Kultainen 60-Luku : viikkoon 7
Huomenta kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa !!!
Palstautukaa, ja kertokaa kuulumiset !!! t. emmi
Kommentit (115)
Emmi, kiva kuulla, että Tiina-tyttönen on nyt kääntynyt, eikä enää istua törötä. Tosta Kelan pv-rahasta, piti ihan tarkistaa kelan sivuilta, kun itse muistan ja, että äitysraha ja vanhempainraha on saman suuruinen.
Mutta muutos tulikin voimaan nyt 2007 alusta eli äitiysraha maksetaan korotettuna 56 vrk:tta! Siksi summat on erilaiset. Kyllähän tästä lakiuudistuksesta oli uutisia, mutta eipä jäänyt mieleen. Tosin tuota en muista paljonko se korotus on eikä sitä ollut tuolla sivuillakaan Mutta ilmeisesti merkittävä kun sanoit, että ero on n. 700 e/kk.
Täällä ei mitään ihmettä, liikkeitä tuntuu tasaisesti, iltapuolella ja aamuisin enemmän. Pojat meillä jo kuumeisesti miettivät nimeä! Ja juniori on innoissaan kun hänestä tulee vihdoinkin isoveli!
" Vade" iski tännekin kun en muistanut dementianappia, päällimmäisenä jäi vain mieleen nuo Emmin rahajutut ja Tiinan kääntyminen. Ai niin ja vm:lle oli puberteetti iskeny! Toivotaan, että se olisi vauvafinni!
Itselläni on taas vuorostaan naama niin kuiva, että rasvaa saisi läträtä jatkuvasti! Jostain luin, että alhainen hemoglobiini aiheuttaisi myös ihon kuivumista.
Jaaha, pitäisi vissiin jatkaa hommiakin!
Palaillaan
-valdevina-
Äitiysraha (105 pv äidille): ensimmäiset 56 arkipäivää 90 % työtuloista. Sitten 49 arkipäivää 70% työtuloista.
Vanhempainraha (158 pv äiti tai isä): Ensimmäisten 30 pv ajalta 75 % työtuloista, tämän jälkeen 70% työtuloista.
Sitten vielä jotain tulorajoja, jos vuositulot ylittävät joitain tiettyjä summia..Kuulostaa monimutkaiselta...Eli käsittääkseni se tipahtaminen tapahtuu jo äitysrahakaudella?
Mullakin kuivahti iho aivan älyttömään kondikseen joku aika sitten. Hempasta se ei voinut johtua, koska se on ollut hyvä koko ajan. Apteekin rasvoilla ja herkän ihon puhdistuspyyhekillä olen saanut sen johonkin kuntoon nyt. Kuivuudesta huolimatta myös finnejä pukkaa:-( Toivottavasti se Vm:llä tarkoittaa jotakin mukavaa! Mulla oli aina ovisfinni ja tätifinni ja en kuollaksenikaan muista, mikä oli ihotilanne raskautumiskuussa. Näin äkkiä se unohtuu! Oikean silmän nykiminen jäi kyllä mieleen;-)
Tänään katotaan sitten, miten latvialainen limanuljaska vetoaa kansaan idolsissa..
Senniina; sinähän se juuri kerran viime vuoden puolella kerroit siitä, että äitiysrahaan tulee korotusta. Ja tämä juttuhan se oli. Turhaan tässä tuli arvosteltua Kelan tätejä - että anteeksi vaan...
vm69
Eikös lakimutoksen myötä korotukset tullu kummankin kauden alkupäiviin (56 ja 30 pv), sen jälkeen molemmat pitäs olla tuon 70% työtuloista, eli mun järkeni mukaan saman suuruinen.. Eli kyllä 700 pudotus kuulostaa kohtuuttomalta..??
w
Senniina: Mullekin jäi mieleen se silmän nykiminen. Oli jotenkin niin uskomaton raskausoire.
vm69
Emmille: Kyllä se tosiaan niin on että tuo päiväraha putoaa vanhempainrahakaudella. Kyllähän se todellakin on pienempi ja miettimään joutuu minkälaista pöperöä miehelle pöytään laittaa, vauvalla onneksi alussa (toivotaan) on omat eväät:) Sun kannattaa käydä verotoimistossa lasketuttamassa uudelleen veroprosentti etteivät ota sitä siitä työtulojen verotuksesta + 2%. Vähintään ne ottaa 20% jos ei toimita verokirjaa sinne KELAan. Verotoimistosta lähettävät sen sinne kun käy lasketuttamassa prosentin sen päätöksen kanssa minkä KELAsta sait.
Täällä edelleen odotellaan. Eilen ilalla kovasti supisteli ja ajattelinkin että joko se pukkaa lähdön yöllä mutta sitten rauhoittu kun nukkumaan kävin joten odotellaan. Mies eilen jo mahaa tökkäsi ja sanoi kaverille että ulos nyt sieltä:) ei taida totella iskän käskyjä:)
Mukavaa viikonloppua!
Teti 39+3
Walo on ihan oikeessa. Tarkistin tosta omasta päätöksestä että molempien äitiysrahan ja vanhempainrahan loput päivät on ihan saman suuruisella päivärahalla vain nuo 56 ja 30 on hieman korkeammat.
Minulle työnantaja maksaa täyttä palkkaa sen kolme kuukautta jonka jälkeen sit KELA maksaa minulle.
tietopaketista! Kuulostaa tosiaan monimutkaiselta, siinä sitä on pää pyörällä kun yrittää sitten tarkistaa, että onko laskettu oikein! Tuon uuden lain mukaanhan se rahan suuruus vaihtelee useampaan kertaan.
Mutta toisaalta, eihän tätä kukaan rahasta tee, pääasia, että jotain saa...
Kyllä minäkin tämän ihon kuivumisen jonkun muun piikkiin pistän kun alhaisen hempan. Kyllähän tuo kuiva pakkaskausi ja sisäilma vaikuttaa siihen kanssa. Tai ehkä meille Senniina on tytöt tulossa! Mun venäläinen ystäväni sanoi, että heillä on sanonta, että poika ei vie kauneutta äidiltään kuten tyttö. Tosin vaikka en mikään kaunotar olekaan, niin tunnen nyt itseni tosi rupuseksi. Ehkä se on vaan tuo kuiva iho kun tekee niin kääkän näköiseksi! Täytyy yrittää kuoria tuota kuivaa pois, jos rasvakin imeytyisi paremmin.
Me ei olla tota idolsia seurattu, mutta tosi liman näköinen toi latvialainen oikeesti on. YÖKS! (kauheeta arvostella ihmistä ulkonäön perusteella, anteeksi!)
Kun näköjään tykkään kirjoittaa lause kerrallaan. Valdevina, kiitos sullekin tsempistä. Vauvafinni onkin terminä uusi, on tuttuja vaan ovisfinnit ja menkkafinnit.
Yritän painella rinnuksiakin aina ohimennen hipaistessa, josko olisi kipuja.. mutta ei mitään. Pitään vissiin alkaa iskee silmää, niin saisi edes sen nykimisoireen kehiin...
Tulen hulluksi, eihän mun pitänyt piinailla... oikeesti!
vm69
Vm, olin varmaan niin hermona silloin inssin jälkeen, että rupes silmäkin nykimään..
Valdevina, ei sitä tosiaan tiiä, vaikka meillä Matti-Ernesti muuttuis Matilda-Eveliinaksi:-) Sehän on toisaalta mun salainen haave..Olihan mulla kaikesta oireettomuudesta huolimatta kuitenkin enemmän huonovointisuutta alkuraskaudessa kuin esikoispojan aikana, myös mieliala on huomattavasti herkempi ja ailahtelevampi kuin silloin..hmm, jos onkin kahden naisen hormonit kropassa..No, nyt on niin tottunut jo tuohon pikku-Matti-Ernestiin, että olis varmaan shokki saadakin tyttö. Esikoispoika on nimennyt vauvan Ernestiksi, siitä tuo lisäys.
Mun on kyllä tullut katottua idolsia, jopa välillä sitä amer. versiota..Jään helposti koukkuun kaikkiin realitysarjoihin, bigbrotheria lukuunottamatta:-)
*heh* oli pakko tuo otsake laittaa Senniinan Ernesti jutun jälkeen.
Täällä on paha päivä.... Mahaa kiristää, pipo on niin ***keleen kireellä, että juniori oppi uusia sanoja :# Toisin sanoen, minulla on sellainen raskauden aikainen pre-menstruaali-raivo. Tunnen itseni Charles Bronsoniksi elokuvassa ' Väkivallan vihollinen' eli kaikkeen ratkaisu on armoton mättö ja kamala väkivalta ja hirmuinen kiukku. Lapset sai taas osansa ja kyllä ne tuntuu sitä äidin hormoniraivoa välillä ihan ruokkivan. Vai onko kyse siitä, että kun itse herää täysin vinoutuneena aamulla, se tarttuu muihin ja yhteenotto on väistämätön?
No, nyt pikkuhiljaa helpottaa, pienin nukkuu ja itse olen saanut enimmät puhaltaa ulos. Kyllä siinä yhden lasten nokkamukin yksin keittössä paiskasin lattiaan, niin että se hajosi. Leikkasin sormeeni, kun tein keittojuureksia ja sekös pänni ja iskin veitsen puuseinään. (Kun tämän mahan kanssa ei mahdu enää kauniisti istumaan pöydän ääreen ja tekemään hommia, niin vahinkoja sattuu....) No, ei se veitsi siihen seinään uponnut... Siinä veitsessä ei pysy viiltävä terä muualla kuin terän päässä ja se pää sormeni nytkin nirhaisi. Ehkä teen siitä hedelmäveitsen juuresveitsen sijaan........
Minusta taitaa kasvaa neljääkymppiä lähestyessäni lautasia hajoittava nainen :) Olen hillinnyt ja pullottanut kiukkua pienestä pitäen ja jättänyt raivoamisen, vaikka sisällä on kiehunut. Nyt sitten aikuisena naisena on vapauttavaa iskeä kiukku ulos :) Kunhan EI iske toisia, vaan kohdistaa kaiken esineisiin. Sellainen ' Vanha Uskollinen' eli ' Old Faithfull' - oliko se uskollisesti possahteleva tulivuori vai kuuma lähde?
Jaa niin, kyllä muuten tänä aamuna, kun kaikki meni päin prinkkalaa ja itse oli raivon partaalla, niin tämä maha oli kanssa kyllä niin vihonviimeinen, mitä olisi kaivannut eteensä.
Mutta, kuten sanottu, nyt helpottaa. Huusholli on imuroitu, keitto viitä-vaille-valmis ja höyryt päästetty pihalle. Lapsiltakin pyydetty anteeksi kamalaa kiukkua. Nyt olen vain aivan kamalan väsynyt ja voisin mennä päikkäreille :)
Pinkerton, näen sieluni silmin kuinka sä riehut vatsoinesi keittiössä. Ei ihme, että väsyttää, päikkärit on varmasti hyvä idea.
Mä näin unta, että lääkäri ultratessa totesi, että sulla on nyt tupakoinnin takia tukkeutunut toinen munanjohdin. Eikä auttanut selittää, etten mä ole polttanut vuosiin, koska vahinko oli jo tapahtunut.
Jaaha, tämän siitä saa kun on muutaman päivän palstalta pois.. Kauhiast olette tarinaa iskeneet, en varmaankaan pysy perässä :)
Jotain gallupin tynkää oviksesta ja menkoista ainakin oli: mulla ei ole ollut kipuja oviksen aikana (ihan muutaman kerran on saattanut alamahasta nipata), mutta ovislimoista olen voinut jotain päätellä. Tuo on yksi syy, miksi olen ottanut tikut käyttöön, kun en tunne ovista kropassani. Menkat alkaa päivän tuhrulla, 2 ja 3 päivä on niagara valloillaan (yölläkin pitää nousta vaihtaan rätti) sitten on iän myötä tullut kummallinen 4:nnen päivän tauko. (Kun tuo alkoi, luulin että menkat loppui... mutta oli ennenaikainen ilo). Sitten taas 5 ja 6 päivänä tuhruaa. Eli viikko se täälläkin vierähtää kummasti. Nuo tuhrut alussa ja lopussa ovat tulleet ihan iän myötä.
Kirppu: onpas sinulla ollut hurja kokemus!!! Onneksi olet toipumassa ja niinkuin muut ovat todenneet, kyllä yhdelläkin torvella raskautuu :)) Voimia sinulla ja tärppionnea!!!
Vm: Toivottavasti antibioottikuuri on alkanut tehota, ja voit paremmin?? Toivon tosiaan että sulle olisi tullut vauvafinni ;) Mutta eiks olekin ihmeellistä, miten (nais)mieli muuttu kierron edistyessä: piinailu nostaa päätään vaikka kuinka järki yrittää jotain epätoivoissaan huudella :) Ja VARSINKIN jos on itsellä sellainen tunne, että ihan oikeaan aikaan on pelikentällä oltu ;)) Pidän sulle peukkuja bd bd bd bd
Sonjaemmalla ja mulla taitaa olla yhtä sokeat miehet: mun mies ei yksinkertaisesti huomaa lehtipinoja mitä kasaa.. varsinkin ruokapöydälle. Ja vaatteet, jotka jätetään mihin sattuu.. huh huh!! Hyvät oli neuvolakuulumisesi, kiva kiva *taputtaa* :)
Walo: Mukavaa, että pääset tänne kanssamme kuumeilemaan ihan täysillä... ja että miehesikin on " juonessa mukana" :) Kyllähän tämä ikä välillä mietityttää ja pelottaakin, mutta tuo vauvakuume on kyllä niin voimakas tunne, että se menee kaiken tuon edelle.
Emmi: sulla on tainnut olla jo viimeinen lääkärineuvola?? Hyvät oli kuulumisesi, ja tiinuskakin on sitten kääntynyt :)) Nuo uudet säännöt ä-rahan ja vanhempainrahan määristä on mulle ihan uusia, eli en ole paneutunut. Minä kun sinnittelen tällä ruhtinaallisella kodinhoidontuella :) Verotuksesta kuitenkin sen verran, että prosentti on verokortin prossa korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä, mutta KUITENKIN VÄHINTÄÄN 20 %.
Senniina kanssa olen samaa mieltä, että se latvialainen (jonka ei mun mielestä edes kuuluisi olla suomen iidolskisassa) heebo on tosi nilvakas. Ihmistä ei saisi arvostella ulkonäön perustella (enkä niin yleensä teekään), mutta en tiedä mikä tuossa juipissa tökkii... Mutta ite en koskisi pitkällä tikullakaan..
Pinkertonilla on ollut tutunoloinen aamu :) Puit sopivasti sanoiksi omat tuntemukseni, kun joskus aamulla noustessa tuntuu juuri tuolta samalta. Toivottavasti alkaa jo helpottaa :)
Pietulta kysyisin (saa toki muutkin tikuttelijat vastata): Lasketko ovisplussan siitä kun saat tasavahvat viivat vai siitä kun testiviiva on vahvempi kuin kontrolliviiva?? Mulla tulee tasavahvaviivojen jälkeen seuraavana päivänä TOSI vahva plussa (eli testiviiva on huomattavasti vahvempi kuin kontrolliviiva) ja oletan että ovis olisi tuon tuloksen jälkeen tulossa 12 h:n sisällä.
Onhan nuo tikut kätevät, mutta uutta päänvaivaa nekin tuntuu aiheuttavan..
Ai niin Pietu.. tuli yhtäkkiä mieleeni, että mitäs tikut on näyttäneet?? Sekoittaako miehen tämäniltainen meno pelipakkaa, vai onko armonaikaa viikonlopulle? ;))
Menkat siis ovat loppu, ja tikut pitäisi kaivaa esiin. Täytyy yrittää pitää ukko hereillä tärkeinä päivinä, että pääsee taas piinaamaan ;)) On se toisaalta niin kivaa, vaikka toisaalta raastavaa... VAI MITÄ VM JA ISOTIKRU???
Hyvää viikonloppua kaikille!!!
ANI
Haluaisin myös mukaan ryhmään, olemme jo reilusti yli 40 v. yhden taaperon vanhemmat. Pikku kakkonen yrityksissä mutta ei se ole helppoa vaikka hoidoissa olemmekin, nyt on takana kaksi perättäistä keskenmenoa, ja yksi tuulimunaraskaus, mutta ei vielä anneta periksi, jos vielä onnistuisimme saamaan kaverin esikoisellemme.
t. Sipuli2
aina välillä olen käynyt katsastamassa miten täällä voidaan, mutta ihan kärryillä en taida olla. mutta hengissä ollaan, kiitos kysymästä!
muuten taidan ottaa etäisyyttä tähän projektiin. olen kai sitten kääntymässä lapsettomaksi kärttyisäksi vanhaksi piiaksi (noin niinkun henkisesti, kyllähän tuo mies tuossa edelleen on). töissä kovasti taas kaikenmoista kiirettä ja lisää haalin muitakin projekteja, mitä lie sijaistoimintaa. tammikuun otin kaikki mahdolliset kieltäytymiset, tipaton ja sokeriton jne. osaa yritän jatkaa edelleen lähinnä tuota makean puolta, ja muutama kilokin on karissut. mutta siis jotenkin kai olen antanut periksi. pelit ei kiinnosta eikä kissaakaan ole näkynyt, vai miten nämä termit nyt menikään...? ensi viikolla pitäis olla aktiivinen sillä rintamalla, mutta kun ei vaan jaksa kiinnostaa. onko se sitten joku varakeino, ettei turhaan piinaile ja pety, en tiedä.
hienoa että täällä raskaudet etenee hyvin, tetillä on ihan kohta käärö kätösillä ja emmi ja sonjaemma ja kaikki muut tulee perässä! ja emmikin on jo äitiyslomalla! niin se aika menee.
kirpulla oli ollut tosi rankkaa, todella ikävää.
pietu onneksi jaksaa tätä meidän vuosikertaa pitää pinnalla! ja nyt jää taas tämä juttu kesken ja kaikki muut kommentoimatta, kun pitää mennä.
aurinkoisia talvihankia kaikille!
-trattis
Tervetulos sipuli mukaan iha-naiseen joukkoomme :) Minkäs ikäinen taapero teillä on? Pahoitteluni keskenmenoista ja tuulimunasta :( Ihanaa kuitenkin huomata, että jaksat olla positiivinen ja kuumeilukin vielä jaksaa pitää päätään pystyssä :))
Mukava oli kuulla Trattiksesta!! Ihan hyvin olet kärryillä meidän jutuista, pelit ja mirrit löytyi heti ;) Ihan viisasta välillä ottaa elämään muutakin sisältöä kuin tämä (ainainen) kuumeilu, ja hyvä että siinä myös onnistuu (hatunnosto makean lakolle *mums mums*.. itse en pysty). Jospa se virtanappula kuitenkin jostain löytyisi ensi viikolla, niin jaksaisit pelailla ;)) Tsemppiä!!
Eipä mulla taas muuta... miten nyt (TAAS) tähän koneelle satuinkin jymähtään...
ANI
Ani, luulen Ruslanaksen olevan niitä miehiä, että teidän suhteesta muodostuisi enempikin platoninen eikä keppiä juuri tarvitsisi :) Ei se kyllä munkaan mielestä kuulu Suomen Idolsiin.
Vm, toivottavasti olet toipunut, viikonloppu menee mukavissa tunnelmissa ja täti ei tule.
Mäkin olen muuten kuullut, että tyttö vie äitinsä kauneuden, mutta mä olin kyllä yhtälailla heleäihoinen ja hyvähiuksinen norsu kumpaakin sorttia odotellessa.
Tervetuloa Sipuli joukkoomme!!
Ja olipa kivaa kun Trattis kirjoittelit. Minunkin mielestä sulla oli hyvin tarinoinnit hanskassa, mirreineen ja peleineen. " Halukasta" ensi viikkoa toivottelen sinulle!!
Pinkerton; huh, siellähän on riehuttu... onneksi helpottaa jo. Saitkos päikkärit nukuttua?
Ani: Kiitos, kyllä kuuri on purrut ja olo on melkein normaali. Ja kyllä tää mieli tosiaan on ihmeellinen. Vaikka melkein jo tuloksen arvaa/tietää, niin silti jaksaa kehitellä niitä jos jos jos juttuja.
Tsemppiä sulle tikkujen kanssa ja tosiaan ukkokultaa hereillä pitämään sitten. Mutta onhan meillä naisilla keinot, jos sattuu nukahtamaan. Tosin, minä en kyllä niin pitkälle ole " siivoushommissa" mennyt, että olisin herättelemään alkanut... Nyt meni kyllä taas jo perjantai juttujen puolelle.
Ankkis: Toipunut olen, ja voi miten olisikin ihanaa viettää laskisasunnuntaita ilman menkkoja. Just silloin pitäisi kai alkaa. Tai sitten lauantaina... Olisipa tosiaan ihana viikonloppu ilman sitä ei toivottua vierasta.
Senniina: Muistatko kuule viime syksyä... enkös mäkin sanonut, että mulla nyki toista silmää. Elohiiri tai jotain vastaavaa.
En olekaan taas vähään aikaan käynyt vessassa tarkistusmatkalla, taidanpa poiketa...
vm69
Niin ja vielä hyvää viikonloppua teille kaikille. Tuun kyllä ihan kohta takasin jos vessasta löytyy piinailulle stoppi.
Trattis, Moooiii!!!! Oletkin ollut hukassa jonkin aikaa, mutta tutulta kuulostaa nuo ajatukset ja kaikenlaisten projektien keräämiset sijaistoimintana jollekin, itselle asumuseroon alku aikoinaan aiheutti sellaisen toimintaboostin.
Ja tervetuloa Walolle ja Sipulille!
Vm:llä on sitten kunnon piina¿mitenkäs se olikaan sen palstatauon kanssa (*vink vink* silmää vinkaten)? No eihän täältä pois malta pysyä. Lippu tähän mun junaan oli voimassa 11.6. asti mutta siinä lienee vähän jouston varaa...
Tänään on uutista kerrottu parissakin tilanteessa, ei ne ihmiset tosiaankaan katso vatsaa, mutta sitten kun sanoo niin ovat ihan että no niinpäs tosiaan. Tosin kun käyttää yleensä jakkua tai neuletakkia eikä tiukkaa paitaa töissä, niin sinne allehan se masu vielä on piiloutunut.
Ihanaa viikonloppu edessä ja saa nukkua! Ensi viikolla onkin täällä etelässä talvilomat joten on varmaan hiljaisempaa sekä töissä että liikenteessä työmatkoilla - ihan kiva.
Kohta kotiin ja ihanaa sohva odottaa, oikein vödjöilyä tv:n äärellä tiedossa, idolsia meilläkin katsotaan! Ja ihmetellään mekin tuota latvian pojan mukana roikkumista. Ja toinen meidän lemppari on 24, on se kumma kun CTU:lla on väkeä kuin pipoa, mutta ne vaan mokailee ja aina lopulta tarvitaa Jack Bauer, joka pelastaa yksin koko maailman. Tai no loppujen lopuksi eihän se pärjäisi ilman Cloe:ta, ihana kärttyinen " ATK-tukihenkilö" !
Nyt pitää lopettaa, konetta vaivaa taas perjantaitauti eikä meinaa oikein pelittää välillä.
Ai niin ja viikothan oli täällä 23+4.
Viikonloppuja kaikille
mäkään muista, että äippä- ja vanhempainrahassa olis ollut eroa sillon aikoinaan. Karu totuus tuli silmille, kun olin kotihoidontuella jonkin aika sen jälkeen. Kelan sivuilta varmaan löytyis vastaus?