Perusopetus maksutonta, vaatimuksena kuitenkin esim. talviurheiluvälineet!!
Meiltä kyllä tarvittavat välineet löytyy, mutta lapsemme kavereilta, jotka olvat neljännellä ja viidennellä luokalla, lähes puolelta puuttuu välineet, suurimmalla osalla ei ole kumpiakaan, suksia eikä luistimia.
Lähinnä opettajilta toivoisin kommentteja miten näihin lapsiin ja perheisiin suhatudutaan koulumaailmassa? Periaatteessahan liikuntatunnit, laturetket ja urheilupäivät menevät osittain piloille näiden niiden takia keillä ei välineitä ole.
Ja nyt on kyse maalaiskaupungista joissa on mahdollista tehdä kaikkea talviurheilua.
Kommentit (119)
Pitäisikö häneltäkin vaatia että näyttää nyt vaan esimerkkiä lapselleen pyörällä ajamisessa? Jos on vaan huono jossain niin aika kehno opettaja sitä on muille! Nuo on semmoisia asioita mistä tulee helposti itsetunto-ongelmia jos aletaan syyllistämään joten eiköhän katsota ihan tapauskohtaisesti...Erikseen ihmiset jotka OSAAVAT hiihtää ja luistella, mutteivät halua ja sitten ne jotka EIVÄT OSAA edes kunnolla. Kaikki eivät ole hyviä kaikessa. Hiihtäminen ja luistelu eivät ole mikään liikunnan standardi. Jos lapsia meinataan saada innostumaan liikunnasta niin on juuri päästävä irti siitä pakkostandardi-ajattelusta ja löydettävä kullekin lapselle soveltuva oma laji. Tokin kaikkea tulee kokeilla mutta kyllä sen aika pian näkee kuka syttyy mihinkin. Pakkotoistossa ei mitään järkeä enää.
on nyt jääty jumiin siihen että lapsen motivaatio talviurheiluun olisi ainoastaan kiinni vanhempien esimerkistä! Mille tasolle oikein vajoatte!? Jos nyt pysytään ihan oleellisimmassa, LASTEN MAHDOLLISUUKSISSA harrastaa hiihtoa ja luistelua...Kysehän oli talviurheiluvälineiden hankintakustannuksista alussa...eikö? Ei siis äitien ja isien hiihtotaidoista tai innostuksesta. Koulussahan lapsi saa jokatapauksessa itse kokeilla tykkääkö lajeista mikä on tärkeintä. Ei voida olettaa että kaikki harrastavat samoja asioita kotonaan. Ihan tyhmää jankkausta tämä ketju!
Toisaalta ymmärään perheitä, joilla ei ole varaa ostaa välineitä uusina, mutta kyllä lasten luistimia/monoja&suksia löytyy hyväkuntoisina kirppareilta käytettyinäkin. Eli kyllä näistä ainakin toiset olisi hyvä löytyä suomalaislapsen ulkoiluvälineistä!
Suomessa säätila yleensä mahdollistaa hiihtämisen suhteellisen pitkän ajan (ainakin pari kk), joten suksetkin kannattaa lapselle ostaa (siis ei pelkästään koulun muutamaa hiihtokertaa varten!), kasvunvaralla huomioituna (esim. sukset sen verran pitkät, että riittävät esim. 3 talvea). Monoja voi ostaa suksiin sitten tarvittaessa vahojen jäädessä pieniksi vaikkapa kirpparilta.
Luistimet taas eivät luulisi olevan kovin iso investoiti! Varsinkin, kun käytettyjä löytyy (itse olen ostanut vain käytettyjä 5-10¿/pari, todella hyväkuntoisia kaikki!), eivätkä uudetkaan markettihinnoilla ole tarjouksesta ostettuina kalliita. Tietysti jos halutaan ostaa kunnon välineet, silloin kannattaa varautua isompaan summaan... Meillä tyttöjen luistimissa olen pitänyt kriteerinä luistimen tukevuutta (ts. nilkan tulee olla tuettu). Nyt huomasin myös erään urheiluliikeketjun myyvän " merkkiluistinta" (ei kylläkään oikean taitoluisimen veroinen) melko kohtuu hinnalla (99¿). Poikien hokkareitakin löytyy käytettyinä, jos market-luistimet tuntuvat liian hinnakkailta.
Summa summarun: Mielestäni perheet, jotka eivät investoi lastensa terveyteen ovan " syvältä" ... Kyse ei voi olla rahasta (tai se käytetään johonkin muuhun kuin tarpeelliseen), vaan asenteesta.
En tule luistelemaankaan! Viimeksi olen luistimilla ollut lukioikäisenä (parikymmentä vuotta takaperin!), mutta tämä ei ole estänyt minua innostamasta lapsiamme luistelemaan tai hiihtämään (lasketteluonnettomuuden seurauksena en suksillakaan enää viihdy). Lastemme lempiharrastuksia ovat hiihtäminen ja luistelu, ja koska nyt ovat 8- ja 10-v voivat jo itsekin ottaa välineet, ja käydä luistelemassa lähijäällä tai ladulla hiihtämässä. Tähän saakka olen aina lähtenyt mukaan jäänlaidalle, tai ladunvarteen. Eikä siis oma hiitämättömyyteni/luistelemattomuuteni ole lapsiin tarttunut.
Viimeiset neljä talvea ainakin Vantaalla on päästy hiihtämän aivan oikeassa lumessa! Ja peräti useamman kuukauden ajan!
Kyllä tuo " etelän loskan" syyttely kertoo aivan jostakin muusta...
Mun lapsuudessani vanhempani vähät välittivät harrastuksistani. Mihinkään ei kukaan koskaan vienyt, varusteita ei juuri osteltu ja oltiin kaikin puolin liikuntakielteisiä. Silti minä löysin ne omat liikunta- ja muut harrastuskerhoni, kuljin niihin yksin ja jotain halpoja varusteita sain. Silti INHOSIN hiihtoa ja rakastin luistelua. Inhosin koripalloa mutta rakastin telinevoimistelua. Yhtään ainutta kipinää ei tullut vanhemilta, ei positiivista eikä negatiivista.
Nyt asun ulkomailla ja täytyy myöntää, että tuo hiihto/luistelu pakotus tuntuu jo koomiselta kun on saanut etäisyyttä. Ei täälläkään ole mitään kansallisurheilua, vaikka kesä aina onkin. Liikuntatunnilla tehdään tiettyjä juttuja ja välineet on koululla, paitsi vaatteet. Minusta hiihto, ratsastus, miekkailu, pianonsoitto ym. on ihan samanarvoisia harrastuksia ja sitä myöten ihan samanarvoisia myös koulussa opetettavina asioina. Eli miksi kouluun ei ole pakko ostaa esim. tennismailoja ja mennä pelaamaan tennistä joka kevät? Miksi joka talvi ei mennä lumikenkäilemään ja pakoteta jokaista ostamaan omat lumikengät?
Meilläkin ostettiin lapselle sukset tänä vuonna mutta kertaakaan ei päästy ladulle enää. Ihan turhaa siis!
Kyse ei ollut siitä, onko varaa vai ei, vaan siitä MIKSI LUISTELU JA HIIHTOVÄLINEET ovat pakollisia koulussa?????? Suomessa on lunta - miksi ei ole pakko ostaa lumikenkiä? Miksi ei tarvitse ostaa judopukua, miksi hiihto on parempi laji? Miksi jokaisen pitää tutustua hiihtoon mutta ei judoon? Mksi ei rullaluistella kun kerran on pakko luistella jäällä??????'
Vierailija:
olle, kun pitäisi hankkia jotakin terveyttäedistävää niin jo ollaan huutamassa yhteiskuntaa avuksi. Samperi.
joita täytyy viedä eteenpäin riippumatta siitä onko ne nyt kivintä mitä on. Meidän lapsille on aina hankittu sopivat sukset ja luistimet, ja opetettu niillä liikkumaan, vaikka itse en niistä hulluna pidäkään. Vähän niin kuin Kalevala ja Seitsemän veljestä, kaikki eivät niistä tykkää, mutta onhan ne tunnettava, ja lasten kanssa on niistäkin syntynyt monta hauskaa hetkeä.
mutta kun niitä menee niin paljon hukkaan koulussa. Meiltä meni viime talvena pulkka, luistimet ja uusi verkkapuku. Tänä vuonna on mennyt uimavarusteet ja liukuri. Pieni koululainen ei tiedä yhtään minne tavarat on joutunut, ei myöskään opettaja. Tavarat oli uikkareita lukuunottamatta nimikoituja. Lapsi ei vaan ole vielä oppinut huolehtimaan kaikista tavaroistaan. Harmittaa, luistimiakin oli ehditty käyttää vain pari kertaa.
Täksi talveksi hankittiin uudet luistimet ja sukset. Kelit on olleet niin huonot, että kaksi kertaa on koulussa hiihdetty (huono latu) ja muutaman kerran luisteltu. Lapsi inhoaa molempia, eikä häntä vapaa-aikana saa millään tekemään ko. asioita. Aika kalliita oppitunteja!
Muuten kyllä tykkää ulkoilla ja harrastaa muuta liikuntaa.
Maailma muuttuu, Eskoseni. Viisikymmenluvulla oli kulttuuriarvona liikuntatunnilla kulkea tamburiinin paukeessa ympäri vomistelusalia erilaisissa muodostelmissa ja ympyröissä, kuka sitä tekee enää? Silloin se oli yliarvoisen tärkeää naisten liikkumiselle.
ihan kunnolla !!!!!
Vierailija:
Maailma muuttuu, Eskoseni. Viisikymmenluvulla oli kulttuuriarvona liikuntatunnilla kulkea tamburiinin paukeessa ympäri vomistelusalia erilaisissa muodostelmissa ja ympyröissä, kuka sitä tekee enää? Silloin se oli yliarvoisen tärkeää naisten liikkumiselle.
ja parhaimmillaan sieltä pääsee pois 6 kkssa, eli voi olla kevään ja kesän siellä. Ja vaikka olisi talvenkin, eiköhän sitä hiihdä vaikka sinnillä ne kerrat kun pitää. Ja mitä jos ei osaa, mitä ne kapiaiset tekee? Ampuu hankeen? Missään ei ole sanottu, että on pakko osata hiihtää.
Olen kolunnut kirppareita ja nettien palstoja ei todellakaan ole löytynyt asiallisia suksia 30 egellä. En tajua mistä te niitä löydätte. Viime vuonna poika hiihti minun kouluaikaisilla suksilla, vähänkö noloa :( Tänä vuonna toivon mukaan ei tule tätä kiusallista tilannetta. olen sanonut lapselle, että ostan hänelle uudet sukset jos haluaa hiihtää läheisessä puistossa, mutta en pelkästään kahta koulun hiihtokrt varten. Ei halunnut. Luistimet on. Ja alle kouluikäisenä asuimme lumettomassa maassa, mutta luisteltua tuli tekojäällä hallissa. Tuo hiihtohomma sitten vain jäi. En koe lapseni olevan vielä syrjäytynyt sen takia. Lasketeltu on joskus.
jos ja kun lapseni opettelee hiihtämään, toivon, että hänellä sitten on sellainen ope, joka osaa myös sen hänelle näyttää.
Luistelu on taas mielestäni ihan ok.
Itse en osaa murtomaahiihtoa lainkaan, mutta aloitin laskettelun 25-vuotiaana. En tuntenut olevani lainkaan liian vanha ko lajiin.
En myöskään usko, että noin 7v lapsesta on peruuttamattomasti aika ajanut niin ohitse, ettei hän kykene enää murtsikahiihtoa opettelemaan niin halutessaan.
Täällä Helsingin keskustassa aika harvat tosin vievät muksujaan hiihtämään, vaikka toki heitäkin löytyy (ja Paloheinässä ladut, tiedän.)
Miksi suunnistusta ei sitten opeteta enempää? Entäs metsässä tetsaamista?
Vierailija:
ja parhaimmillaan sieltä pääsee pois 6 kkssa, eli voi olla kevään ja kesän siellä. Ja vaikka olisi talvenkin, eiköhän sitä hiihdä vaikka sinnillä ne kerrat kun pitää. Ja mitä jos ei osaa, mitä ne kapiaiset tekee? Ampuu hankeen? Missään ei ole sanottu, että on pakko osata hiihtää.
hollantilainen mieheni haluaa tosin siirtää luisteluinnostuksen (lähinnä retkeily/pika) eteenpäin - ja hän sen mielihyvin saa siirtääkin.
Lapset 10 ja 8 v. eivät ole eläissään hiihtäneet eivätkä luistelleet. Nyt olemme alkaneet sulatella ajatusta muutosta takaisin, mutta ilmeisesti emme voikaan, kun lapset tulee olemaan koulun ö-luokkaa kansallistaitojen puuttumisen vuoksi. Mutta tennistä pelaavat paremmin kuin usea aikuinen, samoin toinen ratsastaa ja toinen käy miekkailemassa. Huiluakin meillä soitetaan. Mutta eihän nuo ole mitään kun eivät raukat osaa luistella eikä hiihtää.
vaikka pikku töpöjaloilla pääsisi lähinnä kävelemään suksien kanssa.
Koulussa en ole koskaan oppinut ja siihen ei auttanut edes omien vanhempieni innostus, vaikka he veivätkin minua luistelemaan ja luistelivat itse vieressä! Minä en oppinut koskaan luistelemaan. Miksi minun pitäisi tuntea siitä huonoa omaa tuntoa? Minulla on huono tasapaino ja kaatuilen koko ajan jos koitan päästä luistimilla eteenpäin. Hiihtäminen nyt sujuu vaikkei siihenkään koskaan mitään intohimoa ole syttynyt.
Ei asiat aina ole niin itsestäänselvyyksiä että TOTTAKAI KAIKKI LUISTELEVAT JA HIIHTÄVÄT! Eivät kaikki ole liikunnallisesti niin ketteriä ja luistelu vaatii todella harjoittelua ja hyvää tasapainoa jos sitä meinaa ihan kunnolla harrastaa. Minä nautin liikunnasta ihan muuten ja on paljon muita lajeja ja asioita joita voi talvella harrastaa!