Imetyspakko
Imetys on tietysti suositeltavaa, mutta kyse on äidin kehosta ja päätöksestä! Aivan kamalaa pakkomielteisyyttä ja äitien alentamista mitä artikkelissa kuvataan.
Minulla on onneksi erilainen kokemus. Tein jo raskausaikana päätöksen, etten imetä. Se kirjattiin ylös ja toistin vielä toiveen heti kun vauva oli ulkona, eikä sitä sitten kyseenalaistettu. Yksi hoitaja taisi synnärillä kysyä hyvin kohteliaasti että miksi en imetä, vastasin vain että siihen on monia syitä ja on erittäin harkittu päätös. Korviketta sai heti kun pyysi ja kaikki tuntuivat olevan aivan fiiliksissä miehestäni joka perhehuoneessa syötteli vauvaa :) hyvä LKS!
Edelleen, imetys on suositeltava ja tärkeä asia. Mutta äitejä ja erilaisia tilanteita ja päätöksiä pitäisi kunnioittaa.
Kommentit (340)
Maitoa ei ole ikinä tullut kaikilta naisilta. Ennen oli imettäjiä, lehmänmaitoa tai sitten lapsi vain kuoli.
Usein se että vauva haluaa imeä ja imeä vaan tyhjää tissiä ja rähisee on maidon tilaamista. Pari päivää ja maitoa tulee entistä enemmän. Esikoisen kanssa en tätä tajunnut, luulin että maitoa ei vaan tule tarpeeksi ja turvauduin pulloon. Mitään imetysohjausta en saanut. Seuraavien kanssa tuli sitkeästi jatkettua ja eipä suostunut juomaan pullosta pisaraakaan, siinä tuli todistettua että minulta tuleekin riittävästi maitoa.
No tämä.
Sori vaan, mutta äiti on ykkönen.
Oksitosiitinin kyllästämä, onnellinen, turvallisuutta kokeva äiti. Sellainen antaa parhaat eväät myös lapselleen.
Kaikki muu on insinööritieteilyä, joka sopii moneen paikkaan paitsi synnärille ja lastensairaaloihin. Siellä pätee eri lait.
Kukkahattutädit vauhdissa 😂
"nyt niille tenaville tissimaitoa... Mm korvikkeet pahoja, teette kuten sanon, ettekä niin kuten sinä näkisit asian.. Mm niin mielenipahoitin" 🤣
On kyllä aikoihin eletty😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin monella voi nykyään olla ongelmia imetyksessä. Luonnon järjestyksen mukaan ja ei niin kovin kauan sitten se olisi ollut vauvan kuolema.
En myöskään ymmärrä, miksi joku valitsisi itsensä takia sen pullorumban. Kyllä imetys on paljon helpompi vaihtoehto. Ei tarvitse yöllä lämmitellä korvikkeita. Ja on lyhyt ajanjakso kuitenkin. Tissien riippumistako siinä pelätään? Ne alkaa ennemmin tai myöhemmin riippua kuitenkin. Onhan sitä ennen edes käytetty oikeaan tarkoitukseen eikä vain miesten leluina.
Näitä ongelmia on rintamaidon kanssa ollut iät ja ajat. Ei ole uusi asia.
Ja aloittajakin jo raskausaikana päätti, että ongelmia on?
Mikä ongelma sinulle on jos jotkut antavat omille lapsilleen korvi
En vain ymmärrä miksi. Eikä aloittajakaan kehdannut kertoa miksi. Ei ainakaan vauvan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin monella voi nykyään olla ongelmia imetyksessä. Luonnon järjestyksen mukaan ja ei niin kovin kauan sitten se olisi ollut vauvan kuolema.
En myöskään ymmärrä, miksi joku valitsisi itsensä takia sen pullorumban. Kyllä imetys on paljon helpompi vaihtoehto. Ei tarvitse yöllä lämmitellä korvikkeita. Ja on lyhyt ajanjakso kuitenkin. Tissien riippumistako siinä pelätään? Ne alkaa ennemmin tai myöhemmin riippua kuitenkin. Onhan sitä ennen edes käytetty oikeaan tarkoitukseen eikä vain miesten leluina.
Näitä ongelmia on rintamaidon kanssa ollut iät ja ajat. Ei ole uusi asia.
Ja aloittajakin jo raskausaikana päätti, että ongelmia on?
Mikä ongelma s
En vain ymmärrä miksi. Eikä aloittajakaan kehdannut kertoa miksi. Ei ainakaan vauvan takia.
Onneksi sinun mielipiteellä ei ole asiaa tähän kun jokainen perhe tekee omat päätöksensä. Samoin kuin minä alkaisin vaatia toisia nyt heti tulemaan raskaaksi vasten tahtoa. Näillä kun ei ole toisilla paljon sananvaltaa.
Tuskin sinäkään elät kovinkaan terveellistä elämää, joten paraskin puhuja.
Minuakin kiinnostaisi tietää miksi ei halua imettää?
Kyllä niillä eineksillä isompi lapsi myös kasvaa, mutta onko se parasta ravintoa lapselle?
-eri
Ei minun lapsi korvikkeesta pilalle mennyt. Hänellä ei ole koskaan ollut yhtään korvatulehdusta, muutenkin aina ollut erittäin terve. Hyvin on pärjännt elämässä, yliopistossa opiskelee unelma-alaansa .
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niillä eineksillä isompi lapsi myös kasvaa, mutta onko se parasta ravintoa lapselle?
-eri
Se asia ei kuulu sinulle. Huolehdi omista asioistasi.
Minua ihmetyttää, mitä tarkoittaa "yrittää"? Minusta jos yritetään niin kauan että paino laskee yli 10% tai äiti itkee joka kerta kun pitäisi imettää, on yritetty todellakin liikaa! Jos rinnat ovat ruvella, on yritetty liikaa. Jos äiti koettaa kuuluisaa rytmiä "imetys kahden tunnin välein + pumppaus + lisäruokinta", mielenterveys ei säily kauaa. Imetysaktiivien mielestähän mikään yrittäminen ei koskaan riitä.
Olen imettänyt ensimmäistä lasta puolitoista vuotta ja toista reilut kaksi vuotta. Jos saisin päättää uudestaan, en ehkä imettäisi ollenkaan, tai ainakin valehtelisin sairaalassa, etten aio imettää. Saisinpahan aloittaa rauhassa kotona, lapset eivät pääsisi laihtumaan ja muistaisin erityisesti esikoisen ensi kuukausista muutakin kuin paniikin ja vihan.
Kerrankin jutussa on kirjoitettu auki, että verensokerin lasku on vaarallista ja saattaa laskea kognitiivisia kykyjä pitkällä jänteellä. Minusta tuo kuulostaa hyvin hyvin vakavalta. Itse asiassa arvostan kyllä älyllisiä taitoja enemmän kuin vaikka allergiattomuutta. Jos tyttäreni saavat lapsia, en suosittele heille imetystä.
"En vain ymmärrä miksi. Eikä aloittajakaan kehdannut kertoa miksi. Ei ainakaan vauvan takia."
""Onneksi sinun mielipiteellä ei ole asiaa tähän kun jokainen perhe tekee omat päätöksensä. Samoin kuin minä alkaisin vaatia toisia nyt heti tulemaan raskaaksi vasten tahtoa. Näillä kun ei ole toisilla paljon sananvaltaa.
Tuskin sinäkään elät kovinkaan terveellistä elämää, joten paraskin puhuja. ""
Tuossa ei nyt ollut mitään logiikkaa. Äiti on päättänyt tulla raskaaksi ja on vastuussa lapsestaan. Eri asia vaatia toisia. Ja miten minun terveellinen eläminen liittyy äidin vastuuseen vauvan terveellisestä elämästä?
Toki olen vastuuni kantanut ja kaikki lapseni imettänyt alkuhankaluuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Se asia ei kuulu sinulle. Huolehdi omista asioistasi.
Eli et vaan jaksa nähdä yhtään vaivaa tai olet pinnallinen ja halua, että tissit menee pilalle.
Normaalilla järjellä varustettu haluaa edes yrittää antaa lapselle rintamaitoa.
Neuvolasta ei saanut mitään tukea osittaisimetykseen. Muutenkin suomalainen kehuttu neuvolajärjestelmä oli valtava pettymys.
Vierailija kirjoitti:
"En vain ymmärrä miksi. Eikä aloittajakaan kehdannut kertoa miksi. Ei ainakaan vauvan takia."
Tuossa ei nyt ollut mitään logiikkaa. Äiti on päättänyt tulla raskaaksi ja on vastuussa lapsestaan. Eri asia vaatia toisia. Ja miten minun terveellinen eläminen liittyy äidin vastuuseen vauvan terveellisestä elämästä?
Toki olen vastuuni kantanut ja kaikki lapseni imettänyt alkuhankaluuksista huolimatta
Älä kitise. Luulisi sinullakin olevan muuta sisältöä kuin kytätä miten toiset ruokkivat omia jälkeläisiään. Anna asian olla, koska sinun kantasi on yhden tekevää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei maitoa edes noussut riittävästi. Ekan lapsen kohdalla väkisin työnnettiin parin tunnin välein rinnalle imemään, että nousisi maitoa enemmän. Lopputulos oli, että rinnan päät oli rikki. Toinen ihan verillä. Ja lapsi huusi nälkää. Jännä, miten neuvolassakin syyllistetään korvikkeesta. "Miksi et imettämällä anna maitoa?". No hitto, kun sitä ei koskaan tullut riittävästi..
Ei tullut, kun et edes yrittänyt. Kuten sinulle on kerrottu. Luuletko, että onnistuneella maito vaan nousee itsestään eikä tunnu missään? Jos on äidiksi ryhtynyt niin kyllä pitää pystyä ajattelematta muuta kuin minä minä minä. Minun rinnanpäihin sattuu, iik, en voi jatkaa yhtään. Jännää on vain se, että miten kaltaisesi "äidit" edes lisääntyy. Luonnollisempaa olisi, että noin heikolla selviytymisvaistolla olevat kuolisl pikkuhiljaa sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Usein se että vauva haluaa imeä ja imeä vaan tyhjää tissiä ja rähisee on maidon tilaamista. Pari päivää ja maitoa tulee entistä enemmän. Esikoisen kanssa en tätä tajunnut, luulin että maitoa ei vaan tule tarpeeksi ja turvauduin pulloon. Mitään imetysohjausta en saanut. Seuraavien kanssa tuli sitkeästi jatkettua ja eipä suostunut juomaan pullosta pisaraakaan, siinä tuli todistettua että minulta tuleekin riittävästi maitoa.
Tämä. Itsellä kaikki lapset ovat imetyksen alkaessa jossain vaiheessa hermostuneet ja tosi voimakkaasti on tullut pääpuksu täysillä kohti tissiä, kun maitoa ei joko ole tullut, tai sitten sitä on tullut vain tippoja ja samalla hirveää rähinää. Se on toiminut.
Kyllä se kuuluu asiaan, että rinnanpäät on alussa hellinä ja rikkikin. Siihen tarkoitukseen annetaan synnärillä lanoliinia. Ko. vaihe on ohi hetkessä, kun homma lähtee rullaamaan. rasvainen maito itsessään hoitaa nänniä.
Ja kaikille tissikeskeisille äideille tiedoksi: mies rakastaa näitä kolme lasta ruokkineita tissejä edelleen kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, mitä tarkoittaa "yrittää"? Minusta jos yritetään niin kauan että paino laskee yli 10% tai äiti itkee joka kerta kun pitäisi imettää, on yritetty todellakin liikaa! Jos rinnat ovat ruvella, on yritetty liikaa. Jos äiti koettaa kuuluisaa rytmiä "imetys kahden tunnin välein + pumppaus + lisäruokinta", mielenterveys ei säily kauaa. Imetysaktiivien mielestähän mikään yrittäminen ei koskaan riitä.
Olen imettänyt ensimmäistä lasta puolitoista vuotta ja toista reilut kaksi vuotta. Jos saisin päättää uudestaan, en ehkä imettäisi ollenkaan, tai ainakin valehtelisin sairaalassa, etten aio imettää. Saisinpahan aloittaa rauhassa kotona, lapset eivät pääsisi laihtumaan ja muistaisin erityisesti esikoisen ensi kuukausista muutakin kuin paniikin ja vihan.
Kerrankin jutussa on kirjoitettu auki, että verensokerin lasku on vaarallista ja saattaa laskea kognitiivisia kykyjä pitkällä jänteellä. Minusta tuo kuulostaa hyvin h
Mitäs järkeä tuossa on? Imetetyt lapset ovat keskimäärin korvikeruokittuja älykkäämpiä, ja niinpä suosittelet tyttärellesi ettei hän imettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei maitoa edes noussut riittävästi. Ekan lapsen kohdalla väkisin työnnettiin parin tunnin välein rinnalle imemään, että nousisi maitoa enemmän. Lopputulos oli, että rinnan päät oli rikki. Toinen ihan verillä. Ja lapsi huusi nälkää. Jännä, miten neuvolassakin syyllistetään korvikkeesta. "Miksi et imettämällä anna maitoa?". No hitto, kun sitä ei koskaan tullut riittävästi..
Ei tullut, kun et edes yrittänyt. Kuten sinulle on kerrottu. Luuletko, että onnistuneella maito vaan nousee itsestään eikä tunnu missään? Jos on äidiksi ryhtynyt niin kyllä pitää pystyä ajattelematta muuta kuin minä minä minä. Minun rinnanpäihin sattuu, iik, en voi jatkaa yhtään. Jännää on vain se, että miten kaltaisesi "äidit" edes lisääntyy. Luonnollisempaa olisi, että noin heikolla selviytymisvaistolla olevat kuolisl pikkuhiljaa sukupuuttoon.
Miten sinä elät elämääsi? Paljonko syöt epäterveellisesti? Ne kun osa kaupan ruokavalikoimasta aiheuttaa syöpää. Sokeri on pahasta, ei ole ihmisille tarkoitettua tavaraa. Kahvikin on pahasta. Osa myös laskee sinun vastustuskykyäsi. Käytitkö liikaa käsidesiä, sekin on paha, tappaa hyvätkin bakteerit. Olisiko aika katsoa omaa elämistä kuin toisten.
Mikä ongelma sinulle on jos jotkut antavat omille lapsilleen korviketta? Miten se sinun elämääsi painaa?