Kultainen 60-Luku : viikkoon 7
Huomenta kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa !!!
Palstautukaa, ja kertokaa kuulumiset !!! t. emmi
Kommentit (115)
Mulla se tuntuu alavatsakipuna, joka kestää ehkäpä puolisen päivää ja yleensä myös turvottaa. Kipu tuntuu enemmän sillä puolella mistä munasolu on irtoamassa ja joissain kierroissa voi olla niin voimakas, ettei pysty suorana kävelemään.
Oijoi, kylläpä Kirpulla on ollut kova kokemus. Toivotaan toipumisia ja tosiaan yhdelläkin putkella kun voi raskautua. Ystävälläni on vain yksi munatorvi, toinen on poistettu joskus kauan aikaa sitten ja niinpä vain hänkin on potran pojan äiti.
Ja vm:lläkin ollut varsinainen epäonnen suma! Nyt kun voisi sanoa että no pain - no gain, jospa se joku palkinto odottaisi vastoinkäymisten vastapainoksi.
Isotikurulla loma edessä, oikein mukavaa lomaa!
Gallupeista: itse kuvittelin että en tunnista ovista, mutta sitten jossain vaiheessa kun alkoi tuo tikuttelu ja oman kropan tarkempi tarkkailu niin huomasin kyllä että noin vuorokausi ennen ovista nipisteli munasarjan kohdalta, ilmeisesti kasvukipuja kun rakkula kasvoi. Ja sitten oli usein vatsa löysänä (ja ilmaa) noin päivää ennen ovista. Eli ne kivut ei minulla olleetkaan munarakkulan irtoamisesta vaan aina hieman aikaisemmin. Ultrassa kun sitten hoidossa tuli todennettua juuri puhkeamaisillaan oleva tai juuri puhjennut rakkula.
Ja menkkoja en ole tosiaan kaivannut. Minulla ne alkaa kovalla vatsanväänteellä ja siitä tiedän että silloin alkaa vuoto, eikä mitään tiputteluja vaan kunnon vuoto. Ensimmäinen vuorokausi on kovat kivut, kaksi buranaa kerralla aina neljän tunnin välein. Runsaampaa vuotoa on kaksi päivää sitten kaksi heikompaa ja loppu. Mutta minulla onkin kai adenomyoosi (yksi endon muotot) eli kohdun limakalvo kasvaa kohdun lihasten väliin, mikä aiheuttaa kovia kuukautiskipuja.
Ja vielä miesasiaa. Ex:äni oli sellainen että hän ei " nähnyt" epäjärjestystä, esim. ylipursuavaa pyykkikoria. Tämä rajoittunut huomiokyky tuollaisille asioille tuntuu olevan miehille aika tyypillistä, eli ne ei vaan huomaa eli jokin synopsi sieltä puuttuu näkökyvyn ja sen aivolohkon välistä mikä käsittelee epäjärjestyksen huomioimista ja tajuamista. Nykyinen mies on onneksi siistimpi, tosin hän ei " huomaa" lehtikasoja ja paperipinoja jotka valloittaa ruokapöydän ja muut nurkat.
Siivoamisen suhteen on onneksi oikein avulias, kun ei kumpikaan erityisemmin tykätä puuhasta. Annankin aina vaihtoehtoja eli kysyn että haluatko a) imuroida vai b) pyykiä pölyt ja siivota vessat tällä kertaa ;). Sujuu paremmin ja paremmalla mielellä kun ei komenna että tee sitä tai tätä, vaan antaa miehen itse valita minkä tehtävän suorittaa¿ja vaihtoehtonahan ei ole silloin c) sohvalla lojuminen.
Tänään oli neuvola ja kaikki hienosti. Sydän jumpsutti voimakkaasti ja kuului oikein kova tömpsäys kun ilmeisesti potkaisi kohti doppleria. Ja sf-mitta oli 23 eli yläkäyrällä. Rautatabletti tarvitsee ottaa enää joka toinen päivä kun hemoglobiini oli noussut 120een ja verenpaineet oli hyvät. Ja paineli ja sanoi että tuntuu hyvin kasvaneen ja kohtulihas tuntuu hyvältä (?), ilmeisesti siksi ei ole pahemmin supistellutkaan. Ja painoa on tullut juuri sen verran kuin raskaus tuo mukana eli ylimääräistä ei ole tullut. Mikä on hyvä kun oli tuota ylimääräistä kuitenkin vähän ennestään ja pitäisi sitten joskus laihtua samoihin mittoihin kuin ennen kaikkien hoitorumbien ja hormonikuurien aloitusta.
Ihanaa ystävänpäivää kaikille teille kultaisille naisille!
Ankkis: Niin on, tosi söpö.
Sonjaemma: Tiedätkö mitä, just tänään kun kaaduin hakiessani puita ajattelin, että jotain hyvää tästä pitää seurata....
Ihanaa kuulla, että neuvolassa kaikki hyvin. Mä en ikinä ole onnistunut siinä, että tulisi vaan raskaudesta johtuvat kilot. Koska ei esikoinen ainakaan muistaakseni painanut kahtakymmentä kiloa... Mulla alkaa kohta pitää kiirettä, jos aion ehtiä sun kanssa samaan junaan. Johan me siinä oltiin, mutta jäin väärällä pysäkillä pois. Tässä sen huomaa, miten aika menee. Hyvää vointia sulle ja pikkuiselle matkaajalle jatkossakin.
vm69
(toisinaan en ehdi palstailla ollenkaan ja toisinaan terrorisoin koko päivän..)
tarkoitti varmaan että paino noussut ihan normaalisti eli ei vaikuttaisi että olen mättänyt kahden edestä :) toivottavasti ei ole megababy tulossa jos nyt on jo 6 kiloa lisää, vaan on sitten tuota nestettä, istukkaa sun muuta ns. normaalia raskauskiloa.
Mie on sinulle vm koittanut pitää lippua varalla tähän junaan, siellä se odottelee edelleen jemmassa että pääsisit samalle matkalle, vaikkakin vähän perässä.
Sonjaemma. Mihinkäs asti se lippu onkaan voimassa, kesäkuun 13?
Onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa.
Mulla on tylsää... olen yrittänyt metsästää oireita, ei sitten mitään...
vm69
VM; *halii maailman murjomaa ja poltinpuitten kaatamaa* Josko se oireettomuus voisi olla yksi oire?? ;)
Täällä sitä ollaan koko päivä ' huilailtu' ja hoidettu taas omaa ' miestä' nyt hänelle pukkasi vatsatautia, ja se vasta kurja tauti onkin :-// Toivottavasti en itse saa sitä .. Puhelimessa olen myös pärissyt ystävien kanssa, kun on ystävänpäiväkin. Olisi kiva ollut mennä tapamaan paria ystävää, mutta EN jaksanut. Arvatkaapa mitä, mä olen kertakaikkiaan aika hyvissä voimissa, kun jaksoin tänään jumpata jopa 30min, siis ei mitään hikijumppaa, vaan venytelyä ja sen sellaista, ihana olo oli jumpan jälkeen :-)) Nyt taidankin jumpata synnytykseen saakka, jos en ihmeempiä kipuja saa.
Elsamarja: Oviksesta, itse olen tuntenut sen kipuina, kuten muutkin kultaiset ja sitten tietenkin limoista. Välillä oli aivan kamalat kivut, pahemmat kuin kuukautiskivut, mitkä ei mulla ole koskaan olleetkaan hurjia.
Kuukautisista: Mulla alkoi ' välillä' tiputtelulla tai sellaisella ruskealla vuodolla, ja sitten oli taas niitäkin vuotokertoja, että tuli kuin hanasta heti ekasta päivästä lähtien. Mutta yleensä 2 päivää rusk. tiputtelua ja sitten 4 päivää runsasta vuotoa ja sitten taas 1-2 rusk. tiputtelua, eli mulla kesti kukautiset aina reilun viikon :-// Mutta mitään syytä ei lääkäri löytänyt tuohon tiputteluun, kaikki arvot olivat hyvät, mutta itse rupesin miettimään ns. ovuloimattomuutta silloin, kun oli tuota rusk. vuotoa .. Voisiko siinä olla perää (?)
Miehistä: Mun ex-oli todellinen neurootikko siisteydestä, vaatekaappikin oli kuin viivottimella laitettu, ja itse, kun en ole mikään mielipuoli tuon siivoamisen kanssa niin en kyllä aina jaksanut hänen siisteys intoiluaan. Nykyinen mies on parempi(siisti hänkin, muttei sentäs neurootikko), siivotaan yhdessä kerran viikossa, hän imuroi ja pyyhkii pölyt, ja minä sitten pesen kylppärin ja moppaan lattiat ja hän muuten hoitaa keittiönkin siisteyden, mutta minä laitan ruuan, ja tuli ankkiksen tekstistä mieleen oma mieheni, kun hän sitten jaksaa ihmetellä miten tarvitsen kymmentä eri kauhaa ja kipoa ja kuppia ruuanlaitossa ;-))
Sonjaemma: Ihania ja hyviä neuvolakuulumisia !!! Ja hienoa, että painokin pysynnyt kurissa !!! Itsellä on paino nyt noussut 17 kg kaikenkaikkiaan, sellaista 75kg-77kg näyttää vaaka. Välillä paino huiteli tuolla +80kg puolella mutta saattoi olla turvotusta (?) Sonjaemma millaisilla viikoilla menet ?? 24-26 ??
vm: Hyvä, että sait lääkkeet, kyllä se siitä .. Ja mitäs jos tuo lentsu olisikin oire raskaudesta ? Katsellaan ja kuullostellaan ...
Teti: Huhuu missä olet, oletko jo mennyt laitokselle ??
(.) vointi ok. Närästää taas vaihteeksi .. Vauva potkii ja möyrii, tuo möyriminen on jänskää, vaikka välillä ihan pelottaa tuleeko se masusta ulos :-)) Huomenna viimoinen Nla-lääkäri ja saadaan uutta mittaa ja synnytystapa arviota ja vauvan kokoa/asentoa tietty. Ja perjantaina sitten taas kätilöopistoa, ja kätilön kanssa juttusille .. Kiirus viikko ..
Tänään ostin kokonaisen pakaste broiskun ja mies leikkasi sen paloiksi, ja minä maustoin ja laitoin uuniin ja kohta päästään nautiskelamaan ... ihan on nuudeleiden kera ja salaatin !!!
t. emmi rv-34+
Olen samaa mieltä tuosta ' syötävän' suloisesta Liberovauvasta .. Aivan ihana vauveli ... emmi
Pinkerton: Kiitos halista. Itsekin turvaudun ajatukseen siitä, että oireettomuus olisi oire... Katsotaan nyt miten käy. Alaselkää juilii ja pelottavasti se saatta enteillä menkkoja.
Emmi: Tämä flunssa alkoi heti oletetusta oviksesta seuraavana päivänä, joten ihan en tätä oireeksi laittaisi. Mutta katsellaan. Ei sitä ainakaan vielä voi luopua toivosta.
Mukavaa päivää kaikille!!
vm69
Kokonaisena edelleen.
On se niin " jännää" tämä naisen elämä. Sitä ennen raskautta seurailee merkkejä oviksesta ja sitten merkkejä raskaudesta ja huipuksi sitten tämä että kyttää koko ajan milloin tuo synnytys käynnistyy. Niin hyvät kultaiset ystäväni täällä minä vaan jokaista supistusta seuraan ja mietin milloin se alkaa toden teolla joko tästä vai seuraavasta supistuksesta:) Mitään ei oikein osaa tehdä kun koko ajan vain pyörii mielessä tämä yksi asia. Voisin melkein verrata tätä samaan tunteeseen kun silloin piina aikana kun odotti että odottaako vai tuleeko täti:) Ei kun odotellaan vain.
Teillä oli täällä ihan galluppeja menossa. Voisin sen verran vastata että minä en tuota ovista koskaan ole oppinut tunnistamaan. Niin paitsi se limat joista olen arvellut sen olevan aika lähi aikoina ja senkin havaitseminen on tullut mukaan vasta kun täällä palstalla olen pyörinyt eli sellaiset pari vuotta.
Menkat on olleet aina kovin kivuliaat ja olenkin " pienen" ikäni syönyt pillereitä siihen vaivaan. Silloin viistoista kesäsenä terkka sanoi että kyllä helpottaa kun saat ensimmäisen lapsen ja siitä on jo yli 20 vuotta:) Ilman pillereitä mulla ainakin lyheni entisestään vuoto ja kyllä se alkoi ihan sohona ja päättyi sitten tuhrutteluun.
Ollaan me naiset vissiin vähän sellaisia että passataan noita miehiä ja sitten oppivat liian hyvälle:) Meillä aikaisemmin teki kaikkea ja kyllähän tuo vieläkin apua tarjoaaa joskus siivouksessa. Joku se sanoi että sellaisen keski-ikäisen miehen kouluttaminen uudestaan kotitöihin vie aikaa ja on hidas prosessi, pitää kyllä paikkansa.
Täällä oli neuvola kuulumisiakin ainakin sonjaemmalla, kivaa kun tulette perässä.
Vm:llä tais olla vähän huono onnisuutta liikkeellä. Toivotaan että onni kääntyy. Minulla ei silloin ollut mikäänlaisia oireita kun tämä raskaus alkoi ettei niihin oireisiinkaan aina luottamista, tsemppiä ja täällä on peukut pystyssä ettei mene vanhaksi se junalippu:)
Meidän Lissukka oli eilen aika myllääväinen joten tänään onkin ilmeisesti sitten unipäivä kun ei niin möyryä.
Torstai on toivoa täynnä!
Teti
Tai siis olenhan mä täällä käynyt tilannetta seuraamassa, mutta saikun jälkeen töihin palaaminen on ollut sellasta rumbaa; kalenteri voihkii ja pullistelee, että kirjottaa ei vaan yksinkertasesti ole ehtinyt. Ja iltaisin olen vielä venyttänyt työpäivää ryhmien ohjaamisella, joten kotiin tullessa on kokolailla veto pois.. Mutta nyt on vapaapäivä, jipii!
Hienoa on ollut lukea iloisia neuvolakuulumisia Sonjaemma!
Kirpun kuulumiset vetivät vakavaksi, mutta ihanaa että selvisit ja nyt vaan parempaa kohti!
Emmiä käypi kateeksi; ihanalta kuulostaa tuo loppusuoran jännitys ja odotus :)
Vm; sulla on nyt niin paljon tullut putkeen vastoinkäymisiä, että pakkohan sen onnen on jo kääntyä! Niihän sitä sanotaan, että " kun epäonni on kestänyt kauan, ei onni ole enää kaukana.." Toivotaan niin!
Menkat mulla muistuttaa hyvin paljon vm:n tilannetta; ennen muinoin ekat päivät oli yhtä tulvaa, mutta nykyään alotellaan tosiaankin tuhraamisella, joka ehkä juuri ja juuri näkyy paperissa. Vaikee oikeestaan edes sanoa mistä päivästä sitä laskemisen alottais. Mähän jätin pillerit pois marraskuulla, kumien kans on sen jälkeen touhuttu ja kierto on ollu semmoset 24-26pv, mikä on mulle ihan normaalia. No, nyt sitten viime kerralla ei menkkoja kuulunutkaan, ja alettiin miehen kanssa jo jännäämään, että josko se vahinko sittenkin.. No tulihan se tätsy sitten viikkoa jälkijunassa, mutta tärkein viesti mulle oli se, että oltiin molemmat tosi pettyneitä, miehen reaktio oli itse asiassa aikamoinen yllätys.. Ja tämän alkulämmittelyn jälkeen alan siis vihdoin päästä itse asiaan, eli siihen, että siitä lähtien mies on aika nopeesti kypsynyt ajatukseen nelosesta ja on nyt jo ihan sitä mieltä että siitä vaan, ei se odottelemisesta parane!!! Eli nyt kun saan vaan omat ajatukseni kasaan, voin ihan oikeesti liittyä teihin ja alottaa kuumeilun IHAN täysillä! Mutta auttakaa nyt rakkaat kultaiset, miten näistä iän mukanaan tuomista peloista pääsee? Vai pitäiskö vaan luottaa siihen, että elämä antaa sen mitä on antaakseen..
Leppoisaa päivänjatkoa!
walo
onneksi huomenna on perjantai.
Vm, ei mulla ainakaan ollut mitään oireita silloin kun viimeksi olin raskaana, vähän nippaili mahasta sitten kun kuukautiset olivat jo muutaman päivän myöhässä.
Teti: kiitos kun peukutat mun junaannousun puolesta!!
Walo69: Ei niistä peloista varmaan pääse. Minä ainakin luulen niin. Mutta toisaalta, jos itsellä ei olisi viime vuonna ollut kahta km:a, niin pelkäisinköhän edes mitään. Aiemmat kolme raskautta olivat ongelmattomia ja en osannut pelätä mitään - koskaan. Nyt sitten, ensin pelkään etten enää raskaudu, ja jos niin onnellisesti kävisikin, pelkään sitä, että menee taas kesken tai että saan sairaan lapsen...
Ihan älytöntä kasata jo valmiiksi tuollainen taakka sydämeen. Kun ihan oikeesti, pitäisi vaan nauttia joka päivästä ja ihanasta elämästä ja JOS luoja vielä raskauden ja vauvan suo, niin ottaa se kiitollisena vastaan. Kun mitään muutahan ei voi tehdä.
Mutta on ihanaa kun sinäkin alat nyt kuumeilemaan täysillä. Ei muuta kuin peukut pystyyn, että tärppi käy teillä mahdollisimman nopeasti.
Kuumeilu on upeaa, mutta kun mieskin tosissaan mukana, se on suorastaan ihanaa...
ON: Ei mitään uutta, maha pullottaa turvotuksesta niinkuin aina ennen menkkoja. Jotta varmaan sitten ensi kerralla onnistuu...
vm69
Kiitos sinullekin tsempistä. Kaikkihan on vielä mahdollista. Yritän kai tarkoituksella lannistaa itseäni, jottei pudotus olisi niin kova sitten kun/jos menkat alkaa.. Ja sitäpaitsi, viisi kertaa olen ollut raskaana, eikä niitä oireita koskaan ole ollut oikeestaan muuta kuin menkkojen poisjäänti... Nyt vaan haukan lailla yrittää vaania, josko jotain ilmaantuisi.
Ihanaa tosiaan, että huomenna on perjantai. On ollut niin ankea viikko sairiksella kotona, viikonloppuna on vähän hulinaa ympärillä.
vm69
...iso finni leuassa.
Vielä pari kiertoa sitten listasin " raskausoireita" , nyt menkkaoireita.
Itsekseni täällä vaan jutustelen..
vm69
Voihan se olla myös merkki raskaudesta, poikaa odottaessa mulla oli naama kuin korppu, mutta tytöistä alko finniä pukkaamaan varsinkin alussa. Pää pystyyn vaan..
w
Morjens kaikille !
Tänään oli Nla-lääkäri ja sen reissun jälkeen olin aivan sippi. Heräsin aamulla klo.5.30 ja lähdin kävellen neuvolaan (about 2km) siinä klo.10 ja olinkin paikanpäällä jo klo.10.30, sitten th-luoksen ja sen jälkeen lekurin ja klo.12 olin vihdoinkin valmis kotiin, mutta innostuinkin kävelemään lisää, ja menin kauppaan, ja sitten kävelin kotio sellaiset 3km, lumisateessa, ja olin aivan loppu, en jakanut enää palstautua ..
Kuulumiset: Kaikki ok. Verenpaineet hieman koholla, mutta kotona olleet kiltisti normaalit. Sykkeet oli 150krt/min, ja vauva potki doppleria senkun kerkesi .. Sisätutkimus tehtiin ja Tintura oli kääntynyt pää alaspäin ja tiesin sen jo ennen kuin lääkäri kertoi, koska potkut tuntuu tuolla keskivatsan alueella, ja lääkäri löysi meidän Tiinan päänkin, mutta sanoi, ettei ole vielä kiinnittynyt, ja kaikki paikat oli muutenkin vielä kiinni .. Mua jännitti niin kamalasti se sisätutkimus, ettei lääkäri meinannut saada sitä tehtyä, kun jännitin itseni ihan sykkyrälle :-// Paino ei ole noussut nyt 4 viikkoon lainkaan, tai päinvastoin laskenut sen 2-3kg :-)) Lääkäri povasi norm. kokoista vauvaa, ja sf-mittakin oli palannut keskivaiheille eli vauvan asento aivan selvästi vaikuttaa sf-mittaankin, oli nyt 32cm, viime viikolla 2cm isompi.
Kelan uusi päätös tuli ja se oli oikein laskettu (ihme ja kumma) Mutta miettittää tuo vanhempainpäivärahan pienuus. Mun ä-raha on ihan kohtalaisen hyvä nyt sen ensimmäiset 56vrk ja sitten putoaa hieman, mutta vanhempainraha on todella pieni, tai ainakin musta näytti pieneltä, kun aattelin kaikenmaailman laskuja ja lainan lyhennyksiä .. Onko se todellakin noin, että vanhempainraha on n. 700e pienempi kuin tämä ä-raha, vai onko sekin laskettu väärin ? Ja entäpä verotus, verotetaanko ä-raha 20% mukaisesti vai saanko itse päättää veroprosentin ? Aattelin kysyä teiltä, kun aivan varmasti tiedätte paremmin kuin Kelan virkailijat !!! Joten auttakeehan .. Itse jotenkin otaksuin, että ä-raha+ vanhempainraha ovat saman suuruiset, ja niiden avuin sitä sitten tullaan toimeen, miten on ?
Huomenna taas Kättäriä (huh huh) Alkaa jo pikkuhiljaa tämä ramppaaminen puuduttamaan ja väsyttämään :-// Onneksi mennään yhdessä, mutta pitää olla siellä jo klo.8, joten herätä pitää aikaisin aamulla TAAS KERRAN. Mutta otan päikkärit aivan varmasti !!!
Sorry, että vain omaa napaa, mutta edelleen olen aivan väsynnyt ja suuntaankin seuraavaksi sänkyyn ..
Kaikille hyvää yötä ja mukavaa viikonloppua, palstaudun huomenna, kun saavun kotiin t. emmi rv-34+
Enpä ole asiantuntija, mutta mun järki (ja kokemus) kyllä sanoo, että molemmat päivärahat lasketaan samojen tulojen perusteella. Ite en ainakaan minkäänlaista pudotusta muista. Ja kokemusta on sekä siitä että päiväraha menee työnantajalle että maksamisesta suoraan mulle. Ja verokortin kelaa varten voi toki pyytää ja toimittaa sinne, muuten menee automaattisesti tietty %. Näin arvelisin, korjatkaa joku jos on tuoreempaa tietoa! Eli ehkä vielä kerran kelatätien pakeille..?
walo
EmmI: Minäkään en ole satavarma, mutta melkein kuitenkin, että äippäraha ja vanhempainraha on yksi ja sama summa. En ikinä ole törmännyt tuollaiseen... Ite olen kolme kertaa saanut ko rahoja ja töissäkin jonkin verran olen noiden asioiden kanssa tekemisissä. Ja senkin voin sanoa töiden kautta kokeneeni, että Kelan vastaukset kysymyksiin riippuvat vastaajista. Mutta täällähän olikin jo aiemmminkin kritisoitu Kelaa.
Mukavaa jos Tiina nyt on siellä oikeassa asennossa. Nyt sitten vaan rauhallista tuutulaulua eikä mitään kovaa jytää, jotta pysyisi tuossa asennossa.
Walo69: Kiitokset tsemppauksesta. Aamulla kovaa kipua vatsassa, ihankuin menkoissa, mutta vielä ei todistetta vuodon alkamisesta.
vm69
mutta se onkin ollut kotona tosi paljon esim. hoitovapaalla puolisen vuotta. Kyllä se silti mielellään luonnostaan laiskana veikkona odottaa ensin aika sitkeästi, että joku muu (=minä) kaivaa imurin esiin. Ruokaakin se laittaa harva se päivä, vaan mä en kyllä lakkaa ihmettelemästä, että kuinka voi kokatessa tarvita suurinpiirtein kaikki mahdolliset kauhat, kattilat ja kupposet mitä talosta löytyy.
Tätigallupista, mulla alkoi ja loppui kierukan kanssa täti aina parin päivän tuhrulla, mutta tämä luomuversio alkaa " hana auki" -tyyppisesti ja kestää vain 3 päivää. Luulisi, ettei parin päivän tuhruttelu vielä tarkoita hormonivajausta, ehkä sitten jos tuhruttaa useita päiviä. Luget lienee aika järeä keltarauhashormonivalmiste, Teroluteja yleensä kai ensin määrätään kierron tasaamiseen.
Aika söpö toi Libero-räpsyttelijä :)