Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi teinipoikaa jotka syö kuin hevoset, eikä kaikki kelpaa. Päivälliset saa kohtuuhinnalla per päivä, mutta rahat menee aamu/ilta/välipalo

Vierailija
14.09.2024 |

Siis tarvitaan vaihtelua edullisiin aamu/ilta/välipaloihin, ei mitään erityistä kokkailua, varsinkaan aamupalaa ei ehditä valmistaa, se pitää olla valmiina. Meillä menee nykyään kauppaan ihan järjetön määrä rahaa, ja nyt seuraavat kk on tulot huomattavasti pienemmät, ja mietin että mitä tässä tekisi. Alkaa tuntua että halvemmaksi tulee kun hakee pojille mäkistä hampparit joka ilta. Me miehen kanssa pärjätään jugurtilla tms. pojille pitää olla kunnon ruokaa iltaisinkin, saattaa olla että toinen syö kolme iltapalaa kun aina vaan tulee uudestaan nälkä.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teinipoika, joka söi kaiken, mitä tuli vastaan. Kolme lämmintä ateriaa päivässä.

Jääkaapissa piti aina olla tukevaa ruokaa tarjolla. Yleensä tein ruokaa ison annoksen, jonka syömistä hän jatkoi, vaikka tein lisää ruokaa. Lisäksi tein aika usein pannukakkua tai itsetehtyjä pinaattilettuja (sämpyläjauhoista ja paljon pinaattia) iso kasa, joita aina oli tarjolla.

Nykyään hän on 24 v ja  kun hän tulee mökille, niin teen jääkaappiin aina makaronilaatikon. Se (700 gr jauhelihaa ja 500 gr pastaa) tulee syötyä viidessä päivässä kaiken normiruoan lisäksi. 

ei ole edelleenkään lihava.

Vierailija
22/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman asian kanssa painittiin, kun minä söin kuin hevonen meidän perheessä. Äitini oli yksinhuoltaja, ei kyse ole mistään hei nyt vetää ruokaa ja on läskejä jutusta vaan siitä kun pojasta tulee mies. Minä esimerkiksi harrastin kahta eri urheilulajia, aineenvaihdunta niin kovaa, että ei ollut grammaakaan ylimääräistä kropassa vaikka söin ruokaa jättimääriä.

Jotenkin mutsi sai ruokaa järkättyä ja selvittiin, intissä olemissa minulle kaikista kivointa oli syöminen, olin aina syömässä jopa vapaaehtoisilla ruokailuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaisia, makkaraa, kalapuikkoja, teet itse peltipizzoja, pannukakkua, riisipuuroa, lämpimiä voileipiä

Miksi aloittajan pitää tehdä itse pitsaa, miksei teinit tekisi?

Vierailija
24/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamunakas on täyttävä ja edullinen välipala.

Vierailija
25/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdet hamppariateriat eivät kyllä riitä teineille, jotka syövät luin hevoset.

JA sikakallista! Laskeppa paljonko menee kuukaudessa tyhjiin ruokiin, ostat ainekset ja iske kauhat pojille, tehkööt itte!

Vierailija
26/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs te syötte nyt aamu/iltapalaksi? Kananmunat, puuro pavut, kaali etc on aika halpaa. Pannari, munakas, puuro tulis ekana mieleen.

Esim. pakastepitsaa, jotain pasta-annoksia, leipää, jugurttia, muroja... Aamulla ei juuri mitään muuta kuin jotain myslipatukoita, itse olen jättänyt aamupalan kokonaan pois, mies syö aina puuroa ja ruisleipiä ja tietysti kahvia.

Vierailija
27/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaisia, makkaraa, kalapuikkoja, teet itse peltipizzoja, pannukakkua, riisipuuroa, lämpimiä voileipiä

Miksi aloittajan pitää tehdä itse pitsaa, miksei teinit tekisi?

Kyllä meillä toinen poika tekeekin itse, kun haluaa itsetehdyn pohjan, minä tykkään kaupan valmiista pakastepohjasta enemmän, enkä jaksa juurikaan leipoa mitään kun olen sairastellut. Mutta ne mitä pitsaan laitetaan päälle on aika kalliita kun pitää olla jauhelihaa/kanaa/tonnikalaa ja juustoa, tomaattisoosia jne. Nopeasti tulee hintaa kaupan kassalla kun ostaa kaiken muun lisäksi.

Vierailija
28/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta viiliä purkki ja ota siitä lusikallinen toiseen viilipurkinkokoiseen astiaan. Lisää maitoa loput. Hapata huoneenlämmössä yön yli, ja sulla on taas purkillinen viiliä. Tee niin monta kuin haluat.

Kananmunat on edullisia, ja kuten on sanottu puuroja, edullista jogurttia, johon saat erilaisia makuja granolasta (kauraryynit ja mitä itse keksii), hillosta ja jos on itse poimittuja marjoja, niin niitä mukaan. Banaania tarjouksista.

Litkussa ainakin on yön yli nukkuneita leipiä ja sämpylöitä, ei pahemmin tuoreista erota.

Pitsataikina helppo tehdä, päälle kaapin jämät ja juuston kannikat.

Iso kilon paketti Arkijuustoa usein vitosella.

Just näin Tarjoustalossa erilaisia pastapaketteja -50% eli ei tule isolle annokselle hintaa. Riittää useammalle. Sekaan vaikka pari prk tonnikalaa.

Vierailija
29/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kevyttä iltapalaa vaan kunnon illallinen, siis toinen lämmin ruoka lounasruuan lisäksi. Tulee halvemmaksi ja on täyttävää. 

Vierailija
30/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihavia pojat ovat?

Eivät ole lihavia, toinen on liki 180cm ja kengänkoko 46 ja leveäharteinen, toinen on pienempikokoinen aika reilusti, mutta hän on se joka syö enemmän, kaipa se ottaa nyt velipoikaa kiinni kasvussa. Kaksosista toinen on ollut puolivuotiaasta asti huomattavasti toista pienempi, mutta olettaisin että kasvaa vielä aika paljon, ja isommasta voi tulla isäänsä pidempi joka on 188cm. Minä olen meistä lihavin, ja syön vähiten.

Pojan, joka on mitaltaan "liki 180cm" olisi syytä alkaa osata laittaa ruokaa itsekin, etenkin aamu- ja iltapalat. Omat lapseni ovat aina saaneet auttaa keittiössä muksusta asti, ja 15-vuotiaasta lähtien vanhempi kolli on saanut laittaa ainakin kerran pari viikossa koko perheen pääaterian. Hyvää ruokaa tekeekin, pitää erityisesti Intia- ja Thai-henkisten ruokien teosta, raaka-aineista asti.

- Kahden pojan yksinhuoltajaisä

Vierailija
31/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronia ja sekaan pekonia tai jauhelihaa

Sitä makaroonimössöä syövätkin mielellään päivälliseksikin, mies moittii että on liian höntyistä, ettei pidä nälkää. Teen sitä aina neljän litran kattilallisen, niin riittää iltapalaksikin.

Makaroni on kyllä varsin ravintoköyhä tuote, ja kun siinä ei ole sen paremmin rasvaa kuin proteiiniakaan, niin ei se nälkääkään kauaa pidä.

Vierailija
32/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihavia pojat ovat?

Eivät ole lihavia, toinen on liki 180cm ja kengänkoko 46 ja leveäharteinen, toinen on pienempikokoinen aika reilusti, mutta hän on se joka syö enemmän, kaipa se ottaa nyt velipoikaa kiinni kasvussa. Kaksosista toinen on ollut puolivuotiaasta asti huomattavasti toista pienempi, mutta olettaisin että kasvaa vielä aika paljon, ja isommasta voi tulla isäänsä pidempi joka on 188cm. Minä olen meistä lihavin, ja syön vähiten.

Pojan, joka on mitaltaan "liki 180cm" olisi syytä alkaa osata laittaa ruokaa itsekin, etenkin aamu- ja iltapalat. Omat lapseni ovat aina saaneet auttaa keittiössä muksusta asti, ja 15-vuotiaasta lähtien vanhempi kolli on saanut laittaa ainakin kerran pari viikossa koko perheen pääaterian. Hyvää ruokaa tekeekin, pitää erityisesti Intia- ja Thai-henkisten ruokien teost

Joo, näin ne on pojat erilaisia, se pienempikokoinen tekeekin, toinen ei halua tehdä, olen kyllä sanonut että olisi syytä alkaa tehdä kun pian pitää lähteä opiskelemaan ja pitää osata ruokkia itsensä edullisesti.

Vierailija
33/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs te syötte nyt aamu/iltapalaksi? Kananmunat, puuro pavut, kaali etc on aika halpaa. Pannari, munakas, puuro tulis ekana mieleen.

Esim. pakastepitsaa, jotain pasta-annoksia, leipää, jugurttia, muroja... Aamulla ei juuri mitään muuta kuin jotain myslipatukoita, itse olen jättänyt aamupalan kokonaan pois, mies syö aina puuroa ja ruisleipiä ja tietysti kahvia.

Valmisruoat ovat kalliita. Pakastepitsojen sijaan kunnon lämpimät voileivät. Ovat ravintoarvoltaan aivan samanlaisia ja tulevat hyvienkin täytteiden kanssa (pestoa, vuohenjuustoa, kinkkua, salaattia, tomaattia, jne jne jne, mistä nyt sattuu pitämään) paljon valmisruokia halvemmiksi.

Vierailija
34/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää esim jauhelihapastan joukkoon linssejä, niin pitää nälkää

Vierailija
35/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronia ja sekaan pekonia tai jauhelihaa

Sitä makaroonimössöä syövätkin mielellään päivälliseksikin, mies moittii että on liian höntyistä, ettei pidä nälkää. Teen sitä aina neljän litran kattilallisen, niin riittää iltapalaksikin.

Makaroni on kyllä varsin ravintoköyhä tuote, ja kun siinä ei ole sen paremmin rasvaa kuin proteiiniakaan, niin ei se nälkääkään kauaa pidä.

Tälläkin hetkellä taitaa olla ainakin  meilläpäin tarjouksessa broilerin grilliboxit Litkussa. Kun sen kypsentää ja perkaa, riittää sinne pastan joukkoon proteiinia melko lailla, ja vielä reilut kastikelihatkin jää soosiin, jota seuraavaksi riisin kanssa.

Iso kattilallinen soppaa perunasta ja porkkanasta yms. ja purkillinen raejuustoa punalappuisena. Maha täytyy. Leipää lisäksi. Halvat sämpylät tekee itse.

Vierailija
36/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pikkuveli oli teini, niin meillä keitettiin iso kattilallinen perunoita, joista veli söi 10 perunaa per ateria. Lisänä kastiketta ja salaattia. 

Vierailija
37/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika opettaa pojat kokkaamaan itse omat aamu- ja iltapalansa. Illalla täytyy tehdä sen verran iso satsi, että riittää aamuksikin jotakin. 

Kun tekevät itse, oppivat arvostamaan ruokaa ja hintoja paremmin. Kun muutaman kerran syövät jo illalla loppuun aamuksi tarkoitetut eväät, alkavat ehkä paremmin katsoa mitä syövät ja miten varautuvat. 

Vierailija
38/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, näin ne on pojat erilaisia, se pienempikokoinen tekeekin, toinen ei halua tehdä, olen kyllä sanonut että olisi syytä alkaa tehdä kun pian pitää lähteä opiskelemaan ja pitää osata ruokkia itsensä edullisesti."

Et kysy, vaan kerrot, että nyt on sinun ruoanlaittovuorosi. Iän mukana pitää tulla myös vastuita. Muuten jää tärkeitä asioita oppimatta.

- Kahden pojan yksinhuoltajaisä

Vierailija
39/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin meilläkin oli, nyt poika 21v asuu omillaan. Mutta kun tulee kotiin iltapalan pitää olla ruoka, vähintään nakkeja ja sämpylöitä, että voi tehdä hodareita. Joskus riitti pannukakku, se on halpa. 

Vierailija
40/102 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia puuroja, kananmunia keitettynä/paistettuna/munakkaina, jugurttia (rasvaiset täyttäviä) ja rahkaa, rahkapannukakkua, tavallista pannaria, lämpimät voileivät jne. Perusraaka-aineet eivät ole kalliita.