Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tuota työttömän ammattitaitosuojaa?

Vierailija
28.01.2026 |

Se on siis voimassa 3 kuukautta, mutta eihän työnhakija ole tuonkaan jälkeen soveltuva ihan mihin tahansa työhön. Itse olen ollut 1,5 vuotta työtön ja edelleen haen vain niitä oman alan töitä. Miten voisinkaan hakea mitään muita, kun ei mulla ole minkäänlaista osaamista niistä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusvirhe otsikossa, joo. Ei pitänyt laittaa kysymysmerkkiä.

Ap

Vierailija
2/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen kaikenlaisia töitä, mutta eipä kelpaa mihinkään.

M56, alle 8 vuotta työhistoriaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa sitä, ettei voi kieltäytyä tarjotusta työstä vaikka se ei olisi omalta alalta.

Vierailija
4/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen reilun 30 vuoden työhistoriasta tehnyt alle 10 vuotta koulutusta vastaavaa työtä.

M52

Vierailija
5/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitakaapa minut, lähes ihmisvihaajaluonteen, sote-alalle pakkotöihin niin hyvä tulee.

Vierailija
6/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitakaapa minut, lähes ihmisvihaajaluonteen, sote-alalle pakkotöihin niin hyvä tulee.

Aivan hyvin sopeudut sinne porukkaan mt-tapausten ja lääkevarkaiden kanssa.

Vierailija
7/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaihtoehto olisi kuolla nälkään niin kyllä sinäkin teini opettelisit käyttäytymään ja kiltisti menisit hoitajaksi. 

Vierailija
8/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä äkkiä oppisit siivoomaan tai tehdastyöhön ilman erillistä koulutusta. 

Vierailija
9/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia työtehtäviä on mahdollista tehdä ilman koulutusta.

Vierailija
10/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä äkkiä oppisit siivoomaan tai tehdastyöhön ilman erillistä koulutusta. 

Näihin työtehtäviin voi valita niitä kouluttamattomia ihmisiä. Ja pääseekö edes siivoomaan ilman tutkintoa ja kokemusta nykyään?

Ap

Vierailija
11/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin alkaa suurituloiseksi sotejohtajaksi.

Vierailija
12/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin työtehtäviin voi valita niitä kouluttamattomia ihmisiä. Ja pääseekö edes siivoomaan ilman tutkintoa ja kokemusta nykyään?

Ap

Niihin tehtäviin voisi ilman ammattitaitosuojaa valita myös sinut. Ammattitaitosuoja on sinun suojasi että 3 kuukauden ajan sinä saat kieltäytyä ilman karenssia sillä perusteella että sä etsit vain oman alasi töitä. Ammattitaitosuojan loputtua jos joku yrittäisi valita sut tuollaiseen työhön niin sulla olisi velvollisuus joko ottaa vastaan tai sitten sä menettäisit työttömyyskorvauksesi.

Vierailija
13/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuollut kirjain koko ammattitaitosuoja, tosin sekin on taidettu säätää lähes täystyöllisyyden vallitessa joten ihan ymmärrettävää.

Vierailija
14/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niihin tehtäviin voisi ilman ammattitaitosuojaa valita myös sinut. Ammattitaitosuoja on sinun suojasi että 3 kuukauden ajan sinä saat kieltäytyä ilman karenssia sillä perusteella että sä etsit vain oman alasi töitä. Ammattitaitosuojan loputtua jos joku yrittäisi valita sut tuollaiseen työhön niin sulla olisi velvollisuus joko ottaa vastaan tai sitten sä menettäisit työttömyyskorvauksesi.

Tuskinpa valittaisiin kaikkien mun fyysisten rajoitteiden kanssa.

Ap

Vierailija
15/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä kun on niin paljon niin miksi työnantaja haluaisi ottaa jonkun joka ei siihen halua/kokee ettei "pärjää" kun halukkaita tulijoita on pilvin pimein? Samaa ihmettelen sen suhteen että työttömien pitäisi muuttaa työn (jopa pienen pätkän) perässä vaikka minne; kun niitä työttömiä tosiaan on Suomi täynnä niin miksi heidän pitää muuttaa ristiin rastiin, miksi ei oteta töihin sitä lähellä olevaa työtöntä?

En ehkä ymmärrä tuota maailmaa koska en itse ole työnantaja, työllisyyspalvelun vml virkailija enkä työtön. Ihmettelen vain suuresti mikä järki.

Vierailija
16/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä työnantajat ei kuitenkaan palkkaa jollet omaa edes kokemusta alalta, joten ihan sama.

Vierailija
17/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan halua että mun lasta päivähoidossa tai vanhempaa vanhustenhoidossa hoitaisi joku ihmisvihaaja tai vaikkei sentään vihaaja mutta joku jota hoitotyö ja fyysinen kontakti, eritteet ym inhottaa. Ketä sellanen palvelee että väkisin pistetään hommiin tyyppejä jotka ois hyviä jossain muussa työssä mutta ei tollasessa? Te-virkailijoita, saa käyttää valtaa?

Vierailija
18/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskinpa valittaisiin kaikkien mun fyysisten rajoitteiden kanssa.

Ap

On niitä muitakin aloja joihin kelpaisi ilman juuri alan spesifiä koulutusta. Moniin töihin vaaditaan että on vaan ylipäätään maisterin tutkinto. Ei kannata hirttäytyä siihen omaan alaan. 

Vierailija
19/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On niitä muitakin aloja joihin kelpaisi ilman juuri alan spesifiä koulutusta. Moniin töihin vaaditaan että on vaan ylipäätään maisterin tutkinto. Ei kannata hirttäytyä siihen omaan alaan."

Mitähän nämä alat on?

Ap

Vierailija
20/23 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan halua että mun lasta päivähoidossa tai vanhempaa vanhustenhoidossa hoitaisi joku ihmisvihaaja tai vaikkei sentään vihaaja mutta joku jota hoitotyö ja fyysinen kontakti, eritteet ym inhottaa. Ketä sellanen palvelee että väkisin pistetään hommiin tyyppejä jotka ois hyviä jossain muussa työssä mutta ei tollasessa? Te-virkailijoita, saa käyttää valtaa?

Jos olisi suht täystyöllisyys niin se hyödyttäisi veronmaksajia, että ihminen on töissä eikä tuilla, vaikka sitten ko ihminen työtään vihaisikin. Mutta nyt joka paikkaan on kyllä tarjolla pilvin pimein kullekin alalle sopiviakin ihmisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän