Aseksuaalisuus viisikymppisenä
Voiko ihminen muuttua aseksuaaliksi viidenkympin kieppeillä? Mikään romanttinen ei oikein innosta, eikä mikään seksuaalinenkaan. Taidan olla yksin vikani kanssa. Onko muita, jotka kokevat samaa?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti? Se tarkoitti, että lemmikit toimivat jossain määrin korvikkeena, kun kaipaa läheisyyttä, eli ainakin silloin on joku josta pitää lähellä. Jos jokin on sairasta se on sinun väärinymmärryksesi.
Miksi seksiä harrastavilla parisuhteessa elävillä ihmisillä sitten on usein lemmikkejä? Eivätkö hekään saa sitä kaipaansa läheisyyttä seksistä ja siksi ovat hankkineet lemmikkejä? Onpas Suomessa todella paljon sitä puutetta, kun täällä on niin paljon lemmikkejä ihmisillä... Mitä järkeä edes on harrastaa sitten seksiä, kun ei siitä näytä sitä kaivattua läheisyyttä saavan?
Mietihän vähän tuon väitteesi loogisuutta, tai siis sen puutetta. Ei päätä eikä häntää.
Tuleeko mieleesi, että heillä on pääasiassa eri syy pitää lemmikkiä. Se ei ole mikään korvike.
Miksi sinulle tulee mieleen, että aseksuaaleille lemmikin pitämisen syy olisi tuo läheisyys, mutta muille ihmisille sitten jokin eri? Mikä se kaikkien muiden syy sitten on?
Siis eihän sun jutuissa ole oikeasti mitään järkeä! Avarra nyt vähän tuota ajatusmaailmaasi ja yritä nähdä asioita sen oman pikkukuplasi ulkopuolelta.
Niitä mahdollisia syitä on monia, kuten että lemmikki tuo iloa, mutta koska läheisyys saadaan jo kumppanilta, ei sitä lemmikkiä siitä syystä pidetä. Sen sijaan yksinäisille, vaikka nämä eivät sitä myönnä, lemmikki on usein ensisijaisesti ihmisen korvike.
Mä koen että seksi ja läheisyys on täysin toisistaan erilliset asiat enkä voi sille mitään. Ymmärrän, että melkein kaikilla muilla ne ainakin osittain liittyvät yhteen ja olisi helpompaa, jos niin ois mullakin, mutta ei vaan ole. En halua seksiä enkä ole varmaan ikinä halunnut. Ja kyllä, olen kokeillut. Vastenmielistä. Olen vielä kaukana keski-iästä, hoikka ja urheilullinen nainen, että ei ole vika ulkoisissa ominaisuuksissa. Mutta en halua läheisyyttä sen kustannuksella, että joutuisin harrastamaan seksiä, mieluummin oon ilman.
Olisi hirveää, jos suhteessa olisi pakko olla seksiä. Läheiset platoniset suhteet on mun mielestä ihan oikeasti parhaita, mutta valitettavan harva tuntuu ajattelevan näin. En vaan koe mitään tarvetta tai halua harrastaa seksiä, mikä tuntuu olevan nykymaailmassa jotenkin poikkeuksellista ja esim. tämän ketjun vastauksista päätellen monien vaikea ymmärtää. Jos ikinä jostain syystä kävisi niin, että päätyisinkin parisuhteeseen, mun mielestä sen pitäisi pohjimmiltaan kuitenkin perustua syvään ystävyyteen, koska sillä on hyvät mahdollisuudet kestää kun vanhetaan ja ulkoiset ominaisuudet ja todennäköisesti ainakin jossain määrin terveyskin rapistuvat. Ja ei, mulla ei ole lemmikkiä eikä eläin ole ihmisen korvike. En myöskään ole mitenkään autisti, työni puolestakin se olisi mahdotonta.
"Vertauksesi on edelleen virheellinen. Kun kerran seksi antaa läheisyyden kokemuksen parhaiten, niin silloin jonkin muun tekeminen ei toimi siinä suhteessa yhtä hyvin. Liikunnassa sen sijaan kestävyyskunnon voi saada muutenkin kuin juoksemalla. Mutta samaa läheisyyttä ja lämpöä, jota saadaan rakastelemalla, ei oikein voi saada muusta."
Olen eri, mutta aseksuaali. Minulle seksi ei ole koskaan antanut läheisyyden kokemusta. Päinvastoin olen seksin aikana tuntenut itseni erittäin yksinäiseksi, kun olen tajunnut, että seksi on kumppanille jotakin tosi hienoa ja erityistä enkä itse ole kokenut sitä sellaiseksi vaan lähinnä pidin sitä "pakolliseksi" pahana, joka tuli parisuhteen mukana.
Lienee sanomattakin selvää, etten enää ole parisuhteissa, joissa harrastetaan seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Minua ei kiinnosta seksi lainkaan, pelkkä ajatuskin yököttää. Kun kuvittelen, että joku ukko äheltäisi päälläni, niin tulee oksennus. Ajatus ukosta ilman vaatteita naurattaa.
Koita mielikuvaharjoitusta, jossa ylipainoinen, hikinen, ähkivä vanhalta viinalta haiseva persumies työntää pikkupiliään sinuun, laukeaa kolmen sekunnin kuluttua, nukahtaa päällesi ja virtsanpidätystä hallitsematta lorottaa päällesi pissat, sitten uudestaan herää ja alkaa äheltää piliään kakkareikääsi, sitten vaatii sinua ottamaan kaiken kyllästämän vehkeen suuhusi lutkutettavaksi. Siinä vaiheessa sinulta tulee yrjö suoraan äijän päälle ja mies vastaa lyömällä sinua suoraan nyrkillä nenään, josta seuraa, että olette yltäpäältä veressä, jonka jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ole tietenkään väittänyt, että seksi ja läheisyys ovat sama asia, vaan että seksi voi ainakin parhaimmillaan tyydyttää läheisyyden tarpeen erittäin hyvin. Miten voit ymmärtää tämän väärin? Mitä on tuo muunlainen läheisyys, jota kaipaat?
Analogiasi on virheellinen. Ensinnäkään en ole väittänyt, ettei olisi kiinnostunut läheisyydestä, jos ei halua harrastaa seksiä, mutta tietäen että hyvä seksi toimii erittäin hyvin myös läheisyyden tunteen antajana, olen kiinnostunut tietämään, että toimiiko jokin muu todellakin yhtä hyvin, vai onko se muu vain korvike."
Sinä olet ihan itse koko ajan yhdistänyt seksin ja läheisyyden ikään kuin ei olisi toista ilman toista. Ja aivan turha yrittää väittää, ettetkö olisi niin tehnyt, viestit ovat täällä luettavissa mustaa valkoisella.
Sinulla (huom sinulla!) seksi toimii läheisyyden tuojana, mutta se ei toimi kaikil
Se, että seksi tutkitustikin tyydyttää myös muita tarpeita, ei tarkoita sitä, että seksi tutkitusti olisi paras läheisyyden tuojana. Koska sellaista tutkimusta ei ole tehtykään. Eli ei siis nyt lähdetä sekoittamaan tuollaista faktatietoa mihinkään näihin omiin tuntemuksiin ja kokemuksiin. Pidetään siis puurot puuroina ja vellit velleinä.
Vierailija kirjoitti:
"Vertauksesi on edelleen virheellinen. Kun kerran seksi antaa läheisyyden kokemuksen parhaiten, niin silloin jonkin muun tekeminen ei toimi siinä suhteessa yhtä hyvin. Liikunnassa sen sijaan kestävyyskunnon voi saada muutenkin kuin juoksemalla. Mutta samaa läheisyyttä ja lämpöä, jota saadaan rakastelemalla, ei oikein voi saada muusta."
Olen eri, mutta aseksuaali. Minulle seksi ei ole koskaan antanut läheisyyden kokemusta. Päinvastoin olen seksin aikana tuntenut itseni erittäin yksinäiseksi, kun olen tajunnut, että seksi on kumppanille jotakin tosi hienoa ja erityistä enkä itse ole kokenut sitä sellaiseksi vaan lähinnä pidin sitä "pakolliseksi" pahana, joka tuli parisuhteen mukana.
Lienee sanomattakin selvää, etten enää ole parisuhteissa, joissa harrastetaan seksiä.
Voi olla, ettet vain ole vielä tavannut oikeaa henkilöä, jonka kanssa seksi olisi erityistä. Enhän minäkään väitä, että kokisin monen kanssa henkisen yhteyden, jolloin rakastellessamme kokisin intensiivistä läheisyyttä ja lämpöä. Seksi on erilaista eri ihmisten kanssa.
"Niitä mahdollisia syitä on monia, kuten että lemmikki tuo iloa, mutta koska läheisyys saadaan jo kumppanilta, ei sitä lemmikkiä siitä syystä pidetä. Sen sijaan yksinäisille, vaikka nämä eivät sitä myönnä, lemmikki on usein ensisijaisesti ihmisen korvike."
Voi taivas, mikä pälli... Ei siis millään pahalla, mutta en voi ymmärtää, miten joku ihminen on noin laput silmillä ihan vain siksi, ettei suostu ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Mitä sä oikein pelkäät tässä asiassa? Totaalinen kieltäminen johtuu usein pelosta. Mutta sun on kyllä pakko olla pelkkä trolli, koska ei kukaan voi olla oikeasti noin yksinkertaisen tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
"Niitä mahdollisia syitä on monia, kuten että lemmikki tuo iloa, mutta koska läheisyys saadaan jo kumppanilta, ei sitä lemmikkiä siitä syystä pidetä. Sen sijaan yksinäisille, vaikka nämä eivät sitä myönnä, lemmikki on usein ensisijaisesti ihmisen korvike."
Voi taivas, mikä pälli... Ei siis millään pahalla, mutta en voi ymmärtää, miten joku ihminen on noin laput silmillä ihan vain siksi, ettei suostu ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Mitä sä oikein pelkäät tässä asiassa? Totaalinen kieltäminen johtuu usein pelosta. Mutta sun on kyllä pakko olla pelkkä trolli, koska ei kukaan voi olla oikeasti noin yksinkertaisen tyhmä.
Minusta tuntuu että hän kärsii läheisriippuvuudesta. Ei hän sitä tietenkään itse myönnä, mutta sen täytyy olla niin koska niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettet vain ole vielä tavannut oikeaa henkilöä, jonka kanssa seksi ol
Miksi sä et vain tajua, että kaikki eivät siitä seksi niin pidä? Miten sen ymmärtäminen on muka sulta pois, kun pitää noin kovasti jatkuvasti harata ja väittää vastaan? Luulisi sinun olevan tyytyväinen ja onnellinen, kun olet löytänyt itseäsi palvelevan läheisyyden muodon, mutta et näköjään osaa olla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ole tietenkään väittänyt, että seksi ja läheisyys ovat sama asia, vaan että seksi voi ainakin parhaimmillaan tyydyttää läheisyyden tarpeen erittäin hyvin. Miten voit ymmärtää tämän väärin? Mitä on tuo muunlainen läheisyys, jota kaipaat?
Analogiasi on virheellinen. Ensinnäkään en ole väittänyt, ettei olisi kiinnostunut läheisyydestä, jos ei halua harrastaa seksiä, mutta tietäen että hyvä seksi toimii erittäin hyvin myös läheisyyden tunteen antajana, olen kiinnostunut tietämään, että toimiiko jokin muu todellakin yhtä hyvin, vai onko se muu vain korvike."
Sinä olet ihan itse koko ajan yhdistänyt seksin ja läheisyyden ikään kuin ei olisi toista ilman toista. Ja aivan turha yrittää väittää, ettetkö olisi niin tehnyt, viestit ovat täällä luettavissa mustaa valkoisella.
Sinulla (huom sinulla!) seksi t
Se, että seksi tutkitustikin tyydyttää myös muita tarpeita, ei tarkoita sitä, että seksi tutkitusti olisi paras läheisyyden tuojana. Koska sellaista tutkimusta ei ole tehtykään. Eli ei siis nyt lähdetä sekoittamaan tuollaista faktatietoa mihinkään näihin omiin tuntemuksiin ja kokemuksiin. Pidetään siis puurot puuroina ja vellit velleinä.
Toki on tutkittu, mutta itsestään selväähän se on. Kerropa, mikä antaa saman kokemuksen kuin rakastelu kumppanin kanssa, jota rakastaa? On selvää, että silloin läheisyys tuntuu hyvältä, ja läheisimmillään ollaan, kun harrastetaan seksiä. Tuossa edellä olleessa liikuntavertauksessa meni selvästi asiat sekaisin, että se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti? Se tarkoitti, että lemmikit toimivat jossain määrin korvikkeena, kun kaipaa läheisyyttä, eli ainakin silloin on joku josta pitää lähellä. Jos jokin on sairasta se on sinun väärinymmärryksesi.
Miksi seksiä harrastavilla parisuhteessa elävillä ihmisillä sitten on usein lemmikkejä? Eivätkö hekään saa sitä kaipaansa läheisyyttä seksistä ja siksi ovat hankkineet lemmikkejä? Onpas Suomessa todella paljon sitä puutetta, kun täällä on niin paljon lemmikkejä ihmisillä... Mitä järkeä edes on harrastaa sitten seksiä, kun ei siitä näytä sitä kaivattua läheisyyttä saavan?
Mietihän vähän tuon väitteesi loogisuutta, tai siis sen puutetta. Ei päätä eikä häntää.
Se kumppani voi olla ja tältä saada sen tarvitsemansa läheisyyden puolin ja toisin, vaikka suhteessa ei seksiä olisikaan.
En ole aseksuaalinen mutta keski-ikäisenä koko homma tuntuu vaan paljon melua tyhjästä vouhotukselta, eikä todellakaan jaksa kuunnella/lukea. Pahimpia nämä eronneet voimaantuneet 50+ jotka naivat pitkin poikin monien eri kumppanien kanssa ja se on mukamas niin upeaa. Se yksi kirjoitti kirjankin. Monien noista elämä tuntuu pyörivän sen seksin ympärillä. Seksi on ihan jees mutta elämässä on PALJON muutakin. E i myöskään kiinnosta muiden kokemukset, joillakin tuntuu olevan tarve kertoa intiimielämästään. No thanks, en hakua kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Sinulta selvästi resurssit on loppu jo asia-argumenttien kirjoittamiseen. Mene nukkumaan, ilmeisesti yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että hän kärsii läheisriippuvuudesta. Ei hän sitä tietenkään itse myönnä, mutta sen täytyy olla niin koska niin se vaan on.
Olen hyvällä tavalla läheisriippuvainen ja niin on parempi puoliskonikin :)
Aseksuaalisuus on vain ja ainoastaan naisten juttu, en ole ikinä kuullut että joku mies olisi ns. aseksuaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettet vain ole viel
Miksi sä et vain tajua, että kaikki eivät siitä seksi niin pidä? Miten sen ymmärtäminen on muka sulta pois, kun pitää noin kovasti jatkuvasti harata ja väittää vastaan? Luulisi sinun olevan tyytyväinen ja onnellinen, kun olet löytänyt itseäsi palvelevan läheisyyden muodon, mutta et näköjään osaa olla.
Eri
Opettelisit edes lainaukset tällä palstalla, "aseksuaali".
"Toki on tutkittu, mutta itsestään selväähän se on. Kerropa, mikä antaa saman kokemuksen kuin rakastelu kumppanin kanssa, jota rakastaa? On selvää, että silloin läheisyys tuntuu hyvältä, ja läheisimmillään ollaan, kun harrastetaan seksiä. Tuossa edellä olleessa liikuntavertauksessa meni selvästi asiat sekaisin, että se siitä."
Ole hyvä, ja lue mitä sulle on kirjoitettu, äläkä jankkaa yhtä ja samaa. Jokaisen kokemus on eri! Jokaisella on omat kokemuksensa siitä, mikä tuo parhaan läheisyyden tunteen. Miten sä et tätä tajua? Se tunne on täysin subjektiivinen eli täysin yksilöllinen, sinusta itsestäsi riippuva. Googleta mitä se tarkoittaa. Sinun kokemuksesi ei ole sama kuin minun kokemukseni ja minun kokemukseni ei ole sama kuin sinun kokemuksesi, joten on täysin hölmöläisen hommaa ruveta penäämään tuollaiseen kysymykseen vastausta yhtään keltään. Vain sinä tiedät omat tunteesi, ja vain sinä tiedät mikä aiheuttaa sinulle minkäkinlaisen kokemuksen. Minä taas tiedän omat kokemukseni parhaiten ja sen mikä minulle tuo sen parhaan ja syvimmän läheisyyden tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta selvästi resurssit on loppu jo asia-argumenttien kirjoittamiseen. Mene nukkumaan, ilmeisesti yksin.
Näytti kolahtavan. Tuolla aiemmalla (sinulla?) taas ei ollut asia-argumentteja laisinkaan alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Minua ei kiinnosta seksi lainkaan, pelkkä ajatuskin yököttää. Kun kuvittelen, että joku ukko äheltäisi päälläni, niin tulee oksennus. Ajatus ukosta ilman vaatteita naurattaa.
Koita mielikuvaharjoitusta, jossa ylipainoinen, hikinen, ähkivä vanhalta viinalta haiseva persumies työntää pikkupiliään sinuun, laukeaa kolmen sekunnin kuluttua, nukahtaa päällesi ja virtsanpidätystä hallitsematta lorottaa päällesi pissat, sitten uudestaan herää ja alkaa äheltää piliään kakkareikääsi, sitten vaatii sinua ottamaan kaiken kyllästämän vehkeen suuhusi lutkutettavaksi. Siinä vaiheessa sinulta tulee yrjö suoraan äijän päälle ja mies vastaa lyömällä sinua suoraan nyrkillä nenään, josta seuraa, että olette yltäpäältä veressä, jonka jälkeen...
Olet nero! Tuloksena hirveä panetus! Mielikuvaharjoitukset on tosi kova juttu.
Kuvittele mies sormeilessa anusreiässäsi, niin eiköhän ala kuumottaa ajatus miehestä