Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi teinipoikaa jotka syö kuin hevoset, eikä kaikki kelpaa. Päivälliset saa kohtuuhinnalla per päivä, mutta rahat menee aamu/ilta/välipalo

Vierailija
14.09.2024 |

Siis tarvitaan vaihtelua edullisiin aamu/ilta/välipaloihin, ei mitään erityistä kokkailua, varsinkaan aamupalaa ei ehditä valmistaa, se pitää olla valmiina. Meillä menee nykyään kauppaan ihan järjetön määrä rahaa, ja nyt seuraavat kk on tulot huomattavasti pienemmät, ja mietin että mitä tässä tekisi. Alkaa tuntua että halvemmaksi tulee kun hakee pojille mäkistä hampparit joka ilta. Me miehen kanssa pärjätään jugurtilla tms. pojille pitää olla kunnon ruokaa iltaisinkin, saattaa olla että toinen syö kolme iltapalaa kun aina vaan tulee uudestaan nälkä.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keitettiin iso kattilallinen puuroa maanantaiaamusin. Ja sitä samaa syötiin lämmitettynä vielä perjantaiaamuna, hirveitä klimppejä mutta vetihän sitä nälkäänsä. Ruuan kanssa oli aina paljon leipää ja perunaa ja muuta hyvin vähän. Tietty jos oli perunavelliä, makaroonivelliä tai hernekeittoa niin sit vaan leipää. Illalla sai syödä yhden hedelmän ja jos oli vielä nälkä niin sai ottaa leipää mutta vain yhden päällisen siihen. Kaikki aina kyseli että miksi olen niin laiha niin en vaan kehdannu kertoa että kotona ei saa tarpeeksi ruokaa. Isällä oli kyllä varaa ajella mersulla...

Vierailija
62/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sille teinipojalle iltapalaksi itse tehtyjä laatikkoruokia, sillilaatikkoa, maksalaatikkoa, lohikiusausta, jauhelihaperunalaatikkoa, nakkiperunamuusivuokaa, makaronilaatikkoa, lasagnea jne. Ei sitä lihaa tarvitse olla niin paljon siinä laatikossa. Oheen salaattia, leipää, maitoa tai piimää ja jälkkäriksi joku hedelmä, vaikka appelsiini.

Aamupalaksi ruisleipää maksamakkaralla, kurkulla ja kananmunalla ja iso lautanen puuroa kylkeen voisilmällä. Varmasti pysyy nälkä poissa. Oheen iso muki kaakaota ja koulumatkalle mukaan omena tai banaani.

Kannattaa opettaa lapsi syömään leipää jossa on reilusti kuitua. Se tuo kylläisyydentunnetta ja täyttää. Lisäksi etuna, että suolisto voi paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko esimerkkejä? Kun ennen syötiin perunaa ja ruskeaa (jauheliha)kastiketta niin nyt pastaa ja tomaattista jauhelihakastiketta. Jäälimmäisen  tekee köyhäksi pasta, vai mitä tarkoitat? Kun muuten kuitenkin valikoima on monipuolistunut ja kasviksia tarjolla enemmän.  

Ennen ennenvanhaan syötiin kylläkin paljon perunaa ja kasviksia, sekä kalaa ja lihaa. Nykyään syödään nimenomaan ravinneköyhää pastaa, makaroonia ja leipää. 

Tottakai sotien ja nälänhädän aikaa syötiin jotain rieskaa ja leipiä paljon, mutta sillon ihmiset eli nälässä ja olivat sen takia laihoja. Tai tekivät paljon peltotöitä. 

Esim jauhelihakastike ja spagetti tai makaroonilaatikko on todella ravinneköyhiä ruokia. 

Vierailija
64/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat sille teinipojalle iltapalaksi itse tehtyjä laatikkoruokia, sillilaatikkoa, maksalaatikkoa, lohikiusausta, jauhelihaperunalaatikkoa, nakkiperunamuusivuokaa, makaronilaatikkoa, lasagnea jne. Ei sitä lihaa tarvitse olla niin paljon siinä laatikossa. Oheen salaattia, leipää, maitoa tai piimää ja jälkkäriksi joku hedelmä, vaikka appelsiini.

Aamupalaksi ruisleipää maksamakkaralla, kurkulla ja kananmunalla ja iso lautanen puuroa kylkeen voisilmällä. Varmasti pysyy nälkä poissa. Oheen iso muki kaakaota ja koulumatkalle mukaan omena tai banaani.

Kannattaa opettaa lapsi syömään leipää jossa on reilusti kuitua. Se tuo kylläisyydentunnetta ja täyttää. Lisäksi etuna, että suolisto voi paremmin.

Tuollaiset perunalaatikot ovat parhaimpia ja siihen hyvä proteiininlähde. Peruna auttaa myös siihen,e ttä nukahtavat paremmin. 

Vierailija
65/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolme jo aikuista poikaa eikä koskaan ole mitään järjettömiä annoksia syöty. Perunaa on syöty paljon ja oikeaa voita ja joskus kermaakin käytetty. Täyttä ruokas on aina laitettu eikä mitään höttöjä ja rasvatonta. 

Vierailija
66/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarjolla oleva ruoka kelpaa, sitten ei syö. Kun on tarpeeksi nälkä, kaikki kelpaa

Vierailija
67/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs te syötte nyt aamu/iltapalaksi? Kananmunat, puuro pavut, kaali etc on aika halpaa. Pannari, munakas, puuro tulis ekana mieleen.

Esim. pakastepitsaa, jotain pasta-annoksia, leipää, jugurttia, muroja... Aamulla ei juuri mitään muuta kuin jotain myslipatukoita, itse olen jättänyt aamupalan kokonaan pois, mies syö aina puuroa ja ruisleipiä ja tietysti kahvia.

Valmisruoat ovat kalliita. Pakastepitsojen sijaan kunnon lämpimät voileivät. Ovat ravintoarvoltaan aivan samanlaisia ja tulevat hyvienkin täytteiden kanssa (pestoa, vuohenjuustoa, kinkkua, salaattia, tomaattia, jne jne jne, mistä nyt sattuu pitämään) paljon valmisruokia halvemmiksi.

Joo, niitä aina välillä tehdäänkin, sitten taas se jää. 

Vierailija
68/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä vuosittaisella 200e yleverolla voisi käydä aika monta kertaa ravintolassa. 

Kaksi kertaa.

Vierailija
69/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunia

Vierailija
70/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä vuosittaisella 200e yleverolla voisi käydä aika monta kertaa ravintolassa. 

Kaksi kertaa.

Mä ainakin kävisin noin 10 kertaa, koska se ravintola missä itse käyn niin siellä se annos on se 20e. 

Vierailija
71/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teinit eivät tee itse aamupalaa? Oletko passanut heidät pilalle?

Ohiksena: Koska teinit ovat aamu-unisia, eivätkä itse sille mitään voi. Heräävät niin myöhään kuin mahdollista, veikkaan. 

Vierailija
72/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo, näin ne on pojat erilaisia, se pienempikokoinen tekeekin, toinen ei halua tehdä, olen kyllä sanonut että olisi syytä alkaa tehdä kun pian pitää lähteä opiskelemaan ja pitää osata ruokkia itsensä edullisesti."

Et kysy, vaan kerrot, että nyt on sinun ruoanlaittovuorosi. Iän mukana pitää tulla myös vastuita. Muuten jää tärkeitä asioita oppimatta.

- Kahden pojan yksinhuoltajaisä

Tuo on kyllä niin totta. Esikoinen on tyttö, ja hän teki kaikkea hyvin itsenäisesti pienestä asti, kuten olen itsekin tehnyt, poikien kasvattaminen itsenäiseen elämään on hankalampaa. Nyt kyllä pitää meidän vanhempien tsempata, sairasteluista huolimatta, emme halua tehdä pojille sitä karhunpalvelusta että emme opeta nyt kun on sen aika. Toki ovat koulussa ottaneet valinnaiseksi kotitaloutta, kaipa sielläkin jotain oppii, ainakin minä aikoinaan opin.

Vierailija
73/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerinkoipia uunipellillä, niiden kanssa riisiä ja kermaviilikastiketta tai ihan kaupan röstiperunaa. Nopeaa ja halpaa. 

Jauhelihasta saa myös täyttävää riittoisaa ruokaa edullisesti. Vanha kunnon spaghetti bolognese on arjen pelastus. Se Valion pizzajuustoraaste isossa pussissa on suht edullista ja maistuu nälkäiselle sekä pitää nälkää.

Vierailija
74/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole itsellä poikia, niin en ihan täysin ymmärrä tätä ilmiötä, vaikka kuullut ja nähnyt olen. Ymmärrän,  että kasvavalla nuorella on nälkä. Jos harrastaa urheilua, silloin ruokaa menee paljon. Mutta en muista omasta nuoruudesta, että silloin olisi vastaavia määriä vedetty kuin nykyään. Tai että sohvaperunat olisivat mättänert samaan tahtiin sapuskaa kuin urheilujat. 

Mun nuoruudessa (80-luvulla) pojat veti vatikaupalla ruokaa lounaalla ja päivällisellä: lautasia oli edessä kaksi, toisessa kasviksia kukkuroillaan (ja salaatinkastiketta) ja toisessa sit se lämmin ruoka, perunaa 10kpl ja kastiketta niin paljon kuin lautasella pysyi, vieressä 5 isoa viipaletta ruisleipää ja kolme lasia maitoa. Sit vielä syvä lautasellinen jälkiruokaa, oli se mitä tahansa. Aamupalaksi oli syöty iso lautasellinen puuroa, muutama keitetty kananmuna, neljä-viisi leipää joiden pääll juustoa ja kasviksia ja pari kupillista kahvia. Iltapäiväkahvilla useampi peruspikkupulla, tai voileipiä juustolla, hedelmää, kiisseliä... iltapalaksi saarioisten roiskeläppä.(ne tuli silloin kauppaan) tai muutama sämpylä kaakaon kanssa

Hitto kun olivat laihoja ja kasvoivat silmissä. Ja kun se kasvu loppui, muuttui syöminenkin. Ei sitä usko, ennenkuin kokee. Ei silloin oltu kyllä.sohvaperunoita, ei ehditty.

Vierailija
75/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ne vetää kaikenmaailman einestä ja hamppareita välipaloiksi niin ei ole ihmekään että on jatkuvasti nälkä.

Aamupalalle kunnon puuroa iso lautasellinen voisilmällä / marjoilla / raejuustolla ja lisäksi kananmunaa ruisleivän ja leikkelesiivun kanssa.

Välipala iltapäivällä on vähän turhakin kunhan syö koulussa kunnolla mutta silloin jotain porkkanaa, omenaa, pähkinöitä, rusinoita, banaania joista saa hetkeksi energiaa läksyjen tekoon ja pärjää päivälliseen asti. Pois kaikki pasteijat ja munkit sekä mehut joilla monet nykyteinit valitettavasti tuntuu elävän.

Iltapalaksi sitten vaikka vispipuuroa lautasellinen. Tai jos on kovasti nälkäisiä niin vaikka keittää kattilallisen jauhelihasoppaa josta saa monta iltapalaa.

Koulussa on suurimmaksi osaksi huonoa ruokaa, tulevat kotiin nälkäisinä. 

Vierailija
76/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teinit eivät tee itse aamupalaa? Oletko passanut heidät pilalle?

Ohiksena: Koska teinit ovat aamu-unisia, eivätkä itse sille mitään voi. Heräävät niin myöhään kuin mahdollista, veikkaan. 

Totta. Myös minä itse teen niin. Arvostan unta enemmän kuin mitään turhia aamurutiineja. Aamulla väsyneenä ei edes pysty syömään, tulee oksettava olo. Minä olen herätyskellosta puolen tunnin päästä töissä ja työmatkaan menee liki 10min.

Vierailija
77/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on useasti sanottukin, kannattaa tehdä munakkaita. Sekaan on helppo laittaa kaikenlaisia kasviksia ja paljon. Täyttää. Saa kuitua. Leipä kaveriksi.

Kun keittää perunoita, kannattaa keittää paljon kerrallaan. Seuraavana päivänä ylijääneistä voi paistaa pyttipannun. Perunoita ei tarvitse kuiria. 

Lisukkeeksi ruualle kannattaa keittää aina esim. 1kg porkkanaa. Se on todella täyttävää ja terveellistä. Pussi maksaa ehkä euron.

Aamulla, jos herää myöhään, eikä ehdi puuroa keitellä, lautaselle laitetaan runsaasti kaurahiutaleita ja päälle maitoa. Ripaus sokeria. Syödään kylmänä.

Kauraa tai banaania voi lisätä jugurttiin. Ei kannata ostella mitään pieniä pikareita, vaan kilon tölkkejä.

Keitetty kananmuna säilyy jääkaapissa ja on ravitsevaa esim. leivän tai karjalanpiirakan päällä. Ei tarvitse ostella kalliita leikkeleitä.

Vierailija
78/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole itsellä poikia, niin en ihan täysin ymmärrä tätä ilmiötä, vaikka kuullut ja nähnyt olen. Ymmärrän,  että kasvavalla nuorella on nälkä. Jos harrastaa urheilua, silloin ruokaa menee paljon. Mutta en muista omasta nuoruudesta, että silloin olisi vastaavia määriä vedetty kuin nykyään. Tai että sohvaperunat olisivat mättänert samaan tahtiin sapuskaa kuin urheilujat. 

Kyllä minä muistan lapsuudesta kun vuotta vanhempi serkkupoika oli samaan aikaan isovanhemmilla, otti kokonaisen sekaleivän, siis reikäleivät, voiteli sen voilla, ja ripotteli sokeria päälle, ja söi sen, veti perunoita tyyliin kattilallisen kerralla... eikä ollut lihava, eikä edes harrastanut mitään urheilua erityisesti, pyöräili toki ympäriinsä kuten kaikki muutkin.SIlloin kasarilla ei juurikaan eineksiä syöty.

Vierailija
79/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, paljon perunaa. Lisäksi paljon kypsennettyjä kasviksia, niin vatsa täyttyy. Pakastealtaassa on isoja kasvispusseja ja valikoima on suuri. Kun syö monipuolisesti, vatsa täyttyy.

Vierailija
80/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttäviä perunarieskoja saa tekemällä valmismuusia (pussimuusia). Maistuvat hyvältä ja ovat erittäin täyttäviä. Eikä maksa paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän