Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisten perheiden lapsille ei haluta joululahjoja, vaan rahaa tai lahjakortteja

Vierailija
13.09.2024 |

Järkytyin tästä, kun kävin kysymässä eräältä vähävaraisia lapsiperheitä avustavalta taholta hyvissä ajoin joululahjoista. Kaupungissamme on paljon vähävaraisia lapsiperheitä. Olisin halunnut lahjoittaa tahon kautta vähävaraisiin perheisiin uusia kirjoja ja leluja. Kirjat ja lelut olisivat pääsääntöisesti 0-3 v lapsille suunnattuja. Erityisesti kirjoja antamalla haluaisin tukea lapsiperheissä lukemista ja lukutaidon kehittymistä. Avustava taho totesi, että perheet ottaisivat mieluummin vastaan rahaa tai lahjakortteja, jotta saavat itse valita, mitä haluavat. Aivan älytöntä, että pienillekin lapsille pitäisi saada rahaa ja lahjakortteja. Sen tajuan, että joku 10 v lapsi toivoisi unelmaleluaan, mutta ihan pienelle lapselle pitäisi nyt uusien kirjojen ja lelujen riittää. Lahjakorteista ja rahasta tulee aina myös itselleni se olo, että niillä hankittaisiin vanhemmalle jotakin sen lapsen sijaan.

Taidan suosiolla toimittaa lelut ja kirjat jonnekin toisaalle, missä niitä osataan arvostaa.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ymmärrän täysin. Itse luemme kirjastokirjoja ilmaiseksi, koska ei ole mitään järkeä hankkia kaikkea itselle, varsinkin kun suurimmassa osassa käyttöarvo on sen yhden kerran. Joku ihan ehdoton suosikki jota lukee uudestaan ja uudestaan, niin sen voi sitten hankkia omaan hyllyyn. Ja kyllä minä mieluummin autan omaa lasta valitsemaan sellaista lelua ja tavaraa mikä häntä kiinnostaa, kuin että antaisin jonkun tuntemattoman päättää että lapseni saa lukea nyt kirjoja koirista vaikka pitääkin niitä vähän pelottavina ja kissat kiinnostaisi enemmän.

Kannattaa miettiä vähän että minkä takia todella tekee hyväntekeväisyyttä, jos se saa sinut noin vähäpätöisestä syystä loukkaantumaan. Oma hyvä mieli onkin se tärkein, eikä huonompi osaisen lapsen ilahduttaminen.

Vierailija
42/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänskä ketju. Köyhät ja vähävaraiset on ajettu taloudellisesti nurkkaan, ja kun nyt jokin taho jotain apua yrittää järjestää, asiaanliittymätön joukko tunkee ovista ja ikkunoista selittämään, miten ei moiset mitään lahjakortteja tarvitse. Mieluummin vanhoja kirjoja rikkaiden vinteiltä, että laiskat oppivat lukemaan eikä apu valu yksinhuoltajaäidin huulipuniin.

Saas nähdä, milloin leipäjonot kielletään järjestyssäännöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ymmärrän täysin. Itse luemme kirjastokirjoja ilmaiseksi, koska ei ole mitään järkeä hankkia kaikkea itselle, varsinkin kun suurimmassa osassa käyttöarvo on sen yhden kerran. Joku ihan ehdoton suosikki jota lukee uudestaan ja uudestaan, niin sen voi sitten hankkia omaan hyllyyn. Ja kyllä minä mieluummin autan omaa lasta valitsemaan sellaista lelua ja tavaraa mikä häntä kiinnostaa, kuin että antaisin jonkun tuntemattoman päättää että lapseni saa lukea nyt kirjoja koirista vaikka pitääkin niitä vähän pelottavina ja kissat kiinnostaisi enemmän.

Kannattaa miettiä vähän että minkä takia todella tekee hyväntekeväisyyttä, jos se saa sinut noin vähäpätöisestä syystä loukkaantumaan. Oma hyvä mieli onkin se tärkein, eikä huonompi osaisen lapsen ilahduttaminen.

Te ette varmaan ole ap:n kohdeyleisöä? Suurinta osaa vähäosaisista lapsista ei vanhemmat edes vie minnekään kirjastoon.

Sinulle voi olla tärkeää antaa lapsen valita itselleen sopiva lahja, mutta samalla ap:lle voi olla tärkeää, että hänen rahansa menee lapselle, joka edes saattaa arvostaa hänen lahjaansa. Eikä vanhemmalle tai yhdistyksen välistävetäjille. Miten sen Hopen kanssa kävikään?

Iso-Britanniassa on iso jatkuva projekti, jossa uusia ja vähänkäytettyjä lastenkirjoja annetaan vähäosaisille lapsille, koska omien kirjojen omistaminen innostaa lukemiseen ihan eri tavalla kuin tieto siitä, että kirjasto on olemassa. Muistaakseni siinä brittiprojektissa lapset saavat kyllä valita omat kirjansa, se ei siis ole mikään joululahjaprojekti. Toivoisin tällaista Suomeenkin. Lahjoittaisin heti ison kasan kirjoja, vaikka olenkin pienituloinen.

Vierailija
44/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jänskä ketju. Köyhät ja vähävaraiset on ajettu taloudellisesti nurkkaan, ja kun nyt jokin taho jotain apua yrittää järjestää, asiaanliittymätön joukko tunkee ovista ja ikkunoista selittämään, miten ei moiset mitään lahjakortteja tarvitse. Mieluummin vanhoja kirjoja rikkaiden vinteiltä, että laiskat oppivat lukemaan eikä apu valu yksinhuoltajaäidin huulipuniin.

Saas nähdä, milloin leipäjonot kielletään järjestyssäännöillä.

Näiden lahjakeräysten lahjoittajat eivät ole mitään rikkaita, vaan ihan tavallisia pulliaisia, iso osa itsekin köyhiä (kuten minä).

Tosin meillehän on tällä palstalla ennenkin sanottu, että pitäkää ne kurjat rahanne ja antakaa rikkaiden ostaa kunnollisia lahjoja köyhille lapsille. No, odotelkaa sitten lahjakortteja niiltä rikkailta. Veikkaan, että odottelette vielä ensi vuonnakin.

Vierailija
45/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Jos toivotaan lahjakorttia johonkin lelukauppaan niin varmaan sille lapselle olis kivempi että saa valita mieleisen lelun sieltä. Elämys ja kokemus sekin että voi mennä itse sen valitsemaan. Kun on vähä rahaa käytössä niin harvoin voi valita itselleen mieleistä. Eniten varmaankin vähävaraiset jää ulkopuolelle valitsemisen mahdollisuudesta .

Minä taas ajattelen, että sen lapsen olisi kiva saada yllätysjoululahja paketissa jouluaattona. 

Vierailija
46/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nämä " vähävaraiset " valitti, että kun ostetaan niin halpoja leluja,  että semmoset olis varaa itsekin  ostaa 🤔

Mietin, että miksi he ovat vastaanottamassa lahjoja, jos on varaa itsekin ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän