Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?
Moikka!
Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille.
Jumalan siunausta kaikille!
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nyt taas??? Eihän se sinun hihhulointisi mitenkään kuulu työpaikallesi?
Eli, parempi jättää kertomatta?
Uskonto ja BDSM seksi on sellaisia asioita kun voi jättää työpaikan ulkopuolelle.
Eli... Tavallinen seksi on ok keskusteluaihe työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja vuodikymmeniä työelämää takana. Ryyppyreissut, uskonto ja politiikka ja ylipäätään henk koht asiat ei kuulu edes sinne kahvipöytään.
Silti monet niistä puhuvat.
Asioissa, ja siinä miten niistä puhuu, on eroja.
On eria asia kertoa neutraalisti ja luontevasti osana keskustelua olleensa baarissa, kirkossa tai poliittisessa kokoontumisessa kuin kertoilla suureen ääneen röhönauraen kännioksenteluista ja seksihurjasteluista, käännyttää työkaveria uskoon tai paasata suu vaahdossa poliittisia mielipiteitään.
Uskonto ja politiikka eivät kuulu työpaikalle.
Se on sinun mielipiteesi.
Se, mikä on uskontoa, tai mikä on politiikka, on kuitenkin erittäin vaikeaa määritellä.
Ei ole vaan se on hyvää käytöstä.
oma hihhulointi on selkeästi määriteltävissä uskonnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja vuodikymmeniä työelämää takana. Ryyppyreissut, uskonto ja politiikka ja ylipäätään henk koht asiat ei kuulu edes sinne kahvipöytään.
Vuosikymmenten kokemus täälläkin, ei tosin opetusalalta ja näitä kaikkia on kuultu sekä kaikenlaisia avautumisia, itkua jne., työyhteisöt ovat erilaisia.
Laillisesti näistä kaikista voi puhua työtovereille mutta eri asia on, mikä on soveliasta ja toivottavaa, sivistynyttä käytöstä. Ja voi myös pohtia sitä, mikä edistää hyvää yhteishenkeä ja työyhteisön jäsenten palautumista tauoilla. Strömsö-elämä ei välttämättä aina toteudu kaikilla työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ope etkä kristitty. Olet palstatrolli, joka ei osaa kirjoittaa.
Minun työsopimus ja kirkkoherra ovat erimieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten politiikka ei kuulu opettajien keskusteluihin? En minä ainakaan haluaisi olla päiväkodissa/koulussa, jossa ei saisi politiikasta puhua.
Tämä linjaus löytyy ihan peruskäytösoppaista.
Juu, ja sieltä löytyy myös, että naisen pitäisi käyttää edustavissa tilanteissa (kuten opettajan työssä) korkokenkiä ja hametta.
Elätkö muutenkin 1950-luvun arvojen mukaan?
Ps. Politiikasta keskustelua on niin monenlaista. Neutraali keskustelu vaikka eduskunnan uusimmista tapahtumista on täysin eri asia kuin poliittinen debatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten politiikka ei kuulu opettajien keskusteluihin? En minä ainakaan haluaisi olla päiväkodissa/koulussa, jossa ei saisi politiikasta puhua.
Juu, ja sieltä löytyy myös, että naisen pitäisi käyttää edustavissa tilanteissa (kuten opettajan työssä) korkokenkiä ja hametta.
Ps. Politiikasta keskustelua on niin monenlaista. Neutraali keskustelu vaikka eduskunnan uusimmista tapahtumista on täysin eri asia kuin poliittinen debatti.
Ei löydy. Eihän ap mitään neutraalia puhetta ole hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eria asia kertoa neutraalisti ja luontevasti osana keskustelua olleensa baarissa, kirkossa tai poliittisessa kokoontumisessa kuin kertoilla suureen ääneen röhönauraen kännioksenteluista ja seksihurjasteluista, käännyttää työkaveria uskoon tai paasata suu vaahdossa poliittisia mielipiteitään.
Se, mikä on uskontoa, tai mikä on polit
Onko "hihhuloinnista" puhuminen hyvää käytöstä, kun viitataan toisen ihmisen henk. koht. vakaumukseen?
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on epäselvää että miksi asiasta pitäisi kertoa??
Koska on hyvä olla avoin asiasta, joka on monille herkkä aihe?
Mitä tarkoitat herkällä aiheella? On ihan varma, että sanomista tulee, jos päiväkodintäti alkaa julistaa uskontoaan työaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Politiikasta keskustelua on niin monenlaista. Neutraali keskustelu vaikka eduskunnan uusimmista tapahtumista on täysin eri asia kuin pol
Löytyy. Käytösoppaista löytyy pukeutumisohjeet eri tilanteisiin, sekä selitykset eri pukukoodeista. Ne ovat hyvin sukupuolittuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Politiikasta keskustelua on niin monenlaista. Neutraali keskustelu vaikka eduskunnan
Ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on hihhuli. Sekaisin kuin seinäkello.
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on epäselvää että miksi asiasta pitäisi kertoa??
Koska on hyvä olla avoin asiasta, joka on monille herkkä aihe?
Avoimuus on hyvä jos asiaa sinulta kysytään ja haluat siitä kertoa. Oma-aloitteisesti kerrottuna taas herää kysymys miksi kerrot asioita jotka eivät mitenkään liity opetussuunnitelmaan tai työhön.
Jos tuo perustelu sinänsä olisi riittävä, pitäisi päiväkodin henkilökunnan kertoa myös seksuaalisista taipumuksistaan oma-aloitteisesti.
Eli. Miksi asiasta pitäisi muka kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota edes tarvitse kertoa enkä usko että kannattaa, kristittyjä pidetään pahoina ihmisinä. Itse lähinnä ajattelisin että pidät itseäsi parempana ihmisenä.
Miksi luulet että kristitty pitäis itseään parempana??
Ihmisillä on oikeus kuulla evankeliumi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota edes tarvitse kertoa enkä usko että kannattaa, kristittyjä pidetään pahoina ihmisinä. Itse lähinnä ajattelisin että pidät itseäsi parempana ihmisenä.
No esimerkiksi ap pitää itseän messiaan ja superjulkkiksen risteymänä.
"Ei löydy. Eihän ap mitään neutraalia puhetta ole hakemassa"
Eli minä en voi sanoa esimerkiksi "Olen kristitty, aktiivinen seurakunnassa, mutta työskentelen vasun mukaisesti"? Uskonnostako ei voi puhua neutraalisti?
Aloitatte vanhempainillan virrenveissuulla, eiköhän se asia tule siinä kaikille selväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi ap pitää itseän messiaan ja superjulkkiksen risteymänä.
Olen utelias, miten päädyit tähän tulkintaan?
Et ole ope etkä kristitty. Olet palstatrolli, joka ei osaa kirjoittaa.