellä aika monta uutistakin jos vain vauvaudut sen lehden avaamaan.

Vierailija
26/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä tasa-arvo-ihmiset eivät koskaan mainitse, että Suomessa on OECD-maiden eriytynein koulutus. Siis sukupuolittunein. Täysin naisistunut peruskoulumme ei pysty enää tuottamaan tasa-arvoista koulutusta - tytöt lukioon, pojat amikseen. Tyttöjen pisa-tulokset eivät ole tippuneet - pojat romahtaneet. Naisopettajat tutkitusti suosivat tyttöjä - tutkittu anonyymeilla kokeilla. Ainoa OECD maa, jossa tytöt pärjäävät paremmin myös matikassa, lumo-aineissa. 

Yolle mennään nykyään yo-todistuksella, joten valtavan epätasa-arvoista työntää pojat amikseen tms. Ainut OECD-maa, jossa naisilla korkeampi työllisyysaste. Ainut länsimaa ja Natomaa (+Kreikka ), jossa yleinen asevelvollisuus sukupuolen perusteella - tähän liittyy myös valtavasti työsyrjintää sivareille ja vapaatetuille. Totaalit vankilaan.

Miehiä syrjitään työnhaussa päiväkoteihin ja muihin naisten aloille - naisille toki omat tasa-arvo-ohjelmat miesvaltaisille aloille etc. etc. Lähihuoltajuudesta ja isän asemasta, adoptiosta en viitsi edes aloittaa.

Rosan oman puolueen eduskuntaryhmässä ei ole yhtään heteromiestä, kun Atte on nyt vapaalla - ihanan tasa-arvoista ja moniäänistä.

Vierailija
27/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi oikeasti olla noin hallusinaatioissaan? Rosan ensimmäinen lause: "Suomalaisten kuvitelma siitä, että täällä eläisi tasa-arvoinen kansakunta, on myytti."

Sitten hän jatkaa miten täällä miesten ja naisten todellisuudet erkanevat toisistaan. Oikeasti tilanne on täysin päinvastoin. Täällä miehet on feminiinisempiä kuin missään ja naiset maskuliinisempia kuin missään. Länsimainen yhteiskunta nimenomaan tasapäistää sukupuolia, ei tee niiden välille eroa. Ja Rosan pointtaama aloituslause siitä, että suomalaiset.

Hän voi mennä katsomaan tilannetta Kiinaan, Intiaan, Pakistaniin tai vaikka Qatariin ja kertoa sen jälkeen, että kuinka nimemomaan suomalaiset on niin huonoja tasa-arvossa. Meillä nimenomaan ei ole täällä voimakkaita sukupuolistereotypiota, mutta ei tarvitse kuin mennä rajan yli Venäjälle, niin huomaa miten siellä sukupuolistereotypiat elävät erittäin voimakkaina. Miehet ovat miehiä ja naiset naisia, eikä yhteiskuntanormisto (eikä paikoin edes laki) salli mitään muuta.

Mutta kuten sanottua, Rosa on niin läpeensä ideologiansa uhri, ettei hän yksinkertaisesti kykene näkemään todellisuutta. Hän ei näitä omia aivopierujaan varmaankaan tee enää nykyisin edes trollatakseen, vaan hän uskoo niihin aidosti. Se on sikäli sääli itsensä kannalta, että näistä mieleensä luomista demoneista hän ei tule pääsemään koskaan vapaaksi. Hänet on tuomittu ikuiseen kurjimukseen omassa uhridemografiassaan.

Vierailija
28/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lukee herran vuonna 2024 hesaria?Sama kuin lukisi teinien subjektiivisia mielipiteitä somepäivityksistä.

Ne tärkeät uutiset on luettu ulkomaalaisista laatumedioista 12 tuntia aikaisemmin.

Vierailija
29/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä tasa-arvo-ihmiset eivät koskaan mainitse, että Suomessa on OECD-maiden eriytynein koulutus. Siis sukupuolittunein. Täysin naisistunut peruskoulumme ei pysty enää tuottamaan tasa-arvoista koulutusta - tytöt lukioon, pojat amikseen. Tyttöjen pisa-tulokset eivät ole tippuneet - pojat romahtaneet. Naisopettajat tutkitusti suosivat tyttöjä - tutkittu anonyymeilla kokeilla. Ainoa OECD maa, jossa tytöt pärjäävät paremmin myös matikassa, lumo-aineissa. 

Yolle mennään nykyään yo-todistuksella, joten valtavan epätasa-arvoista työntää pojat amikseen tms. Ainut OECD-maa, jossa naisilla korkeampi työllisyysaste. Ainut länsimaa ja Natomaa (+Kreikka ), jossa yleinen asevelvollisuus sukupuolen perusteella - tähän liittyy myös valtavasti työsyrjintää sivareille ja vapaatetuille. Totaalit vankilaan.

Miehiä syrjitään työnhaussa päiväkoteihin ja muihin naisten aloille - naisille toki omat tasa-arvo-ohjelmat miesvaltaisille aloi

Suomalaisten miesten kannattaa muuttaa Suomesta pois.

Vierailija
30/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lukea jotain hyvällä pössiksellä uusia ajatuksia herättävää ja väistän suosilla Rosan kolumnit.

Vierailija
31/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihminen on vapaa, kun hän tekee omapäisiä ratkaisuja".

Mitäköhän tuo sanoisi minun omapäisestä  ratkaisustani pukeutua naisellisesti ja supersäädyllisesti, käydä kirkossa, olla kääntymässä ortodoksiksi, noudattaa konservatiivisia arvoja ja perinteisiä sukupuolirooleja (niitä, missä mies maksaa laskut)? 

Väärin kapinoitu? 

Ñ47, autisti, entinen kovapalkkainen ja koulutettu työntekijä, nykyään kotirouva Jumalan armosta

Vierailija
32/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lukee Herran vuonna 2024 hesaria?Sama kuin lukisi teinien subjektiivisia mielipiteitä somepäivityksistä.

Korjasin tärkeimmän kohdan. 

Vierailija
33/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi oli hyvä kolumni. 

Vierailija
34/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥴🥴🥴

Vierailija
35/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tavis keski-ikäinen nainen ja minäkin olen kokenut sukupuoliroolit jossain määrin kapeiksi ja ahdistaviksi. En tiedä kuka heteroseksuaali jossain kohtaa elämäänsä ei olisi?

Vierailija
36/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hänellä on pari ihan aiheellista pointtia kirjoituksessaan kuten esimerkiksi se, että niin kauan, kun homo -sanaa käytetään haukkumatarkoituksessa, on homofobia yhteiskunnallinen ongelma. Mutta sitten oli tuo porttikongiin lorottava pissaliisa -kohta, joka on Meriläiselle tyypillistä överiksi vetämistä ja tasa-arvon näkemistä siellä, missä sitä ei ole. Porttikongiin kuseskelu ei ole voimaannuttavaa eikä ihailtavaa käytöstä keneltäkään. En myöskään ymmärrä, miksi hänen piti vetää therianit mukaan kolumniin, jonka aiheena ovat sukupuolet ja sukupuoliroolit. Meriläisellä on lukuisten aiempien kolumniensa perusteella monesti vaikeuksia hahmottaa lukijan näkökulmaa, sanoihin ja ilmaisuihin liittyviä mielikuvia sekä sitä, mikä on olennaista hänen käsittelemänsä aihepiirin kannalta. Sen vuoksi hänelle tulee noita kummallisia ylilyöntejä ja sivuraiteelle harhautumisia. No, ainakin täss

Oletpa ilkeä. Kyllähän ne saattaa istua maantielläkin oikein kiinni liimattuna. Ainakin kesäkeleillä ja muutenkin kauniilla ilmalla. 

Ajatus tuntuu olevan, että muut muuttaa asioita, jos tarpeeksi itkee ja polkee jalkaa. 

Vierailija
37/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täysin naisistunut peruskoulumme ei pysty enää tuottamaan tasa-arvoista koulutusta - tytöt lukioon, pojat amikseen. Tyttöjen pisa-tulokset eivät ole tippuneet - pojat romahtaneet. Naisopettajat tutkitusti suosivat tyttöjä - tutkittu anonyymeilla kokeilla. Ainoa OECD maa, jossa tytöt pärjäävät paremmin myös matikassa, lumo-aineissa. "

Eiköhän poikien koulumenestykseen ole aika lailla vaikutusta kodilla ja ympäristöllä. Jossain Helsingin Lauttasaaressa pojistakin lukioon menee 90%, Itä-Suomessa heikoimmillaan vaan 20%. 

Ei tuo ero voi vain opettajilla selittyä.

Vierailija
38/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tärkeät uutiset on luettu ulkomaalaisista laatumedioista 12 tuntia aikaisemmin.

Eli et oikeasti edes lue Hesaria mutta kuitenkin kuvittelet tuntevasi sen sisällön?

Vierailija
39/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tavis keski-ikäinen nainen ja minäkin olen kokenut sukupuoliroolit jossain määrin kapeiksi ja ahdistaviksi. En tiedä kuka heteroseksuaali jossain kohtaa elämäänsä ei olisi?

Esimerkki tällaisesta.

Vierailija
40/105 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paraskin puhumaan sukupuolistereotypioita, kun itse puhuu sisustusksesta, siivoamisesta ja shoppailusta, aivan kuin juuri nämä kolme asiaa olisivat kaikkien tylsien ja tavanomaisten naisten ainoita huveja.

Sukupuolistereotypia = kulttuuriin sisäänkirjoitettu oletus, että nämä kiinnostavat naisia