Voiko vaihdevuosista selvitä ilman estrogeeniä
Nostaa verenpainetta. Myös alapään kautta annosteltuna.
Kommentit (22)
Voi. Tiedän useita, jotka eivät tarvinneet. Itsekään en.
Ehdottomasti voi. Olisin kyllä ottanut estrogeenireseptin, jos itselläni olisi ollut vaihdevuosioireita. Mutta ei ollut, ei ensimmäistäkään.
Vaihdevuodet voivat siis olla myös todella helpot, mikä helposti unohtuu, kun yleensä puhutaan vain vaihdevuosien aiheuttamista ongelmista.
On perinnöllistä. Äidilläni oli hankalat oireet, samoin minulla. Olen äreä tai itkeskelen. Kannattaa hakea lääkitys!
Ei kaikki tarvitse. Oireet on niin erilaisia eri ihmisillä. Joillakin riittää esim. kylmävesiuinti.
Ja jotkut ei saa käyttää estrogeeniä (esim. rintasyövän uusiutumisriski), silloin on vain pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti voi. Olisin kyllä ottanut estrogeenireseptin, jos itselläni olisi ollut vaihdevuosioireita. Mutta ei ollut, ei ensimmäistäkään.
Vaihdevuodet voivat siis olla myös todella helpot, mikä helposti unohtuu, kun yleensä puhutaan vain vaihdevuosien aiheuttamista ongelmista.
Niistä ongelmista on tärkeä puhua, kun edes lääkärit eivät tunnista kaikkia oireita ja sen vuoksi naisia lääkitään turhaan erilaisilla uni-, mieliala- ja särkylääkkeillä. Onnellisia olkoot he, jotka eivät joudu niitä kokemaan. Etukäteen asiaa ei voi tietää, mutta osviittaa saa siitä, millaiset vaihdevuodet omalla äidillä on ollut.
Suurin osa naisista ei ota estrogeeniä vaan käy vaihdevuodet läpi ilman lääkkeitä.
Hyvin meni ohi ilman. Kokeilin geeliä pahimpaan kuuma-aaltoaikaan, mutta migreenit palasivat, joten valitsin pienemmän pahan. Jälkeenpäin huomannut kyllä sen, että hormonikorvaushoidolla olisi rupsahtaminen ehkä ollut vähäisempää, mutta edessä se olisi joka tapauksessa ollut.
Minä en olisi selvinnyt ilmsn estrogeeniä
Pakkohan se on voida, jos suvussa on paljon syöpäsairauksia. Toisaalta vaihdevuodet voivat olla myös pienillä oireilla.
Voi, mutta jos on pahat oireet niin miksi niitä ei haluaisi lieventää?
Voi kuolla jos käyttää migreenipotilaana hormonikorvaushoitoa (aivoinfarkti). Tosin hoidon aikana migreenikohtaukset voivat pysyä aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista ei ota estrogeeniä vaan käy vaihdevuodet läpi ilman lääkkeitä.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Voi kuolla jos käyttää migreenipotilaana hormonikorvaushoitoa (aivoinfarkti). Tosin hoidon aikana migreenikohtaukset voivat pysyä aisoissa.
Aivoinfarktin ehkä ikävin puoli on se, ettei välttämättä kuole, vaan jää kitumaan halvautuneena.
Mä sinnitteli liian kauan ilman. Nyt korvaushoidossa vuoden, verenpaine nykyään normaali, unettomuus melkein historiaa, mieliala hyvä, ei enää masenna ( olin välillä sairauslomalla sen takia), ei enkä virtsatulehduksia ( parin vuoden sisällä oli 19 tulehdusta, kolme munuaistulehdusta, jossa ekassa olin niin huonossa kunnossa, että olin 3 päivää sairaalassa). Miksi en saanut niitä aiemmin ?
Olisi selvinnyt, mutta miksi kiusata itseään ja työkavereita. Olen nähnyt ihan tarpeeksi näitä hikoilevia ja kiukkuisen naisia, jotka purkavat pahaa oloa muihin
Vierailija kirjoitti:
On perinnöllistä. Äidilläni oli hankalat oireet, samoin minulla. Olen äreä tai itkeskelen. Kannattaa hakea lääkitys!
No ei minulla tuollaista ollut. Rajuja hikoilukohtauksia ja myöhemmin limakalvojen kuivumista
Tuo kiukku on stereotypia. Sitä tulee vain joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä ongelmista on tärkeä puhua, kun edes lääkärit eivät tunnista kaikkia oireita ja sen vuoksi naisia lääkitään turhaan erilaisilla uni-, mieliala- ja särkylääkkeillä. Onnellisia olkoot he, jotka eivät joudu niitä kokemaan. Etukäteen asiaa ei voi tietää, mutta osviittaa saa siitä, millaiset vaihdevuodet omalla äidillä on ollut.
Ei mitään hajua millaiset hänellä oli. Ei koskaan jutellut mitään sellaisista asioista
Minulla kohonnut riski kohtusyöpään, en voi käyttää estrogeenia. Olen pärjännyt ilman. On se mahdollista.
Tietenkään ei tarvitse sinnitellä ilman jos siihen ei ole syytä.
Voi. Vaihdevuodet ohi ja ihan luomuna.