Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tuette kotoa muuttanutta opiskelijaa?

Vierailija
16.09.2024 |

Nuori on juuri muuttanut kotoa opiskelemaan, saa opinto-ja asumistukea ja käy töissä muutamia tunteja viikossa. Muut joilla nuori samassa tilanteessa, millaisilla summilla ja miten muuten tuette nuorta alkuun?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vaan opiskelijana selvisin opintotuella ja opiskelijan asumislisällä ihan itse, ottamatta lainaa. Porukkahan täällä syytää aivan valtavia summia aikuisille ihmisille, joiden pitäisi osata huolehtia itsestään! Olisi pitänyt oppia jo ajat sitten!

Kyllä minä sitä kannatan, että muutossa auttaa, ja ostaa vaikka pienen arkkupakastimen soluun että voi tarjousruokia säilöä ja tukee silloin tällöin matkoissa, jos nuori vielä aikuisena haluaa kotona käydä ja matka kallis.. mutta aivan järjetöntä, että kuukausibudjetti rakennetaan sen varaan, että joku muu maksaa satasia kuukaudessa, kun käytössä kaikki valtion tuet.

Ei ihme, että nyt jatkuvasti kuulee aikuisten ihmisten ruikutusta kun Kela ei maksakaan ylimmän kerroksen lukaalia Kalastamassa, kun vanhemmat itse opettaneet kakaransa siihen.

Kyllä ne on ihan eri porukat, jotka ruikuttaa ettei Kela mak

Aijaa. No miksiköhän sitten me on seissyt räntäsateessa kuin lehmät tekemättä mitään. Jos olisi sen ajan käyttänyt työntekoon ilmaisten tukien toivossa, olisi jo parin kuukauden erotus tienattu.

https://yle.fi/a/74-20085270

Vierailija
42/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien maksaman käteisen saisi kyllä aina huomioida tulona ja leikata saatavaa tukea vastaavalla suuruudella. Onhan se nyt väärin, että ne saavat tukia, jotka eivät oikeasti sitä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen mieluummin hyvätuloinen ja ahkera akateeminen palkansaaja kuin peruskoulun keskeyttänyt "elämä on pelkkää sattumaa, omilla teoilla ei ole merkitystä" -luuseri."

Juuri tämä kommentti paljastaa, minkälaisen ikibimbo bissiksen sun vanhemmat susta ovat kasvattaneet. Ne, jotka oikeasti omalla työllään ovat asemansa ansaitseet, ei tuollalailla muita hauku ja katso nenän vartta pitkin. 

Vierailija
44/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien maksaman käteisen saisi kyllä aina huomioida tulona ja leikata saatavaa tukea vastaavalla suuruudella. Onhan se nyt väärin, että ne saavat tukia, jotka eivät oikeasti sitä tarvitse.

Oikeasti olet tuota mieltä!? Millä opiskelijan pitäisi elää sitten? Työttömät huutaa ettei ole töitä, mutta opiskelijan pitäisi jonnekin olemattomaan työhön mennä ja raataa tuplatyössä, kun työtön makaa kotona?!?!? 

Vierailija
45/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä kateutta vai mitä? Minä en saanut niin ei muidenkaan pidä saada. 

Vierailija
46/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika aloitti koulun toisella paikakkunanlla nyt elokuussa. Maksettiin vuokravakuus ja autettiin hankinnoissa, siis pyykipesukone, mikro, imuri jne sekä pienempää keittiötavaraa. Isot huonekalut sai myös täältä lapsuudenkodistaan mukaan, siis oman sänkynsä, sohva, joka oli ollut hänen huoneessaan, pienen ruokapöydän joka oli käyttämättömänä varastossa jne. Liinavatteet sai valita tuosta meidän kaapista mieleiset. Eli sellainen aloituspaketti, hankkii sitten pikkuhiljaa enemmän omaa silmää miellyttäviä tavaroita. Lisäksi ostin kuivakaapin ja jääkaapin täyteen ruokaa ja nyt oon tässä kuussa menossa moikkamaan ja aion tehdä samanlaisen ruokatäydennyksen. Varmaan tuota ruokakaapin täydentämistä jatkan sen 1xkk tästä eteenpäinkin jonkun aikaa. 

Mistä löysi edullisen asunnon, ja mihin hintaan? Onko töissä vai riittääkö opintotuki vuokraan?

Ihan vuokrakämppä, on siinä kova vuokra mutta iso opiskelijapaikkakunta, niin ihan loputtomasti ei ole valinnanvaraakaan. On töissä ja nostaa sekä opintotuen että - lainan ja toki asumistuen. Opintotuki ei riitä miihinkään, se on muutaman satasen kuussa.

Vierailija
47/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v sitten kun kuopus lähti hoidettiin muutto 150km päähän, maksettiin osa huonekaluista ja tärkeimmät tarvikkeet kotiin. Kun käydään kylässä viemme lounaalle ja ruokakaupan kautta kotiin. Ei halua muuta, on töissä 15-20h viikossa opiskelujen ohessa. Juuri sai 1400e liksaa tilille. Hyvin pärjää

Vierailija
48/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan auton kulut (opiskelee paikassa, jonne ei pääse julkisilla), kumpikin vanhempi annetaan rahaa tilille se 4 999 € / 3 v, tarvikkeita asumiseen on annettu, vaatteet, puhelimet ym. ostetaan, työllistetään nuorta meidän omassa yrityksessä, jotta palkkatulojakin on.

Oikea äidin ja isän lellikki. Miltäköhän aikuisesta ihmisestä tuntuu kun ei pärjää omillaan vaan vanhemmat elättävät ja töitäkin löytyy vain äidin ja isin yrityksestä. 

Vanhempani maksoivat aikoinaan kaikki kuluni, ostivat käyttööni asunnon ja maksoivat laskuni, mitä ei pidetä verotettavana lahjana vaan verovapaana elatuslahjana. Lisäksi sain osakkeita ja niiden osingot käyttööni.

Nyt olen vähän yli 30v, minulla on työpaikka ja yli 7500 e/kk bru

7500€/kk tuloilla? Luuseri? OK.. ja joo, en ole tuo vietin kirjoittaja, ihan sivusta tätä ihmettelen. 

Vierailija
49/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sääli miten nuorilta jää tämä mielikuvituksellisin vaihe elämästä kokematta. Siinä joutuu oikeasti käyttämään sitä omaa mielikuvitustaan miten pärjää, kun joku ei ole koko aikaa turvaamassa sitä selustaa. No, vähän joka sarallahan se pöytä katetaan valmiiksi ja koko lapsuus persustuu valheeseen ja se todellisuus onkin märkä turbaani vasten kasvoja ja kolmekymmpisenä voikin laittaa sen eläkehakemuksen menemään.

Siinäpä oli naiivia köyhyyden ja turvattomuuden glorifiointia. Kuules, ilman tukea ihminen elää jatkuvassa stressissä ja menettää paljon mahdollisuuksia. On pakko aina valita se turvallisin mahdollinen kurssilajitelma, ne tunnit jotka mahdollistavat iltatyöt, ja jätettävä pois kaikki opiskelijamenot kun ei ole aikaa eikä rahaa. Ei voi ottaa minkäänlaisia riskejä, ei voi tehdä ilmaista vapaaehtoistyötä kun pitää saada palkkaa vuokraan, ei voi l

Olen eri henkilö, mutta kyllä opintotuki ja asumislisä (minun aikanani) soluasuntoon riitti. Jos tekee kesällä kaksi kuukautta töitä ja jättää siitä säästöön 2400e, niin siinähän on seuraavalle kymmenelle kuukaudelle 240e ekstrarahaa tuhlattavaksi.

Tosin, nyt työssä käyneenä en toki enää tuohon pystyisi. Nyt on asuntolainat, niin niitä ei opintotuella maksella. Mut eihän tuen tarkoitus olekaan kerryttää kenellekään omaisuutta vaan tarjota riittävät resurssit opiskeluun. Näin hyvin meillä Suomessa. Kaikille suodaan samat mahdollisuudet.

Vierailija
50/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sääli miten nuorilta jää tämä mielikuvituksellisin vaihe elämästä kokematta. Siinä joutuu oikeasti käyttämään sitä omaa mielikuvitustaan miten pärjää, kun joku ei ole koko aikaa turvaamassa sitä selustaa. No, vähän joka sarallahan se pöytä katetaan valmiiksi ja koko lapsuus persustuu valheeseen ja se todellisuus onkin märkä turbaani vasten kasvoja ja kolmekymmpisenä voikin laittaa sen eläkehakemuksen menemään.

Palsta ei petä, Toisaalta itketään, että vanhemmat ei anna ennakkoperintöä tai edes ymmärrä kuolla pois ja toisaalta on väärin antaa opiskelijalle rahaa ja tavaraa, koska silloin tältä jää joku elintärkeä vaihe kokematta.

Vierailija
51/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti olet tuota mieltä!? Millä opiskelijan pitäisi elää sitten? Työttömät huutaa ettei ole töitä, mutta opiskelijan pitäisi jonnekin olemattomaan työhön mennä ja raataa tuplatyössä, kun työtön makaa kotona?!?!? 

No jos vanhemmat eivät maksa mitään, niin silloin opintotuella tietysti. Sitä vartenhan se on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus.

Jos vanhemmat rahoittaa asumisen ja opiskelun kulut, niin miksi sitä asumistukea ja opiskelu rahaa piirsi saada. Opiskelijan kuluthan jo katetaan!

Vierailija
52/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen mieluummin hyvätuloinen ja ahkera akateeminen palkansaaja kuin peruskoulun keskeyttänyt "elämä on pelkkää sattumaa, omilla teoilla ei ole merkitystä" -luuseri."

Juuri tämä kommentti paljastaa, minkälaisen ikibimbo bissiksen sun vanhemmat susta ovat kasvattaneet. Ne, jotka oikeasti omalla työllään ovat asemansa ansaitseet, ei tuollalailla muita hauku ja katso nenän vartta pitkin. 

Mutta mieti: tuo henkilö elättää veroillaan muutamaa työtöntä, jotka ei ole ikibimbopissiksiä vaan fiksuja ihmisiä, jotka ei välttämättä osaa lukea tai kirjoittaa, mutta jotka on sata kertaa parempia ihmisiä kuin työtätekevät veronmaksajat! Miksi oletat, että meillä olisi jotain omalla työllään asemansa ansainneita, kun on tieteellisesti selvitetty, että kaikki on käytännössä sattumaa.

Vierailija
53/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vanhemmat eivät maksa mitään, niin silloin opintotuella tietysti. Sitä vartenhan se on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus.

Jos vanhemmat rahoittaa asumisen ja opiskelun kulut, niin miksi sitä asumistukea ja opiskelu rahaa piirsi saada. Opiskelijan kuluthan jo katetaan!

Opintotuki on suurimmaksi osaksi lainaa. Opintorahalla maksaa asumisen, bussiliput ja puhelimen. Jollain rahalla pitää syödä ja elää muutenkin. Laina mahdollistaa opinnot kaikille, mutta jos voi välttää niin hyvä niin. 

Vierailija
54/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kateutta. Suomi on velkaantunut ja asialle pitäisi tehdä jotain. Onhan se nyt väärin, että tukia maksetaan niille, jotka saavat jo tuen muualta.

Vierailija
55/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan auton kulut (opiskelee paikassa, jonne ei pääse julkisilla), kumpikin vanhempi annetaan rahaa tilille se 4 999 € / 3 v, tarvikkeita asumiseen on annettu, vaatteet, puhelimet ym. ostetaan, työllistetään nuorta meidän omassa yrityksessä, jotta palkkatulojakin on.

Oikea äidin ja isän lellikki. Miltäköhän aikuisesta ihmisestä tuntuu kun ei pärjää omillaan vaan vanhemmat elättävät ja töitäkin löytyy vain äidin ja isin yrityksestä. 

Vanhempani maksoivat aikoinaan kaikki kuluni, ostivat käyttööni asunnon ja maksoivat laskuni, mitä ei pidetä verotettavana lahjana vaan verovapaana elatuslahjana. Lisäksi sain osakkeita ja niiden osingot käyttööni.

Voiko vanhemmat nykyisin mennä yliopistolle suorittamaan tentit lapsensa puolesta vai miksi oletat, että vanhemmat on tarjonneet kaiken ilmaiseksi? Kai ne opiskelut ja työnteko pitää itse hoitaa ja fiksuilla vanhemmilla on yleensä fiksut lapset, tuskin on sattumaa, että lääkärien lapsista tulee lääkäreitä.

Vierailija
56/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palsta ei petä, Toisaalta itketään, että vanhemmat ei anna ennakkoperintöä tai edes ymmärrä kuolla pois ja toisaalta on väärin antaa opiskelijalle rahaa ja tavaraa, koska silloin tältä jää joku elintärkeä vaihe kokematta.

Niin.. no mut kyllähän se oikeesti on kasvattava vaihe

Vierailija
57/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä tästä rahat on aina loppu -porukasta tulevat ne luuserit, ei niistä, joille opetetaan lapsesta asti, että luota toisiin ja ole luottamuksen arvoinen, silloin pärjäät. Palsta opettaa rahattoman myymään itseään, vanhempien taloudellista apua saavat eivät joudu moista tekemään.

Olen itse juuri valmistunut ja eniten työttömänä ovat ne joiden ei tarvinnut opin

Oma kokemus on se, että ne joilla vanhemmat maksoi kaiken, oli opintojen aikana mahdollisuus tehdä oman alan töitä vaikka kehnolla palkallakin. CV:n kannalta on eri asia olla 10 e/h töissä arkkitehtitoimistossa kuin kaupan kassalla.

Vierailija
58/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kateutta. Suomi on velkaantunut ja asialle pitäisi tehdä jotain. Onhan se nyt väärin, että tukia maksetaan niille, jotka saavat jo tuen muualta.

Minä tuen lastani, mutta se on minulta pois. Rahaa ei todellakaan ole liikaa. Nytkin olen tehnyt kokopäivätyöni lisäksi lisätöitä toiseen paikkaan, jotta voin avustas lasta ja olisi varaa viettää joulua ja pitää autoa. 

Vierailija
59/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko perustella, miksi palkkatyössä käyminen ja verojen maksaminen on elämistä muiden siivellä? Onko sinusta perinnön saaminenkin sama asia kuin elää muiden siivellä tai se, että ei maksa mitään lapsensa päivähoidosta, vaan muut joutuvat maksamaan siitä yli 1500 e/kk?

Jos on varaa maksaa lapselleen hyvä elämä, niin miksi ei tekisi sitä, ei se ole pois keneltäkään muulta kuin maksajalta! Toimeentulotuen maksavat kaikki veronmaksajat, vanhempien antaman tuen vain vanhemmat, jotka ovat jo kertaalleen siitä verot maksaneet. Siksi yksilön kannalta ei ole sama asia, kuka maksaa. Ja yhteiskunnan kannalta olisi parempi, että meillä olisi Saksan systeemi eli vanhemmat maksuvelvollisia siihen asti, kunnes lapsi on 25v.

Vierailija
60/124 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan tukeminen on ihan normaalia, ei haukkumisen aihe. Ja omista ennakkoluuloistasi löysit tuon väitteen, ettei nuori saisi töitä muualta. Se kun ei täällä meidän tosielämässä pidä paikkansa. Ymmärrän, että sinä toivot niin, sinun omista puutteistasi johtuen.