Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?
Moikka!
Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille.
Jumalan siunausta kaikille!
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto ja elämänkatsomusopetus kokonaan pois päiväkodeista ja kouluista. Eri kirkkokunnat, uskon yhteisöt ja elämänkatsomusyhteisöt voisivat hoitaa uskonnon ja oman elämänkatsomuksensa opetuksen lapsijäsenilleen omissa tiloissaan normaalin koulutyön ulkopuolella vaikka sitten lyhennettäisiin koulupäiviä sen verran kuin nyt kouluissa käytetään tähän aikaa.
Tuo on yksi vaihtoehto. Toisaalta uskonnot vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet niin paljon kulttuuriimme ja historiaamme sekä nykypäivään, että niistä tietäminen on osa yleissivistystä.
Opetettaisiin koulussa mieluummin oman elämän hallintaa ja muiden ihmisten ja myös erilaisissa olosuhteissa kuin itse syntyneiden ja eri tavalla kuin itse elävien ihmisten hyväksymistä ja kunnioitusta.
Älä kerro. Jos otat asian puheeksi vanhempainillassa, niin he luulevat, että se liittyy ja vaikuttaa työhösi.
Se mitä teet vapaa-ajalla, ei kuulu kennelekään.
Mihin tulokseen ap on tullut tämän keskustelun myötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai! On hienoa että vakaumukselliset kristityt tahtovat kasvattaa lapsiamme. Me suojelemme lapsiamme pahaa maailmaa vastaan. Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollista laittaa lapsiaan kristilliseen päiväkotiin ja kouluun. Niitä ei ole lähimaillakaan. Ole rohkea Jumalan lapsi ja kasvattajana rakastava ja turvallinen aikuinen! 💛
Olet uskonnonvapauden vihollinen.
Uskonnonvapauden vihollinen? Ehhhhh....
Kyllä. Haluat, että julkinen laitos eli koulu tukisi vain yhtä uskonnollista suuntausta. Muista viis.
Vierailija kirjoitti:
Et ole lahkossa, vaan olet töissä eikä asiakkaillesi kuulu, mihin lahkoon kuullut ja mitä vapaa-ajallasi teet eikä sen myöskään pidä antaa vaikuttaa työntekoon.
Miten elämänkatsomus voisi olla vaikuttamatta työntekoon? Raamattua noudatetaan 247, niin töissä kuin vapaallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai! On hienoa että vakaumukselliset kristityt tahtovat kasvattaa lapsiamme. Me suojelemme lapsiamme pahaa maailmaa vastaan. Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollista laittaa lapsiaan kristilliseen päiväkotiin ja kouluun. Niitä ei ole lähimaillakaan. Ole rohkea Jumalan lapsi ja kasvattajana rakastava ja turvallinen aikuinen! 💛
Olet uskonnonvapauden vihollinen.
Uskonnonvapauden vihollinen? Ehhhhh....
Kyllä. Haluat, että julkinen laitos eli koulu tukisi vain yhtä uskonnollista suuntausta. Muista viis.
Sisälukutaito 7/5 👍
Auton perään liimaa sellaisen kalalogon, niin siitä näkee kans uskonnollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemaan sivun 8 jälkeen. Nyt tsekkasin sivun 11. Tulin siihen tulokseen, että hyvähän tästä on kertoa. Herättää sen verran voimakkaita tunteita, että parasta olla avoin.
Jumalan siunausta teille kaikille. Varsinkin niille, jotka ovat skeptisiä uskontoa kohtaan. Voin sunnuntaina laittaa rukouskiven siunattavaksi kaikkia teitä varten. Iiiiiisot jaxuhalit <3
Vierailija kirjoitti:
Et ole lahkossa, vaan olet töissä eikä asiakkaillesi kuulu, mihin lahkoon kuullut ja mitä vapaa-ajallasi teet eikä sen myöskään pidä antaa vaikuttaa työntekoon.
En tietääkseni ole koskaan sanonut olevani lahkossa?
Vierailija kirjoitti:
Opetettaisiin koulussa mieluummin oman elämän hallintaa ja muiden ihmisten ja myös erilaisissa olosuhteissa kuin itse syntyneiden ja eri tavalla kuin itse elävien ihmisten hyväksymistä ja kunnioitusta.
Ihanasti ja selkeästi kirjoitettu kirkon tehtävä! Minä aion ottaa tämän käyttöön, kun kerron miksi itse liityn takaisin kirkkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonasiat on yksityiasiasi, ne eivät saisi mitenkään vaikuttaa toimintaasi opettajana eli parempi keskittyä vaan muihin asioihin.
Miten elämänkatsomus voi olla vaikuttamatta työhön?
Elämänkatsomus on osa sinua, et voi kuitenkaan toitottaa ja tuputtaa sitä muille, heillä on omansa.
Juu kristyttyä opea ei kannateta. Mutta lapsille saa vapaasti seta ynnä muut hörhö järjestöt kertoa valheitaan
Eihän oppilaatkaan saa tuoda harrastustaan (mm. therian) oppitunneille, miten saisi opettaja? Viis veisataan, mitä opettaja vapaa-ajallaan harrastaa. En minä ainakaan ensitapaamisella kerro kenellekään, että olen uskovainen, ei sillä ole ihmissuhteissa mitään merkitystä.
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemaan sivun 8 jälkeen. Nyt tsekkasin sivun 11. Tulin siihen tulokseen, että hyvähän tästä on kertoa. Herättää sen verran voimakkaita tunteita, että parasta olla avoin.
Jumalan siunausta teille kaikille. Varsinkin niille, jotka ovat skeptisiä uskontoa kohtaan. Voin sunnuntaina laittaa rukouskiven siunattavaksi kaikkia teitä varten. Iiiiiisot jaxuhalit <3
Sillä, että lähes kaikki kommentoijat ovat sitä mieltä, että kertominen on huono juttu, ei siis ole sinulle mitään merkitystä. (Todennäköisesti et ole ap, mutta oletetaan nyt niin,)
Kuvittelet kai, että kun herätät negatiivista huomiota, teet itsestäsi marttyyrin. Mitään hyvää vaikutusta ei kuitenkaan ole odotettavissa sinulle eikä uskonnolliselle ryhmällesi. Kysäise seurakuntasi pomohahmoilta, tykkäisivätkö he siitä, että jäsenet herättävät pahennusta ja pilaavat kuntatyönantajansa mainetta.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että lähes kaikki kommentoijat ovat sitä mieltä, että kertominen on huono juttu, ei siis ole sinulle mitään merkitystä. (Todennäköisesti et ole ap, mutta oletetaan nyt niin,)
Kuvittelet kai, että kun herätät negatiivista huomiota, teet itsestäsi marttyyrin. Mitään hyvää vaikutusta ei kuitenkaan ole odotettavissa sinulle eikä uskonnolliselle ryhmälles
Sanon juuri siksi, koska asenne uskoa kohti on negatiivinen. Haluan että se kuullaan minulta, ei muualta.
Voisinko olla mielummin pyhimys kun marttyyri? Näyttäisi hienommalta CV:ssä? Sekä seurakunnan pomohahmo, päiväkodin pomohahmo että kunnanhallinnossa istuvat pomohahmot jo tietävät että olen uskossa ja heille se on on. Olen sen verran näkyvää sorttia seurakunnassa, että olen varmistanut että esimieheni ovat tietoisia asiasta.
Varsinkin seurakuntani kirkkoherra on mielissään siitä, että varhaiskasvatuksessa on kirkon aktiivijäsen. Tällä viikolla olen itseasiassa menossa erään organisaation kokoukseen tsekkaamaan miten voisin levittää Jumalan sanaa. Vapaa-ajallani siis.
Eli, kerron ryhmän lasten vanhemmille, koska he jättävät lapsensa minun hoitoon ~8 tuntia päivässä. Ja se on minun tehtäväni suunnitella heidän oppimista. Eli minun persoonani vaikuttaa kaikkeen, kuten myös harrastukseni.
Ja lopuksi vielä Raamattua:
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.
Joh 3:20-21
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet kai, että kun herätät negatiivista huomiota, teet itsestäsi marttyyrin. Mitään hyvää vaikutusta ei kuitenkaan ole od
Sinun pitää hoitaa työsi asiallisesti. Nyt et sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elämänkatsomus voisi olla vaikuttamatta työntekoon? Raamattua noudatetaan 247, niin töissä kuin vapaallakin.
Just joo Eli kuka tahansa voi alkaa opettaa lapsia miten haluaa uskomustensa mukaan? toimisiko sama kaikissa muissakin työpaikoissa?
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni ole koskaan sanonut olevani lahkossa?
Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle.
Jos tuo ole jokin uskonlahko, niin mikä se sitten on?