Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisten perheiden lapsille ei haluta joululahjoja, vaan rahaa tai lahjakortteja

Vierailija
13.09.2024 |

Järkytyin tästä, kun kävin kysymässä eräältä vähävaraisia lapsiperheitä avustavalta taholta hyvissä ajoin joululahjoista. Kaupungissamme on paljon vähävaraisia lapsiperheitä. Olisin halunnut lahjoittaa tahon kautta vähävaraisiin perheisiin uusia kirjoja ja leluja. Kirjat ja lelut olisivat pääsääntöisesti 0-3 v lapsille suunnattuja. Erityisesti kirjoja antamalla haluaisin tukea lapsiperheissä lukemista ja lukutaidon kehittymistä. Avustava taho totesi, että perheet ottaisivat mieluummin vastaan rahaa tai lahjakortteja, jotta saavat itse valita, mitä haluavat. Aivan älytöntä, että pienillekin lapsille pitäisi saada rahaa ja lahjakortteja. Sen tajuan, että joku 10 v lapsi toivoisi unelmaleluaan, mutta ihan pienelle lapselle pitäisi nyt uusien kirjojen ja lelujen riittää. Lahjakorteista ja rahasta tulee aina myös itselleni se olo, että niillä hankittaisiin vanhemmalle jotakin sen lapsen sijaan.

Taidan suosiolla toimittaa lelut ja kirjat jonnekin toisaalle, missä niitä osataan arvostaa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten aioitte antaa lahjaksi? Omien lastenne pieniksi käyneitä, kulahtaneita vaatteita ja rikkinäisiä leluja? Ette te mitään uutta vieraille ihmisille kuitenkaan osta, dumppaatte vain kaiken vanhan paskan hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
22/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni surettaa, että olisin valmis auttamaan aidosti vähävaraista perhettä. Mutta koska en voi olla varma siitä, että apu menee aidosti perille eikä lapselle tarkoitettuja leluja, vaatteita yms myydä, niin jätän auttamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitää yrittää itse lastensa vuoksi. Yhteiskunta ja hyväntahtoiset hölmöt auttavat jo liikaa. Jos ei ole rahaa, on kasvattavaa kertoa, että kun ei ole töitä, ei ole rahaa nyt kaikkeen. 

Vierailija
24/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on erilaista tässä tavarapaljouden maailmassa. Köyhyyden kuva on edelleen jostain 1930-luvulta, jossa kuljetaan paikatuissa ryysyissä ja lapsella on yksi risainen mollamaija.

Nykyään vaan tavaraa, etenkin lasten leluja ja vaatteita, on käsittämätön määrä tällä maapallolla, ja sitä tunkee lisää joka paikasta. Vähävaraisillakin perheillä on usein ihan tarpeeksi romua nurkissa. Oletteko huomanneet, että rikkailla on usein minimalistinen tyyli, köyhät ovat niitä joilla on valtavasti romua?

Köyhän lapsiperheen tarve voi olla oikeasti olla rahaa yksinkertaisesti ruokaan, lapsen harrastukseen ja sähkölaskuun. Tavaraa kyllä on. 

Siihen, miten luotettavia nuo lahjoitukset tai niitä saavat vanhemmat ovat, en taas voi sanoa mitään. Osa varmaan on, osa ei. 

Vierailija
25/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhät mitään tarvitse. Eihän ne silloin olisi köyhiäkään.

Köyhiä tarvitaan jotta minä voi tuntea itseni paremmaksi. 

Vierailija
26/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan parempi, että jokainen ostaa vain sille omalle lapselleen ne lahjat ym mitä lapsi nyt tarvitseekin.

Ns " köyhät" ainoastaan kusettavat ja jää lapselta lahjat saamatta jokatapauksessa.

Itse en aio antaa yhtään mitään mihinkään keräykseen tai vastaavaan lantin lanttia.

Jos lapsen kykenee tekemään,kykenee sen myös huoltamaan ja hoitamaan.  Jokainen kyllä lasta tehdessään tietää ne kulut jotka lapsesta koituu ja on siihen myös varautunut.

Niin se vaan menee.

Vierailija
27/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tarvitse mitään lahjoituksia mistään. Valtio on kyllä huolehtinut heistä tähänkin asti. Vanhemmat voivat käyttää puskurirahastojaan lahjojen ostoon. Ei se joulu yllätyksenä kenellekään tule.

Vierailija
28/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelin viime jouluna joulupuuta kaupassa, missä oli toiveita. Tuli mieleen oma lapsuus. Meillä oli oikeasti todella köyhää. Joka joulu sai yhden lahjan. Joko lastenkirjan tai värityskirjan + puuvärit. Joskus 11-12 vuotiaana aloin saada palapelejä, josta olin ikionnellinen. Olipa yksi joulu, kun en saanut mitään lahjaa, kun isovanhemmat ei päässeet hakemaan ja "äiti" ei katsonut tarpeelliseksi tuoda. 

Oikeastaan oli hyvä, että pikkumuksusta saakka tiesin, ettei rahaa ole, niin sitten ei osannut toivoa / vaatiakaan mitään kummempaa. Paitsi alle kouluikäsenä toivoin joka joulu kissanpentua.

Vierailija
29/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat lahjat köyhälle perheelle on ruoka. Ja muistakaa että kaikilla ei ole pakastinta.

Vierailija
30/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaksi on monessa asiassa mennyt. Töissä järjestimme lapsiperheille mukavan tapahtuman, jossa oli mm. kakkukahvit, ohjelmaa ja pienet lahjat lapsille. Eiköhän joku mamma kommentoinut, että miksi tällaista järjestätte ja pitääkö potentiaalisia asiakkaita näin kosiskella. Tarjoilut, ohjelma ja lahjat kelpasivat.

Ihmisten kiittämättömyydellä ei ole mitään rajaa.

Vierailija
31/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tiedän erään vähävaraisen perheen. Johon viemme jouluruokaa ja lapsille lahjoja. 

Vierailija
32/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiseen joulun aikaiseen keräykseen olisi teistä kiva osallistua?

Vierailija
33/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukeräykseen jossa venäjälle kerättäisiin mahdollisimman isoja ja kovaa lentäviä paketteja.

Ukraina voisi toimittaa ne perille. Sairaalat ja lastentarhat voisi olla kohteina.

Vierailija
34/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen myynyt mm lasten liian pienet vastteet heti, kun ovat jääneet pieneksi ja nimenomaan rahan vuoksi.

raha motivoi myymään, muuten olisivat jääneet kaappeja täyttämään. Lelut ja vst rahat ovat saaneet pitää

Vierailija
35/46 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0-3 vuotias on jo tosi iloinen jos saa kääreessä banaanin. Ei sen ikäiset lahjakortteja toivo.

Lahjakortteja toivovat ylä kouluikäiset lapset.

Kirjat jos ovat uusia voi lahjoittaa sairaalaan tai ensi ja turvakotiin.

Päiväkoteihin nyt ensisijaisesti kannattaa viedä uusia kirjoja ja leluja. Siellä niitä varmasti luetaan ja niillä leikitään.

Vierailija
36/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka pyytää apua, on otettava vastaan.

Rahalahjoitus hyvä siksi, koska voi olla ruokarajoitteita, perhe itse tietää mitä voi ostaa.

En ainakaan vanhoja vaatteita ole lahjoittanut kun ei ole enää pieniä lapsia.

Vierailija
37/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit järkyttyä ihan rauhassa. Mutta tosiaan sossuihmiset siis siellä töissä on vastenmielisiå ja tekopyhiä! Oikein tuputetaan juuri sitä mitä ei tarvita ja ei edesauteta siinäikä olisi tårkeää ja jodkua se on se raha ja materiaali! Hävetkää kaikki tekopyhät akat ja ukot. 

Vierailija
38/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röyhkeää on ollut sekin, kun on valitettu lahjan pienuudesta. Kyllä minä olen mieluummin hankkinut summalla x 5 lastenkirjaa alle kouluikäisille kuin ostanut yhdelle lapselle lelusetin. Ja jos lapsella on aidosti pula leluista, kirjoista ja vaatteista, niin luulisi niiden kelpaavan.

Tarkkaa puuhaa tämä 

Vierailija
39/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keräykseen jossa lahjan saaja oikeasti ilahtuu paketista saamastaan kahvipaketista, suklaarasiasta ja villasukista.

Vierailija
40/46 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten aioitte antaa lahjaksi? Omien lastenne pieniksi käyneitä, kulahtaneita vaatteita ja rikkinäisiä leluja? Ette te mitään uutta vieraille ihmisille kuitenkaan osta, dumppaatte vain kaiken vanhan paskan hyväntekeväisyyteen.

En anna lahjaksi mitään, en minä pidä tapanani lahjoa tuntemattomia lapsia. Jos ei vanhemmilla ole varaa, vaikka verorahoillani elävät, niin ei pidä kuvitella, että minä maksaisin vielä lisää, jotta lapsensa saavat lahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi