Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita Cooperin testistä

Vierailija
12.09.2024 |

Riidellään miehen kanssa Cooperin testistä. Miehen mielestä jokainen pystyy juoksemaan sen 12 min halutessaan nuorena. 

Mun mielestä ei. Siis itse en ainakaan ole koskaan yläaste-lukio iässä pystynyt juosta cooperia koko matkaa. 

Miehen mielestä mulla on ollut vaan asenne mut oikeasti mulla ei vaan kunto riittänyt.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena hoikka ja hyvä monessa urheilulajissa mutta en pystynyt juoksemaan 12 minuuttia yhteen menoon. Nopeasti kävelemään kyllä.

Ohis tämä on itsestäni tuntunut ihmeelliseltä, että sitä voi kävellä pidemmänkin matkan nopeasti mutta juoksemaan ei jaksa/ pysty tuosta matkasta puoliakaan. 

Vierailija
22/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juossut kolme puolimaratonia ja olen samaa mieltä sinun kanssasi. Jos on tarpeeksi huono kunto, ei pysty juoksemaan 12 minuuttia yhteen menoon ilman harjoittelua.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen terve 10-60-vuotias pystyy pääsemään harjoittelulla siihen kuntoon, että juoksee Cooperissa vähintään 2000 metriä. Terveellä tarkoitan tässä sitä, että ei ole mitään juoksemista estävää tai sitä pahasti haittaavaa sairautta tai vammaa 

2000 metriä on surkea tulos 20-vuotiaalle miehelle mutta kova tulos 60-vuotiaalle naiselle. 50-60-vuotiaista naisista vähemmistö juoksee tuon 2000m

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusterve ihminen pystyy kyllä, mutta jos ei ole mikään juoksija tai muuten kestävyysliikuntaa harrastanut, niin vauhdin pitää olla todella hidas. Muistan itsekin että koulussa olen kävellyt cooperin testissä, mutta syynä oli kyllä se että aloitin ihan liian kovaa enkä sitten jaksanut ylläpitää sitä vauhtia ja sitten tuli just se tunne että on verenmaku suussa ja keuhkot räjähtää, ja kuvittelin etten vaan jaksa juosta 12 minuuttia. Meillä ainakaan ei millään tavalla valmistauduttu ko. testiin tai edes ohjeistettu miten se kannattaisi juosta. 

Luulen, että itsekin aina aloitin Cooperin liian lujaa, enkä siksi jaksanut juosta koko aikaa. Tästä tuli vuosikymmeniksi vääristynyt oletus, että en vaan jaksa juosta. Jos nyt neljäkymppisenä jaksan helposti hölkätä puolikin tuntia yhteen soittoon, kaiken järjen mukaan olisin kyllä jaksanut hölkätä 12 minuuttia 30 vuotta sitten hoikkana ja perusterveenä. Ainakaan 90-luvulla peruskoulussa ei liikuntatunnilla ohjeistettu mitenkään ikinä mitään lajia, vaan kaikkien suunnilleen oletettiin olevan kaikkien lajien asiantuntijoita ja huippuja. 

Vierailija
24/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa kaikki tietenkään.Ihmeellinen väite.

Siis voihan sen juosta vaikka kuinka hitaasti, periaatteessa vaikka kävellä, että eikö nuori ihminen pysty kävelemään rauhallisesti 12 minuuttia?

Minusta tällainen ihminen tulisi luokitella jo liikuntarajoitteiseksi?

Vierailija
25/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen viiden jälkeen ohjelmassa 35v toimittaja juoksi karvan alle 2000m ja 3 kuukauden harjoittelun jälkeen 2450m jonka kyllä ainakin minusta pitäisi motivoida kaikkia liikkumaan jos noin nopeasti kunto paranee.

Vierailija
26/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin meillä yläasteella kaikki sai sen juostua, eri asia sitten mitä tulokset oli. Ite en tuohon aikaan tykännyt juosta, niin hölköttelin lähes kävelyvauhtista juoksua ja tulokseksi jäi 1500 m.

Vierailija
27/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut kuupperin testin kahteentoista minuuttiin.

On kova tulos, vaikka itse sanonkin.

Vierailija
28/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooper on keuhkojen hapenottokyvyn ja sydämen toiminnan mittari, juokseminen tulee siinä sivussa. Huonolla juoksutekniikalla hyväkuntoinen pääsee yli 3000 m tulokseen. Aikuiset, jotka eivät pysty liikkumaan yhtäjaksoisesti 12 minuutin ajan, tulisi lääkärin määräyksellä ohjata kuntokuurille. 

Vierailija
29/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko läski jo nuorena?

Minä ainakin olin alipainon rajoilla, pyöräilin joka paikkaan päivittäin, lisäksi harrastin rullaluistelua, tykkäsin roikkua telineessä, vetää leukoja, hyvä lihaskunto jne. Ja Cooperin testi oli aivan perseestä. Aina vähän matkaa juoksin ja loput kävelin. Alkoi jo heti lyhyen matkan jälkeen pistämään niin paljon kylkeen, ettei pystynyt ensinnäkään sen takia, tuntui että sydän tulee rinnasta ulos ja keuhkot pihalle. Enkä tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia teininä. Muuten sain lihaskunnosta varmaan luokan parhaat tulokset aina, mutta juokseminen ei ollut yhtään mun juttu.

Joo, että tiedoksi sinulle läskivihaajalle: Lihavuudella ei ole mitään tekemistä tuon kanssa! Olen nähnyt lenkkipolulla juoksemassa hyvinkin isokokoisia naisia, ja laihana hoikkana miehenä en pystyisi samaan suoritukseen edes yli parikymppisenä!

Vierailija
30/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cooper on keuhkojen hapenottokyvyn ja sydämen toiminnan mittari, juokseminen tulee siinä sivussa. Huonolla juoksutekniikalla hyväkuntoinen pääsee yli 3000 m tulokseen. Aikuiset, jotka eivät pysty liikkumaan yhtäjaksoisesti 12 minuutin ajan, tulisi lääkärin määräyksellä ohjata kuntokuurille. 

No minä varmaan juurikin juoksin aina nuorena miehenä tuon hieman yli 1000m yläasteen ja lukion testissä. Tai oikeammin lopulta kävelin, kun oli aivan kauheaa. Olin nuori, todella hoikka ja hyväkuntoinen! Hain armeijaan mennessä lentäjäksi ja minulle haluttiin tehdä kuntotesti. Luulin jo, että tästä se perhana jää kiinni. No eipä jäänyt, kun se olikin polkupyörätesti, jossa mitattiin sykkeen nousua ja hapenottokykyä. Vuosia olin pyöräillyt vähintään 10km päivässä, niin helppoa kuin mikä. Testin tekijät luulivat minun olevan tulosten perusteella kovan tason ammattiurheilija! Lihaskunto oli telinevoimistelun ansiosta muutenkin aika kovaa luokkaa, niin se ei myöskään tuottanut ongelmia.

Olisi aivan naurettavaa, että tuollaisen testin perusteella olisi määritetty liikuntarajoitteiseksi. Silläkö ei ole mitään väliä, että on hyvä lentopallossa, kuntosalissa, pituus- ja korkeushypyssä - sekä päivittäin kulkee pyörällä vähintään sen 10 km. Paljonko itse pyöräilet päivittäin, vai oletko liikuntarajoitteinen? Yksi testihän se kertoo tosiaan kaiken ihmisestä...

Vierailija
31/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pojat ja tytöt juoksivat Cooperin testin mun peruskouluaikana 80-90-luvuilla. Ne pyöreämmätkin. 

Itse juoksin pikkuisen alle 3000m. Juoksin lähes koko matkan yhden SM - tason jalkapalloilijan perässä, kunnes lopussa jäin 200m. En siis sen kummemmin treenannut ,liikuin vaan normaalisti paljon. Kovassa kunnossa olin. Nyt hyvässä peruskunnossa. 

Vierailija
32/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette saattaneet aloittaa liian kovaa, te 5 min kohdalla luovuttaneet. 

Vierailija
33/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei. Siis itse en ainakaan ole koskaan yläaste-lukio iässä pystynyt juosta cooperia koko matkaa. 

Olen samaa mieltä kanssasi,olen mies itse pystyin juoksemaan .. mutta.ei ne jotkut pojatkaan aikoinaan luokallani pystynee juoksemaan  esim. yläasteella juostua coopertestiä välillä kävelivät kun alkoi keuhkot vinkua,polttivat kai silloin röökiä ja olivat muutenkin liikuntatunnilla vähän laiskoja.

Vierailija
34/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova tulos vaikka puolet ajasta kävelit..tunnusta pois.

Vierailija
35/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa jokainen juoksi cooperin vähintään 3,6 km. Parhaimmat vetivät 5,7km tuloksia. Virallisestihan kyseessä olisi ME mutta monta muutakin ennätystä on rikottu muttei niistä sen enempää puhuta. Kaikkia ei julkisuus kiinnosta.

Ihan tavallinen koulu.

Vierailija
36/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että itsekin aina aloitin Cooperin liian lujaa, enkä siksi jaksanut juosta koko aikaa. Tästä tuli vuosikymmeniksi vääristynyt oletus, että en vaan jaksa juosta. Jos nyt neljäkymppisenä jaksan helposti hölkätä puolikin tuntia yhteen soittoon, kaiken järjen mukaan olisin kyllä jaksanut hölkätä 12 minuuttia 30 vuotta

Tämä on niin totta. Suurin osa liikunnanopettajista oli vain aivan paskoja 90-luvulla. Jos he olisivat osanneet opettaa vähääkään teoriaa juoksemisesta, niin olisivat saaneet ihan varmasti koko luokan parantamaan tulostaan cooperin testissä. Jos opettaja olisi vaikkapa joka liikuntatunti käyttänyt puoli tuntia tunnin lopusta aikaa siihen, että kenttä olisi juostu hitaimman mukaan yhdessä ympäri, opettaja mukana, opettanut siinä kuunteleen sykettä ja kehoa. Sen jälkeen näyttänyt miten tehdään intervalleja, täyttä juoksua lyhyt matka, palautuskävelyä loppu kenttä jne. Siinä olisi porukan kunto kasvanut ja oikeasti oppinut arvioimaan eri juoksutyylejä ja niiden soveltumista eri tilanteisiin.

Minä luulin olevani kanssa ihan paskakuntoinen aina. Sitten hankin sykemittarin, ja sain kaverilta ohjeet, millä tasolla pitää sykettä, ja kävin juoksemassa tunnin lenkin. Ei se juokseminen silti ollut yhtään mun juttu, mutta ihmettelin, miksei mulle oltu ikinä kerrottu, miten tehdä se oikein..

Vierailija
37/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä lisätä edelliseen:

Kun kävin tosiaan sen ensimmäisen lenkin sykemittarin kanssa, juoksin n. 8 kilometriä tuntiin. Tuohan tekisi Cooperin testissä tulokseksi 1600m. Se ei ole hyvä, mutta ikinä en saanut testissä juostua tuollaista määrää - ja väitän olleeni kuitenkin siihen aikaan huomattavasti paremmassa kunnossa kuin juoksun opettelun aloittaessani.

Kyse oli oikeasti tekniikasta. Ei siitä, että opettaja huutaa että testi alkaa nyt ja nyt juoskaa kaikki täysiä 12 minuuttia..

Vierailija
38/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin kylmiltäni 2400 m 26 vuotiaana. Nainen olen

Vierailija
39/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut nuorena ylipainoinen, mutta jotain ongelmaa oli niin, että juostessa alkoi pistää vatsaan. Syy löytyi sitten aikuisena. Suorituskykyä ei parantanut se, että cooperintesti oli koululiikunnassa se toinen, jota vihasin yli kaiken. Toinen oli jytäjumppa. Jopa maastohiihto meni, mutta noita kahta välttelin jos vaan mahdollista.

Vierailija
40/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se! Mutta minäpä juoksin kolmeen minuuttiin.