Miten tuette kotoa muuttanutta opiskelijaa?
Nuori on juuri muuttanut kotoa opiskelemaan, saa opinto-ja asumistukea ja käy töissä muutamia tunteja viikossa. Muut joilla nuori samassa tilanteessa, millaisilla summilla ja miten muuten tuette nuorta alkuun?
Kommentit (124)
Minusta olisi parasta, että kaikki varakkaiden perheiden lapset eläisi toimeentulotuella, siinähän ei kysellä kotoa muuttaneelta, että mitä vanhempasi tienaavat, vaan rahaa tulee automaattisesti. Olisi tasa-arvoista, että eläisivät mitään tekemättä noin 1300 e/kk tuloilla, koska niin muutkin opiskelemattomat ja työtätekemättömät tekevät.
Vaan mikä poru siitä syntyisi, kun vanhemmilla olisi miljoonatulot ja 18v lapsi eläisi yhteiskunnan rahoilla. Että miksi ei vanhemmilla ole velvollisuutta elättää, miksi perhe ottaa yhteiskunnalta tuollaisia summia, vaikka ei olisi pakko.
Outo filosofia joillakin. Että kun nuorta tuetaan opiskeluissa, niin sillä nuoresta kasvaa luuseri ja tukiloinen. Ja sitten puolestaan, jos potkitaan päähän myös vanhempien taholta, niin sillä reseptillä tulee menestyjiä.
Eipä se ihan noin mene. Ei nykyoppien eikä käytännön kokemusten mukaan.
Annan 1000 euroa käteen joka kuukausi. Ei vaikuta tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien maksaman käteisen saisi kyllä aina huomioida tulona ja leikata saatavaa tukea vastaavalla suuruudella. Onhan se nyt väärin, että ne saavat tukia, jotka eivät oikeasti sitä tarvitse.
Onko tämä kateutta vai mitä? Minä en saanut niin ei muidenkaan pidä saada.
Ei ole kateutta. Suomi on velkaantunut ja asialle pitäisi tehdä jotain. Onhan se nyt väärin, että tukia maksetaan niille, jotka saavat jo tuen muualta.
Minä tuen lastani, mutta se on minulta pois. Rahaa ei todellakaan ole liikaa. Nytkin olen tehnyt kokopäivätyöni lisäksi lisätöitä toiseen paikkaan, jotta voin avustas lasta ja olisi varaa viettää joulua ja pitää autoa.
Täällä sama. Kyllä tuetaan opiskelijaa, mutta kyllä opintotuki on silti tarpeen. Me vain annamme vähästämme, koska tiedämme, että opiskeluun satsaus on satsaus tulevaan.
Vierailija kirjoitti:
Outo filosofia joillakin. Että kun nuorta tuetaan opiskeluissa, niin sillä nuoresta kasvaa luuseri ja tukiloinen. Ja sitten puolestaan, jos potkitaan päähän myös vanhempien taholta, niin sillä reseptillä tulee menestyjiä.
Näinpä. Kai tämä on sitä samaa ajatusta, kuin että vain vaikeudet antaa elämänkokemusta.
Minua tuettiin opiskelujen aikana ja ihan kunnollinen, päihteetön ja työssäkäyvä minusta tuli. Ikinä ei käynyt edes mielessäni, että alkaisin elää vanhempieni ja isovanhempieni rahoilla. Kesällä tein kesätöitä ja talvet opiskelin. Toki nautin nuoruudestakin, mutta kohtuudella. Valmistuin tavoiteaikaa vähän nopeammin, jonka jälkeen menin heti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien maksaman käteisen saisi kyllä aina huomioida tulona ja leikata saatavaa tukea vastaavalla suuruudella. Onhan se nyt väärin, että ne saavat tukia, jotka eivät oikeasti sitä tarvitse.
Ei ole kateutta. Suomi on velkaantunut ja asialle pitäisi tehdä jotain. Onhan se nyt väärin, että tukia maksetaan niille, jotka saavat jo tuen muualta.
Eikö pitäisi pikemmin ajatella niin päin, että kaikkien vanhempien tulisi antaa käteistä opiskelevalle lapselle. Se, että viedään kaikki niiltä, jotka tekevät kaikkensa toimeentulonsa ja lastensa hyvinvoinnin eteen, kannustaa kaikkia heittäytymään tukien varaan. Opintotuki on niin pieni, että se kuuluu kaikille opiskelijoille samaan tapaan kuin lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pitäisi pikemmin ajatella niin päin, että kaikkien vanhempien tulisi antaa käteistä opiskelevalle lapselle. Se, että viedään kaikki niiltä, jotka tekevät kaikkensa toimeentulonsa ja lastensa hyvinvoinnin eteen, kannustaa kaikkia heittäytymään tukien varaan. Opintotuki on niin pieni, että se kuulu
Se olisi ihanaa, että kaikki opiskelijoiden vanhemmat vaikka maksaisivat 10% bruttotuloistaan ja me menisi samaan kassaan. Sitten se määrä jaettaisiin tasan kaikkien opiskelijoiden kesken. Silloin kaikki voittaisivat ja jokainen nuori saisi ansaitsemansa tuen. Kuulostaa ihanalta! <3
Vierailija kirjoitti:
Poika lähti nyt elokuussa opiskeleen. Maksoin vuokravakuuden ja ensimmäisen vuokran elokuussa. Nyt tarkoitus on avustaa ruokakustannuksissa ja vaatehankinnoussa n 200 e/kk. En toivo hänen ottavan opintolainaa.
Tyttäreni säästi itse rahat vuokravakuuteen ja kävi viikonloppuisin töissä maksaakseen vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuen lastani, mutta se on minulta pois. Rahaa ei todellakaan ole liikaa. Nytkin olen tehnyt kokopäivätyöni lisäksi lisätöitä toiseen paikkaan, jotta voin avustas lasta ja olisi varaa viettää joulua ja pitää autoa.
Se on sinulta pois?!? Mitä varten sinulla on lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vaan opiskelijana selvisin opintotuella ja opiskelijan asumislisällä ihan itse, ottamatta lainaa. Porukkahan täällä syytää aivan valtavia summia aikuisille ihmisille, joiden pitäisi osata huolehtia itsestään! Olisi pitänyt oppia jo ajat sitten!
Kyllä minä sitä kannatan, että muutossa auttaa, ja ostaa vaikka pienen arkkupakastimen soluun että voi tarjousruokia säilöä ja tukee silloin tällöin matkoissa, jos nuori vielä aikuisena haluaa kotona käydä ja matka kallis.. mutta aivan järjetöntä, että kuukausibudjetti rakennetaan sen varaan, että joku muu maksaa satasia kuukaudessa, kun käytössä kaikki valtion tuet.
Ei ihme, että nyt jatkuvasti kuulee aikuisten ihmisten ruikutusta kun Kela ei maksakaan ylimmän kerroksen lukaalia Kalastamassa, kun vanhemmat itse opettaneet kakaransa siihen.
10+ 👍
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin vielä työssäkäyvän lapsenikin vuokran ja muita laskuja siihen asti, että oli saanut säästettyä riittävät vakuudet pankille asuntolainan saamista varten. Järkevin tapa pienentää tulevien perintöverojen määrää on siirtää varallisuuttaan hyvissä ajoin siten, että siirrot ovat verovapaita.
Kannattaa varoa antamasta liikaa tukea. Yrittämisen halu katoaa.
Vanhemmat saavat tukea opiskelevaa nuorta. Se on eri kuin lahjavero.
Johan on ketju. Lapsi muutti 19v. neljän tunnin junamatkan päähän. Tuesta jää vuokran jälkeen 130e käteen ja meidän maksama 200e ruokaraha tekee hänestä luuserin, jolta pitäisi leikata tuet pois?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varoa antamasta liikaa tukea. Yrittämisen halu katoaa.
Onpa masentava kommentti.
En usko tuohon hetkeäkään.
Maksettiin asunnon vuokravakuus ja autettiin huonekalun ostamisessa. Asunnon vakuutus maksetaan. Ruokaa saa kantaa meiltä niin paljon kuin haluaa. Rahallisesti autetaan tarvittaessa, jos tulee joku suurempi kulu tai muuta äkillistä rahan menoa. Nuori tietää, että aina voi pyytää apua jos tuntuu ettei itse pärjää.
Omat vanhemmat auttoivat aikanaan paljon. Ostivat kaiken tarpeellisen, veivät matkoille ja olivat muutenkin tukena, ettei minun tarvinnut käydä töissä, vaan sain olla kesät kotona kesken opiskeluiden syntyneen lapsen kanssa. Nämä ihmiset, joiden oli pakko pärjätä itse, olivat muuten ihan järkyttävän kateellisia ja katkeria. Paskaa tuli niskaan jatkuvasti. Tavallaan ymmärrän sen, mutta syytön minäkin olin siihen, että vanhempani pystyivät ja halusivat näin tehdä. Ja itse olen vanhemmilleni tästä kiitollinen, sillä ilman heitä olisi ollut vaikea pyörittää kahden opiskelijan lapsiperhetaloutta. Heidän panostus vaikutti suoraan myös minun lapseni hyvinvointiin, ei pelkästään minun.
Valmistumisen jälkeen sain meistä ensimmäisenä vakituisen työpaikan ja olen edennyt urallani pisimmälle. Enää en hirveästi opiskelukavereita näe, mutta linkedinistä on helppo seurata. Suhteita minulla ei ole ollut yhtään.
Oman lapsen opiskeluaikoihin on vielä aikaa, mutta aion auttaa niin paljon kuin vain on mahdollista, että pystyy keskittymään opiskeluun ja hakemaan vaikka sitä palkatonta harjoittelupaikkaa, jonka hyöty uran kannalta on kuitenkin huikea.
Aikoinaan autoimme kaikkia lapsiamme heidän opiskelujensa aikana, mutta emme lahjoittaneet säännöllisesti rahaa. Annoimme vain selkeään tarpeeseen silloin kun heillä oli rahasta tiukkaa. Uskon, että he menettelevät omien lapsiensa kanssa samalla tavoin. Ainakin me nyt vanhoina olemme saaneet apua heiltä aina kun olemme tarvineet.
Tytön mummo antoi 10000 ja me maksetaan asuminen ja ruoka. Ei tarvitse opintolainaa.
Missäpäin Suomea opintoraha riittää tuohon luettelemaasi listaan?