mistä kumpuaa miehen sinisilmäinen suhtautuminen ihmisiin "kaikki ihmiset lähtökohtaisesti hyviä"?
Mies on lukenut niin paljon self helpiä että kehuu jokaista ihmistä ja haluaa verkostoitua kaikkien kanssa, koska jokainen ihminen on hyvä. Mistä tälläinen kumpuaa?
Kommentit (65)
Keskimäärin ihmiset yrittävät tulla toimeen toistensa kanssa. Jos osaa sovittaa odotuksensa realiteettien mukaan, niin todellakin, kohtaamiset ovat ensisijaisesti positiivisia ja hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kumpuaisko siitä, että on lukenut paljon self helppiä, ja siten ymmärtää ihmistä vähän paremmin ja tietää, että suurin osa ihmisistä on hyviä pohjimmiltaan ja lähes jokaisen ihmisen on mahdollista kehittyä hyväksi ihmiseksi jos niin haluaa ja siihen annetaan tilaisuus.
Ihmiset jotka eivät luota kehenkään ovat niitä toksisia, jotka levittää ympärilleen pelkkää negatiivista ja pilaa toistenkin päivän, ja silloin varmasti kaikki tuntuukin huonoilta ihmisiltä jos katsoo niitä joidenkin paskalasien läpi.
Minä tunnen tosi vittumaisia ihmisiä ja suoranaisia huijareita muutaman, mutta suurin osa ihmisistä on täysin tavallisia, hyvine ja huonoine puolineen, pohjimmiltaan hyviä ihmisiä. Ja niin pitkään kun hyviä ihmisiä itsekin kohtelee hyvin, saa itse samanlaista kohtelua.
Keskitysleiriltä selviytyneistä ei moni kertomansa mukaan enää uskonut
Mä en taas tykkää tyhmyydestä ollenkaan. Esim. olen ollut tilanteessa missä ihmisille on kerrottu ihan soopaa musta ja sen perusteella vielä ryhtyneet ihan naurettaviin käytöksiin kuten seuraamisiin sun muuta, jopa rikoksiin. Eihän se multa ole suinkaan pois teikä tuota vaivaa sinänsä, toisten ääliömäinen käytös, mutta tietenkin typeryyttä on vaikea sietää.
Sen sijaan että olisin vihainen vain niille jotka soopaa kertoneet olen äimistunyt niistä idareista, jotka uskovat valheisiin niin helposti ja varsinkin jos ovat oikeasti häiritsemiskampanhassa tai jopa rikoksissa mutta eivät tajua sitä edes itse. Se on varsinaista ääliömäisyyttä hupussaan! En ajattele että tuollainen ihminen on paha. On vain helvetin typerä!
Paha on ehkä se joka väärentää ja valehtelee asioita niin, etttä joidenkin ihan normijärkisten on melkein mahdotonta tajuta totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hän on Jeesus!
Ei Jeesus ole kuvitellut että kaikki ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Joko uskonnollinen kasvatus tai kaikkien negatiivisten ajatusten välttely.
No huh. Uskonnollinen kasvatus ei todellakaan opeta että kaikki olis hyviä. Ei ainakaan kristillinen. Ehkä buddhalainen, en tiedä.
Ehkä hän ajattelee, että jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää? Ja tämähän on taivahan tosi! Ymmärrän sen, että joiden sarjamurhaajien kohdalla jonkun on vaikea tätä hahmottaa. Enemmän kyse kai on siitä, kuinka hyvyyden haluaa ajatella.
Olen itse sitä mieltä, että lähtökohtaisesti ihmiset haluavat olla hyviä. Meistä kaikista löytyy myös pahaa jaa jos kokemus niin osoittaa, niin silloin on aika "siirtyä seuraavaan". Elämä on minustakin aika kamalaa, jos näkisi vain pahuutta ihmisissä. Omia rajojaan, ei kuitenkaan tietenkään kannata polkea!
Vierailija kirjoitti:
Hain apua epätoivoiseen tilanteeseeni seurakunnan diakoniasta, lähinnä edesmeneen mieheni vaatteiden lajittelua ja pakkaamista kiertoon, johon työhön minun vaikea ryhtyä sekä henkisesti, että fyysisesti.
Aluksi sieltä joku diakonissa tarjoutuikin auttamaan mutta soitti tänään, että ei kuulu diakonissan toimenkuvaan tällainen auttaminen. Puhua kuulemma voisimme vaikka kuinka mutta käsiä eivät ole valmiita likaaman.
Puhua ja puhua siitä tekemisestä varmaan, joka on aivan ilman puhumistakiin selvää, että apua tarvitsisin.
Siis tuli paska olo ja usko meni taas ihmisiin ja tällaisiin tekopyhiin instutuutioihin.
Minä siis olen elämässäni ihan yksin. Vaikeaa löytää positiivisuutta ihmisistä kyllä. Miehenikin oli niin positiivinen, mistään ns negatiisista asioista ei saanut ja eikä hän osannut puhua. Niin vain kuoli alkoholismiin niin positiivinen ihminen. Ei sellainen
Siellä sitä hommaa varmasti riittää, ja jos pomo sanoo että ei kuulu toimenkuvaan eikä siitä sitten maksetakaan, niin mitäs sitä itsekään voisi. Kysäisepä ainakin noutopalvelua vaikka Fidalta:
https://www.fida.fi/lahjoita-tavaraa/ilmainen-noutopalvelu/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kumpuaisko siitä, että on lukenut paljon self helppiä, ja siten ymmärtää ihmistä vähän paremmin ja tietää, että suurin osa ihmisistä on hyviä pohjimmiltaan ja lähes jokaisen ihmisen on mahdollista kehittyä hyväksi ihmiseksi jos niin haluaa ja siihen annetaan tilaisuus.
Ihmiset jotka eivät luota kehenkään ovat niitä toksisia, jotka levittää ympärilleen pelkkää negatiivista ja pilaa toistenkin päivän, ja silloin varmasti kaikki tuntuukin huonoilta ihmisiltä jos katsoo niitä joidenkin paskalasien läpi.
Minä tunnen tosi vittumaisia ihmisiä ja suoranaisia huijareita muutaman, mutta suurin osa ihmisistä on täysin tavallisia, hyvine ja huonoine puolineen, pohjimmiltaan hyviä ihmisiä. Ja niin pitkään kun hyviä ihmisiä itsekin kohtelee hyvin, saa itse samanlaista kohtelua.
Keskitysleiriltä selvi
Chill bro
On tietämätön, ei ole perehtynyt aiheeseen. Mutta noinhan 70-luvulla yleisesti ajateltiin. Kaikki pahanteko johtuu vain huonoista kasvattajista ja traumoista.
Valtaosa ihmisistä on hyviä normaalien ihmisten mielestä.
Roistot ja palstaroistot ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ajattelee, että jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää? Ja tämähän on taivahan tosi! Ymmärrän sen, että joiden sarjamurhaajien kohdalla jonkun on vaikea tätä hahmottaa. Enemmän kyse kai on siitä, kuinka hyvyyden haluaa ajatella.
Olen itse sitä mieltä, että lähtökohtaisesti ihmiset haluavat olla hyviä. Meistä kaikista löytyy myös pahaa jaa jos kokemus niin osoittaa, niin silloin on aika "siirtyä seuraavaan". Elämä on minustakin aika kamalaa, jos näkisi vain pahuutta ihmisissä. Omia rajojaan, ei kuitenkaan tietenkään kannata polkea!
Niin, Hitlerkin teetti Saksaan hyviä autoteitä. Tosin ovat paljolti orjatyövoimalla tehtyjä.
Ihana maailmankuva hänellä. Toivottavasti ei pety ja joudu jonkun huijarin uhriksi.
Osta hänelle lahjaksi se Pimeyden ytimeen kirja.
Miksi ap kyselet typeriä? Miksi kenenkään pitäisi ajatella toisin? Miehellä on järkevän ihmisen hyödyllinen asenne joka vie eteenpäin ja tuottaa onnellisuutta. Oletko itse joku kyyninen sitruunapimppi sitten joka myrkyttää kaikki suhteet epöluuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Hain apua epätoivoiseen tilanteeseeni seurakunnan diakoniasta, lähinnä edesmeneen mieheni vaatteiden lajittelua ja pakkaamista kiertoon, johon työhön minun vaikea ryhtyä sekä henkisesti, että fyysisesti.
Aluksi sieltä joku diakonissa tarjoutuikin auttamaan mutta soitti tänään, että ei kuulu diakonissan toimenkuvaan tällainen auttaminen. Puhua kuulemma voisimme vaikka kuinka mutta käsiä eivät ole valmiita likaaman.
Puhua ja puhua siitä tekemisestä varmaan, joka on aivan ilman puhumistakiin selvää, että apua tarvitsisin.
Siis tuli paska olo ja usko meni taas ihmisiin ja tällaisiin tekopyhiin instutuutioihin.
Minä siis olen elämässäni ihan yksin. Vaikeaa löytää positiivisuutta ihmisistä kyllä. Miehenikin oli niin positiivinen, mistään ns negatiisista asioista ei saanut ja eikä hän osannut puhua. Niin vain kuoli alkoholismiin niin positiivinen ihminen. Ei sellainen
Otan osaa <3
Olen vähän samanlaisessa tilanteessa. Surun jälkeen jäin täysin yksin ilman perheenjäseniä tai omaisia. On tiettyjä asioita, joita en vaan pysty tekemään yksin. Ja kun tuollaista apua, jota sinä ja minä tarvitsisin, ei ole olemassa, tilanne on täällä eskaloitunut siihen, että sairastuin vakavaan masennukseen ja työkyvyttömäksi. Enkä ole vielä pystynyt tekemään niitä asioita. Kai ne ovat tuossa lopun elämääni hoitamatta.
Hyvyyshän on määrittelykysymys.
Olen nähnyt työssäni aikamoista paskaa, niitä ihmisyyden kaikkein karmeimpia puolia. Olen yksityiselämässänikin joutunut petetyksi ja joutunut pettymään ihmisiin. Silti ajattelen ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää. Uskon, että moni pahoja tekoja tekevä ihminen ei ole välttämättä ytimeltään paha, ja yleensä teoille löytyy selitys ihmisen historiasta, vaikkei niitä tekoja voisi hyväksyäkään. Se, että uskoo ihmisistä hyvää ei tarkoita välttämättä sinisilmäisyyttä ja itsensä altistamista ihan kaikelle luottavaisin mielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskitysleiriltä selvi
"Viktor E. Frankl taas loi logoterapian keskitysleirikokemuksiinsa pohjautuen jossa avainasia on että elämällä on aina tarkoitus. "
Se, että elämällä on aina jokin tarkoitus ei ole sama asia, kuin että ihminen olisi pohjimmiltaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Hitlerkin teetti Saksaan hyviä autoteitä. Tosin ovat paljolti orjatyövoimalla tehtyjä.
Jos et pysty asiaa ajattelemaan laajemmin, niin sille minä en mitään voi. Tässä ketjussa tulee hyvin esiin se, että ihmiset tuppaavat ajattelemaan asioita useasti mustavalkoisesti. Se, että kykenee pohtimaan tilanteita/ilmiötä tai esim. ihmisiä monesta erilähtökohdasta on yksi iso avain myös itsensä hyväksymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on hyviä kokemuksia ihmisistä.
Minustakin se ajatus että suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti ihmisiin ei tarkoita höynäytettävää herkkäuskoisuutta. Semmoinen ihminen yleensä osaa ja pyrkii löytämään yhteisiä puheenaiheita hyvinkin erilaisten tyypplen kanssa. Tosin se ei tarkoita sitä että etteikö säilyttäisi polkupyörää huolellisesti lukittuna varastossa, sillä tietty osa ihmisistä on taipuvaisia varastelemaan muiden pyöriä. Jos joku henkilö osoittautuu erityisen tympeäksi ja ankeaksi seuraksi, niin ei hänen kanssaan ole mikään pakko olla tekemisissä. Yleensä optimistien seura kohottaa mielialaa, kun taas pessimistien seurassa tuntuu kuin pitäisi koko ajan ratkoa heidän ongelmiaan ja selittää asioita valoisemmalla tavalla.
Kasvatettu pumpulissa. Tuollaisia on sitten helppo huijata. "anna pankkikorttisi ja tunnuslukusi heti, muuten maapallo räjähtää gramman palasiksi" menee tuollaiseen kuin häkä.
Miten kyyninen pitää ihmisen olla jos ei usko kanssaihmisistään oletusarvoisesti hyvää? Eikö elämä ole silloin aika ankeaa?