Ei kannata olla sosiaalisessa mediassa työttömänä, "He olivat käyttäneet vuosia vanhoja julkaisujani Googlesta, Facebookista ja Instagramist
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010683455.html
"UUDENMAAN te-toimistosta vahvistetaan, että virkailija voi googlata hakijasta tietoa. Ratkaisuun vaikuttaa henkilön oman selvityksen lisäksi julkisesti netistä saatava tieto toiminnasta."
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei saa tehdä muuta kuin istua kotona ja odottaa että saa töitä. Tietysti hakea niitä.
Ei kannata kertoa että harrastaa mitään. Ei opiskella, ei myydä tavaraa kirpparilla, ei tehdä vapaaehtoistöitä, ei kirjotella runoja laatikkoon.
Mitään ei saa tehdä paitsi hakea töitä, istua ja nukkua yöllä klo 23-6.
Joskus vuosia sitten joku työtön kehonrakentaja joutui vaikeuksiin, kun oli paikallisradiossa kertonut harrastuksestaan. Joku työkkärikyylä oli kuullut haastattelun ja tykännyt, että mies käyttää salilla niin paljon aikaa, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Joskus muinoin varmaan oli tarkoitus, että työvoimavirkailijat auttavat ihmisiä työllistymään, mutta onhan tuossa toiminnassa selvää kyykyttämisen makua. Niin kuin silloin paperilomakkeiden aikaan, kun ei saanut käyttää yhtäläisyysmerkkejä, vaan piti kirjoit
Muistan tuon jutun, tyyppi kertoi ohjaavansa muita salilla.
Olen kanssasi samaa mieltä, minusta kaikkien tulisi voida tehdä töitä maksamatta veroja. Tehdään samalla koulut, terveydenhoito jne. maksullisiksi, koska jokainen etuuksia väärin perustein saava tuntuu olevan sankari.
Vierailija kirjoitti:
Tulee tunne, kuin virkailijoille olisi annettu ohjeet, että tukea ei makseta, jos vain mitenkään mahdollista.
En usko, että virkailijoilla olisi oma-aloitteisesti aikaa lähteä tutkimaan yksittäisen asiakkaan sometilejä. Tai jos on, systeemissä on vikaa.
Varmaan kuule molempia, älä usko ketään vaan tee kaikesta mahdollisimman vaikeata. Tarkoitushan ei siis ole auttaa ja olla avuksi vaan kiusata kaikkia kaikesta. Näin saadaan verotuloja lisää. Not.
2. Kun hankkii lisätuloja yrittäjyydellä, tulee ensin keskustella TE-toimiston kanssa siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei, milloin yrittäjyys on sivutoimista jne.
Olisikin noin yksinkertaista. Oikeasti homma menee niin, että he vaativat selvitykset ensin, ja sen jälkeen vasta päättävät. Et onnistu sopimaan asioista yhteistyössä heidän kanssaan tai ennakoivasti kysyä esim. montako tuntia saat tehdä viikossa, jotta voit sopeuttaa yritystoimintasi siihen. Kaikki on heille tapauskohtausta.
Näihin pitäisi oikeasti olla selvät sävelet kaikille ympäri Suomen ja yksittäisestä virkailijasta riippumattomat säännöt (ellei suorastaan lait), mutta sehän olisi liian kivaa yrittäjyydestä haaveilevan työttömän kannalta.
Onhan näitä vaikka miten paljon: minulla on yritys, mutta en ole yrittäjä, koska yritys ei tuota tarpeeksi. Silti en voi sitä lopettaa, koska minulla on oma asiakaskuntani, jota en voi noin vain jättää.
Se vaan, että jos ei harrasta urheilua ollenkaan vaan makaa kotona kaiket päivät, tiedätkö mitä käy? No käy siten, että kunto huononee niin paljon ettei ainakaan sinne valtion toimistoon pysty kävelemään töihin omin jaloin edes!
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä vaikka miten paljon: minulla on yritys, mutta en ole yrittäjä, koska yritys ei tuota tarpeeksi. Silti en voi sitä lopettaa, koska minulla on oma asiakaskuntani, jota en voi noin vain jättää.
Väität siis ihan pokkana, että esim. minä omistan OnlyFanssin!??
No huh, olisin kyllä aika rikas, ei tarvitsi edes Suomessa asua!
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia perustulo olisi paras. Saisi myydä niitä villasukkiaan ihan rauhassa parin euron toivossa, rahaa ei uppoaisi byrokratiaan lisäselvitysten lisäselvitykseen ja tuet ei katoaisi mihinkään vaan saisi rauhassa kokeilla ja... yrittää!
Kyllä. Kaikille yli 18v ikäisille se VM:n laskelmien mukainen 300 e/kk eikä mitään muuta tukea. Ja tuo verotettaisiin pois jo silloin, kun tulot on 700 e/kk. Silloin jokaisella olisi vapaus yrittää ja vapaus myydä villasukkia ja vähän ehkä pakkokin, koska tuo on aika lailla pieni summa elämiseen. Mutta tätä on toivottu jo niin pitkään, että minusta se tulee toteuttaa.
Jos siis kirjoitan Instagramissa omassa henkilökohtaisessa profiilissani eli tililläni että olen näkijä niin se ei tee minusta yrittäjää tai mitään veropetollista. Se on harrastus kuten jollakin toisella leipominen vapaa-ajalla. Saan siis kertoa itsestäni ja saan jakaa omia asioitani. Jos haluaisin alkaa markkinoimaan myytäväksi tarkoitettuja palveluita ansaitakseni rahaa niin siitä jo tulisi ilmoittaa. Tämä on selvitetty työvoimatoimiston kanssa ja asia on kunnossa. Titteleitä saa kirjoittaa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain ei nyt taas kerrota
Ongelma on ettei tyyppi ole lopettanut yritystoimintaansa. Tyäkkärin kanssa on ihan turha alkaa vääntää, parempi kun lopettaa kaikki yritystoimintaan (tai opintoihin) vivahtavatkin toimet. Hakemuksen liitteeksi todistus että y-tunnus on lakkautettu, opipnnot lopetettu jne. Jos nääitä ei tee niin peiliin saa katsoa. Onko tämä oikein no ei tietenkään mutta tämmöiseksi byrokratian temmellyskentäksi demarit on maan systeemit rakentaneet.
Kokoomus on ollut aika monessa hallituksessa mukana eivätkä ole postaneet näitä ongelmia, joten turhaan syyttelet yksin demareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa painetta päättäjien suuntaan, että lakeja muutettaisiin.
Että esimerkiksi pienyrittäjät, joilla ei ole tuhansien vähennyksiä, voisivat saada myös työttömyysturvaa.
Että pienyrittäminen olisi aina kannattavaa ja kannattaisi.
Eivätkö saa soviteltua päivärahaa vai onko se(kin) jo poistettu kokonaan?
Ei kai yrittäjälle ole koskaan maksettu soviteltua päivärahaa. Ilmeisesti joissain tapauksissa teoriassa työtön voi yrittää pienimuotoisesti mutta itse en ole tämmöiseen tapaukseen koskaan törmännyt. Jokainen päytälaatikkoyrittäjä, kevytyrittäjä tai y-tunnuksen haltija on kertonut että joutui todistamaan myös ei-aktiivisen yritystoiminnan lopettamisen ennen kuin sai työttömyyskorvausta.
En ymmärrä miksi työtön ei voisii kokeilla muutaman lisäeuron tienaamista kevytyrittäjänä ilman mitään monimutkaista ja työttömälle riskaabelia lupakäsittelyä. Jos onnistuu niin hyvä, ne rahat voi vähentää työttömyyskorvauksesta kuten työtulon. Jos ei onnistu niin työttömyyskorvaus jatkuu kuten siihenkin asti. Ei selvitykisä, ei katkoja työttömyysturvan maksuun. Tämä olisi oikeaa yrittäjähengen kasvatusta ja uskon että moni uskaltaisi työllistää itseään edes osa-aikaisesti jos siitä ei olisi katastrofaalisia seurauksia.
Ja miksi jollakulla on jokin sairaalloinen pakkomielle työllistää valtiolle? Mistä edes tietää että sopii koko alalle? Varmaan päättänyt kun ollut 12 vee, että tuosta tehdään valtiolle toimistosihteeri! Seurannut mustalla autolla, taas ristiverinen mieskuski ja vaalea, skandinaavinen nainen pelkääjän paikalla, mustat tummennetut ikkunat, ihan mafiameininkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia perustulo olisi paras. Saisi myydä niitä villasukkiaan ihan rauhassa parin euron toivossa, rahaa ei uppoaisi byrokratiaan lisäselvitysten lisäselvitykseen ja tuet ei katoaisi mihinkään vaan saisi rauhassa kokeilla ja... yrittää!
Kyllä. Kaikille yli 18v ikäisille se VM:n laskelmien mukainen 300 e/kk eikä mitään muuta tukea. Ja tuo verotettaisiin pois jo silloin, kun tulot on 700 e/kk. Silloin jokaisella olisi vapaus yrittää ja vapaus myydä villasukkia ja vähän ehkä pakkokin, koska tuo on aika lailla pieni summa elämiseen. Mutta tätä on toivottu jo niin pitkään, että minusta se tulee toteuttaa.
Eli kaikki kaupan kassatkin olis yrittäjiä, buah hah haa!
Vierailija kirjoitti:
2. Kun hankkii lisätuloja yrittäjyydellä, tulee ensin keskustella TE-toimiston kanssa siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei, milloin yrittäjyys on sivutoimista jne.
Olisikin noin yksinkertaista. Oikeasti homma menee niin, että he vaativat selvitykset ensin, ja sen jälkeen vasta päättävät. Et onnistu sopimaan asioista yhteistyössä heidän kanssaan tai ennakoivasti kysyä esim. montako tuntia saat tehdä viikossa, jotta voit sopeuttaa yritystoimintasi siihen. Kaikki on heille tapauskohtausta.
Näihin pitäisi oikeasti olla selvät sävelet kaikille ympäri Suomen ja yksittäisestä virkailijasta riippumattomat säännöt (ellei suorastaan lait), mutta sehän olisi liian kivaa yrittäjyydestä haaveilevan työttömän kannalta.
Ei yksittäinen virkailija tuota päätä! Mistä moisen keksit?
Olen työttömänä selvittänyt työkkärin kanssa kaikenlaisia asioita sivutuloista opiskeluun ja aina kaikki on mennyt todella sujuvasti. Ehkä tämä on ollut helppoa siksi, että en ole salannut mitään ja olen kysynyt ennen tekemistä. Päätöstä ei tietenkään voi saada sellaisesta asiasta, jota ei ole. En ole edes kuvitellut, että päättävät sanomisteni perusteella, olisiko yritystoimintani sivutoimista vai ei, päätöksen pohjana tulee olla dokumentoitua faktaa. Sivutoiminen yrittäjyys on onnistunut ihan hyvin, soviteltu päiväraha on tullut kuten pitääkin.
Tuossa Susannan jutussa on nähtävästi pimitetty viranomaiselta tuloja, jotka olisi pitänyt ilmoittaa maksajalle sovitellun etuuden saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa painetta päättäjien suuntaan, että lakeja muutettaisiin.
Että esimerkiksi pienyrittäjät, joilla ei ole tuhansien vähennyksiä, voisivat saada myös työttömyysturvaa.
Että pienyrittäminen olisi aina kannattavaa ja kannattaisi.
Eivätkö saa soviteltua päivärahaa vai onko se(kin) jo poistettu kokonaan?
Ei kai yrittäjälle ole koskaan maksettu soviteltua päivärahaa. Ilmeisesti joissain tapauksissa teoriassa työtön voi yrittää pienimuotoisesti mutta itse en ole tämmöiseen tapaukseen koskaan törmännyt. Jokainen päytälaatikkoyrittäjä, kevytyrittäjä tai y-tunnuksen haltija on kertonut että joutui todistamaan myös ei-aktiivisen yritystoiminnan lopettamisen ennen kuin sai työttömyyskorvausta.
En ymmärrä miksi työtön ei voisii kokeilla muutaman lisäeuron ti
Kyllä se työtön voi mennä ihan duunarityöhön, ei siinä mitään yrittäjyyttä tarvita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ig:ssa näkee usein ihmisten käyttävän itsestään sellaisia atribuutteja, kuten *ongelmanratkaisija*, *visionääri*, *koutsaaja*; jne. Onko nyt niin, että jos somessa luettelet jotakin ominaisuuksia nimesi yhteydessä, se tarkoittaa että työllistät itse itsesi, etkä siis ole työtön?
Kyllä yritystoimintaan tarvitaan y-tunnus ja viranomaisrekistereihin kuuluminen sekä YEL:n maksaminen.
Samalla paikkakunnalla oli y-tunnus samannimiselle henkilölle eli kokonimikaimalle ja se näkyi googlessa, niin viranomainen merkitsi minut yrittäjäksi. Yli vuosi siitä on väännetty ja vieläkään ei ole tullut oikaisua. Kyllä ne "pikkuhiljaa" alkaa käsittämään, ettei ole sama henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis ihan pokkana, että esim. minä omistan OnlyFanssin!??
No huh, olisin kyllä aika rikas, ei tarvitsi edes Suomessa asua!
Onlyfans on alusta, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tarjota palveluja. Et sinä Instagraniakaan omista, vaikka myyt siellä yrityksesi tuotteita.
Yrittäjä statukset on tehty toimistolle olleet aina vaikeita. Sitten ne maksaa päivänselviä päätöksiä könttäsummana. Kaveri sai pari tonnia pitkän odottelun ja selvittelyn jälkeen.
Tässä keskustelussa ihmetellään kuka laittaa asioitaan someen.
Miten sitä yritystä sitten mainostetaan? Kun oli yrittäjä oli myös palkkatöissä ja siitä oli vuosia aikaa.
Omaan suomeen en laita sitä missä olen töissä. Mutta jos olisin yrittäjä varmasti laittaisin sen. Oma somekanavani ei ole työnantajani markkinointialusta. Oman yritykseni on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksittäinen virkailija tuota päätä! Mistä moisen keksit?
Olen työttömänä selvittänyt työkkärin kanssa ka
Höpö höpö, tänään on vaan Sirpan nimipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ig:ssa näkee usein ihmisten käyttävän itsestään sellaisia atribuutteja, kuten *ongelmanratkaisija*, *visionääri*, *koutsaaja*; jne. Onko nyt niin, että jos somessa luettelet jotakin ominaisuuksia nimesi yhteydessä, se tarkoittaa että työllistät itse itsesi, etkä siis ole työtön?
Kyllä yritystoimintaan tarvitaan y-tunnus ja viranomaisrekistereihin kuuluminen sekä YEL:n maksaminen.
Samalla paikkakunnalla oli y-tunnus samannimiselle henkilölle eli kokonimikaimalle ja se näkyi googlessa, niin viranomainen merkitsi minut yrittäjäksi. Yli vuosi siitä on väännetty ja vieläkään ei ole tullut oikaisua. Kyllä ne "pikkuhiljaa" alkaa käsittämään, ettei ole sama henkilö.
Viranomaisena pääsevät toisen viranomaisen tietoihin ja näkevät henkilöllisyystunnuksen. En siis usko tuohon vuoden pituiseen vääntämiseen asiassa, joka näkyy yhtä ainoaa nappia painamalla viranomaiselle samantien.
Ongelma on ettei tyyppi ole lopettanut yritystoimintaansa. Tyäkkärin kanssa on ihan turha alkaa vääntää, parempi kun lopettaa kaikki yritystoimintaan (tai opintoihin) vivahtavatkin toimet. Hakemuksen liitteeksi todistus että y-tunnus on lakkautettu, opipnnot lopetettu jne. Jos nääitä ei tee niin peiliin saa katsoa. Onko tämä oikein no ei tietenkään mutta tämmöiseksi byrokratian temmellyskentäksi demarit on maan systeemit rakentaneet.