Olen tk-eläkkeellä autismin takia, saan tukia 2100€/kk, haluatko kysyä jotain?
Olen tk-eläkkeellä autismin takia, saan tukia 2100€/kk, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tk- eläkkeellä työmatkalla tapahtuneen tapaturman johdosta. Nyt useampi vuosi tapahtuneesta tapaturmasta. Tk- eläke brutto 2928€/kk netto 2211€/kk. Tk- eläke toistaiseksi myönnetty. Työt tehty. Työvuosia olisi ollut vielä edessä 19 vuotta. Tk- eläkkeen maksaa työnantajan vakuutusyhtiö.
Sun eläkkeesi on tapaturmaeläke, koska tapaturma on sattunut työmatkalla. Ala hyvä ihminen valmistautumaan varsinaiseen eläkkeeseen, kun sulla täytyy eläkeikä, eläkkeesi putoaa normaaliksi työeläkkeeksi eli paljon. Sen pohjana käytetään tuota nykyistä eläkettäsi.
Ei putoa. Maksaja vai muuttuu eli vakuutusyhtiön eläkkeen maksaa eläkevak.yhtiö. Työeläkejertymä lasketaan, kuin olisi ollut töissä eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko sua. Jos olet pystynyt noin pitkään olemaan työelämässä, että eläkkeesi on tuolla tasolla, sinä et missään tapauksessa ole pelkästä autismista eläkkeellä.
Niinpä. Olen reuman takia eläkkeellä. Saan 1050e/kk. Siinä on vaikeasti sairaan hoitotuki (70e) mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tk- eläkkeellä työmatkalla tapahtuneen tapaturman johdosta. Nyt useampi vuosi tapahtuneesta tapaturmasta. Tk- eläke brutto 2928€/kk netto 2211€/kk. Tk- eläke toistaiseksi myönnetty. Työt tehty. Työvuosia olisi ollut vielä edessä 19 vuotta. Tk- eläkkeen maksaa työnantajan vakuutusyhtiö.
Sun eläkkeesi on tapaturmaeläke, koska tapaturma on sattunut työmatkalla. Ala hyvä ihminen valmistautumaan varsinaiseen eläkkeeseen, kun sulla täytyy eläkeikä, eläkkeesi putoaa normaaliksi työeläkkeeksi eli paljon. Sen pohjana käytetään tuota nykyistä eläkettäsi.
Ei putoa. Maksaja vai muuttuu eli vakuutusyhtiön eläkkeen maksaa eläkevak.yhtiö. Työeläkejertymä lasketaan, kuin olisi ollut töissä eläkeikään asti.
Tapaturmaeläkettä verrataan palkkaan. Siksi se putoaa normieläkkeeksi, kun eläkeikä tulee täyteen ja eläkkeen nimi muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin ihan terveenä töissä 40 vuotta, nettoeläkkeeni on 1200,-€/kk.
Olit yrittäjä, ja maksoit eläkemaksuista minimin. Asut omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: miksi valehtelet koko ajan?
Psykopaatit valehtelevat jatkuvasti. 3% ihmisistä on psykopaatteja; tällä palstalla luku on varmaan 30%.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eihän eläke ole sosiaalituki. Mitä työtä sitten olet tehnyt kun sinulla on noin hyvä eläke?
Miksi luulet, että ap olisi koskaan edes ollut töissä? Tk-eläke voidaan laskea henkilölle, joka saa vaikka opiskelujen aikana diagnoosin, hänen tk-eläkkeensä pohjautuu arvioon, jossa huomioidaan tulotaso, mihin hänen oletettaisiin yltäneen.
No jos AP on vaikka alkanut opiskella oikeustiedettä ja jäänyt opintojen aikana tai heti valmistumisen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle, niin se eläke on varmaan laskettu siten, kuin jos hän olisi tehnyt koko työikänsä juristin tai tuomarin työtä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen jäi yläasteikäisenä rattijuopon yliajamaksi ja sai pysyvän aivovamman ja on pysyvästi eläkkeellä ja eläke n. 3600€/kk, jonka maksaa vakuutusyhtiö ja eläkkeen suuruuteen vaikutti hänen koulumenestys, vanhempien työura ja koulutus jne. Ja eläke on laskettu, kuin hän olisi ollut töissä eläkeikään asti.
Lasketaanko eläke saman kaavan mukaan , jos perheeseen syntyy Downin syndrooma -vauva ? Eli se vauva alkaa 18-vuotiaana saada tk-eläkettä ja sen suuruus määräytyy vanhempien tulojen/ammatin mukaan?
Mulla tk-eläke n. 30 vuoden työteon jälkeen vain 1600. Aika hyvin sulla. Kuinka se on mahdollista?
Olen työelämässä siivoojana, minulla on skitsofreniadiagnoosi ja palkkani on 1922 €/kk brutto. Ensi vuonna pitää hakea opiskelemaan jokin parempi tutkinto, ei huvita tienata alle kahta tonnia koko loppuelämä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä ja saan vain 1400€/kk. Olen kyllä ihan terve, esitin 11 vuotta ongelmallista.
11 vuotta on piiitkä aika esittää vaikeita mielenterveysongelmia. Siihen vaaditaan pitkät terapiat, tarkkailut...Psykiatria on perin vaikea hämätä.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen jäi yläasteikäisenä rattijuopon yliajamaksi ja sai pysyvän aivovamman ja on pysyvästi eläkkeellä ja eläke n. 3600€/kk, jonka maksaa vakuutusyhtiö ja eläkkeen suuruuteen vaikutti hänen koulumenestys, vanhempien työura ja koulutus jne. Ja eläke on laskettu, kuin hän olisi ollut töissä eläkeikään asti.
Lasketaanko eläke saman kaavan mukaan , jos perheeseen syntyy Downin syndrooma -vauva ? Eli se vauva alkaa 18-vuotiaana saada tk-eläkettä ja sen suuruus määräytyy vanhempien tulojen/ammatin mukaan?
Ei lasketa. Jos lapsi syntyy sairaana tai sattuu kotona tai vapaa-ajalla tapaturma eli 18v saa minimi-eläkkeen.
Montako ruplaa saat tästä aloituksesta, vai saatko edes kokonaista ruplaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä ja saan vain 1400€/kk. Olen kyllä ihan terve, esitin 11 vuotta ongelmallista.
11 vuotta on piiitkä aika esittää vaikeita mielenterveysongelmia. Siihen vaaditaan pitkät terapiat, tarkkailut...Psykiatria on perin vaikea hämätä.
Ei niitä tarvitse hämätä. Kehittävät diagnooseja omasta päästään ja aivopesevät asiakkaansa uskomaan niihin.
Olen eläkkeellä yli 40 työvuoden jälkeen. Eläkkeeni on verotuksen jälkeen 2340/kk. Asuminen maksaa noin 270/kk. Olen velaton. Asun Vantaalla. Annan kaikille vähän, jotka pyytävät. En ole koskaan saanut mitään mistään ilmaiseksi, mutta työtä olen aina tehnyt niska limassa. Yritän auttaa huonommassa asemassa olevia.
Höpö höpöä aloitus. Pelkän autismin takia ei eläkettä saa, ellei se ole niin vaikea, että on täysin toimintakyvytön. Ja jos on toimintakyvytön, niin ei ole pystynyt opiskelemaan ja olemaan ökypalkkaisessa työssä niin kauaa, että tuon suuruista eläkettä nauttisi. Tietysti tuossahan ei sanottu, että eläke on tuon suuruinen, vaan tuet. Teoriassa siis mahdollista, että saa eläkkeensaajan asumistukea enimmäismäärän 774 e/kk, jos asuu Helsingissä + takuueläkettä 976,59 e/kk, lisäksi mahdollista hoitotukea riippuen vamman vaikeusasteesta 83,34-383,92e/kk, ja vielä mahdollista toimeentulotukea, jos on vaikka isot terveydenhuolto/lääkemenot. Hoitotukeahan ei oteta myöskään tulona huomioon toimeentulotukilaskelmassa, ja hyvä niin.
Itse saan työkyvyttömyyseläkeläisenä tukia (kansaneläke, takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki) yhteensä vajaat 1300 e/kk. Vuokrani on 510 e/kk. Lisäksi saan toimeentulotukea silloin tällöin, jos tulee samalle kuukaudelle enempi toimeentulotuessa hyväksyttäviä menoja. Yleensä vain muutaman kympin, joten en sitä enää jaksa aina edes hakea, jos ei ole satasista kysymys.
Ihmiset eivät ymmärrä täällä eri eläke lajien eeroja. TAPATURMA ja LIIKENNE vahinko eläkkeet lasketaan Odin perustuen vanhempien tuloihin, omaan opintoalan ym. joista oletetaan paljonko olisi ansainnut. Niihin kuuluu ansionmenetyskorvaus ja siksi ovat korkeita.
TYÖELÄKE perustuu omiin ansioihin ja siinä on tulevan ajan osa, joka määräytyy monimutkaisesti, mutta siinä oletetaan että tulot olisivat olleet samat eläkeikään asti.
KANSANELÄKE on kaikille sama ja minimi on 976 euroa.
Jos ap on jäänyt reilu 20v eläkkeelle ja eläke on yli 2000 euroa, kyse on tapaturma- tai liikennevahinkoeläkkerstä. Hän ehkä luulee olevansa autismin takia eläkkeellä, mutta syy on oikeasti tapaturman aiheuttama aivovamma. Jos parikymppisen olisi työhistoriaa niin paljon, että työeläke tulevan ajan osalla olisi yli 2100 euroa, pelkkä autismi ei olisi syy eläkkeelle. Se on yksinään sitä muutoinkin vain ääritapauksissa eli sillon kun ihminen ei puhu, ymmärrä eikä pärjää arjessa lainkaan itsenäisesti. Muutoin mukana on kehitysvamma tai psyykkisiä tai fyysisiä sairauksia ja autismi on vain sivu diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole ollut työelämässä, on tuossa summassa väistämättä mukana jotain vammaisavustuksia, lapsilisiä, elatustukia, asumistukea, yms. Varsinainen eläkkeesi tuskin on paljoakaan päälle 1000/kk. Jos taas varsinainen työkyvyttömyyseläkkeesi on tuon 2100/kk, olet ehtinyt tekemään jo melkoisesti töitäkin tai kouluttautumaan korkealle.
Tuttu pääsi työkyvyttömyuseläkkeelle 23-vuotiaana ja sitä ennen oli ollut jo yli vuoden kuntoutustuella. Eläke oli alkuun 2300€/kk. Ei kohtuullinen työkyttömyyseläke vaadi pitkää uraa. Se lasketaan osittain tulevien vuosien ansioiden mukaan.
Eläke lasketaan siis sillä ajatuksella, että 'mikä olisi ollut eläke, jos olisi voinut jatkaa terveenä töissä eläkeikään asti'.
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole ollut työelämässä, on tuossa summassa väistämättä mukana jotain vammaisavustuksia, lapsilisiä, elatustukia, asumistukea, yms. Varsinainen eläkkeesi tuskin on paljoakaan päälle 1000/kk. Jos taas varsinainen työkyvyttömyyseläkkeesi on tuon 2100/kk, olet ehtinyt tekemään jo melkoisesti töitäkin tai kouluttautumaan korkealle.
Aloituksessa sanottinkin tukia, ei eläkettä. Voi siis sisältää useita erilaisia tukia tuo summa.
Tämä. Mistä aivovamma on tullut ja milloin päässyt eläkkeelle. Maksaako eläkkeen Kela, vai tuleeko se yksityiseltä vakuutusyhtiöltä, tapaturman tai liikkenneonnettomuuden perusteella. Siinä on suuri ero. Ja eläke voi olla 800€/kk tai 5000€/kk.