Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö poistaa ihmisen elämästä tärkeimmän liikunnan: hyötyliikunnan

Vierailija
12.09.2024 |

Asiantuntijat:

Jos verrataan hyötyliikuntaa välttelevää, mutta raskaasti treenaavaa tyyppiä sellaiseen henkilöön, joka ei treenaamalla treenaa, mutta on aktiivinen arjessa, arkiliikkujalla on usein parempi peruskunto. Syy siihen on runsas peruskestävyysliikunnan määrä.

Kommentit (186)

Vierailija
41/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän työmatkoihin menevän ajan lenkkeilyyn, joten liikun paljon enemmän kuin ennen. 

Vierailija
42/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5/5

tutkimusten mukaan suomalaiset syövät ruokaympyrän jokaisesta osasta säännöllisesti ainoastaan työlounaalla. 

Erittöin harva ostaa kotiin niin paljon erilaisia kasviksia kuin työlounaalla on mahdollista syödä. 

Tuollaista tutkimusta ei ole. Ruokalaruoan hinnoilla saa aika ison kasan kasviksia. 

Yritäpä ostaa kympillä esim kymmentä erilaista kasvista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helevatin pitkä ruokatunti - siis oikeesti vissiin tunti.

Vierailija
44/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän työmatkoihin menevän ajan lenkkeilyyn, joten liikun paljon enemmän kuin ennen. 

ja sinä olet aivan kuten kaikki muutkin etätyöläiset vai?

Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin riippuu ihan ihmisestä. Kun mä aloitin reilut 11 vuotta sitten etätyön, puoli vuotta myöhemmin hommasin isokokoisen koiran. En olisi hommannut, jos olisi ollut lähityö, koska työmatka suuntaansa kestää tunnin ja 10  tuntia koiralle yksin on mielestäni liian pitkä aika. Joten sen sijaan, että mä kaksi kertaa päivässä kävelisin 100 metriä bussipysäkille ja toisessa päässä 50 metriä ratikkapysäkiltä toimistolle (ja menisin hissillä 4:nteen kerrokseen), mä käynkn 3 kertaa päivässä koiran kanssa huomattavasti pidemmillä lenkeillä kuin 300 metriä. 

Vierailija
46/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnasta samaa mieltä, lounaasta en. Syön ite mikroruokia töissä koska lounas maksais 12e. Joo ei kiitos

Vierailija
47/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että läppärityöskentelyssä toimistolla tulee paljonkin liikuttua?? :D 

Ainakin minä kävelen tai pyöräilen töihin ja takaisin. Kävelen myös rakennuksessa erilaisiin palavereihin, istun ja nousen tuolista varmaan satoja kertoja työpäivän aikana  Lisäksi kävellen lounasravintolaan joka ei ei sijaitse samassa rakennuksessa.   Usein teen myös työmatkoja  Kaupungin sisällä. 

Vierailija
48/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tämäkin riippuu ihan ihmisestä. Kun mä aloitin reilut 11 vuotta sitten etätyön, puoli vuotta myöhemmin hommasin isokokoisen koiran. En olisi hommannut, jos olisi ollut lähityö, koska työmatka suuntaansa kestää tunnin ja 10  tuntia koiralle yksin on mielestäni liian pitkä aika. Joten sen sijaan, että mä kaksi kertaa päivässä kävelisin 100 metriä bussipysäkille ja toisessa päässä 50 metriä ratikkapysäkiltä toimistolle (ja menisin hissillä 4:nteen kerrokseen), mä käynkn 3 kertaa päivässä koiran kanssa huomattavasti pidemmillä lenkeillä kuin 300 metriä. 

Maskihysteerinen tantta se ei osaa muuta kuin puhua itsestään ja yleistää. 

Vierailija
49/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä kamalasti hyötyliikuntaa toimistopäivinä, kun kävelen kotiovelta autolle (n. 40 m), sitten autosta työpaikalle (n. 20 m + portaat kakkoskerrokseen) ja sama toiseen suuntaan. Välissä jos käy syömässä niin tulee suunnilleen samanlaiset matkat sitten lisää.

Multa jää siis joku 200 m päivittäistä kävelyä väliin.

On ihan oma päätöksesi tehdä elämästäsi staattista. 

Vierailija
50/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useiden tutkimusten mukaan ihmiset käyttävät työmatkoista jäävän ajan nukkumiseen eli valvomiseen illalla pidempään.  

Vierailija
51/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulla on kunto ja hyvinvointi muutenkin parantunut huomattavasti etätöissä. Parasta ikinä.

Oletko sinä yhtä luotettava lähde kuin viralliset tutkimukset??? 🤦🏻

Luotettavampikin, siltä osin un asia minua koskee. Viralliset tutkimuksethan kertovat ilmiöstä yleisellä tasolla, eivätkä yhtään mitään juuri minun liikkumisestani. 

Minun kohdallani etätöillä on ollut se vaikutus että syön terveellisemmin ja liikun enemmän. 

Vierailija
52/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja sinä olet aivan kuten kaikki muutkin etätyöläiset vai?

No enhän minä ole sitä väittänytkään, mutta moni tuttu kyllä liikkuu enemmän etätöitä tehdessä. Kerroin vain omasta kokemuksesta. 

Vierailija
53/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni etätöissä tulee liikuttua jopa enemmän kuin toimistolla, kun jatkuvasti puuhaa samalla jotain arjen askareita.

Työnantaja on kiinnostunut noista askareista. 

Vierailija
54/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useiden tutkimusten mukaan ihmiset käyttävät työmatkoista jäävän ajan nukkumiseen eli valvomiseen illalla pidempään.  

Ei paljonkaan kiinnosta ne "useat tutkimukset" (joista et osannut linkittää ensimmäistäkään), vaan se miten asia näkyy omassa elämässä.

Vierailija
55/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulla on kunto ja hyvinvointi muutenkin parantunut huomattavasti etätöissä. Parasta ikinä.

Oletko sinä yhtä luotettava lähde kuin viralliset tutkimukset??? 🤦🏻

Luotettavampikin, siltä osin un asia minua koskee. Viralliset tutkimuksethan kertovat ilmiöstä yleisellä tasolla, eivätkä yhtään mitään juuri minun liikkumisestani. 

Minun kohdallani etätöillä on ollut se vaikutus että syön terveellisemmin ja liikun enemmän. 

Todista se. 

Vierailija
56/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on haitallista myös ravitsemuksellisesti. Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät ruokapyramidin mukaisesti vain työlounailla. Lisäksi kotona jatkuva napostelu on mahdollista, toisin kuin työpaikkalla. 

Höpö höpö. Työpaikkaruokalan ruoka on yleensä epäterveellisempää, valkoista riisiä, valkoista vehnäleipää, esanssia ja usein sisältää paljon allergisoivia aneisosia. Lisäksi se on kallista ja laadutonta usein myös pilaantunutta, josta saa oksutaudin tai vähintään flunssan tai ripulin.

Ja jos ollaan huolissaan niistä, jotka syövät kotona niin tiedoksi, itse ainakin olen lähitöissä lähinnä syönyt omia eväitä enkä suinkaan koskaan ruokaillut työpaikkaruokaloissa. Joten ei se ainakaan ravintoloilta ole pois, että en tee lähitöitä.

Maailmassa varmasti riittäisi paljon tärkeämpääkin kytättävää kuin minä eikä naisen kuulu olla toimistolla lähitöissä sen takia, että miehet saavat hipsutella muniansa neukkareissa ja tai haaveilla panevansa toimistosihteeriä.

Vierailija
57/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tulevaisuudessa suomalaisille yrityksille kaikkein tärkeimpiä ovat ihmiset jotka osallistuvat yrityksen toiminnan kehittämiseen, sillä siinä meillä Suomessa on todella paljon kirimistä muihin maihin. Etätyöläiset eivät tätä tee vaan nysväävät suljetun kameran takana. 

Vierailija
58/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni etätöissä tulee liikuttua jopa enemmän kuin toimistolla, kun jatkuvasti puuhaa samalla jotain arjen askareita.

Työnantaja on kiinnostunut noista askareista. 

Kuule ei työnantajaa kiinnosta pätkääkän mitä askartelen kahvi- ja lounastauoilla. 

Vierailija
59/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ihmettelee, miten lihoo auton hankkimisen jälkeen.

Joo, en tiedä, kun menee ikkunasta näkyvään kauppaankin autolla. Ei käydä enää yhdessä kaupassa, koska en todellakaan ala kulkea autolla muutaman sadan metrin matkoja. 

Vierailija
60/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kansainvälisellä tasolla on huomattu etätyön huonot vaikutukset terveyteen. 

Protecting Your Smile in the Digital Age

Snacking Habits: With easy access to the kitchen, you may have a temptation to snack more frequently. Constant snacking, especially on sugary or acidic foods, can increase the risk of tooth decay and cavities.

Hydration: Staying hydrated might take a backseat during intense work sessions, leading to dry mouth. Saliva is crucial for washing away food particles and neutrali[z]ing acids, so a lack of it can contribute to dental problems.

Routine Disruption: The absence of a structured routine can lead to irregular brushing and flossing habits. Its easy to postpone or forget these essential practices when your daily structure is fluid.

Stress: Remote work can be isolating and stressful, potentially leading to teeth grinding or clenching, known as bruxism, which can cause tooth wear, sensitivity, and jaw pain.

Tips for Maintaining Oral Health While Working Remotely

Establish a Routine: Set specific times for brushing and flossing, just as you would in a regular office setting. Consider setting alarms or reminders to maintain consistency.

Mindful Snacking: Choose teeth-friendly snacks like raw vegetables, nuts, and cheese. If you do indulge in sweets or acidic foods, rinse your mouth with water afterward.

Stay Hydrated: Keep a water bottle at your desk to remind you to drink regularly. Hydration is key to preventing dry mouth and promoting overall oral health.

Create a Dedicated Workspace: By separating your work area from your living space, you can reduce stress and maintain a better work-life balance, indirectly benefiting your oral health.

Regular Dental Check-Ups: Dont let remote work disrupt your regular dental visits. These check-ups are vital for catching potential issues early and getting professional cleanings.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi