~♥ TAMMIKUISET vko 7 ♥~
Kommentit (80)
joo meillä tytöt on syntyneet noin 1v välein,esikoisen ja toisen välis oli noin 1v1kk ja toisen ja kolmannen välis oli noin 1v2vk,blogiin vois ehkä tehä semmosen listan,kukakohan sen vois tehä?mulla ei o tietoo miten semmosen sais väsättyä..oisha se kiva saada pienellä ikäerolla neljäskin,saas nähä kuinka nopeeta hän rupee ilmottaa itestään..ennen ku rupesin kolmatta odottaa nii menkat oli tosi epäsäännölliset,välillä tuli vuotoa viikon väleinkin..tänää kuulin ekankerran kun meitin tyttö jokeltaa pikkaisen,se on kyllä aina nii ihanaa huomata kun vauvat oppii jotain uutta,ja on hän jo hymyillytkin jonkun verran:)mut nyt pitää taas mennä..
nenn: tuli niin elavsti mieleen oma mummoni, han kuoli 1,5 vuotta sitten. han oli myos koko su8vun lempeys, ei ollut semmoista vauvaa, joka ei olisi rauhoittunut, kun mummo otti syliin ja lauloi soinnukkaalla aanellaan. Ja kaikki muistivat hanen positiivisuutensa, ikina ei kenestaan sanonut pahaa...ymarran surunne syvyyden!
Leperus ja B
Nennille osanotto *halaus*. Voimia...
Käytiin tänään neuvolassa. Saara oli kasvanu mukavasti =)
1kk mitat siis:
3480g (+470g/2vk)
51,3cm (mittaa tullu 1cm viikossa)
py 35,5 (syntymä 33)
Terveydenhoitaja kirjoitti: kasvaa hyvin rintamaidolla. Kehitys norm. Iho ja taipeet siistit, jäntevä ja pirteä vauva. Ottaa katsekontaktin.
Saara ei oo vielä jokellellut eikä hymyillyt tietoisesti. Mahanpuruvirnistyksiä tulee joskus =). Eiköhän ne sieltä joskus tule ;)
Käytiin alkuillasta tunnin kävelyllä ja suihkun jälkeen pesin heti hampaat, ettei tule mässäiltyä illalla. Haluaisin pudottaa kaikkiaan 12kg, juhannuksen välitavoite olis -7kg. Eli pikkuhiljaa imetyksen lomassa. En kyllä kahvipullasta luovu minäkään, vaunulenkit ja iltasyömisen jättäminen riittää.
Nyt pitää päästää mies koneelle...
Elina ja Saara 4vk 4pv
Terkka puhui rotavirusrokotteesta, mutta en tosiaankaan tiedä pitäisikö sitä ottaa vai ei. Kysyin että suositteleeko hän sitä, mutta terkalla ei ollu asiaan mielipidettä (taitaa olla harvinaislaatuinen tapaus...). Onko teille vielä asiasta puhuttu ja mitä meinaatte? Sen sanoi, että jos otetaan, niin pitää olla sitten tosi tarkka hygienia suhteen, ettei tartu isoveljeen, kun sitä virusta sitte erittyy ulosteeseen.
Kylläpä aika rientää, pikaiset kirjoitukset pitkästä aikaa... Vauva-arki sujuu ihan mukavasti. Ristiäisiä pitäisi järjestellä, hyvät vinkit kahvitarjoiluun 25 henkilölle ovat tervetulleita :-) 1kk neuvola on keskiviikkona, vaikka poitsu onkin jo lähemmäs 2 kk... Saas nähdä mitkä on strategiset mitat.
Nenn - todella surullisia juttuja teillä, osanottoni halien kera.
PainoG: Tuli n. 15 kg ja 10 lähti viikossa, mutta siihen on tyssännyt. Ja entistäkin liikaa 15 kg... Eikö tosiaan herkuttelut auta asiaa.
EhkäisyG: mietinnän alla, ehkäpä ollaan ilman ja katsotaan tuleeko pikkukolmonenkin samaan syssyyn :-)
Isa - tuntuu kyllä hurjalta jo tässä vaiheessa lopettaa toinen yösyöttö, mutta hieno juttu jos teillä toimii. Onko vauvat itkeneet kovasti kun eivät ole saaneetkaan maitoa? Imetitkö sitten päivisin enempi tai näkyikö muuten? Imetitkö pitkään vanhempia lapsukaisia? Utelen kovasti sorry :-) Kiinnostava aihe.
Myrtti - me vietiin vauva ulos reilun viikon vanhana kun oli niin lauhat kelit.
Meillä hymyilty ja jokelleltu ehkä selkeästi tossa 4-5 viikkoisen ikäisenä.
Rotasta - kahden vaiheilla. En oikein tiedä onko siitä varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Esikoinen ei onneksi sitä sairastanut joten ei kokemusta siitä. Kun tietäisi mitä tehdä...
Kumma juttu kun juuri ajattelin jonkunlaista rytmiä löytyneen, niin pistihän poika taas mamman polvilleen :-/ Täällä sitä edelleen kukutaan ja odotellaan että poika viitsisi ruveta yöunille. Eikä edes illalla nukkunut kovin paljoa, päivällä kylläkin pitkät unet. On jo monena iltana nukahtanut tosi kivasti yöunille, mutta ei tietysti tänään kun kuvittelin pääseväni suht ajoissa nukkumaan. Täytynee mennä tainnuttamaan tissille tuo pienokainen....
t. Mirabella ja Albert 6vko+4pv
[color=00688B]apua ja mielipidettä kaipaan..
[b]ilta-imetys rumba[/b], onko Teillä muilla tämmöstä?
Päivällä rytmi on tosiaan, että syödään noin 2-3 tunnin välein, mutta illalla,alkaen n. klo 19 , syödään,syödään syödään aina tuonne 23 asti,lähes tauotta lotkotellaan,sänkyyn en saa millään!
tissit alkaa olla ihan tyhjänä jo lopulta,kun tauotta vetää jätkä maitoa..
Tätä on siis ollut jo yli viikon.. onko kyseessä vaan tiheän imunkausi, vai onko vauvalla niin nälkä,että tankkaukseen yötä varten menee näin kauan kun ei tuu tarpeeksi maitoa??
Pitäiskö kokeilla antaa lisäksi nannia? vai pilaanko sillä imetyksen täysin?
Alkaa vaan olla niin puhki olo iltaisin,kun mitään ei voi tehä,kuin istua poika tissillä.. :/
[color=8B1C62]sitten toinen kysymys
[b]Liinailijat:[/b] kuinka pientä olette kuljettaneet ulkona liinassa,millä varusteilla ja millä säällä??
Hulluksi tuun täällä tuvassa,kun en ulos pääse,kun ei oo sitä sisaristuinta tai tuplarattaita,joten mietin,jos vauvan laittais liinaan(trikooliina) ja taaperoo lykkäis rattailla??
[color=#9ACD32][b]Maria[/b] *tikut silmissä*[b] ja Herra Ähris 2vkoa 5pvä
Zatu:
[b]Maria [/b]toivottavasti oot jo parempi mami ;) ei mut vitsailematta niin kaikki äitit varmasti joskus (ja mie useesti) hermostuu lapsiinsa.
[color=blue]Joo, lopun päivää hillitsin itseni :)[/color]
Olo on hyvä ja onnellisena täällä palleroin. Niin no tänään tapahtunu sen verran, ett käytiin isyysasia hoitamassa. Nyt on sit paperit matkalla maistraattiin. Sinällään niillä ei oo kiire, ku Kossille tulee joka tapauksessa mun nimi. Akallaki on, joten hassua ois mun mielestä jos lapsilla eri sukunimet. Vaihtuvat sit naimisiin menon myötä ukon nimiiin. Ite en nimestäni luovu, meinaan kahta en vaihda :D
[color=blue]Me kans käytiin silläkivalla " keikalla" , kuinka tarkasti teillä kysellään isyydentunnustuksessa??
Täällä varsinkin ekalla kerralla kysellään lähes teko asentoakin![/color]
Niin nyt palautu mieleen, [b]Mansemamma [/b]kyseli nimien laittamisesta listaan? Miten ois blogiin?? Mä en oo innostunu täällä puhuun oikeilla nimillä.
[color=blue]Blogiin vois tosiaan aatella laittaa vaikka otsikko NIMET ja siihen vois jokainen kommentoida oman vauvansa nimen??
Kiitos kaikille lohduttavista sanoista ja osaanotoista!
Eilen vietiin mumma talvihautaan, 20 autoa saattoi häntä ja kotitalon ulkopuolella pysähdyttiin. Oli se niin surullista. Hautajaisia povattiin ristiäispäiväksi, mutta saatiin onneksi siirrettyä viikkoa myöhemmin. On vain haikeaa viettää ilon juhlaa ilman mummaa, mutta niinhän elämä jatkuu.
Maria kertoi eilen minulle tavallisesta ilmiöstä kun menee aamuisin hermot tyttären kanssa puetuksesta (hänellä on asperger), ja sitt häpeän lopun päivää kun en osannut olla pedagooginen. Hän lähtisi hameessa paukkupakkasiin kun on lämpötilaaliherkkä ja siinä meinaa mulla mennä hermot... Eli tuttua, tuttua!
imetustankkauksesta, meillä syödään parin tunnein välein öin ja päivin, eli tankkausta ei tarvita. Hymähdin kun luin isan jutun siitä että 7 viikon ikäisenä jätetään TOINEN yösyöttö pois, kun meillä syödään 4-5 kertaa ainakin. Itse en usko yhtään Wahlgrenin metodeihin, mutta en moiti niitä jotka uskovat. Tässäkin pätee se että tottakai neuvot pätevät jos lapsi on samanlainen tempperamentiltaan kun malliesimerkin lapsi, eli rauhoittuu hyvin. Meillä tämmöisiä lapsia ei ole ollut. Mutta tottakai ne neuvot kannattaa kokeilla jos itsestään siltä tuntuu.
Nyt pitää jatkaa aamutoimia, tuntuu että kaikki menee niin raskaasti tänään. Kyllä se tästä!
Paljon lämpöisiä ajatuksia tammenterhoille =)
Pitikin eilen hehkuttaa hyvin nukuttua yötä.... Yö meni tosin ihan hyvin ja 3,5 ja 2 h putkissa nukkui tuo jätkä mutta kukkuili sitten hereillä klo: 06-09!
Tissillä viihtyi koko aamun ja nyt sitten ähisee tuolla sitterissä parien lyhkästen torkkujen jälkeen! Tai korjaan, nyt ähisee sylissä....
Eli mun ostos-ja kahvittelureissu Selloon siirtyi huomiselle kun mieskin on vapaalla niin voidaan yhdessä lähteä! Jos siis pikkujätkän rytmi antaa myöten....sen ehdoilla tässä nyt mennään!
NENN- osanottoni myös täältä mummasi poismenon johdosta. Näin se elämänkaari vaan menee, vaikkei se tässä vaiheessa paljoa lohduta.
MARIA- meillä oli kans samanlainen iltaimetysrumba, oisko ollut aika samanikäinen tää meidän jätkä silloin (tais olla 1,5-pariviikkoinen, nyt 4 vkoa+ 1 pv!) ja klo:19-22 tai 23 istuttiin tissillä, taukoamatta....!
Sitten se vaan rupes menemään siihen että tankkaa sen pari reilua kertaa klo: 20-22 ja sitten sänkyyn, jos suostuu nukahtamaan siis... Eilenkin kolmas kerta vasta toi unen, sitkeästi vein vaan sänkyyn kun eka rauhottui syliin. Mua ei niinkään häiritse iltatankkaus kun voin vaikka katella telkkaria samalla, yöllä se tunnin parin välein tankkaus on rankempaa kun pitäis olla hissukseen ja suht pimeässä, itehän siinä nukahtaa ennen pikkuherraa....;)
MIRABELLA- meille tulee kans suht samankokoinen porukka ristiäisiin ja ajattelin tehdä ihan perinteisiä voileipäkakkuja (katkarapu ja paahtopaisti) koska voin täyttää ne valmiiks etukäteen ja pakastaa ja sitten koristella vasta ristiäispäivänä! Lihapasteijoita oon jo tehnyt pakkaseen, tarkoitus olis tehdä vielä munariisipasteijoita kans pakkaseen.
Kokemuksesta meidän suvulle maistuu suolainen paremmin ja kun ne ristiäiset alkaakin vasta klo:16 niin sehän on jo " ruoka-aika" !
Suklaakakkukin on jo pakkasessa, seuraks teen " prinssikakun" eli vaaleansinisen marsipaanipäällysteisen version vihreästä prinsessatortusta ja siihen sitten se koriste päälle! Lisäksi pullaa pakkasesta sekä herrasväen pikkuleipiä (löysin ihanan pikkuleipämuotin joka on jalanpohjan muotoinen, hilloa väliin ja jos ehdin niin pursotan jätkän nimen ekan kirjaimen päälle!)
Yleensä oon aina tekemässä kaikkea ihan kauheesti mutta nyt on kädet sen verran täynnä että mennään hieman helpomman kautta....
Systeri kyllä lupas auttaa mutta haluan tehdä ite niin paljon kun ehdin, sillä on kuitenkin oman työnsä lisäksi 4 lasta.....
Nyt taidan käyttää tilaisuutta hyväkseni kun jätkä simahti (sain onnistuneesti siirrettyä tästä sylistä sänkyyn ilman että heräsi, jippii! Pienet on ilot nykyään....) ja mennä kaivelemaan vaatekaappia josko löytyisi jotain ennen raskautta ja laihdutuskuuria olevia vaatteita ristiäisiin ettei tarvis uusia ostaa! En nimittäin ajatellut tän kokoisena pysyä, se 10 kg pitäis kyllä karistaa veke jossain vaiheessa.... Sitten olis ihan turhaa ostaa uusia vaatteita vain yhtä kertaa varten, nytkin oon pihinä käyttänyt mammahousuja ja stretchejä (ovat niin mukavia kun eivät paina vatsaa ja sektioarpea...) En kyllä oo uskaltanut edes kokeilla vanhoja farkkuja ym., sen verran on tuota " imetysvaraa" reisissä ja takamuksessa....
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Pupina & " Pikku-K" 4 vko+ 1 pv
[color=darkviolet][b]Maria[/b] ei kyselty asentoja ;) kuulemma kymmenisen vuotta sitte on kyselty perusteellisemmin, sittemmin on tullu muutoksia vähäse kysymyksiin.
Eka kerralla kysyvät siis akalta, ett mennäänkö joskus naimisiin. .nyt hassuin kysymys oli jotenki, ett miten vauva sai alkunsa tai syy siihen :O Tuumasin ett eikös ne vauvakuumeesta kaikki lähe. . :D No ite se naikkonen keksi siihen, kirjotti jotenki pariskunnalla jo yksi yhteinen lapsi ennestään plaplaplaa.
Kyllä nuo reissut on aina niin pakkopullaa, mut minkäs teet kunnei oo kosittu ;)
Mä kannatan tuota erillisen listan tekemistä blogiin [b]*huitoo käsi pystyssä* [/b]
Ukko viettää viimestä i-lomapäivää tällä erää. Katotaan millon sit pitää viimesen viikon. Lähti akan kans talliin laittaan pösöön sisätilalämmitintä ja muutenki roikalle pistoketta ulkopuolelle. Oli joku aamu lähteny kiireellä viemään akkaa hoitoon (mä kossin hakureissulla) niin oli unohtanu irrottaa pirssin mökin kylestä :D
Ett on ne nuo ukot toheloja. Ei mulle koskaan vastaavaa oo sattunu.
Oottelen, ett Kossi heräis ja vois lähtee kuivittelun ja syötön päälle lykkiin vaunuja. Ihana auringonpaiste ja kai viel kymppiaste pakkasta. Häikäsevä keli :) Iskin sen kunniaksi piilarit päähän, ett voi laittaa arskat.
Jahas sitteristä kuuluu ähinää ja venyttelyä.
Missähän vaiheessa lastenkasvu vähä pysähtyy?? Akka kasvaa vaan pituutta ja painooki on tullu lisää. Nyt 110 senttiä eli vaateostoksille mennään tällä viikolla, ku pöksyt alkaa jäämään lyhkäsiksi. Huhtikuussa täyttää siis viis. .
Jälkivuoto alkaa onneks tyrehtyyn. Johan tuota parisen viikkoo on ollu. En jaksa muistaa kauan oli viimeksi. Tietää sitä, ett pitää käyä kohta verikokeissa ja lekurin ronkittavana :/ Ei kiinnosta yhtään, mut pakkohan se on kestää. Viimeksikki synnytyksen jälkeen mua tympi käyä tutkimuksissa, ku oli jotenki mitta täys noihin vehkeen tiirailuihin.
En muista mistä ukon kans eilen keskusteltiin, ku tuli puheeks lasten lukumäärä. Ukko katteli vähä ihmeissään ja kysy ihanko tosissaan meinaan ettei enää hankita lapsia :O Saa luvan synnyttää ite mun puolesta ;D
Ei mut eikö ollukki eilen hyvä Täydellisissä Naisissa se, ku (sori en muista nimiä) nainen synnytyksen jälkeen vannotti miestään ettei koskaan enää lapsia.
Mulla on samat tuntemukset, mut silti katon Kossia haikeena ja haluan ajan kuluvan t o s i hitaasti ja painaa kaikki tarkasti mieleen. Koska en usko tätä kaikkee enää kokevani.
Napatynkä lähti tosiaan eilen. Ukko oli vaihtamassa vaippaa, ku ihmetteli mihin tynkä tipahti. Kossi on nyt pienimies, ku omistaa navan :D
Musta ei nyt irtoo mitään asiallista juttua, joten poistun takavasemmalle.
Z ja Kossi 15vrk, luulen
Jotain yritän vähän väsäillä tekstiä, kun tyttö nukkuu ja pojat siivoo =)
Ei meinaa mulla aika riittää tähän koneelle ollenkaan, vaikka noita lapsosia vasta kaksi... En oo ehtinyt lueskella oikein edes. Tyttö nukkuu päivät ja valvoo yöt ja tuo 2,5-vuotias poitsu taas lopetti päiväunien nukkumisen kokonaan vuoden vaihteessa. Välillä on niin väsy olo, ettei todellista!
Viime yön mies nukkui tytsyn kanssa olohuoneessa ja toi vaan syömään makkariin. Yritti mies pullosta antaa maitoa, mutta ei kelpaa. Tuttiakaan ei rinsessa huoli.
Kaks viikkoa ja kolme päivää synnytyksestä. Mukavasti oon toipunut, ainoastaan nuo liitoskivut vielä vaivaa, mutta nekin on jo paranemaan päin =) Kiloja on vielä jäljellä sen verran, ettei vanhat housut vielä mahdu jalkaan mitkään. Farkuista jää aina kaks ylintä nappia auki. No, kunhan tästä pääsee kunnolla ulkoilemaan ja liikkumaan joskus...
Meillä on tässä muuttotouhutkin meneillään. Kuun vaihteessa muutetaan huonetta isompaan kämppään, ihanaa! =) Ja ei oo onneks pitkä muuttomatka, kun tuohon naapuriin asti vaan. Mut siltihän tätä siivoilua, pakkaamista ja paperiasioita riittää.
Mies jaksoi olla just ja just viikon kotona mein kanssa ja sitten jo oli hinku töitä tekemään ja harrastuksiin. Mut no problem, on paljon vähentänyt menojaan ja paljon auttelee tässä kotona ja tarvittaessa tulee vaikka kesken kaiken töistä jne.
Esikoinen on edelleen vähän mustis vauvasta, mut tuntuu, että alkaa jo helpottaa. Pikku hiljaa uskaltaa jo vähän lähestyäkin vauvaa. Toissa päivänä kävi vähän haistelemassa vauvan varpaita ja eilen jo kosketti varpaita =)
Anteeksi tää omanapainen teksti! Yritän päästä jengiin takas mukaan, kun tää muuttotouhu saadaan hoidettua ja jos sais noita vauvan rytmejäkin vähän toisin päin.
Ristiäiset pidetään pienellä porukalla 17.3. Kirkossa kastetaan ja kotona kahvitellaan. Se yks ja ainoa nimi, jonka vauvalle oisin halunnut, ei kelpaa miehelle. Miehen nimiehdotus nyt sit annetaan vauvalle, vaikka se onkin sellainen, josta tulee miun suvun puolelta sanomista, mutta ei voi mitään. Miusta ihan nätti nimi... Ja ehkä saan vielä sen oman ehdotukseni ujutettua sinne väliin... ;)
Kovasti tulee vauvaa haisteltua ja ihailtua. Meille ei taida enempää lapsia tulla ja pikkasen on haikee olo. Tänään jo 50cm vaatteet jouduin laittamaan pois kaapista, kun ei mahdu.
Eilen oli eka neuvola ja mittausten mukaan ois jo 4cm tullut lisää pituutta! Mitat oli nyt 53cm (49cm) ja paino 3825kg (3570g).
Kivasti siis kasvaa. Maitoa riittää ja sitä tulee kyllä ihan liikaakin! Jatkuvasti saa liivinsuojia vaihtaa ja yöllä on sänky märkä, jos ei vauva syökään parin tunnin välein. Vauvan on myös hankala syödä, kun maitoa suihkuaa ja tulvii, niin ettei ehdi niellä ja nenästä valuu pois jne. Kauankohan tätä kestää ennen kuin tasaantuu?
Oiskohan tässä jo kaikki ;) Harvoin käyn, mut sit onkin olevinaan mukamas paljon asiaa. Pitää yrittää nyt selailla edes tän viikon pinoa läpi, että tietäis teidän muidenkin kuulumisia!
Blogi on täynnä ihania kuvia, niitä ehtinyt välillä käydä ihastelemassa.
Kaikkea parasta vauva-arkeen toivottaen, Tau + rinsessa Nöttönen
Ekaks: missä niitä kuvia voi käydä katselemassa mitä laittelette koneelle(blogi)?
Meillä " Eemeli" kasvaa hyvin. 1kk mittoja:4745g,54,5cm.
Yöllä syödään yhden kerran,tosin silloin ollaan hereillä ja tissutellaan klo 02-04.30.Eli pitkän pätkän on yöllä hereillä.
Me käytiin eilen autokaupoilla. Ostettiin toinen auto, että minäkin pääsen lasten kanssa vähän jonnekkin käymään (ennenkuin seinät kaatuu päälle). Mukavaa päästä vierailemaan, kun nyt on niin paljon kavereita lähellä äitiyslomalla.
Meillä on poika naureskellut viikon verran. Ja viihtyy melkein paremmin sängyssä tai kaukalossa kuin sylissä.
Ristiäiset 25.2.
No mutta nyt pitää mennä kun esikonen tulee kohta hoidosta ja pitää keretä muskariin.
Ai niin ja siitä rotavirus-rokotteesta....mietinnän alla vielä. Hankala juttu,voi olla että otetaan tai sitten ei....
Nenn: Sinulle lähetän paljon halauksia ja voimia!!!
[color=seagreen]Josko sitä itsekin nyt aktivoituisi kirjoittelemaan vähän useammin, kun mieskin palasi takaisin työelämään ja arki alkaa löytää oman rytminsä.... Miehelle jäi vielä yksi viikko pitämättä isyyslomaa, yhdistää sen sitten keväällä tai kesällä muun loman yhteyteen.
[color=royalblue][b]Nenn[/b], osanottoni suruusi!! (((((halaus)))))
[color=seagreen]Neiti täytti eilen siis 3 viikkoa ja on melko helpohko tapaus (vaikka kiireisenä pitääkin). Syö ja nukkuu, itkee oikeastaan vain nälkäänsä. Pikkuisen tuli masuvaivoja Jekovitista, mitä ähistään ja puhistaan iltaisin. Aloitin itse Rela-tabsit ja neidille Rela-tipat ja näyttää auttavan. Mies on meillä ihan 100 % myyty, neiti on jo nyt kietonut miehen pikkusormensa ympärille :) Miehen mielestä tyttö on naureskellut hänelle jo alusta saakka, mutta taitaa olla tahattomia nauruja. Tai mistä sitä tietää.... Mutta nyt olen kyllä varmuudella jo pari sosiaalista hymyä nähnyt, ihan varmasti :) Jäntevä typykkä meillä on, on nostanut päätään jo ihan alusta saakka ja kädet ja jalat vispaa ihan hulluna. Synnytyksen jälkeen lastenhoitaja kauhisteli kapaloidessaan kun neiti ei pysynyt hetkeäkään paikallaan ja sairaalasta poislähtötarkastuksessa lääkäri joutui antamaan sokeritippoja että pystyi tekemään tarkastuksen. Neiti heilui kuin heinämies :)
[color=royalblue][b]Paino-G[/b], 20 kg lähtenyt nytten 12 kg. Eli 8 kg olisi jäljellä. Mulla on tippunut reippaasti noin 3 kg/vko, joten toivon että tahti jatkuu vielä jonkin aikaa että pääsisi lähtöpainoon ilman ponnisteluja.
[color=seagreen][b]Urheilusta (Ariellalle)[/b], mulle on ainakin painotettu että rankempaa (varsinkin pomppivaa) liikuntaa ei saa aloittaa ennen jälkitarkistusta, ettei tule kohdunlaskeumaa. Joten juoksun ja jumpan aloitan vasta sitten. Nyt olen kävellyt tosi rivakasti ja hakenut peruskuntoa että on helppo sitten jatkaa juosten. Spinnigissä ajattelin käydä kuitenkin jo ennen tarkistusta, jollain matalasykkeisellä rasvanpolttotunnilla ja välttää rajua ylös-alasliikettä. Juoksujalkaa kyllä pakottaa täälläkin..... Aattelin alunperin ottaa tavoitteeksi puolimaratonin kesällä/syksyllä mutta taidan suosiolla pudottaa sen 10 km:iin.... ;)
[color=royalblue][b]Isyysloma-G[/b], mies piti 2 viikkoa ja säästää viikon myöhemmäksi.
[color=seagreen][b]Vaiva-G[/b], ei jäänyt pahemmin vaivoja. En ole ehtinyt vielä kirjoittaa synnytyskertomusta, mutta mulle leikattiin puolikas eppari ja yhtään en revennyt ja pystyin jopa istumaan heti samana iltana! Ja vaivat jäi synnytyssaliin. Luulen että hyvä fyysinen kunto helpotti palautumista, seuraavana päivänä olo oli jo kuin ennen raskautta. Tosin omat vaatteet ei vielä mene päälle, ainakaan farkut... :)
[color=royalblue][b]Myrtti[/b], onko vauvasi uneliasta sorttia vai onko imemisessä jokin muu ongelma? Mulla pari kaveria on kertonut uneliaista vauvoistaan ja niitä on pitänyt herätellä pitkin syöttöä mm. riisumalla vaatetta, syöttämällä kirkaassa valossa jne. Toivottavasti saatte pulmaan apua.
[color=seagreen][b]Isyydentunnustuksesta[/b], mekin se keikka hoidettiin reilu viikko sitten. Täällä on lyllä todella symppis lastenvalvoja, puhelimessa kysyi seurustelun alkamisajankohdan (1999) ja yhteenmuuttovuoden (2003). Tuumasi siihen että olette jo niin vakiintunut pari että hän tekee paperit valmiiksi ja käytte pistämässä vain allekirjoitukset lappuihin. Ja niin se kävikin, ei mitään hassuja uteluita ym. mitä etukäteen pelkäsin. Jäi hyvä mieli.
[color=royalblue]Että sellaista täällä. Ehdin tässä välissä jo syöttääkin neidin kerran ja nyt ähisee jo uudelleen. Meilläkin yöt vaihtelee, pari yötä on mennyt parilla syöttökerralla (noin 4 h väli) mutta toisina öinä syö parin tunnin välein. Pääsääntöisesti syö päivällä harvemmin ja nukkuu pidempiä pätkiä ja sitten tihentää iltaa ja yötä myöten. Imetys on lähtenyt käyntiin tosi hyvin, lisämaitoa ei tarvinnut antaa laitoksella tippakaan vaan eka iltana oli jo rinnukset märkänä. Maidon noustessa rinnat pakaantuivat pinkeiksi ja piti pikkuisen pumpata pois alta ettei neiti tukehdu suihkuavaan maitoon. Mutta nyt kun maidontulo on vakiintunut, rinnat pysyy pehmeinä ja pystyn nukkumaan mahallaan (voi autuus ja ihanuus!!!). Silti maitoa riittää tosi hyvin ja reilusti, liivinsuojia ei tarvi käyttää ja rinnanpäät ovat pysyneet koko ajan ehjinä. Unelma-alku siis imetykselle. Ainoastaan jos tulee pidempi väli, saattaa pikkuisen pakkaantua rinnat, mutta ei pahasti. Ja jpskus harvoin kastuu liivit pikkuisen, mutta en siis pidä suojia ollenkaan. Niin ja mulla myös pistelee/viiltelee rintoja kun maito nousee.
[color=seagreen]Mutta eiköhän siinä nyt tärkeimmät, meni hankalaksi tää kirjoitus yhden sormen taktiikalla, kun neiti tuli nukkumaan olkapäälle. Olikin läheisyyden kaipuu eikä nälkä :)
[color=royalblue]Sinda & vielä nimetön Nipsu 22 vrk
kylpyreissu teki temppunsa ja tyttö nukkui 5h putkeen illasta. itsekin sain nukuttua hyvin. ystävälleni sanoivat laitoksella, että ei saa antaa nukkua 3h enempää vaan pitää alkaa herättelemään alle 2viikkoista.. ??
onko siis unille jokin raja? ei minulle mitään sellaisesta puhuttu. hätäisempi on tissille vain, jos on pidempään nukkunut.
me ollaan vaunuteltu jo, kun on ollut alle -10. mukavasti aina tyttönen nukahtanut, kun laittanut vaunuihin ;) samoten kun laittaa kaukaloon..
minä repesin ja aika mukavasti tuonne virtsaputkenkin puolelle. sanoin, että vain jos näyttää pahalta niin leikkaavat. kerkesvät jo puuduttamaankin, mutta eivät leikanneet :) piru vie, kun ajattelin ettei tulis ainakaan mitään turhaa epparia tehtyä.. hyvin kuitenkin toivuin synnytyksestä (istumaankin pystyin heti eikä missään ole vieläkään tuntunut) vaikka makasinkin puolet raskausajasta kotona sängyllä löhöillen ;) että se siitä peruskunnosta ennen synnytystä. rapakunnossa siis synnytin ja samanlainen olo on kun sinda kuvaili :)
hevostellut olen aina 1,5h pv kun pirpanella on unosillaan. äskenkin tulin tallilta ja tekee kyllä tosi hyvää raitis ilma! kohta sitten ratsastelemaan..
cec ja pirpanella 1vk 5pv
Heips!
Tällä viikolla pitäs tosiaan laittaa tuo tytteli vaunuihin ja lähteä nuuskimaan raitista ilmaa! Eilen oli muita puuhia, samoin tänään, eli ei olla ehditty ulkoilla, vaikka pakkanen on laskenut...
Tuntuu niin pöljältä pukea 15 min takia kaikkia toppauksia ja tulla sitten sisälle ja taas perata koko paketti. Ajattelin, että jos huomenna vaan kelit sallii, niin ollaan heti aloitukseksi puolituntia reisussa! Tuskinpa tuo toukka siitä säikähtää....
ISA:
Meillä sama homma, eli pitäs soittaa sinne papille ja sopia trehvit. Kirjoitin sen oikein tänään kalenteriin, kun en tahdo millään muistaa hoitaa ko. asiaa. Kun tuo vauvakin vanhenee niin kovaa vauhtia, että 2 kk lähestyy ennen kuin kerkiää ristiäisjärjestelyjä edes miettiä.
Ehkäisystä:
Enpä ollut koko juttua edes miettinyt, kun seksiäkin on harrastettu viimeksi elokuussa -06, heh! Mulla on jälkitarkastus 5.3. joten siihen mennessä pitäs varmaan jotain keksiä. Viimeksi mulla oli kuparikierukka ja sopi mulle ihan hyvin. Ainoa miinus oli vaan epäsäännöllinen kierto. Nyt mulla on ne pari tikkiä jo sulanut, joten kaipa tässä kohtapuoliin voisi taas seksiä harkita...uskoisin, että isäntä ainakin on odottanut tätä hetkeä, että vauva on pois tieltä ja emäntä taas ehjänä...
Äitee ja Alina 2 vko 4 pv
Ensin nennille osanottoni.
Enpä ole muutamaan päivään kerennä koneelle ja johan täällä on hirmuinen pino oottamassa. :) Kiva lueskella teidän muiden vauva-arkea.
Meillä kävi eilen miun työkaverit rotinoilla ja just kerkesin kehua, että tyttö nukkuu yöt kahdella syötöllä, niin jopas oli viime yö ihan kauhea; tyttö ois imenyt ihan koko ajan, enkä mie saanut nukuttua kuin parisen tuntia. Sit seitsemältä ylös, kun esikoinen herää siihen aikaan. Kyllä on ollut niin koomainen päivä ja esikoisraukalle on tullut tiuskittua vähän liiankin kanssa tänään. Paha mielihän siinä tulee itelle ja tytölle ja sit taas lupaa itelleen, että yrittää olla kärsivällisempi, sillä onhan se esikoinenkin vielä pikkuinen. Väsymys on kyllä aika monen pahan alku ja juuri... jos ens yö ois rauhallisempi.
Iltapäivällä kävin jälkitarkastuksessa ja kaikki oli hyvin. Vuoden päästä pitää käyvä mittauttamassa paastoverensokeri, kun oli raskauden aikana koholla. Ehkäisystä oli puhetta ja maksa-arvojen takia kannattaa välttää estrogenipitoisia valmisteita eli periaatteessa kaikki tavalliset pillerit voi unohtaa. Minipillereitä voi käyttää. Mutta myö varmaan pelataan kondomien kanssa, kun mie vähän noita valmisteita vieroksun, enkä halua kierukkaakaan elimistööni.
Kannatan myös nimilistan lisäämistä blogiin. Ei tosiaan huvita oikeilla nimillä täällä kirjoitella.
Talviliinailusta: mie ajattelin tuossa vähän keväämmällä kokeilla lähtä ulos liinalla, kunhan nää liukkaat kelit loppuu. Miulla on kyllä liukuesteet kenkiin, mutta en silti uskalla lähtä ulos. Mie ku oon niin kova kaatuilemaan muutenkin... ;)
Kiloista: niitä tuli 11 ja vielä olisi kaksi jäljellä. Tosin sais lähtä ihan reilusti tuota omaa massaa, kun sitä on muutenkin liikaa. Mutta kattellaan... On vaikea olla herkuttelematta, kun tuo imetys sen niin mukavasti sallii.
Meillä on nykyään Lillukan kanssa suht samanlaista kuin Fablella ja Sunmomilla eli tyttö ei viihdy itsekseen ollenkaan, koko ajan pitäisi olla sylissä tai liinassa tai tississä kiinni. Tänään nukkui aamupäivällä vain kaksi puolituntista ja sit iltapäivällä nukkui 2 tuntia isin sylissä kantoliinassa. Muuten vain torkahtelee. Että pikkisen vaativata sortimenttiä tää meidän typykkä. Siitäkin tulee vähän huono omatunto, kun ei pysty esikoisen kanssa puuhaamaan nii paljon kuin haluaisi, kun tää pikkuinen imuttelee niin tiuhaan, mutta jos tse nyt jossain vaiheessa asettuisi.
Neiti on nyt viime päivinä alkanut hymyilemään. Kyllä osaa olla valloittavan näköinen, kun väläyttää hymyn! :) Aivan ihana! Ihan ensimmäisen hymyn sai pehmolehmän häntä, toisen sai tissi ja kolmas tais jo olla miulle. Jokelteluakin on alkanut kuulumaan ja neiti on myös löytänyt kätensä ja yrittää kovalla tohinalla lupsutella nyrkkejään. Viikon päästä on 2 kk-neuvola ja lääkäri. Saas nähdä, kuinka paljon paino on noussut.
Mutta nyt pitää mennä laittamaan iltateetä ja kohta alkaakin viimeinen jakso Pakoa. On muuten aikas jännä sarja.
Voikaa hyvin!
T: Monttu ja Lillukka 7,5 vkoa
NENNille osanotto täältä myös!! Voi miten kurjaa, ettei mummasi ehtinyt nähdä suvun uusinta tulokasta, mutta varmasti hän pilven reunalta seuraa elämäänne. Ja ehkä jotain hänestä siirtyi pieneen poikaanne. Voimia kovasti!!
SINDAlle kiitos vastauksesta, noin mäkin olin asian pähkäillyt. Ja peruskunto kyllä kasvaa, kun noita tuplia lykkii menemään, harmi vaan kun esikoinen tylsistyy, jos kovin pitkiä lenkkejä yrittää tehdä.
Sitten Paavon 1 kk neuvolakuulumiset eli:
Pituus 55,5 cm (mun mielestä enemmän)
Paino 5060 g
Pipo 38,5 cm
Painoa tullut vaatimattomat 1300 g kuukaudessa ja ilman tippaakaan lisämaitoa, meikäläinen taitaa erittää pelkkää kermaa! Mut hyvä niin :)
ariella ja paavo tasan 4 vkoa
Täytyy laittaa tämä resepti tännekin kun sain tutulta ihanan juustokakun ohjeen...
MANGO JUUSTOKAKKU
Pohja:
150g keksiä (esim. Digestive)
50g voita tai margariinia
½ dl sokeria
Täyte:
5 liivatelehteä
½ dl sitruunamehua
200g tuorejuustoa (maustamaton)
¾ dl sokeria
2 rkl vanilijasokeria
400g mangon hedelmälihaa
3 dl kuohukermaa
Murenna keksit ja sekoita sulatetun rasvan ja sokerin kanssa. Painele irtopohjaisen kakkuvuoan pohjalle tasaisesti, laita leikattu leivinpaperi alle jotta irtoaa helpommin. Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä 10 min. Lämmitä sitruunamehu ja liota liivatelehdet siihen. Vaahdota kerma. Vatkaa tuorejuusto ja sokeri kuohkeaksi, lisää siihen kermavaahto, mango ja sitruunamehu jossa liivatteet. Levitä täyte pohjan päälle (koristele halutessasi) ja anna hyytyä kylmässä 2-3 tuntia. Irrota vuoasta veitsen avulla.
Mangon tilalle käy hyvin vauvojen hedelmäsoseet, esim. mango tai mangopäärynä. Käytä n. 3 purkillista.
Näinhän ne kilot karisee :-)
t. Mirabella
Juu tänään oli sitte varattu meille aika neuvolalääkärille ton painonnousun vuoks... Tänään olikin sitten paino noussut, ku päätin eilen että nyt siirrytään pääasiassa lisämaitoon. Pumppaan sen mitä iteltä irtoo, sekotan sen sitten korvikkeen sekaan... Että näin siinä sitten kävi. Mut en aio kokea siitä mitään huonoa mieltä. Ei sille mitään voi jos maitoa ei tule tarpeeks. Parhaani kuitenkin yritin...
Sinda: Toi pulloruokinta on vähän saanut neitokaisen laiskistumaan.. Ja pitää muutenkin tota tissistä syöntiä sellasena lutkutteluna. Johtuneekohan siitä, ettei sieltä tuu tarpeeks, niin ei ota sitä jotenkaan tosissaan ees sitä syömistä. Mutta nyt tosissaan ollaan siirrytty noihin korvikkeisiin. Että pian saa vauva lihaa luittensa ympärille. Muuten on kyllä oikei virkeä tapaus :)
Pian sitä vois kyllä mennä vaunuilla ulos. Ei olla vieläkään menty. Kohta se on kaks viikkoa täynnä. Mut vois sitä aiemminkin mennä. Pitää kattoo millasta ilmaa sitä on luvattu...
Se olis kyllä tosi hassua, jos nyt heti tulis raskaaks, ja toinen vauva syntyis myös vuonna 2007. Lapset olis samana vuonna syntyneitä, menis samana vuonna kouluun, mutta ei silti olis kaksosia. Hui... Jotenkin tosi outoa olis.
Tänään kokeilin miestä, ja kysyin, että mitä jos tehtäis heti toinen perään. Hän vaan sanoi, että jos nyt nautittais tästä ekasta kunnolla. Sen vauva-ajasta ja silleen. Et sitten myöhemmin vasta toinen. Samaa mieltä olen itekin. Että saisin tässä välissä koulun käytyä loppuun. Mutta kuhan kokeilin :)
Nyt oli tällästä omaa höpöttelyä tässä vaan.
Taidan mennä miehen kans pelaamaan jotain.. Vaiks korttii :)
Hyvää yötä kaikille :) Ja voimia, jos vauvat valvoo!!!
myrtti- ja frankliina 11pvä
[color=darkviolet][b]Nenn [/b]*halaa* lämmin osanotto myös täältä.
[b]Maria [/b]toivottavasti oot jo parempi mami ;) ei mut vitsailematta niin kaikki äitit varmasti joskus (ja mie useesti) hermostuu lapsiinsa.
[b]Painonlasku[/b] onko se syötävää :D En oo viel puntarilla tainnu kotona käydäkkään. Laitokselle jäi jotai kuutisen kiloo, niin luulen. Tai ainaki viis. Sormusta ei oo viel sormessa, ett jotai turvotusta lienee ilmassa yhä.
Ja erehyin tänään kokeileen muutamia farkkuja huonolla menestyksellä, ett persaus ja masu on yhä pönäkässä kunnossa. .
Viime talvena ostamani ihana keltanen toppis pitää pitää viel henkarissa :/ se sai hihat palaan yks päivä. Tai no menee se päälle ja vetoketjuki kii, mut jotenki masu oli ahistuksissa niin jäi kaappiin.
Kossi on nyt pari viikkoo vanha ja napatynkä irtoo tänään. Roikkuu jonku säikeen varassa, mut ei kai sitä ilkee nykästä :/ Tuntuu ett oleellinen osa vauvaa irtoo ja alko ilettään sitä putsatessa. Ei saa nauraa :D Mut akan tynkä oli vaan irronnu vaippaan tai sit irtos ukon vaihtaessa vaippaa. Nyt oli karmeeta nähä se irtoamisvaihe.
Kukas se sano, ett pitää syödä herkkuja kahvipöydässä ;) No tottahan toki pitää. Minä ainaki oon herkutellu nyt estottomasti. Tekee mieli hyvää ja nälkä on usein :b Pitäski käyä ostaan jauhoja ja sitruunoita, ett sais tehä yhtä ihanaa suklaahuntukaakkua naminaminam :b :b
Mulla ei nyt irronnu kommentteja, vaikka luin kaikkien jutut läpi. Tai johonki piti viel jotain sanoo, mut kappas ku lahopää unohin.
Olo on hyvä ja onnellisena täällä palleroin. Niin no tänään tapahtunu sen verran, ett käytiin isyysasia hoitamassa. Nyt on sit paperit matkalla maistraattiin. Sinällään niillä ei oo kiire, ku Kossille tulee joka tapauksessa mun nimi. Akallaki on, joten hassua ois mun mielestä jos lapsilla eri sukunimet. Vaihtuvat sit naimisiin menon myötä ukon nimiiin. Ite en nimestäni luovu, meinaan kahta en vaihda :D
Niin nyt palautu mieleen, [b]Mansemamma [/b]kyseli nimien laittamisesta listaan? Miten ois blogiin?? Mä en oo innostunu täällä puhuun oikeilla nimillä.
Torstaina ois Kossin käynti lastenlekurilla. Sydämen kuuntelu. Jotenki oon suht huoleton asian suhteen ja luotan sivuäänen kadonneen, mut katotaan kuinka huonosti nukun sit edellisen yön ja mietin entä jos. .
Toivottavasti ukko pääsis mukaan henkiseksi tueksi.
Nyt masu huutaa niin isosti sapuskaa, ett pitää lähtee keittiöön. Miten musta tuntuu, ett aina oon menossa jääkaapille täällä käynnin jälkeen :D
Z ja Kossi 2vk