Millaista elämä olisi, jos omaisuutta olisi vaikka miljoona?
Asunto plus ihan rahaa vaikka siihen milliin asti. Kävisitkö esim töissä?
Kommentit (114)
Jatkan vielä - tämä osa asiasta kiinnostaa minua ketjussa ehkä eniten. Jos rahaa on sen verran, että voi tehdä valintoja, mutta ei kuitenkaan määrättömästi, miten jakaa rahat tuottavan omaisuuden ja ei-tuottavan, mutta elämänlaatua nostavan omaisuuden välillä?
Tuo yksi 1500€/kk tienaava ilmeisesti laittaisi kaiken tuottamaan, ainakin nyt teoreettisesti ajatellen. Aiemmin ketjussa oli myös yksi perhe, jonka omaisuus koostui vain kivasta asunnosta ja rakkaasta mökistä, ei mitään tuottavaa.
Itse pyrin 50-50 -tilanteeseen, mutta tällä hetkellä omistusasunto vie tasapainon elämänlaadun puolelle. Eläkeikään mennessä saisi olla tasapaino. Silti haaveilen siitä hiihtomajasta vielä. Toisaalta sen on normaalia. Varmaan aika harva haaveilee USA-indeksirahasto-ostoksista 😂
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on ollut isohko omaisuus pitkään. Se on vain velvollisuus, sitä pitää hoitaa, työntekijöille on oltava työtä, kiinteistöt on pidettävä kunnossa.
Ei ole kyse miehestä. Oletko itse persaukinen siipeilijä?
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä - tämä osa asiasta kiinnostaa minua ketjussa ehkä eniten. Jos rahaa on sen verran, että voi tehdä valintoja, mutta ei kuitenkaan määrättömästi, miten jakaa rahat tuottavan omaisuuden ja ei-tuottavan, mutta elämänlaatua nostavan omaisuuden välillä?
Tuo yksi 1500€/kk tienaava ilmeisesti laittaisi kaiken tuottamaan, ainakin nyt teoreettisesti ajatellen. Aiemmin ketjussa oli myös yksi perhe, jonka omaisuus koostui vain kivasta asunnosta ja rakkaasta mökistä, ei mitään tuottavaa.
Itse pyrin 50-50 -tilanteeseen, mutta tällä hetkellä omistusasunto vie tasapainon elämänlaadun puolelle. Eläkeikään mennessä saisi olla tasapaino. Silti haaveilen siitä hiihtomajasta vielä. Toisaalta sen on normaalia. Varmaan aika harva haaveilee USA-indeksirahasto-ostoksista 😂
No kyllä minä haaveilen siitä, että sijoitukset saavuttaa rajan jonka jälkeen ei tarvitse käydä töissä. Eli tavallaan niistä indeksirahastoista. En ikinä laittaisi rahaa johonkin hiihtomajaan, sen rahan sijoittamalla sellaisen saanee vuokrata paljon joustavammin silloin kun haluaa,eikä tarvitse huolehtia ylläpidosta.
Bruttovarallisuuteni on nyt noin 800k, nettovarallisuus n. 550k. Miehellä on suurin piirtein samanlainen varallisuus. Suunnitelmissa on tulevan 5 vuoden aikana myydä oma talomme, sen jälkeen asustella pääosin mökillä, kun samalla olemme kirjoilla jossain sijoitusasunnossa 2 vuotta, jonka jälkeen sen voi myydä verovapaasti. Asunnot on hankittu niin kauan sitten, että kannattaa tehdä näin parin kohdalla. Sijoitusasunnoista tulevalla rahalla maksan loput sijoituslainat pois ja loput rahat menevät indexi-ETF:n. Omistamme myös yhdessä rivarikaksion, joka nyt on vuokralla ja jonne aiomme mennä myöhemmin asumaan. Tarkoitus on nostaa n. 30k vuodessa, jolla elän hyvin leveästi. Pärjään näillä rahoilla hyvin eläkeikään saakka ja ylikin. Lapsia ei ole, joten tarkoitus on käyttää koko varallisuus oman elämäni kuluihin. Työn teon jätän sen jälkeen kun talo on myyty.
Yhtä yksinäistä kuin aina ennenkin. Olen nainen, joten en voi edes rahalla ostaa rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä haaveilen siitä, että sijoitukset saavuttaa rajan jonka jälkeen ei
Muuten kyllä, mutta itselläni olisi talviajan mökille niin paljon käyttöä, ettei vuokraaminen ole hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä yksinäistä kuin aina ennenkin. Olen nainen, joten en voi edes rahalla ostaa rakkautta.
Voi kuule, miehet ne vasta ovatkin rahan perään. Hommaat vaan tarpeeksi rahaa, niin miehiä kyllä pyörii jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä haaveilen siitä, että sijoitukset saavuttaa rajan jonka jälkeen ei
Tuo voi olla ikäsidonnaista. Minulla yksityinen eläkevakuutus on nostettavissa 8v kuluttua 60-vuotiaana, joten enemmän haaveilen kivasta eläke-elämästä kuin sen nopeasta alkamisesta.
Ei mitenkään kummallista. Miljoona ei ole nykyrahassa erityisen paljon. Ei miljoonalla voisi vielä kotiin jäädä makoilemaan kun siitä puolet olisi helposti asunnossa kiinni.
Itse en todellakaan kävisi enää palkkatöissä, jos minulla olisi miljoonan (tai edes puolen miljoonan) nettovarallisuus. Pidän ihan aidosti tästä yksinkertaisesta elämästä omassa vaatimattomassa talossani, enkä kaipaa luksusta, kalliita veneitä, autoja tai muutakaan sellaista. Enemmän kaipaan vapaa-aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa vapaaehtoistyöhön ja omavaraistalouteen liittyviä ideoitani, kuin omaisuutta ja materiaa. Käyttäisin normaaliin elämiseen pääomatuloja nettona ehkä 20-30 tuhatta vuodessa, enempää en tarvitse ja sekin olisi aivan luksusta. Tuloni ovat olleet jo vuosia tätä alhaisemmat, ja olen aivan tyytyväinen. Olen 45-vuotias, joten voisin myös kulutella pääomaa tarvittaessa, ja se riittäisi mukavasti lopuksi ikääni.
Mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän sitä uutta tavaraa tarvitsee. Itselläni ei ole tuottavaa sijoitusomaisuutta, vuokratuottoa tuottava sijoitusasunto, pörssiosakkeita ja rahastoja kuin vähän alle 600 000€. Velkaa ei ole ja kuukausipalkka 6000€ bruttona + 1200€/kk varhennettua varhaiseläkettä. Velkaa ei ole joten joka kuukausi jää säästöön aika iso kasa rahaa, koska tässä iässä +60 ei krääsän hankkiminen vaan enää kiinnosta.
Ulkomailla matkusteluakin on tullut harrastettua nuorempana niin töiden puolesta kuin vapaa-ajallaan joten sekään ei enää oikein nappaa.
Mökillä on mukava puuhastella ja viettää aikaa kun vapaata sattuu olemaan.
Onhan se mukavaa näin vanhana kun ei ole enää rahahuolia, koska sekin tilanne elämässä nuorena oli.
Sen voin kokemuksesta sanoa, että ei se mitään miljoonan sijoitusomaisuutta vaadi, että pystyy nauttimaan elämästä. Se on enemmänkin vaan omasta asenteesta kiinni.
Jos rupeaa laskemaan, niin mitä miljoonalla saa. Mulla oli kaksio 49m2, myyntihinta 420.000, miehellä vähän isompi, huonommalla sijainnilla 380.000. Ostettiin 95 neliön asunto, hinta lähentelee miljoonaa.
Ihan normaalia se elämä on. Toki ei tarvitse ihan joka penniä laskea ja talo ja auto ovat uudehkoja ja hienoja. Töissä käydään ja lomaillaan kun on sen aika. Arvostamme elämyksiä, niihin menee myös rahaa kuten ravintolat ja matkat. Vastaavasti kotoa ei löydy mitään designia vaatteista eikä sisustuksesta. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Jos rupeaa laskemaan, niin mitä miljoonalla saa. Mulla oli kaksio 49m2, myyntihinta 420.000, miehellä vähän isompi, huonommalla sijainnilla 380.000. Ostettiin 95 neliön asunto, hinta lähentelee miljoonaa.
Riippuu missä asuu. Toisekseen; ei ole mikään salaisuus ettei asunnot ole enää kovinkaan kannattava sijoitus ellei niitä vuokraa ja saa tuottoa - hinnat ovat tapissa ja sieltä tullaan enää persluisua plus tulevat remonttikulut. Mikä järki on laittaa asuntoon isoja summia - ei mikään.
Kun kommentteja lukee niin huomaa että Hesalaisilla keulii ja vahvasti kun sanotaan että milli ei ole paljon rahaa tai sitten siellä on asuntokupla.
Vierailija kirjoitti:
Kun kommentteja lukee niin huomaa että Hesalaisilla keulii ja vahvasti kun sanotaan että milli ei ole paljon rahaa tai sitten siellä on asuntokupla.
Helsingissä asuntojen hinnat ovat nyt maksimissaan, ja ihan tavallinen, keskiluokkainen perheasunto on holtittoman kallis. Jos se kuitenkin on se ainoa omaisuus jossa rahat on kiinni, ja pääkaupunkiseudulla aiotaan pysyä jatkossakin, ei tuolla kyllä rikastuta millään.
Käyn töissä normaalisti. Varallisuutta on noin miljoonan verran. Ei elämä sen kummempaa ole kuin muillakaan pakkatyöllä itsensä elättävillä.
Jos mä saisin miljoonan, niin en tekis päivääkään töitä. Elelisin sillä vaatimattomasti loppuikäni. Mulla ei ole jälkikasvua, joten voin tehdä kaikki päätökset vain itselleni. Ikää on jo yli 50, niin ei ole enää edes mitään ihmeellisiä törsäilyhaaveita. Pieni kodikas talo, jostain perähikiältä, riittää mulle.
Lainaus: Minä elän nykyään alle 1500 euron kk-tuloilla, joten sori vaan, ettet pysty minulle uskottelemaan, että noin 2000 euroa kuussa ei riittäisi.
Kommentti: Tässä ei kysytty, mikä riittää kenellekin peruselämään. Kysyttiin, millaista elämä olisi, jos olisi se miljoona.
Kyllä minäkin pystyisin elämään 2000 eurolla kuussa, jos ne olisivat minun tuloni. Olen elänyt paljon vähemmälläkin. Mutta nykyään minulla on se miljoona, enkä näe yhtäkään syytä elää 2000 eurolla kuussa. Minä haluan pitää kesämökkiä ja autoa ja venettä, ja haluan ostaa ruokakaupasta mitä mieli tekee. Koska olen miljonääri, voin näin tehdä.
Niinpä osa miljoonastani on kiinni noissa tuottamattomissa omaisuuslajeissa, jotka ihan vaan lisäävät iloa elämääni. Sijoitukset tuottavat noin 1500€/kk, mutta työssä käyminen tuottaa yli 5000€/kk. Lisäksi työssäkäynti tuottaa eläkekertymää. Näin pystyn jatkamaan unelmaelämääni niin pitkään kuin terveys sen sallii. Seuraavaksi olen säästämässä kakkosasuntoon tai hiihtomökkiin, jolla voin käydä talvisin. Samaan aikaan toki kartutan sijoituksia.