Kai tiedät, että jos olet syönyt perunaa, olet syönyt päivän kasvismäärästä 0 grammaa?
Ihmettelen miten moni ei tiedä edes tätä peruasiaa.
Kommentit (80)
Väitätkö sinä, että peruna ei ole kasvis? Ei se kuulu eläinkuntaan, ei kivikuntaan, ei ole sieni - mikä se sitten on?
Miten perunan syöminen estää muiden kasvisten syömisen?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Perunan terveellisyys on pelkkä myytti, se on tärkkelystä eli jauhoa.
Eikö varsinkin resistenttiä tärkkelystä epäillä nykyään hyvinkin terveelliseksi?
Niin? Syön kasviksia oli perunoita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö sinä, että peruna ei ole kasvis? Ei se kuulu eläinkuntaan, ei kivikuntaan, ei ole sieni - mikä se sitten on?
Kysy tätä Valtion ravitsemusneuvottelukunnalta joka määrittelee mitä suomalaisten kuuluu syödä. Jotenkin ei yllätä, että suomalaisilta löytyy tällainenkin instanssi joka työllistää byrokraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan sokeri ja jauhotkin kasveista. Pitäisikö nekin laskea kasviksiksi?
Mulla on perunanenä naiset tykkää ja ihailee siitä.
Minä söin tomaattikeittoa. Olenko syönyt kasviksia?
Minä söin kananmunan olenko varas?
Ciin o citä ceetä.
Mut kuka täällä grammoja laskee. Tulisi pöhköksi jos kaiken syö kuin suositellaan. Tänään kalasalaatti, huomenna lihaklöntti perunoiden kera.
Tuotapa ajattelin tänään, että pitäisi selvittää, miksei tuohon 500g kasvissuositukseen lasketa mukaan perunaa tai riisiä.
Ei kiinnostanut niin paljon, että olisin ryhtynyt selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin tomaattikeittoa. Olenko syönyt kasviksia?
Hedelmäkeittoa söit.
Syökää kaikki mitä haluatte,ruokaa löytyy joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Perunan terveellisyys on pelkkä myytti, se on tärkkelystä eli jauhoa.
Peruna on terveellistä, kannattaa ottaa selvää. Mutta kasvikseksi sitä ei lueta tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvit ja kasvikset eivät taida olla ihan sama asia. Kasvit ovat eliöiden luokittelun kategoria, kun taas kasvikset ovat ruoanlaitossa tai ravitsemuksessa käytetty kategoria.
Ei pidä paikkaansa. Jos olen syönyt 2 kiloa kaalia, yksi peruna ei tee sitä tekemättömäksi.
Kaikki muut juurekset ovat kasviksia, mutta ei peruna.
Peruna ei ole kasvis. Se on juures.
Mutta toki se lukeutuu kasvisruokaan.