Saako työnantaja katsoa työnhakijan someja?
Saako työnantaja katsoa työnhakijan some tilejä? Ymmärtääkseni ei saa? Jos työhakemuksessa on kohta jossa kysytään esimerkiksi LinkedIn profiilin linkkiä, ja laitat sen, niin saako työnantaja käydä katsomassa sitä?
Kommentit (110)
Vaikka aloittaja tarkoittikin työnhakutilanteita, niin kyllähän ne työnantajat seuraa myös mitä firman nykyiset työntekijät someen laittaa. Joskus hyvinkin tarkkaan.
Onneksi en ole ollut somessa ollenkaan enää pariin vuoteen.
Mitä jos työnantaja googlaa ja löytää OnlyFans-tilini, ehkä jopa ostaa katseluoikeuden sisältöihini? Silloinhan hän selkeästi hyväksyy vapaa-ajan aktiviteettini. 🙂
Entäs jos työnantaja googlaa eikä löydä minusta yhtään mitään? Mitä se kertoo minusta työnantajalle?
Kirjoittelen vain anonyyminä tänne, muuten pysyn erossa somesta.
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei saa erikseen etsiä ja käyttää rekrytointiperusteena, mutta tietenkään silmiä ei tarvitse sulkea jos törmää vaikkapa alaisen tiliin. Niin voi suht helposti käydä.
Mitä ihmeen sisältöä teillä on siellä somessa, jos sillä on negatiivinen vaikutus työelämään? Minä olen cv:hen linkannut erikseen instani.
Löysin eilen sattumalta yhden naisen profiilin, joissa hänellä oli joka kuvassa viinilasi ja yhdessä kuvassa jopa ryystää suoraan pullonsuusta viiniä.
Muunlaisia julkisia kuvia ei tosiaan ollut kuin kymmenkunta viinilasi-nokan-alla-kuvaa. Vedin johtopäätöksen että kyseessä taitaa olla alkoholisti. Ei varmastikaan mikään terveitä elämäntapoja ylläpitävä kuntoilija.
Vierailija kirjoitti:
Facebook on ainoa paikka missä mulla on profiili vaikka en Facebookia juurikaan käytä ja näin asia tulee aina olemaan. En muualle profiileja tule koskaan tekemään ja facebookissakaan ei musta näe mitään tietoja. Edes mun kuva ei näy siellä.
Sähän et sitten tuollaisella profiililla pääse edes korkeatasoisiin, hyvin moderoituihin osto- ja myyntiryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos työnantaja googlaa eikä löydä minusta yhtään mitään? Mitä se kertoo minusta työnantajalle?
Kertoo sust et oot SUS. 🥹
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni joitain vuosia sitten joku rekrytoija kirjoitti jossain artikkelissa, että ellei henkilöstä löydy mitään someprofiilia tms, niin sekään ei ole hyvä. Antaa hakijasta kuulemma epäsosiaalisen kuvan ja herättää siten epäilyjä henkilön kyvystä sopeutua työyhteisöön.
Tiedä sitten, mikä on totuus. Varmaan vaihtelee paljonkin työpaikasta ja haetusta tehtävästä riippuen.
LinkedInin tietysti saa käydä katsomassa, sen takiahan se profiililinkki hakemukseen on laitettu. Ja saa, vaikka ei olisikaan.
Muiden some-profiilien urkinta menee sitten vähän pitkälle, sillä kaikki Instat, Facet, X:t (jos sitä vielä joku käyttää), Threadsit, TikTokit jne ovat pääasiassa vapaa-ajan toimointaa.
Molo.