Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perusopetus maksutonta, vaatimuksena kuitenkin esim. talviurheiluvälineet!!

Vierailija
11.02.2007 |

Meiltä kyllä tarvittavat välineet löytyy, mutta lapsemme kavereilta, jotka olvat neljännellä ja viidennellä luokalla, lähes puolelta puuttuu välineet, suurimmalla osalla ei ole kumpiakaan, suksia eikä luistimia.

Lähinnä opettajilta toivoisin kommentteja miten näihin lapsiin ja perheisiin suhatudutaan koulumaailmassa? Periaatteessahan liikuntatunnit, laturetket ja urheilupäivät menevät osittain piloille näiden niiden takia keillä ei välineitä ole.

Ja nyt on kyse maalaiskaupungista joissa on mahdollista tehdä kaikkea talviurheilua.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsia on kuitenkin pitänyt pukata maailmaan, niin kannattaa sitten ainakin hankkia sellaisia ystäviä joilta voi välineitä lainata. Se on ilmaista.

Taikka kinuta sossusta apua.

Vierailija
42/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sama pätee muihin lajeihin. En tasan osta kalliita ratsastuskamppeita etukäteen. Jos innostuu ratsastuksesta, niin sitten saa tamineet. Jos ei, niin jääpi hyllyyn.

Sama pätee muihinkin harrastuksiin. En osta lapselle varmuuden vuoksi rumpusettiä, jos vaikka innostuisi rumpaliksi. Jos musiikintunneilla kokeilu saa innostumaan, niin sitten voisi rumpuihin satsatakin.

Itseasiassa minua ei edes sureta, jos lapseni minun asenteeni takia innostu hiihdosta ja luistelusta. Yhdessä varmasti löydämme muitakin kivoja lajeja.

Edelleen odotan niitä perusteluja hiihdon ja luistelun ylivertaisuudelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että lapsi jää ilman tärkeitä kokemuksia, jos vanhempien asenne jotakin liikuntaharrastusta kohtaan on jo valmiiksi negatiivinen.

28

Vierailija
44/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsihan saa nämä tärkeät kokemukset koulun liikuntatunneilla! Siellä luistellaan ja hiihdetään.

Ja jos nämä kokemukset innostavat harrastamaan sitä kouluajan ulkopuolellakin, niin mielelläni satsaan niihin välineisiin. Itse en ryhdy enää luistelemaan ja hiihtämään, mutta kannustusjoukkoihin liityn mielelläni.

Mitä kohtaa et asenteessani ymmärrä?

Vierailija
45/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Mutta lapsihan saa nämä tärkeät kokemukset koulun liikuntatunneilla! Siellä luistellaan ja hiihdetään.

Ja jos nämä kokemukset innostavat harrastamaan sitä kouluajan ulkopuolellakin, niin mielelläni satsaan niihin välineisiin. Itse en ryhdy enää luistelemaan ja hiihtämään, mutta kannustusjoukkoihin liityn mielelläni.

Mitä kohtaa et asenteessani ymmärrä?

Vierailija
46/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän nuo poissulje toisiaan.

Lapsi saa vanhempien kanssa toisenlaisia kokemuksia kuin mitä koulussa tarjotaan. Myöhemmin lapsi saa kokemuksia kavereiden kanssa jne.

Ei niitä mihinkään tärkeysjärjestykseen kannata asettaa.

Jos lapsi innostuu koulussa hiihtämisestä, niin sehän on lapsen kannalta kiva.

Jos lapsi innostuu vanhempien kanssa vaikkapa kitaran soitosta, niin eikö sekin ole kiva?

Kumpi sitten on kivempi? Vaikea sanoa. Sehän riippuu lapsesta. Yllättäen nuo kokemukset voivat olla myös tasa-arvoiset.

Ei koulun tarjoamat kokemukset ole välttämättä sen huonommat kuin vanhempien tarjoamat.

Pääasia on tukea innostusta. Minkä ihan mielelläni teen, kunhan se innostuksen laukaisema kokemus on ensin hankittu.

Eli ensin koulussa hiihto ja sitten vasta välineet kotiinkin jos lapsi lajista innostuu.

Mitä väärää tässä on?

Vierailija
47/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sääli, että vanhemmat ovat nykyään niin uusavuttomia, etteivät edes tällaisia taitoja viitsi opettaa. Kai se on vain helpompi todeta, että koulu hoitaa. Niinhän se taitaa joillakin hoitaa ihan kaiken.

28

Vierailija
48/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olen saanut ihan fiksun kuvan hänestä. Minusta luistelu ja hiihtäminen ovat Suomen ilmastossa hyviä talviliikuntalajeja ja on ihan hyvä, että niitä koulussa opetetaan. Sitä paitsi ne ovat halpoja urheilulajeja toisin kuin esim. ratsastus tai vaikka laskettelu.

Vierailija
49/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se, ettei näistä lajeista tehtäisi mitään pakkoa (etenkin kansalaisuuteen vedoten!).

Ja minusta on vain hölmöä hankkia suksia ja luistimia vain siksi, että niitä koulussa tarvitaan muutaman kerran vuodessa. Jos taas lapsi haluaa harrastaa näitä kouluajan ulkopuolellakin, niin ei ole lainkaan hölmöä satsata välineisiin.

Koulu opettaa tiettyjä asioita, vanhemmat toisia.

Minusta hyvä vanhemmuus ei ole kiinni siitä, että opetanko lapseni luistelemaan ja hiihtämään.

Minusta tärkeämpää on tehdä lapsen kanssa niitä asioita mistä itsekin nautin. Vaikka lenkkeillä metsässä luontoa ihmetellen :)

Vierailija
50/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siitä ei tule pakkoa, kun yhdessä lasten kanssa tutustutaan lajeihin ja harrastetaan koko perheen voimin. Luistimet ei nyt paljon maksa ja kenttiä saa ilmaiseksi käyttää. Se on nimenomaan vanhemman laiskuutta, jos ei sen vertaa viitsi tehdä.

28

Vierailija
51/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikö että niitä opetetaan koulussakin?

Pitäisikö minun " harrastaa" lapsen kanssa myös kemiaa, matikkaa, historiaa ja biologiaa?

Tosin em. aineita tulee ehkä " opetettua" tavallaan " siinä sivussa" . Suomenlinnan reissulla tulee puhuttua historiasta, matikkaa voidaan pähkäillä kaupassa ym. Miksei liikunta voisi tulla mukaan myös tavalla, joka meille sopii?

Miksi olen huono vanhempi, jos en harrasta lapsen kanssa luistelua ja hiihtoa, vaan jotain muita lajeja?

Vierailija
52/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Siksikö että niitä opetetaan koulussakin?

Pitäisikö minun " harrastaa" lapsen kanssa myös kemiaa, matikkaa, historiaa ja biologiaa?

Tosin em. aineita tulee ehkä " opetettua" tavallaan " siinä sivussa" . Suomenlinnan reissulla tulee puhuttua historiasta, matikkaa voidaan pähkäillä kaupassa ym. Miksei liikunta voisi tulla mukaan myös tavalla, joka meille sopii?

Miksi olen huono vanhempi, jos en harrasta lapsen kanssa luistelua ja hiihtoa, vaan jotain muita lajeja?

Ja kyllä meillä ainakin em. oppiaineita käsitellään luontevasti osana kotielämää. Lasketaan yhdessä, kerrotaan eläimistä ja luonnosta, kerrotaan omasta ja oman maan historiasta.

28

Vierailija
53/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva laji kehittää yhtä monipuolisesti niin lihaskuntoa kuin kestävyyttäkin. Esimerkiksi luistelussa ei todellakaan saa yhtä hyvää treeniä yläselän ja käsien lihaksille kuin hiihdossa.

Itse pidin hiihtämisestä lapsena, mutta se muuttui vastenmieliseksi teini-iässä. Kun esikoinen alkoi olla hiihtoiässä, oli pakko itsekin taas hiihtää mallin vuoksi. Yllätyin iloisesti, kun hiihtäminen tuntui pitkän tauon jälkeen todella mukavalta. Aloin siis harrastaa aktiivisesti hiihtoa myös itsekseni.

Vierailija
54/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ajan nyt tässä takaa.

Mitä väärää on tehdä lapsen kanssa asioita mistä itse pidän?

Vanhempana joutuu varmasti tekemään niitä ikäviäkin juttuja (en erityisemmin nauttinut esim. kakkavaippojen vaihtamisesta), joten miksi niitä pitää väen vängällä lisätä.

Eikö lapsellekin jää parempi kokemus kun äidistäkin huokuu tekemisen ilo? Ei lapsi ole tyhmä. Kyllä hän vaistoaa jos en pidä luistelusta vaikka kuinka hymyilisin.

Jos lapsi koulun kautta innostuu vaikka luistelusta, niin mielelläni vien häntä luistelemaan. Pakkaan vain lämpimän mustikkakeiton termariin ja painun kentänlaidalle!

Mutta en näe mitään järkevää syytä lähteä luistelemaan, jos ei lapsi ole siitä jonkun muun (koulu, isovanhemmat tms.) kautta innostunut.

Vierailija
55/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi yleensäkään tarvitsee vanhempiaan mihinkään..?

28

Vierailija
56/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Mutta en näe mitään järkevää syytä lähteä luistelemaan, jos ei lapsi ole siitä jonkun muun (koulu, isovanhemmat tms.) kautta innostunut.

Innostuksen asioihin tulisi lähteä pääasiassa kotoa.

Vierailija
57/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sapettaa ihan sama juttu.

Silloin kun minä olin peruskoulussa, koululla oli aina muutamia välineitä näille, joilla ei ollut omia, tai koulumatka oli niin pitkä, että välineitä oli vaikea kuljettaa kouluun.

Ne toivat omat välineet, joilla oli, ja muut lainasivat koululta. Ja näin pitäisi mielestäni olla edelleenkin.

Nykyään vaaditaan jo esikoulussa, että pitäisi olla sukset ym. urheiluvälineet, ja se on ihan väärin!

Vierailija
58/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis lapsi tarvitsee vanhempiaan harrastamaan asioita joista vanhempi itse ei ole innostunut?

Mieluummin annan innostavan liikkaopen (onko niitä?) hoitaa hiihdon opetuksen kuin itse kärvistelen ja hymyilen hampaat irvessä suksien kanssa. Lapsi saa taatusti lajista paremman kuvan osaavan open kanssa kuin minun kanssani.

Mitä pahaa tässä on?

Vierailija
59/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Miksi siis lapsi tarvitsee vanhempiaan harrastamaan asioita joista vanhempi itse ei ole innostunut?

Mieluummin annan innostavan liikkaopen (onko niitä?) hoitaa hiihdon opetuksen kuin itse kärvistelen ja hymyilen hampaat irvessä suksien kanssa. Lapsi saa taatusti lajista paremman kuvan osaavan open kanssa kuin minun kanssani.

Mitä pahaa tässä on?

voi sitä näyttää.

28

Vierailija
60/119 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin kerroin, tuen lapsen luistelukipinää jos joku muu on sen sytyttänyt. Itse en sitä varmasti saa syttymään, koska en lajista pidä enkä osaa kunnolla luistellakaan (varsinkaan hokkareilla).

Itse pyrin sytyttämään innostuksen vaikka pianon soittamiseen (vaikka se harjoittelu ottaakin ehkä korviini) tai uimiseen. Kumpaakin osaan ja kummastakin tykkään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän