Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita Cooperin testistä

Vierailija
12.09.2024 |

Riidellään miehen kanssa Cooperin testistä. Miehen mielestä jokainen pystyy juoksemaan sen 12 min halutessaan nuorena. 

Mun mielestä ei. Siis itse en ainakaan ole koskaan yläaste-lukio iässä pystynyt juosta cooperia koko matkaa. 

Miehen mielestä mulla on ollut vaan asenne mut oikeasti mulla ei vaan kunto riittänyt.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa kaikki tietenkään.Ihmeellinen väite.

Siis voihan sen juosta vaikka kuinka hitaasti, periaatteessa vaikka kävellä, että eikö nuori ihminen pysty kävelemään rauhallisesti 12 minuuttia?

Minusta tällainen ihminen tulisi luokitella jo liikuntarajoitteiseksi?

Kävelyvauhtia varmasti jaksaakin, mutta tässähän ei ollut puhe kävelemisestä vaan juoksemisesta. Ap:n ja miehensä kina koski nimenomaan sitä, pystyisikö kuka tahansa terve nuori juoksemaan koko testin ajan, vai voiko joutua vaihtamaan kävelyyn.

Totta sekin, että moni, joka joutui kävelemään välillä, olisi jaksanut juosta, jos olisi tiennyt aloittaa hitaammin. Vauhtia ei kuitenkaan voi hidastaa määräänsä enempää ilman että juoksu muuttuu kävelyksi. Varmasti tässä autojen ja hissien täyttämässä maailmassa liikuntaa harrastamaton ihminen voi olla niin huonossa kunnossa, että ei jaksa pitää mitään juoksuvauhtia yllä 12 minuuttia.

Vierailija
42/44 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen viiden jälkeen ohjelmassa 35v toimittaja juoksi karvan alle 2000m ja 3 kuukauden harjoittelun jälkeen 2450m jonka kyllä ainakin minusta pitäisi motivoida kaikkia liikkumaan jos noin nopeasti kunto paranee.

Olikohan toimittajalla ammattilaisen tekemä harjoitusohjelma, joka oli suunniteltu yksinomaan Cooperin testiä silmällä pitäen? Tuollainen asia vaikuttaa paljon siihen, millaisia tuloksia harjoittelusta saa. Ihmisten luontaisissa lahjoissa juoksuun on myös isoja eroja, kuten muidenkin lajien kohdalla.

Tarkoitukseni ei ole viedä kenenkään motivaatiota, kyllähän kuntoilu kannattaa aina. Ei kuitenkaan pidä pettyä, jos ei saa yhtä hyvää kehitystä aloittaessaan lenkkeilyn. Esimerkiksi itse sain taannoin parannettua Cooperin testitulostani vain runsaat sata metriä puolen vuoden harjoittelulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksin cooperin  armeijassa. Juoksin 3760 metriä gylton linnakkeella 20 vuotiaana 1995 v. Koulussa ei juostu mitään coopereita. Armeijan jälkeen pelasin salibandyä ja juoksin sitten cooperin treeneissä 32 vuotiaana 3250 metriä. Sen jälkeen en ole juossut. 40 vuotiaana minulla oli vielä ihan ok kunto ja juoksin juoksumatollakin 40 minuutin putkeen mutta lopettin sitten korona aikana salilla käymisen ja kuntoilun. Pyöräilen nykyään kuntoillakseni mutta oon lihonut 10 kg joten en jaksa juosta.

Vierailija
44/44 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooperhan oli aivan hirveää shittiä kouluaikana. Kaikki kammosivat sitä. Sitä varten ei mitenkään edes harjoiteltu. Itse olin hyvä nopeuslajeissa, ei kestävyys-, ja tykkäsin kuntosalista. Tulokseksi tuli 1650m ja kävelyksi meni loppu. Juoksu ei missään vaiheessa ole kiinnostanut eikä ollut meikäläisen laji (t. hoikka nainen).