!!LOKAKUISTEN UUSI VIIKKO!!
Kommentit (55)
Huoh, herätys tänään klo 5.40, kun Lilia aloitti iloisen jokeltelun;-) Se lisäksi neiti söi yöllä ainakin sata kertaa. En nyt tiedä onko kyseessö nälkä vaiko kutiavat ikenet eli käyttää mua tuttina?? Joka tapauksessa söi useammin kuin kertaakaan aiemmin.
Viikonloppu oli jälleen ihanan rentouttava, lauantaina siivottiin koko talo yhdessä, käytiin mummolassa, saunottiin ja sitten kun lapset menivät nukkumaan niin mies lähti " edustamaan" urheiluseuran rahankeruu tansseihin. itsekin menin nukkumaan jo 21.15. Aamulla lähdettiin uimaan ja hyvin jaksoi mieskin vaikka kotiutui kolmelta yöllä;) Olin tehnyt oitsan vaslmiiksi uuniin ja kun tulimme uimasta söimme ja otimme tytöt viereemme sänkyyn ja nukuimme KAIKKI 2,5 H. LUKSUSTA!!!!! Mä heräsin ekana ja menin tekemään lättytaikinan ja sitten söimme lättyjä ja hilloa kera jäätelön. Mies jäi sitten katsomaan lempiohjelmaansa sisälle Lilian kanssa ja me menimme esikoisen kanssa lumileikkeihin. Sitten pääsin vielä jumppaan ja loppuilta menikin iltapalan merkeissä sekä lasten nukahdettua Idolsia ja 24:sta katsellessa - täydellinen päivä;)
Tuli noista kiinteiden aloituksesta ja pitsan tekemisestä mieleen galluppi jota on pitänyt kysyä jo kauan eli
G: TEETKÖ VAUVAN SOSEET/RUUAT ITSE VAI OSTATKO KAUPASTA? kÄYTÄTKÖ MUUTEN RUUANLAITOSSA EINEKSIÄ?
OMA VASTAUS; mä tein esikoiselle kaikki soseet itse ja enköhän tee nytkin. Mä en vaan jotenkin osaa ostaa kaupasta kun mut on maatalon tyttönä " opetettu" ( lue aivopesty) tekemään kaikki ruuat itse. Meillä ei myöskään käytetä eineksiä juuri lainkaan ruuanlaitossa muutenkaan. yritän aina tehdä kaiken alusta saakka itse. Mä itse asiassa kyllä tykkään siitä hommasta joten en koe sitä raskaaksi.Pääsisi paljon helpommalla jos joskus ostaisi valmiina mutta minkäs teet kun on tälläinen tohelo että sitä kehittää itselleen siitä aivan kamalan huonon omantunnon jos ostaisin jotain valmisruokaa.Mua aina jotenkin inhottaa ne miljoonat E-alkuiset lisäaineet.. Yleensä teen aina pakkaseen valmiiksi kaikennäköistä ruokaa joten aina pitäisi olla jotain syömistä jos ei jaksa tehdä ruokaa. Esikoiselle toki yritin antaa myös kaupan soseita kun ne olisivat välillä helpottaneet omaa arkea mutta eipä tuo koskaan niitä suostunut syömään kun ekat kuukaudet tottui omatekoisiin. Vasta nyt 2v ikäisenää esikoinen tykkää esim. puuron tai viilin kanssa syödä niitä 4kk hedelmäsoseita jonkin verran. Me ollaan miehen kanssa muutenkin huonoja syömään esim. ulkona kun molemmat rakastetaan kotiruokaa yli kaiken. Pikaruokaa ei syödä koskaan ulkona eli kotona tehdään pitsat, hampurilaiset ja ranskalaiset jos tekee mieli. Mutta siis vain sen vuoksi että meidän mielestä kotona tehty on aina paljon parempaa ja kun se tekeminen on kivaa. Ja kyllähän siinä säästääkin.
Jaahas, Lilia meni tässä välissä jo aamupäikkäreille ja pitäisi mennä esikoisen kanssa hammas- ym pesuille. JOs saisi itsestäkin ihmisen näköisen taas.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Nazu ja typyt
pakko vielä kommentoida, että meilläkin esikoiselle tuli kummallisesti vaippaihottumaa ekan kerran viime kesänä yli 1,5 v iässä. En tiedä mistä johtui. Tyttö raapi tosi paljon aina siitä housuvaipan resorikohdasta. Samaa vaippamerkkiä käytettiin siihenkin asti joten syynä ei ollut kai merkki. Mutta tosiaan en tiedä mistä moinen johtui. Nyt se alkaa olla hävinnyt kun vaippaa ei ole ollut 2kk:een.
Ei kannatakaan varmaan kiirehtiä vaipattomuuden kanssa jos tuntuu ettei tyttö ole valmis. On se pissojen siivoaminen vaan sen verran inhaa touhua. Meillä siivotaan Lilian pissoja koko ajan kun neiti ei pissaa paljoakaan vaippaan vaan aina heti ja paljon kun vaipan ottaa pois. Tosi jännää, sillä tosiaan vaippa oli eilenkin 4 h:n jälkeen ihan kuiva ja kun riisuin sen niin kyllähän sitä pissaa riitti sitten vaikka kuinka ja paljon!!!!! Ja kaikki ympäri ämpäri pitkin lattioita ja seiniä..
Täällä herätty kanssa jo tunti sitten, tavalliseen tapaan ;)
Äiti haukottelee niin, että suu repee mutta lapset on oikein virkeitä :)
Voi että kun oli ihana eilen käydä hyvän ystäväni kanssa pitkällä lenkillä ja parannella maailmaa. Hänellä myös kaksi lasta, niin kummallakaan ei ollut mitään kiirettä takaisin kotiin ;) Teki kyllä niin hyvää olla hetki pois kotoa. Nyt jaksaakin tämän viikon ihan eri mielellä. Viime viikolla jo meinas alkaa tekemään tiukkaa.Nää aikaiset aamut, pojan nukkumattomuus ja ulos pääsemättömyys alkoi olemaan aika rankkoja..Onneksi nyt on pakkanenkin laskenut ja voi lähteä ulos, kiva!
Leikkasin eilen itse pojan hiukset ihan lyhyiksi :) Hänellä ollut aina aika pitkät hiukset, mutta nyt kyllästyin kun kerran kuussa olis pitänyt parturissa käyttää jotta malli ois pysynyt hyvänä. Nyt on ihan ison poja näköinen ja oikeastaan ihan eri pojan näköinen :D
SOSEET:
Teen itse jonkin verran ja myös ostan kaupasta. Tuosta asiasta en koskaan ole stressiä itselleni saanut. :o)
Eineksiä käytetään tosi vähän, miehellä silloin tällöin eväänä töissä jotain roiskeläppäpizzoja jne..
Mutta nyt taitaa alkaa jo uni painamaan tytön silmiä, joten mentävä.
Mukavaa ja ulkoiluntäytteistä uutta viikkoa teille kaikille!
Camelot ja Ronja 3kk
p.s Minä plussasin muuten vuosi sitten ystävänpäivänä. Oli kyllä oikein vuosisadan järkytys silloin. Hyvä näin, ollaan nyt erittäin onnellisia lapsista ja myös toisistamme :o)
Laitoin vauvan lattialle lelukaaren alle PÄÄ MINUUN päin, ja nyt se on just toisinpäin! Oon ihan satavarma että laitoin sen tohon toisinpäin- voiko se muka kieriä niin napansa ympärillä (makaa siis selällään) että on kääntyny kokonaan ympäri, siis jalat nyt minuun päin??? tai sitte minä oon vaan hullu. Kauhea ähinä tuolta kyllä on koko ajan kuulunu, mutta mutta... hui :) Ehkä minä muistan väärin kuitenki.
Lauantaina oli aika metka tilanne ku minä leivoin ja mies kuunteli knallia, ja yhtäkkiä vauva huusi/kiljahti täysillä. Se istu sitterissä, joten oli vissiin tylsää. Revettiin miehen kanssa vaan nauramaan, oli niin huumorin kuulonen huudahdus :)
G: öö..mikä lasketaan valmisruuaksi?:) Ostan kyllä valmiiksi marinoituja kanasuikaleita ja lihaakin joskus, mistä sitte teen ite kiusauksia, keittoja, kastikkeita... mutta periaatteessa mitään valmislihapullia meillä ei syödä, ne on niin järkyttävän pahoja.
Pikaruokaa kyllä syödään ja se on hyvää :) Mutta esim. pitsaa tehdään yleensä ite, ei raski kovin usein ostaa pitseriasta.
vauvan soseet tein esikoiselle ite eikä sitte suostunu oikein kaupan soseita syömään. Paitti hedelmäsoseita en tehny ite, niitä ostin kaupasta. Nyt taidan kanssa tehdä ite, on nuo kasvis ja lihasoseet niin kalliita kaupasta ostettuna..
Vanamolle on tullu jännä tapa, tuommonen " ininä" . Se ei kitise eikä itke, mutta semmosta jännää valittamisen tapasta ääntelyä ku joutuu olemaan esim. lattialla.
Tänään on se PITKÄÄN odotettu minun ja miehen vapaa ilta. Toivottavasti mikään ei mene nyt pieleen ja päästään kaupungille, oon niin oottanu tätä päivää.
Näin jo kyllä painajaisiaki siitä ;) Mutta ehkä siitä ei painajaismainen ilta tule..toivottavasti.
Mutta pitää nyt lähtä hoitamaan tuota vauvaa. Esikko ja isi nukkuu vielä meijän sängyssä (ja ensimmäistä kertaa esikoinen tuli joskus 6 aikaa meijän sängyn viereen, nukku sitte meijän välissä ja oli aika tukalat oltavat ku hikoili mun selkää vasten siinä ja vauva mun toisessa kainalossa :) )
Jääsydän
Anja on aiemmin pyörähdellyt satunnaisesti mahalta selälle tai toisinpäin, mutta nyt aamulla meni eka kertaa selältä mahalle täysin ilman apua (aiemmin on pitänyt pikkusen pukata lopussa ettei tule tuskastuminen kun ei itse onnistu), ja sen jälkeen onkin pyörähdellyt koko ajan molempiin suuntiin. On vissiin kivaa, tosin nyt alkaa selvästi jo väsyttää kun hieroo silmiä eikä osaa tulla pois... :)
NAZU, tosta IHOTTUMASTA: Meillä esikoisella se on peppuposkissa, mutta sitä on ollut myös siellä peppuvaossa sisällä. Epäilen tosiaan kyllä et se oisi allergiaa... mut siirryttiin nyt taas kestovaippoihin sitten sen uoksi.
Ja nopeesti SOSEISTA: Esikoiselle sekä tein itse että annoin valmiita, varmaan enemmän valmiita. Nyt varmaan tulee tehtyä itse enemmän kun kuitenkin tekee joka päivä ruokaa koko perheelle, silloin syötiin vielä miehen kanssa " mitä sattuu" , nyt taas on tehtävä kunnon ruoka kun esikoinen syö sitä. Yleensä ottaen meillä käytetään eineksiä über-vähän, isäni on sellanen puritanisti ruoan suhteen ettei itellekään oikein einekset maistu.
Nyt pelastaan vauvaa kun alkaa muuttua tosikitinäksi!
Coe
askartelun lomasta..
JÄÄSYDÄN; Lilia pyörii akselinsa ympäri jatkuvasti eli sillä tavalla liikutaan meillä jo. Ei aikaakaan kun neiti on jotenkin pyörinyt pois matolta;-) Myös kirkuminen kuulostaa tutulta ja hauskalta;-)
RUUASTA/EINEKSISTÄ; kyllä mäkin ostan valmiiksi marinoituja tuotteita, en mä läheskään aina marinoi itse. Mutta justiin tuota tarkoitin, ett lihapullat, -pihvit jne teen itse jne.
Taas askarteluun. Olen ollu tod. hämilläni sillä esikoinen on jo melkein kaksi tuntia, leikannut, liimannut ja piirrellyt vesiväreillä ystävänpäiväkortteja. En uskonut hänen vielä osaavan/piittaavan moisesta. Saksien kanssa pitää vaan olla tarkkana.
Nazu
Nazu, minkä ikäinen teidän esikoienn olikaan? Olen miettinyt saksien antamista meidän esikoiselle, mutta vielä en ole rohjennut.
Nazu, minkä ikäinen teidän esikoienn olikaan? Olen miettinyt saksien antamista meidän esikoiselle, mutta vielä en ole rohjennut.
Muutakin piti kirjoittamani..
On kyllä niin kurjaa, kun ei pääse ulos. Viime viikolla oli pakkanen ja nyt esikoisella vesirokko. Ja lokamurusen vesirokko puhkeaa varmaankin sen jälkeen, kun esikoinen tervehtyy, eli taaskaan ei päästä ulos. Ehkäpä sitten maaliskuussa... Esikoinen hyppii seinille, kun hänellä ei ole kuumetta, ainoa oire on kutisevat näpyt. Onneksi tykkää rasvaamisesta ja sitä ollaan tehtykin usein vesirokkosalvalla. Typykin oli tosi kärttyinen viime yönä, tuleekohan jo hampaita.
Esikoinen täytti tammikuussa 2v. Ostin sakset viime viikolla, sellaiset pienet punaiset, mutta viikko sitten leikkaaminen ei vielä onnistunut kun ei tyttö osannut pitää saksia kädessä niin että olisi pystynyt avaamaan ja " sulkemaan" sakset. Tänään tyttö otti sakset käteensä ja suureksi hämmästyksekseni onnistui kuin onnistuikin leikkaamaan paperiin viillon. Sakset ovat vähän hassusti kädessä vielä mutta ei se mitään. Aluksi tyttö aina leikkasi yhden viillon ja repi loput, mutta n. puolen tunnin äheltämisen jälkeen oppi minusta hienosti leikkaamaan jo vähän paremmin. SIlmiään ei tosiaan uskalla pois tuosta touhusta kääntää, mutta tyttö oli aivan riemuissaan touhusta. Sitten kun vielä sai liimapuikon jolla liimaili leikkaamiaan palasia toiselle paperille niin avot että oli iloinen neiti. Ja tosiaan yhteensä 2h jaksoi tuota tehdä.
olenkin tästä kohta lähdössä tyttöjen kanssa käymään tiimarissa ostamssa lisää kaikenlaisia askartelujuttuja.
Nazu
Meillä 1v11kk esikoisen mielenkiinto saksiin on kyllä yletöntä ;) mutta omaan käteen oon antanut vain kokeiluksi, ja oikeastaan se vei vähän mielenkiintoakin kun hän huomas että onpas vaikeaa. Joten esikoisen askartelu rajoittui näissä korteissa siihen että värittää sydämiä joita minä leikkasin, ja laittoi paikalleen hopeisia tähtikuvioita joita minä sitten liimasin ja teippasin. Liimasta ja teipistä kun ei oikein hyvää seurannut kun ne hänellä oli kädessä, puhumattakaan sitten siitä kamalasta tragediasta kun panin loput pikkutähdet pois ulottuvilta ettei ne olisi joka paikassa :)
Mua laiskottaa kauheesti. Mutta iltapäivällä mennään kattomaan sitä asuntoa, kivaa! Jaksanen pysyä hereillä sen voimin :)
Coe
Soseista ja eineksistä:
Meillä ei paljon voi eineksiä ostaa tuon esikoisen keliakian takia, kun vehnää on työnnetty lähes joka paikkaan, JOPA RANSKALAISIIN!!!
Ja meillä ruoka pääasiassa on gluteenitonta sitten koko perheelle.
Eipä sen puoleen, en myöskään tykkää mistään valmislihapullista ym..
Soseet meinaan ostaa ihan purkeissa, tuntuu että se on turvallisempaa.
Varsinkin kun tuntuu että perunat on jatkuvasti mätiä tai vihreitä mitä kaupasta tulee ostettua.. vihreä peruna kun on ehdottomasti vauvalta kielletty.
Ja täällä anoppilassa ois hankala vauvan ruokia tehdäkkään..
Meillä neidille annettu nyt kolmena päivänä luumusosetta, ihan sen takia että toi vatsa alkais toimimaan.
Lauantaina kun taas kakkasi itkun, tai pikemminkin huudon kera :(
Kylläpä neiti tykkäsikin luumusta, naama virneessä söi sitä ihan innolla.
Ja yötkin on taas nukuttu, kun päivällä on syöty luumua.
Meinaankin alkaa nyt antamaan peruna-porkkana velliä sille.
Jonkun tutkimuksen mukaan kiinteitä pitäisi alkaa kokeilemaan ENNEN puolen vuoden ikää, siitä syystä, että, kun vauva syö rintamaitoa ja saa siitä vastustuskykyä, niin se sietää ruoka-aineetkin silloin paremmin, eikä tulisi niin helposti allergioita.
Nyt meen leikkimään lasten kanssa,
mukavaa alkanutta viikkoa... kyllä menee viikot hurjaa vauhtia...
Zimppu ja lapset 3,5kk, 9v.
Aurinko paistaa ja pakkasta vain muutama aste. Pakko päästä pihalle jahka tytöt tuolta heräävät. Tosin isompi vasta nukahti, mutta onneksi nykyään on valoisaa jo vähän pidempään.
EinesG: meillä syödään sekä itse tehtyä että einesruokaa. Mä en ole lainkaan ruoanlaittoihmisiä, en pidä siitä puuhasta enkä näin ollen ole kovin innovatiivinenkaan sen suhteen. Voisi melkein sanoa, että teen koska on pakko ja samat ruoat pyörii viikosta toiseen. Yritän tehdä kerrallaan aina vähän isomman satsin, niin ei tartte ihan joka päivä kokkailla. Ja sitten laiskimpina hetkinä meillä syödään muiden äitien tekemää ruokaa enkä kyllä suostu tuntemaan siitä yhtään syyllisyyttä:) Esikoiselle kelpaa molemmat -tai ei kumpikaan, ei ole kovin innokas syömänainen meidän isompi tyttö. Vauvana tein melkein kaikki soseet itse (paitsi hedelmät ostin), mutta kyllä hänelle on aina myös purkkiruoka kelvannut. Ellille varmaan sama linja, sekä että. Sitten joskus parin kuukauden päästä...
Monen muun tavoin myös Elli pyörii oman akselinsa ympäri, kääntyminen vatsalleen sen sijaan on edelleen harjoitusasteella. Pään kannattelu mahallaan ollessa on sekin vielä vähän niin ja näin. Uskon kuitenkin että kaikki ajallaan, Elli on selvästi eri luontoinen kuin isosiskonsa, jonka liikumisharjoitukset johtivat siihen, että tyttö oppi kävelemään jo 10kk:n ikäisenä eikä järki vielä ihan seurannut joka askeleella mukana=) Ei siis haittaa jos Elli pitää vähän hitaampaa tahtia...Elli on sen sijaan siskoaan kovempi " juttelemaan" ja eri tavalla kiinnostunut ympäristöstään, kovasti haluaa kokeilla kaikkea käden ulottuvilla olevaa. Ja voi sitä riemua kun näkee itsensä peilistä, välillä viihdytän itseäni viemällä tytön peilin eteen nauramaan ja juttelemaan maailman mukavimman näköisen vauvan kanssa=D
Kiitos muuten muistutuksesta, meillä on edelleen ystävänpäiväkortit tekemättä:/ Tais jäädä ip-ulkoilu sittenkin väliin...
Lillis ja ElliS kohta 4kk:O
...siis tuota logiikkaa antaa kiinteitä ennen puolen vuoden ikää johtuen äidinmaidosta? Siis jos ainoastaan imettää 6kk niin eihän vauva silloinkaan ole saanut muuta kuin äidinmaitoa:/ Vai menikö multa jokin pointti ohi niiden kahden herneen, jotka tuolla pääkopassani aina välillä törmäävät;) Tämä kysymys ihan silkkaa uteliaisuuttani, jokainen äiti tietenkin tekee päätöksen kiinteiden aloitusajankohdasta niin kuin parhaakseen katsoo:)
On suurempi riski saada allergioita, kun aloittaa kiinteiden antamisen silloin kun ei enää imetä (vauvan vastustuskyky heikkenee).
Eli imetyksen aikana olisi hyvä ainakin kokeilla eri ruokia, niin vauvan elimistö tottuisi niihin silloin kun " suoja" on vielä hyvä.
Plää-plää, oon surkee selittelyssä, mutta toivottavasti toi nyt selvensi.
Meillä myös ollaan menty jonkun aikaa ympyrää lattialla.
Ja ympäri kääntyilty muutaman kerran.
Sekä nyt on meillä tytöllä alkanut se istumaan änkeemis yritys (välillä aika raivostuttavaa, varsinkin kun yritetään syödä).
Kyllä tosiaan ihan viimeisimmät tutkimukset taitavat olla sitä linjaa, että ennen puolen vuoden ikää olisi parempi aloitella soseiden maistelu. Puolesta vuodesta alkaenhan vauva jo tarvitsee merkittävän osan muuta ravintoa kuin maitoa. Maistelu tulisi siis aloittaa siinä vaiheessa, kun äidinmaito on vielä selkeästi pääravinto. Lisäksi monella kai alkaa imetys pikkuhiljaa vähentyä viimeistään tuossa vaiheessa ja mahdollisen korvikkeen määrä kasvaa. Etenkin siis, jos vauva ei ole täysimetyksellä, kannattaisi kiinteät aloittaa ennen kuin korvikkeen määrä on kovin suuri. Itse kyllä " alan" tutkijana uskon tuohon. Yleensäkin aikainen altistuminen mahdollisesti allergisoiville aineille ehkäisee allergioiden syntyä (hyvänä esim. lemmikkieläinallergiat). Vaikeissa allergiatapauksissahan käytetään nimenomaan siedätyshoitoa. WHO:n suositus puolen vuoden täysimetyksestä on kai annettu lähinnä ajatellen kehitysmaita, joissa äidinmaito on puhtaan veden puutteessa ainoa steriili ruoka vauvalle. Toki allergioiden synty on aina jossain määrin yksilöllistä, ja joku allergisoituu jollekin aineelle ihan riippumatta siitä, onko sille altistunut kuukauden vai vuoden ikäisenä. Tosiaankin, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, ja se on varmasti siinä perheessä oikea ratkaisu.
Meidän lapset ovat aloittaneet soseet 3 1/2 kk - viikkoa vaille 4 kk. Tarkoitus oli aloittaa nytkin 3 1/2 kk, eli viime viikonloppuna, mutta lykkäsin vielä ainakin viikolla, kun tuntuu, ettei ihan vielä millään raskisi... tämän pienimmäisen kun haluaisi vielä pitää pienenä mahdollisimman pitkään...
Nyt taitaa pikku-o kohta heräillä...
Mukavaa viikkoa kaikille!
Inuliini
Haluaisin kommenttia/ajatuksia mikä meidän pientä miestä vaivaa :(
Kyse on nukkumaan menosta ja nukkumisesta. Hän on aina mennyt hienosti nukkumaan..siinä 21-22 maissa olen sänkyynsä laittanut ja on nukahtanut kiltisti itekseen mahallaan maaten tutti suussa.
Nyt sitten viime viikolla alkoi se, että käännyttiin selälle kesken unien ja herättiin..sitä kesti muutaman päivän KUNNES
Viime torstaina meinasin ihan kuten tavallisestikin laittaa hänet nukkumaan vaan EIPÄS onnistunutkaan. Huusi todella sydäntä särkevästi eikä se ollut mitään " mäenhaluunukkua" -itkua vaan todella kovaa ja kimeää huutamista;( En kertakaikkiaan voinut häntä siellä sängyssä pitää, kun näki miten toisella on kova hätä. Kädetkin tärisivät levällään sivulla...
Lopputulos oli se, että otin hänet sitten viereeni nukkumaan 23 maissa ja nukkui ihan ok, 2krt söi kuten tavallisestikin.
Seuraava ilta oli sitten aivan kauhea....sama huuto alkoi ja kun se ei lopu edes sylissäkään!!!!! On aivan hysteerinen :( Tai no loppuu, mutta kestää hetken kuitenkin ja se minuuttikin on pitkä aika tollasessa tapauksessa.
Noina kahtena päivänä vielä nukkui päikkärit myöhään heräten toisena päivänä vasta 20.30 ja toisena 19.30. Ajattelin, että päikkärit ovat liian myöhään (niinkuin joka tapauksessa taitavat olla) ja lauantaina laitoin pojan jo 15.00 unille (on mennyt ennen 16-17) ja nukkui 3.5 h(herätin) :) Illalla sitten 21.30 oli ihan väskä ja laitoin nukkumaan, omaan sänkyyn ja jäi ihan hienosti nukkumaan. Huh, huokaisin..mutta liian aikaisin. Poika nukkui 1.5h ja heräsi kovaan itkuun, joka ei taaskaan meinannut millään loppua-ei ollut täysin edes hereillä-silmät lupsuivat ja kyyneleet valuivat:/ Otin hetkeksi syliin ja laitoin takaisin, kun oli rauhoittunut. Nukahti uudelleen, kunnes taas 1.5h päästä heräsi...sitten otin viereeni nukkumaan. Nälkää tuo huuto ei ole, koska jos olisi, se ei loppuisi ilman ruokaa....ja on muutenkin ihan erilaista.
Poika nukkui vieressänikin TOSI levottomasti. Potki jaloillaan ihan kauheasti ja huitoi käsillään. Olisi ollut jo tosi aikaisin aamulla valmis nousemaan sängystä, mutta itse en jaksanut ja siinä hän höpötteli vieressäni tunnin verran-itkuksi ei mennyt ollenkaan:)
No eilen sitten nukkui 14.45-18.15 (herätin) ja lähdimme vielä ajelemaan illalla ja nukkui autossa vielä puolisen tuntia. Meinasin sitten siinä kymmenen maissa, että koitetaas nukkumaan ja voi sitä huutoa...itki aivan kauheasti. Meinasin, että no kokeillaan josko se siitä loppuisi, mutta ei...en kertakaikkiaan pysty huudattamaan toista sängyssä(vaikka jotkut niin neuvovatkin..)!! Toin sitten alakertaan takaisin ja laitoin keinuun..eikä hän niin kovin väsynyt ollutkaan, sätki ja huitoi ja jutteli keinussaan ja yks kaks loppui touhuuminen ja silmät meni kiinni....välillä aina aukesivat...odotin hetken ja päätin viedä nukkumaan, suosiolla viereeni ja kun pääsin hänen kanssaan makuuasentoon niin huusi kuin henkeä vietäisi hetken verran...Olin ihan hänessä kiinni, hyssyttelin ja pidin lujasti kiinni ja sitten loppu kuin seinään itku. Mutta TOSI levoton oli KOKO yön...jalat sätkivät ja kädet huitoivat, lisäksi raapi päätään tuon tuosta ja siitä kivat jäljet päässä ja korvan takana!?
Mahallaan hän ei suostu jäämään makaamaan vaan heti vänkää kyljelleen..selälläänkään ei tykkää nukkua muuta kuin vaunuissa ja tänään nukkuikin jo aiemmin 40min vaunuissa sisällä (noloa?).
Olen nyt muuttanut hieman ruokailurytmiä...eli on saanut lauantaina ja sunnuntaina ennen päiväunia joko maitoa taikka velliä ja kiinteän aterian sitten vasta unien jälkeen ja sitten vielä ennen nukkumaan menoa velliä. Nyt kokeilen toisinpäin (näin olen tehnyt ennenkin) eli ennen unia sai kiinteän aterian(+maitoa) ja unien jälkeen sitten velliä ja illalla vielä maitoa.
Olen pääni puhki miettinyt onko tämä ihan normaalia tähän ikään kuuluvaa juttua vai vaivaako poikaa jokin? Minkä kammon hän on saanut yönukkumista kohtaan? Onko kenties tulossa hampaita?(kuolaa hirvittävästi ja syö käsiä koko ajan!) vai onko korvat kipeät?? (käsi menee jatkuvasti oikean korvan seuduille..onko vaan sattumaa vai kutiaako hänen päänsä?
Mitä mieltä olette?? Eilen illalla laitoin suponkin, mutta eipä siitä hyötyä ollut...luulisin. Tänään meinaan yrittää nukkumaan vasta, kun on tosi väsynyt....
Päikkäreitä hän nukkuu tällä hetkellä niin, että puolilta päivin nukkuu 30-45min ja kolmesta eteenpäin sitten 3-3.5h. Kauempaa en anna nukkua. Onko mielestänne riittävä määrä, ei liian paljon kait kuitenkaan?
Lassi täyttää huomenna 4kk ja sain siirrettyä ens viikon neuvolan jo huomiselle:) Saadaan varmuus, ettei korvat ole kipeät ja varmaan näkee vähän tuota hammastilannettakin. Itse en oikein tiedä minkälaiset ne ikenet ovat, kun hampaita pukkaa...turvonneet ja punaiset, vai?
Nyt sitä vasta huomaa miten onnekas olenkaan ollut, kun Lassi on aina mennyt niin hienosti unille ja herännyt ainoastaan syömään sen 2krt yössä...muutoin nukkunut hyvin!! Voi kunpa sais ne yöt takasin:) Lupaan, etten sitte enää kertaakaan valita hänen yösyömisistään..heh:D
Tais olla aika sekavaa selostusta.....:O
Terkuin: Hämmästynyt Je_Ni & Lassi huomenna 4kk:)
P.s Miten teidän muiden lapset heiluttelevat jäseniään??? Kun tuolla jalat potkii aivan järkyttävästi ja kädet huitoo....Sylissä yrittää koko aika istumaan :)
Laitoin jo eiliseen ketjuun tän viestin illalla, mutta tuskin sitä kukaan enää luki joten kopioin tähän:
Danialle tulee eka hammas!
Just huomasin, olin puhelimessa ja neiti rupesi lutkuttamaan mun sormea ja siellä tuntui jotain terävää! On tää jännää!!
On ollut pitkä kirjoitustauko, kun ollaan pakkaamassa tavaroita Suomeen muuttoa varten. Eletään nyt pahvilaatikoiden keskellä, kun keskiviikkona tulee muuttoauto... hyvä että enää pääsee kulkemaan. Tekis mieli kyllä kylmästi heittää puolet tavaroista menemään, mutta sit kun rupee miettimään mitä vois antaa pois, haluaa kuitenkin pitää melkein kaiken.... mihin ihmeeseen me tarvitaan tota kaikkea kamaa?!
Niin, en kerkeä usein edes lukea koko pinoa, niin tuntuu tyhmältä itse kirjoittaa... nyt päätin kirjoittaa vaikka jää kyllä lyhyeksi, kun neiti parkuu sylissä kakat housussa ja haluaa osallistua tähän kirjoittamiin sohimalla näppikseen...
Ollaan aloitettu täällä vauvauinti ja jatketaan heti, kun päästään Suomeen. Dania tykkää kauheasti. Saa nähdä onko sama kaava Suomessa... täällä ohjaaja laulaa paljon ja ainakin toistaiseksi vain hän sukelluttaa vauvoja.
Tänään saatiin b-hepatiittirokoitus ja sit toisen kerran se sama mikä saatiin Suomessakin ennen tänne tuloa, siis unohtui nyt.. se missä on monta samassa. Ehkä tuo neiti vinkuu sitäkin, kun tässä sylissä vaakkuu kuin korppi.
Mitäs muuta... joo pitäis laittaa mittoja tuonne kasvulistaan. Täällä me ollaan kauhean isoja, Suomessa varmaan ihan keskivertoa.
Dania on oikein iloinen tyttö päivisin, iltaisin vinkuu ja on välillä vähän vaikea. On ruennut nauramaan viime aikoina ääneen ja muutenkin hymyilee paljon. Osaa kääntyä selältä mahalleen, mutta ei vielä kunnolla toisin päin. Yrittää kauheasti ryömiä, mutta ei oikein vielä onnistu. Jotenkin onnistuu lattialla hilaamaan itseään ympäriinsä... saattaa löytyä kaukaa sieltä minne viimeksi jätin.
No voi ei, nyt typy meinaa nukahtaa tähän näppiksen päälle kakat housussa! Kiire vaipanvaihdolle...
Nauttikaahan pakkasasteista, toivottavasti mekin keretään nähdä vielä lunta tänä talvena. Jee, Suomeen viikon päästä!!!
Jatkan vielä vähän.
Jeni, meilläkin on ollut hysteerisiä itkuja joinakin iltoina. Varsinkin jos olen yrittänyt olla illalla pois on mies soittanut kohta perään ja Dania rääkynyt taustalla niin sydäntäsärkevästi, että olen täysiä ajanut kotiin. Sitten on tyttö kyllä jo rauhottunut, kun on ollut väsynyt itkusta. Joinakin iltoina en ole itsekään saanut Daniaa muuten rauhoittumaan, kuin laittamalla kantoliinaan (oliko sulla se sama hug-a-bub?) ja tanssimalla ja laulamalla on typy nukahtanut. Sit olen siirtänyt varovasti omaan sänkyyn.
Dania on alkanut viime päivinä sätkimään jaloillaan ja käsillään ihan hirveästi, oli sitten iloinen tai ärtynyt. On se hassua katseltavaa!
Katoin just eilistä neuvolakorttia ja siinä luki, että D on nyt melkein 6,8 kgja pituutta neuvolatäti mittasi 63 cm, lastenlääkäri taas 65 cm eli vähän vaihtelee mittaajan mukaan.
Tässä pohdin mitä teen, kun neuvolassa käskettiin antamaan rautalisää 4 kk:sta alkaen. Eikö vauva saa äidinmaidosta tarpeeksi rautaa? Täällä D-vitamiiniinkin on lisätty A-vitamiinia. Outoa, kun joka maassa eri suositukset. Täälläkin on tosi hyvä lääketieteen osaaminen ja terveyspalvelut myös mut ihmeellistä kun joka maassa eri suositukset.
Hassua, mutta nämä julkiset palvelut ovat paljon paremmat, kuin Suomessa. Oman lääkärin voi valita ja mennä suoraan erikoislääkärille. Lähetteet saa nopeasti, kuten ensi viikolla Dania menee lonkkien ultraääneen yksityiselle ultraklinikalle lonkkien löysyyden takia, eikä siitäkään makseta mitään. Sillon raskauden aikana pääsin 4D-ultraan ilmaiseksi jne. No, meillä on monta muuta syytä muuttaa Suomeen, mutta näitä terveyspalveluita jää kyllä varmaan kaipaamaan!
Pikkuneiti just heräsi vaunuissa. Täällä en uskalla edes parvekkeella pitää, mutta avasin olohuoneessa kaikki ovet (menee läpi seinän parvekkeelle liukuovet) ja neiti nukkui hyvin, kun oli melkein ulkona.
Heh, näyttää tää meidän typy kuin olisi menossa jääkiekkomatsiin, kun sellanen sinivalkoinen SUOMI-body päällä. Sopii näihin isänmaallisiin tunnelmiin, kun ollaan Suomeen muuttamassa!
ikävä kuulla jeni teidän illoista/öistä. Mulle tuli ekana mieleen justiin hampaat ja toisena korvat. Puhtaalla kädellä voit tunnustella ikeniä, tuntuuko erityisesti alaetuhampaiden kohdalla terävää kohtaa. Ikenet tosiaan pullottaa ennen puhkeamista. Yleensä kun hammas jo näkyy niin ikenet eivät enä ole niin kipeinä.
Kolmantena tuli mieleen että voisiko olla jotain allergiaa tai oletko antanut jotain uutta ruoka-ainetta?
Palaan vielä myöhemmin lilia sylissä eikä tästä tule mitään nyt...
En olekaan ainoa. Meillä on 1v11kk esikoinen nyt parina päivänä herännyt ihmeellisesti kesken yön jotain tekemään, viime yönä klo 02:30 syötin Anjaa ja jotenkin itsekin olin hereillä kun tyttö heräsi ottamaan housuja pois, oisko kiristäneet tms. Siitä sitten seurasi noin tunnin valveillaolo, Anja onneksi nukkui... Tyttö on arvatenkin nyt sitten aika väsynyt kun heräsi kuuden jälkeen jo, koko ajan kitisee ja itkeskelee. Vähän raskasta kun itsekin on väsynyt...
Esikoisesta vielä: tehtiin viikonloppuna VAIPATTOMUUSPÄIVÄ kun hänellä on siis ollut ihottumaa joka saattaisi olla vaippaihottumaa. Koko lauantain oli ilman vaippaa ja potattaa yritettiin " koko ajan" . No tuloksena oli vissiin kahdeksat pissat lattialle eikä ainoitakaan pottaan. Ei siis selvästikään ole valmis enkä todellakaan rupea pottaharjoitteluun, jos ei tuo ihottuma pahene (jos pahenee niin on varmaan pakko).
Tosin ihottuman syitä kammatessa tuli esiin appelsiini, jota syötiin viime viikolla tooooosi pitkästä aikaa, jotta voisko olla se kyseessä.
No tässä nyt tulikin typy istumaan viereen ja pyytelemään sylivuoroa eli gotta go. Sanon vaan nopskaa että muistaakseni tänään on TASAN VUOSI PLUSSASTA! Tuli eilen hiukan haikea olo kun sitä ajattelin :) Mutta no, nopeastihan nämä vuodet vierii. Ajatuksena siis on meillä, että noin 3v tulisi eroa Anjalle ja seuraavalle, eiköhän se ole ihan hetki vaan kun ollaan siellä asti että pitää jo miettiä plussanhakua!
Nyt lukemaan " Nasu suuri sankari" , kovasti jo esikoinen lukee itsekseen :)
Hyvää maanantaita!
Coe + Anja 3,5 kk sekä isosisko 1v10kk