Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
Yhtä helposti näköjään käy tämä läskien nöyryyttäminen ja ajatus että tuholeirille pitäis viedä.. yms muut ns hienot keinot
Nimimerkki7 kirjoitti:
Miksi läskejä halutaan rangaista . Eikö heitä pitäis motivoida muilla keinoin
Mitä se motivointi auttaa kun läskeillä on vaan mielessä syöminen. Jos on mieli sairas niin ei sitä voi parantaa tuosta vaan. Normaali ihminen ei syö itseään norsun kokoiseksi.
Pallerot ulisee. MUMS MUMS PULLAA
Niille, jotka pystyvät pudottamaan painoaan useota kymmeniäkin kiloja ilman lihavuuslääkkeitä ja leikkauksia pitäisi sitten varmaan antaa jokin verohelpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskiperseet ovat tilansa itse aiheuttaneet. Heille kuuluisi lyödä lisävero jolla valtio kustantavaa heidän sairastelunsa.
Olenko siis aiheuttanut itse itselleni vaikea-asteisen masennuksen mikä aiheutti sen etten pitänyt itsestäni huolta vuosikausiin ja nyt olen ylipainoinen?
Onpas hieno logiikka... 😂
Jos vuosikausia vain märehdit kohtaloasi tekemättä mitään mikä edistäisi sinua, ja tekemällä voinnistasi entistä pahemman mässäämällä itsesi läskiks, niin on se ihan oma syy. Läskit keksii aina syyn uhriutua, koska se on helpompaa.
Onko apatia ja itsestä täysi välittämättömyys märehtimistä? En myöskään uhriutunut vaan kerroin rehellisesti syyn tilanteelleni.
Et ole tainnut sairastaa vaikeaa masennusta :)
Minä ehdotan että jätetään ihmiset rauhaan 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilta voisi leikellä tukia ihanteellisen rasvaprosentin ylityksen verran.
Palkasta voisi veroa mennä BMI:n mukaiesti. Läskeille jäisi vähemmän rahaa syödä ylenmäärin. Vuotuiset punnitukset voitaisiin järjestää ennen vuodenvaihdetta verovirastossa.
Ei kiitos bmi:lle. Rasvaprosentti kiitos.
Liikuntaa vältteleville laihoille läskeille keppiä siinä missä muillekin läskeille.
"Laiha läski" on näitä kehopositiivisia ilmaisuja, joilla halutaan välttää sen tajuaminen, että jotkut aivan oikeasti ovat laihempia kuin itse.
Jospa se veroprosentti kuitenkin lihasmassan mukaan. Hyvästä lihasmassasta palkittaisiin. Se on oleellisempi kuin hoikkuus.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näihin on varaa vain hyvätuloisilla mikä on väärin ja syrjivää.
Läskin tarvitsee syödä vähemmän kun käyttää lääkettä eli rahaa säästyy. Ozempic on 120 euroa kuukaudessa ja sitä saa reseptillä kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskiperseet ovat tilansa itse aiheuttaneet. Heille kuuluisi lyödä lisävero jolla valtio kustantavaa heidän sairastelunsa.
Olenko siis aiheuttanut itse itselleni vaikea-asteisen masennuksen mikä aiheutti sen etten pitänyt itsestäni huolta vuosikausiin ja nyt olen ylipainoinen?
Onpas hieno logiikka... 😂
Jos vuosikausia vain märehdit kohtaloasi tekemättä mitään mikä edistäisi sinua, ja tekemällä voinnistasi entistä pahemman mässäämällä itsesi läskiks, niin on se ihan oma syy. Läskit keksii aina syyn uhriutua, koska se on helpompaa.
Eiköhän se ole masennuksen yksi oire. Tajuan sen jopa ilman lääketieteen opintoja.
Anteeksi vaan mä en oo syöny tänään vielä mitään. No jos ei tartte motivoida minkä takia pitäis sitten nöyryyttää
Vierailija kirjoitti:
Läskit ovat itse syypäitä ylipainoonsa. Kuka käski olla läski?
Kyllä minun puolestani narsisteillekin voitaisiin taata elinikäinen terapia, pääsisit sinäkin osingoille.
Ja samalla tippuisi mielenterveysongelmien ja lihavien määrä.
Pitäisikö ylipainoiset lapset ottaa huostaan ja laittaa heidän vanhempansa leivättömän pöydän ääreen tekemistään rikoksista kun tuhosivat lasten terveyden. Kotoa ne ylipaino-ongelmat tulevat aina ja ikuisesti. Jos lapsi opetetaan syömään karkkia ja muuta paskaa niin ei siitä yhteiskuntaa voi syyttää.
Mulla olis aika ravintoterapeutille tiistaina. Kiitos tämän ketjun en mene.
Toivottavasti lihavuuslääkkeet halpenevat jatkossa. Sitä ihmettelen, että miksi kela ei korvaa mitään osaa silmälaseista. Minulla on voimakas likinäköisyys, ja joudun uusimaan lasit usein näön heikkenemisen vuoksi. Kallista on.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Anteeksi vaan mä en oo syöny tänään vielä mitään. No jos ei tartte motivoida minkä takia pitäis sitten nöyryyttää
Anteeksi, mutta sun pitäisi opetella säännöllinen ruokarytmi. Tähän mennessä olisi pitänyt syödä jo aamiainen, lounas ja välipala.
t. ruokaongelmainen, joka yrittää saada kehoaan toimimaan paremmin ja tietää kuinka sairaan vaikeaa se on
Nimimerkki7 kirjoitti:
Mulla olis aika ravintoterapeutille tiistaina. Kiitos tämän ketjun en mene.
Sitten olet menemättä.Itsehän siitä kärsit nahoissasi. Turha sitten ulista ja uhritua täälläkään jatkossa muita syyllistäen ja syyttäen omasta tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ylipainoiset lapset ottaa huostaan ja laittaa heidän vanhempansa leivättömän pöydän ääreen tekemistään rikoksista kun tuhosivat lasten terveyden. Kotoa ne ylipaino-ongelmat tulevat aina ja ikuisesti. Jos lapsi opetetaan syömään karkkia ja muuta paskaa niin ei siitä yhteiskuntaa voi syyttää.
Huostaanotto varmaan aiheuttaisi lisää lihavuutta tai muita addiktioita. Mutta joo, jonkun huolenpito-organisaation pitäisi kyllä puuttua asiaan. Ainakin oma lihomiseni lapsena johtui olosuhteista, jotka olivat lastensuojelullisesti ajateltuna haitalliset ja sairastuttavat. Olisinpa saanut edes jotain tukea tms.
Mun kotona oli säännöllinen ruokarytmi ja harrastettiin liikuntaa .. eikä herkuteltu kovin usein . Pyöräiltiin kouluun ja oltiin aktiivisia normaali painoisia ,silti minä olen läski nykyään .. mitä helvettiä tää kodista kaikki lähtee paska on 😂😂
EI!
Moni mättää itsensä kolminkertaiseen kuntoon kaikenmaailman lihavuushoitojen jälkeenkin!!!!!
Kyllä, lihavuuden hoito on yhteiskunnalle huippukallista. 6 miljardia menee joka vuosi lihavuudesta johtuvien sairauksien hoitoon. Tähän kun alkaa vielä lisätä tulevaisuudessa huippukalliiden lihavuuslääkkeiden tulon ryminällä markkinoille.
Kun miettii, että tähän hulluuteen olisi ilmainen keino: jokainen ottaisi vastuun omista rasvaprosenteistaan ihan itse. Länsimaissa lihavuus on noussut tupakoinnin rinnalle eniten vältettävissä olevien sairauksien ja kuolemien listalla. Siis sairauksia ja kuolemia, mitkä eivät olisi tapahtuneet jos henkilö ei olisi omilla toimillaan niitä edesauttanut.
Ahmiminen on addiktio kuten alkoholismi tai tupakointi. Eivät ihmiset kovin suopeasti katsele näitäkään, jotka hoipparoivat keskellä päivää oksennukselta ja viinalta haisten.
Addikti valehtelee aina. Jeppe valehtelee juomisensa jopa itselleen alakanttiin. Lihava "ei ymmärrä" miten taas on tullut lisää vaikka ei syö mitään tai miten vaatevalmistajat ovat taas salaa pienentäneet kokonumeroita niin että XXXL onkin oikeasti vain XL.
Itse suosittelen että täyslihan ja kalan hintaa lasketaan roimasti. Vihanneksien ja kananmunien hintaa lasketaan roimasti, pähkinöiden, marjojen ja oliiviöljyn hintaa lasketaan kunnolla. Kun taas sokerin, eineksien, pitsojen pullien, lihapiirakoiden, karkkien, sipsien, naksujen limpparin ym. hinta nostetaan kattoon!