Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa

Vierailija
14.09.2024 |

Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.

https://yle.fi/a/74-20110944

Kommentit (500)

Vierailija
21/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atrian Arki makaronilaatikko on todella hyvää kylmänä. Ostan sitä aina kun se tarjouksessa 1€.

Hyi hel........  . Kertoo kaiken miten luokattoman huonosti suomalaiset syövät. 

Vierailija
22/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toimiva mikro. Lisäksi osaan tehdä ruokaa monipuolisesti. Ei mitään mielenkiintoa maksaa ravintolaruoasta nykyisiä hintoja. Palkkani on ihan ok, en ole varakas. Kipuraja ylitetty grilleistä lähtien , heset ,mäkkärit, kotipizzat ja varsinkin ne "oikeat" ravintolat. 

Kun ihan ruokakaupan hinnatkin on korkeat. Ihan tavallinen jauheliha on muutaman vuoden aikana parhaimmillaan kolminkertaistunut hinnaltaan. Leikkeleet samoin. Ei paljoa eikä usein osteta kaupastakaan mitään ns parempaa. 

Tämä hallitus tähän päälle sotkee koko maan, niin tulette näkemään kurjuutta, väkivaltaa, rikoksia, mielenterveysongelmia paljon lisää. 

Olen nähnyt 90-luvun alun laman Ahon hallituksen jäljiltä, niitä jälkiä korjaillaan edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintoloiden taso on huono. Vuoden alussa lounaan hinta nousi 12,70e 13,5 euroon samaan aikaan kun laatu heikkeni. Koska olen perheellinen ja ruokaa on pakko tehdä muutenkin niin teen myös lounaat itselleni. 

Klikkiotsikko, mutta miksi sitä makaronilaatikkoa ei voi lämmittää?

Taisi olla ap:n oma lisä juttuun tämä kylmä. 

Vierailija
24/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla on ehdotus! Jospa ravintolat pudottaisivat hintansa kymmenesosaan! Asiakkaita kävisi varmasti paremmin.

Vierailija
25/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintoloiden taso on huono. Vuoden alussa lounaan hinta nousi 12,70e 13,5 euroon samaan aikaan kun laatu heikkeni. Koska olen perheellinen ja ruokaa on pakko tehdä muutenkin niin teen myös lounaat itselleni. 

Klikkiotsikko, mutta miksi sitä makaronilaatikkoa ei voi lämmittää?

Jutussa puhuttiin kyllä makaronilaatikosta,  mutta ei kylmästä makaronilaatikosta. Kylmä oli ketjun aloittajan oma lisäys. 

Vierailija
26/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on jäänyt vielä rahaa kylmään makaroonilaatikkoon, asiaan täytyy paneutua kampaviineri kokouksessa. Kyllä vesi kukkalautaselta pitää riittää jotta meille pystytään maksaa enemmän.

-se vaan on niin et toiset soutaa ja me syömme rusinat pullasta.

T. Petteri ja Riikka veroelätit

Vierailija
27/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaihtoehto olisi kylmä makaronilaatikko kotona? 

Jutussa ei mainita kertaakaan sanaa kylmä. Ap laittoi omiaan. 

Vierailija
28/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

24. Käy toki, jos ja kun henkilöstön palkkaus, raaka-ainekulut ja tilavuokrat tekevät saman. No problem. Numeroitahan kaikki on vain loppupeliessä.

Vierailija
29/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen (brutto n. 5100 e kk), ja minulla on kolme teini-ikäistä poikaa. Hinnat ja muut kulut ovat nousseet viime vuosina niin paljon, että jostain on tingittävä. Ennen söimme ulkona noin kerran kuukaudessa, nykyään kerran puolessa vuodessa. Se vaan on fakta. On pakko säästää jatkuvasti puskuria, kun nykypäivänä ei voi enää olla varma edes vakituisesta työpaikastaan. 

Vierailija
30/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus tuosta ylen artikkelista.

"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".

Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy.  En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.

Vierailija
31/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole varaa käydä ulkona syömässä, kaikki rahat menee laskuihin ja elämisen kuluihin. Ehkä jos minulle maksettaisiin parempaa palkkaa jäisi ylimääräistä.

Palkansaajalle pitäisi päätyä isompi osa niistä rahoista, jotka työnantaja käyttää palkkaan ja sivukuluihin. Verokiilaa pienemmäksi, niin talous pyörisi paremmin.

Vierailija
32/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän asian vierestä, mutta kaveri kysyi kerran miksi lopetin baareissa käymisen. Kerroin hänelle, että ne ihmiset niissä baareissa ovat todella vastenmielisiä, riitaa haastavia äänekkäitä ääliöitä, jatkuvasti iholla, osa elämäntapajuoppoja. Tämä siis paikallisissa "räkälöissä".

Miksi maksaisin rahaa tuollaisesta kokemuksesta. Ymmärrän toki, että nuo ihmiset pitää nuo paikat pystyssä, kun taso on kuitenkin tuollainen, ei kannatta ihmetellä jos niihin ei eksy muita kuin samankaltaisia ääliöitä, juoppoja ja riidanhaastajia.

Vierailija
33/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas se vakio, eli YLE otsikossa, ja ei keskitytä itse juttuun, vaan haukkumaan YLEä. Persut asialla.

Vierailija
34/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!

Ja muuten makaronilaatikko on lasten ruokaa. Itselleni teen aikuisten ruokaa!

Mä tienaan ihan kivasti, mutta perheen ravintolasyöminen maksaa vähintään kolmen tunnin nettopalkan. Jos menee vähän parempaan paikkaan niin paljon enemmän. Ymmärrän ravintoayrittäjien kulurakennetta, mutta itselle ei kovin usein ravintolaruoka ole tuon työmäärän arvoinen.

Vierailija
35/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä on kaatunut on muka kaatunut normaalia enemmän?

Vierailija
36/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle-vero pois niin voisi säästyneillä rahoilla käydä syömässä.

Oletko noin typerä, persu?

Vierailija
37/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä normaalia suomalaisen yrittäjän logiikkaa. Hinnat hilataan niin tappiin ettei suomalaisten ostovoima tai varsinkaan -halu enää riitä ja sitten ollaan vinkumassa mediassa miten asiakkaat ovat syyllisiä siihen ettei yrittäjä tajua sen vertaa perusasioita että perustaisi yrityksen kannattavan liiketoimintasuunnitelman varaan.

Vierailija
38/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus tuosta ylen artikkelista.

"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".

Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy.  En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.

Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin. 

Vierailija
39/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei vielä ole sellaista ulkona syömisen kulttuuria, kuin monissa muissa maissa.

Vierailija
40/500 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäkää mediaa ja poliitikkoja tästä riski-puheesta, että kohta kaikki tulee romahtamaan.

Kyllä, ja minun mielestäni nykyhallitus on suurin syyllinen. Pelkkää negatiivisuutta ja maailmanlopun ennustamista ollut alusta alkaen. Totta kai kaikki lyövät liinat kiinni ja odottavat sitä maailmanloppua. Ei pitäisi ketään yllättää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi