Etätyö poistaa ihmisen elämästä tärkeimmän liikunnan: hyötyliikunnan
Asiantuntijat:
Jos verrataan hyötyliikuntaa välttelevää, mutta raskaasti treenaavaa tyyppiä sellaiseen henkilöön, joka ei treenaamalla treenaa, mutta on aktiivinen arjessa, arkiliikkujalla on usein parempi peruskunto. Syy siihen on runsas peruskestävyysliikunnan määrä.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Teen etäpäivinä paljon pidemmän lenkin koirien kanssa aamulla, koska ei tarvitse varata aikaa työmatkaan. Samoin työpäivän jälkeen jää paljon enemmän aikaa ulkoiluun ja harrastuksiin, koska työmatkaan kuluva aika säästyy ja koska en ole läheskään yhtä uupunut (introverttinä ihmisenä) etäpäivien jälkeen.
Toimistyössä ei tule toimistollakaan montaa askelta liikuttua. Ruokailu on molemmissa ihan samanlaista, mutta toimistolla tulee istuttua kahvitauoilla, mitä en kotona yleensä tee.
Ja työmatkat kuljen autolla, eli en montaa kymmentä askelta työmatkan aikana ota.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että läppärityöskentelyssä toimistolla tulee paljonkin liikuttua?? :D
Monenko metrin päässä se etätyöpiste sijaitsee omasta sängystäsi?
Minä väitän, että erilaisilla sähköisillä kulkuneuvoilla liikkuminen on pilannut ihmiset, meillä on iso joukko varsinkin nuoria jotka ei liiku ollenkaan ja ne pienet matkat mitä normaalisti on hyötyliikuttu mennään nykyään sähköisillä kulkuneuvoilla.
Sitten on vanhemmat ihmiset jotka eivät tee mitään reissuja, edes maidonhakua ilman autoa. Summa summarum, nuo ovat ylivoimaisesti numero 1 jotka pilaavat ihmisten normaali liikkumisen ja myös lihottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulla on kunto ja hyvinvointi muutenkin parantunut huomattavasti etätöissä. Parasta ikinä.
Oletko sinä yhtä luotettava lähde kuin viralliset tutkimukset??? 🤦🏻
Tsempit. Ehkä sinäkin saat vielä joskus elämäsi kondikseen etkä vaan provoa vauvalla päiviäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulla on kunto ja hyvinvointi muutenkin parantunut huomattavasti etätöissä. Parasta ikinä.
Oletko sinä yhtä luotettava lähde kuin viralliset tutkimukset??? 🤦🏻
Enpä nähnyt yhtään ns. virallista tutkimusta limitations tähän aiheeseen. Sivusta.
Linkitettynä autocorrect
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen etäpäivinä paljon pidemmän lenkin koirien kanssa aamulla, koska ei tarvitse varata aikaa työmatkaan. Samoin työpäivän jälkeen jää paljon enemmän aikaa ulkoiluun ja harrastuksiin, koska työmatkaan kuluva aika säästyy ja koska en ole läheskään yhtä uupunut (introverttinä ihmisenä) etäpäivien jälkeen.
Toimistyössä ei tule toimistollakaan montaa askelta liikuttua. Ruokailu on molemmissa ihan samanlaista, mutta toimistolla tulee istuttua kahvitauoilla, mitä en kotona yleensä tee.
Ja työmatkat kuljen autolla, eli en montaa kymmentä askelta työmatkan aikana ota.
Koska minulla ei ole syöpää, se tarkoittaa ettei kenelläkään voi olla syöpää.
- av:n naiset
Nuohan ajaisivat töihin. Kotiovelta autoon ja autosta työpaikan ovelle ei paljoa kuntoa kehitä.
Omalta osaltani saan etäpäivinä enemmän liikuntaa, koska saatan lapsen kouluun ja teen lounaskävelyn. Nämä kaikki jää toimistolla pois. Ja oikeastaan töissä kahviautomaatti on lähempänä...kotona pitää kävellä yläkertaan.
Kun kävin vielä toimistolla, hyötyliikuntaa oli matka hissillä autohalliin ja toisessa päässä hissimatka toiseen suuntaan.
Ja tiettu lounasaikaan hissimatka ravintolaan.
Ja usein myös 3m kävelyä paskalle tai kahvipannulle.
Ei tuolla vielä kuuhun mennä.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Millä perusteella poistaa? Sen sijaan se voi antaa todella paljon lisää aikaa liikkua niille, joilla työmatka tarkoittaa istumista esim. autossa tai junassa.
A) miksi istut junassa? Istut myös etätöissä?
B) miksi yleistät?
Etätöissä tulee liikuttua paljon enemmän. Käyn ruokatunnillakin vähintään puolen tunnin lenkillä. Toimistolla en ikinä lähden ruokatunnilla yhtikästä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
5/5
tutkimusten mukaan suomalaiset syövät ruokaympyrän jokaisesta osasta säännöllisesti ainoastaan työlounaalla.
Erittöin harva ostaa kotiin niin paljon erilaisia kasviksia kuin työlounaalla on mahdollista syödä.
Tuollaista tutkimusta ei ole. Ruokalaruoan hinnoilla saa aika ison kasan kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin vielä toimistolla, hyötyliikuntaa oli matka hissillä autohalliin ja toisessa päässä hissimatka toiseen suuntaan.
Ja tiettu lounasaikaan hissimatka ravintolaan.
Ja usein myös 3m kävelyä paskalle tai kahvipannulle.
Ei tuolla vielä kuuhun mennä.
Milloin te naiset opitte sen että jos itse tekee jotain ei tarkoita että koko maailma toimii samoin???
Tiedän todella tarkkaan että on vale että etätöissä olevat liikkuisivat sen etätyötyöpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on haitallista myös ravitsemuksellisesti. Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät ruokapyramidin mukaisesti vain työlounailla. Lisäksi kotona jatkuva napostelu on mahdollista, toisin kuin työpaikkalla.
Työpaikkaravintolassahan sitä vasta tulee ylikaloreita kauhottua, kun se iso satsi maksaa saman verran kuin kohtuullinen ja itsehillintä on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että läppärityöskentelyssä toimistolla tulee paljonkin liikuttua?? :D
Tätä minäkin ihmettelen. Okei, ehkä osalla on todella staattinen tapa työskennellä kotona ja edes se toimistolle meneminen lisää askelia arjessa, mutta mullakin on tapana kotona siirtää työläppäri palaverien ajaksi joko juoksumaton tai sisäharjoitteluun varatun fillarin luo ja treenailla siinä samalla, niin en näe, miten se toimistolla työpöydän ääressä seisoskelu eroaisi tästä positiiviseen suuntaan. Mulla on työhuone eri kerroksessa kotona kun vessa tai keittiö, joten siinäkin tulee tavattua portaita ja kerättyä askelia. Ruokailussa nyt ei ole juurikaan eroa riippumatta siitä, teenkö itse ruokaa vai käynkö työpaikkaruokalassa, yleensä työpaikkaruokalassa on rabitsemuksellisesti jopa heikkolaatuisempaa ja aika rasvaista ruokaa tarjolla.
Tietty jos asuu pienessä yksiössä ja työkone on keittiön pöydän äärellä, niin tilanne voi olla eri, mutta aika harva ihminen siellä toimistollakaan pahemmin liikkuu, kyllä ne arkiiliikunnat useimmilla näyttöpäätetyötä tekevillä tulee työtuntien ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta ainakin omalla kohdallani. Etäpäivien aikana pitää erikseen lähteä liikkumaan, kun toimistopäivinä jo pelkästään työmatkoina kävelen muutaman kilometrin.
Moni ei kävele työmatkalla ainuttakaan kilometriä, mutta voivat liikkua kotona paljonkin.
Miten paljon 25 m2 studioasunnossa voi liikkua?
Mulla käynyt just toisinpäin, sekä ruoan että liikunnan suhteen: etätyö on parantanut molempia, ja olenkin laihtunut aiemmasta 90 kilosta 65 kiloon sen viiden vuoden aikana, minkä olen tehnyt täysin etää.
Ensinnäkin, menin aina toimistolle autolla, joten en saanut juuri mitään hyötyliikuntaa työmatkoista. Lisäksi ei toimistolta oikein viitsinyt lähteä kävelemään vaikka lounastauolla, kun koko porukka meni yhdessä hissillä alakerran ruokalaan.
Etänä rakastan, kun säästyy aikaa liikkumiseen. Käyn aamulla kävelemässä ennen työpäivää, koska matkaan kuluva aika säästyy. Lisäksi erityisesti talvella on ihanaa, kun saa valoisaan aikaan keskipäivällä käytyä kävelyllä. Toimistolla oli niin masentavaa, kun menet töihin pimeässä, ja lähdet pois pimeässä, näkemättä luonnonvaloa viikolla ollenkaan. Koronan jälkeen olen myös aloittanut ensimmäistä kertaa elämässäni, yli nelikymppisenä, kuntosalitreenin. Konttoripäivän jälkeen en, koiranomistajana, voinut harkitakaan jättää koiraa taas yksin 9 tunnin yksinolon jälkeen. Nyt kun olen päivän koiran kanssa kotona, voin hyvin käväistä salilla illalla.
Ja ruoka... Miesvaltaisen työpaikan ruoka oli aika raskasta ja salaattivalikoima heikko. Kotona teen lounaaksi yleensä ruokaisan salaatin, jälkkäriksi hedelmä. On todella paljon keventynyt ruoka.
Tuo ap:n aloituksen teksti nyt ei liity ollenkaan lähityöhön vs. etätyöhön vaan arkiaktiivisuuteen. Arkiaktiivisuutta on vaikkapa kaupassa käyminen kävellen, siivoaminen, ruohonleikkuu, lasten kanssa leikkiminen. Joo, työmatkatkin, jos ne kulkee omin jaloin tai vaikka polkupyörällä, mutta moni kulkee autolla tai julkisilla.