Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
Läskeille voisi ruoka olla tuplasti kalliimpaa niin ehkä he miettisivät kaksi kertaa miksi syövät itsensä norsun kokoiseksi.
Siksihän näitä lääkkeitä myydään, että ihmiset pääsisivät helpommalla. Miksi valtion pitäisi maksaa siitä, että ihmiset voisivat niin mukavuudenhaluisia kuin ikinä tahtovatkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse. Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.
Siis mitä??? kuinka avuton voi ihminen olla? Aiotko sitten syödä koko elämäsi noita lääkkeitä? Sitten vielä vaadit että veronmaksajien pitää maksaa siitä että oletettavasti aikuisena ihmisenä käyttäydyt kuin pikkulapsi jolta ei voi olettaa vähäistäkään itsekuria.
Miksi jonkun lääkkeen pitäisi olla kelakorvattava jos sama vaiva paranee täysin ilmaiseksi ja omatoimisesti ja omalla elämäntaparemontilla? Monilla on vakavia sairauksia, joiden hoitoon he tarvitsevat lääkettä johon ei edes saa kelakorvausta. Sukulaisellani on kallis sydänlääke joka on hänelle välttämätön hengissäpysymiseen ja joka tulee maksamaan hänelle aika paljon. On
Tutulla on MS-tauti, ei saanut kelakorvausta lääkkeeseen joka maksaa noin 1400 kolme kuukautta, kela korvattava lääke ei sopinut vaan aiheutti pahoja sivuoireita. Ja tätä tautia ei voi ennalta ehkäistä
Vierailija kirjoitti:
Kelalta loppuisi rahat.
500 euroa kuukaudessa x 12 kuukautta x 1 miljoonaa lihavaa = 6 miljardia euroa vuodessa. Luulisi että jostain löytyisi rahaa läskeille tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilta voisi leikellä tukia ihanteellisen rasvaprosentin ylityksen verran.
Palkasta voisi veroa mennä BMI:n mukaiesti. Läskeille jäisi vähemmän rahaa syödä ylenmäärin. Vuotuiset punnitukset voitaisiin järjestää ennen vuodenvaihdetta verovirastossa.
Ei kiitos bmi:lle. Rasvaprosentti kiitos.
Liikuntaa vältteleville laihoille läskeille keppiä siinä missä muillekin läskeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse. Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.
Siis mitä??? kuinka avuton voi ihminen olla? Aiotko sitten syödä koko elämäsi noita lääkkeitä? Sitten vielä vaadit että veronmaksajien pitää maksaa siitä että oletettavasti aikuisena ihmisenä käyttäydyt kuin pikkulapsi jolta ei voi olettaa vähäistäkään itsekuria.
Miksi jonkun lääkkeen pitäisi olla kelakorvattava jos sama vaiva paranee täysin ilmaiseksi ja omatoimisesti ja omalla elämäntaparemontilla? Monilla on vakavia sairauksia, joiden hoitoon he tarvitsevat lääkettä johon ei edes saa kelakorvausta. Sukulaisellani on kallis sydänlääke joka on hänelle välttämätön hengissäpysymiseen ja joka tulee maksamaan hänelle aika paljon. On
Ole jo hiljaa. Tekstistäsi huomaa, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan etkä ole siihen perehtynyt.
Ensinnäkään näitä uusia lääkkeitä ei syödä. Toiseksi ne eivät ole Kela-korvattavia, joten whats the problem?
Kolmanneksi, jos olisit edes vähän perehtynyt asiaan, olisit myös lukenut uusista tutkimuksista, kuinka moneen muuhun asiaan ne vaikuttavat. Näyttää siltä, että niitä tullaan käyttämään monen sellaisen sairauden hoitoon, johon ei ole ollut tehokasta lääkitystä.
Neljänneksi, nämä uudet tutkimukset osoittavat myös, että lääkettä ei tarvitsekaan käyttää loppuelämänsä, vaan annostusta vähennetään pikkuhiljaa, kunnes se lopetetaan. Koska ihminen on oppinut ne uudet elämäntavat ajan kanssa.
Itse en ole tarvinnut niitä suositeltuja hoitoannoksia 20% painonpudotukseen, vaan olen käyttänyt toiseksi alinta annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näihin on varaa vain hyvätuloisilla mikä on väärin ja syrjivää.
Hyvätuloiset eivät yleensä ole läskejä. Läskejä ovat tukien saajat vuokraluukuissa asujat.
Läskit ovat sosstuilla elävää saastaa
Jestas millaista vihaa tämä ketju on täynnä 😬 pitäisiköhän noille vihaisimmille tapauksille tarjota vihanhallintaterapiaa, tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään mitään kelakorvausta ei todellakaan. Lihavalla on ollut valinnan mahdollisuus syödäkö itsensä tynnyriksi vai ei, jos valinta on syödä niin sitten maksaa seuraukset itse
Tavallisin tarina on se, että kotona pienestä pitäen pakotetaan syömään aikuisen täyttämä ruokalautanen tyhjäksi. Se rikkoo lapsen luontaisen kylläisyydentunteen. Jos ei halua syödä aterialla kuin kaksi siivua kurkkua, kaksi lihapullaa ja perunan niin miksi sitten vanhempi pakottaa syömään itse lastaamansa lautasen tyhjäksi?Mielestäni painoasioista valistaminen pitäisi aloittaa vanhemmista. Pidän omituisena itsekehuna sitä, että saa lapsensa syömään lautasensa joka kerralla tyhjäksi tai että lapsi syö kaikkea mukisematta. Ravitsemusterapeuttien ohjeistus on se, että aikuiset päättävät tarjottavasta ja lapsi päättää siitä, että kuinka paljon syö tarjolla olevia
Se lapsi kyllä aikuistuu (ainakin toivon mukaan) ja pystyy ihan itse valitsemaan syömisensä. Koko elämäänsä ei tarvitse käyttää märehtimällä lapsena koettua.
Vierailija kirjoitti:
Kelalta loppuisi rahat.
Todennäköisesti ei sillä se säästäisi muita sairaudenhoito kuluja reilusti. Jos joku saataisiin työkykyiseksi tuolla, niin hyvähän se olisi. Astmaakin varten maksetaan vuosikymmeniä lääkkeitä ja erikoiskorvattavuuksia, kun taas noita ei tyypillisesti voisi syödä yli vuotta.
Mä en ainakaan menis koskaan kauppaan jos siellä maksaisi mulle tuplaten .. mikä teitä vaivaa... Eiköhän ne läskit tajua olevansa läskejä miks teillä on pakonomainen tarve saada heidät tuntemaan itsensä vieläkin huonommiksi
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia? Omilla tuloilla itseni elätän.
T. Lihava, bmi 33
Vierailija kirjoitti:
Monet ylipainoiset ovat ylikilttejä taakankantajia, jotka unohtavat itsensä muiden tarpeiden taakse, pyytelevät anteeksi olemassaoloaan ja tarpeitaan. Heidän pitäisi opetella näiden räkyttäjien asenne, nostaa pää pystyyn, heittää taakat vaatijoille päin näköä ja paino lähtisi tippumaan lähes itsestään.
Tämä! Ja nämä räkyttäjät haluavat painaa näitä ihmisiä aina vain alemmas surkeuteen. Ei heitä oikeasti kenenkään hyvinvointi kiinnosta, heitä kiinnostaa vain levittää omaa pahoinvointiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkasta voisi veroa mennä BMI:n mukaiesti. Läskeille jäisi vähemmän rahaa syödä ylenmäärin. Vuotuiset punnitukset voitaisiin järjestää ennen vuodenvaihdetta verovirastossa.
Ei kiitos bmi:lle. Rasvaprosentti kiitos.
Liikuntaa vältteleville laihoille läskeille keppiä siinä missä muillekin läskeille.
"Laiha läski" on näitä kehopositiivisia ilmaisuja, joilla halutaan välttää sen tajuaminen, että jotkut aivan oikeasti ovat laihempia kuin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta loppuisi rahat.
Kelalta myös säästyisi rahaa. Laihduttaminen on tehokasta ennaltaehkäisyä.
Paljon kalliimmaksi tulee hoitaa diabetestä ja tehdä polvi- ja lonkkaleikkauksia sekä hoitaa muita ylipainon aiheuttamia sairauksia, jotka pahimmillaan johtavat työkyvyttömyyteen.
Tämä on niitä asioita, joissa pitäisi katsoa kvartaalia pidemmälle.
Kelalta säästyy nytkin rahaa, polvia eikä lonkkia uusita jos ei laihduta, ei tekonivelet kestä mitä tahansa painoa ja turhaan ei sitä tehdä. Ja muutenkin on paljon ihmisiä jotka odottavat tekonivelleikkausta vaikka ovat normaalipainoinoisia.
Jotenkin ylipainoiset tunkevat sinne tekoniveljonoon ja eivät todellakaan aina laihduta vaikka se olisi hyvä tavoite ihan komplikaatioiden vähentämisessä ja kuntoutumisessa. Toisaalta ku kivut ovat kovat niin aina se kuntoutus ei enää onnistu ja potilaat eivät pysty juuri liikkumaan.
Muutamaan reilusti lihavia olen ollut hoitamassa ja leikkaukset olivat välttämättömiä. 170 kiloinen nainen kaatui ja sai lonkkamurtuman mikä sitten korjattiin puolitekonivelellä. 170 kiloinen mies oli saanut tekonivelen avaskulaarisen nekroonsn takia ja oli tarve uusintaleikkaukseen kun tekonivelen varsi oli vääntynyt (paksuus 15 mm titaania).
Läskeille vaan ruoka kalliimmaksi niin siinä voivat sitten miettiä mitä mässytettävää hankkivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskiperseet ovat tilansa itse aiheuttaneet. Heille kuuluisi lyödä lisävero jolla valtio kustantavaa heidän sairastelunsa.
Olenko siis aiheuttanut itse itselleni vaikea-asteisen masennuksen mikä aiheutti sen etten pitänyt itsestäni huolta vuosikausiin ja nyt olen ylipainoinen?
Onpas hieno logiikka... 😂
Jos vuosikausia vain märehdit kohtaloasi tekemättä mitään mikä edistäisi sinua, ja tekemällä voinnistasi entistä pahemman mässäämällä itsesi läskiks, niin on se ihan oma syy. Läskit keksii aina syyn uhriutua, koska se on helpompaa.
Miksi läskejä halutaan rangaista . Eikö heitä pitäis motivoida muilla keinoin
Läskit ovat itse syypäitä ylipainoonsa. Kuka käski olla läski?