Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paasto ei maksa mitään,vararavintoa riittää.Yhdellä riitti vuodeksi ja laihtui.
Säästöliekin jälkeen keho ottaa kaiken energian vastaan ja pitää siitä viimeiseen saakka kiinni.
Noh,se oikea keino on treenata lihaksia ja sopiva proteiinipitoinen dieetti.Näin saadaan pysyvä laihtuminen kuten itselläni.
Eli ei lääkkeitä eikä etenkään Kela-korvauksia niistä.
Vierailija kirjoitti:
Läskiperseet ovat tilansa itse aiheuttaneet. Heille kuuluisi lyödä lisävero jolla valtio kustantavaa heidän sairastelunsa.
Olenko siis aiheuttanut itse itselleni vaikea-asteisen masennuksen mikä aiheutti sen etten pitänyt itsestäni huolta vuosikausiin ja nyt olen ylipainoinen?
Onpas hieno logiikka... 😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastuun ottaminen itsestään ja omista teoistaan on mahdottumuus?
Mitä laihdutuslääke tai leikkaus auttaa muuhun kuin siihen,että voi jatkaa mässäilyään entiseen malliin? Lääkekö motivoi laihtumaan ja syömään vähemmän? Ja suoraan sanottuna vtut!
Sun logiikassa on kyllä iso aukko. Kuvittelet siis, että on olemassa joku lääke, joka jotenkin kadottaa nautitun ruoan kalorit avaruuteen? Että ihminen voi lääkkeen avulla syödä vaikka 3000 kcal/pv eikä liho?
Onko itselläsi jotain tukahdutettuja haluja nautiskella herkkuja vai mistä moinen ajatus edes päähäsi tulee?
Nimenomaan lääke, ei motivoi, vaan vaikuttaa suoraan siihen, että ihminen haluaa syödä vähemmän, tulee kylläisemmäksi, tulee vähemmän mielitekoja, tekee mieli liikkua enemmän eli päästään siihen samaan tilaan, missä sinun elimistösi on luonnostaan.
En tiedä, mihin nuo alatason luuserinarsistit saisivat purettua alemmuudentuntonsa, ellei maailmassa olisi "läskejä" ja "rumia". Tyhmää he eivät sattuneesta syystä pysty käyttämään haukkumasanana.
Vierailija kirjoitti:
Kelalta loppuisi rahat.
Kelalta myös säästyisi rahaa. Laihduttaminen on tehokasta ennaltaehkäisyä.
Paljon kalliimmaksi tulee hoitaa diabetestä ja tehdä polvi- ja lonkkaleikkauksia sekä hoitaa muita ylipainon aiheuttamia sairauksia, jotka pahimmillaan johtavat työkyvyttömyyteen.
Tämä on niitä asioita, joissa pitäisi katsoa kvartaalia pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse. Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.
Siis mitä??? kuinka avuton voi ihminen olla? Aiotko sitten syödä koko elämäsi noita lääkkeitä? Sitten vielä vaadit että veronmaksajien pitää maksaa siitä että oletettavasti aikuisena ihmisenä käyttäydyt kuin pikkulapsi jolta ei voi olettaa vähäistäkään itsekuria.
Miksi jonkun lääkkeen pitäisi olla kelakorvattava jos sama vaiva paranee täysin ilmaiseksi ja omatoimisesti ja omalla elämäntaparemontilla? Monilla on vakavia sairauksia, joiden hoitoon he tarvitsevat lääkettä johon ei edes saa kelakorvausta. Sukulaisellani on kallis sydänlääke joka on hänelle välttämätön hengissäpysymiseen ja joka tulee maksamaan hänelle aika paljon. On paljon lääkkeitä jotka on kalliita mutta välttämättömiä esim. jotkut syöpälääkkeet, ja joihin ei saa täysiä korvauksia. Itse veronmaksajana osallistuisin mielummin näiden ihmisten lääkityksen maksamiseen koska sinun "sairautesi" paranee kun vain lakkaat syömästä kuin hevonen. Se tulee paljon halvemmaksikin. Miksi muiden pitäisi maksaa siitä että sinä et älyä vain tehdä elämäntaparemonttia?
Kaksi päivää ensimmäisen Voxran ottamisen jälkeen menin parin vuoden tauon jälkeen kuntosalille. Kyse ei ollut ollut siitä, ettenkö olisi halunnut liikkua vaan siihen ei yksinkertaisesti ollut ollut voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse. Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.
Siis mitä??? kuinka avuton voi ihminen olla? Aiotko sitten syödä koko elämäsi noita lääkkeitä? Sitten vielä vaadit että veronmaksajien pitää maksaa siitä että oletettavasti aikuisena ihmisenä käyttäydyt kuin pikkulapsi jolta ei voi olettaa vähäistäkään itsekuria.
Miksi jonkun lääkkeen pitäisi olla kelakorvattava jos sama vaiva paranee täysin ilmaiseksi ja omatoimisesti ja omalla elämäntaparemontilla? Monilla on vakavia sairauksia, joiden hoitoon he tarvitsevat lääkettä johon ei edes saa kelakorvausta. Sukulaisellani on kallis sydänlääke joka on hänelle välttämätön hengissäpysymiseen ja joka tulee maksamaan hänelle aika paljon. On
Olen eri. Yritin hoitaa masennustani monta vuotta ruokavaliolla, liikunnalla, kehonhuollolla. lisäravinteilla jne. Ei se nyt vaan valitettavasti parantunut niillä, vaikka toki teki tilanteen paremmaksi. Lääke alkoi auttaa alle viikossa eli hukkasin tuolla ohjeistuksella monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö holistin saada ilmaiset päihteet, eihän holismikaan ole kuulemma oma vika...
Ei ilmaiset päihteet, mutta ilmaiset krapulanpoistolääkkeet. Oireiden poistoonhan noita laihdutuslääkkeitäkin myydään, kun syy on se, että syö liikaa.
No tuleeko musta helvetin hyvännäköinen jos laihdutan voitteko luvata sen ??????? Ette voi.. mulla ei ole mitään syytä laihduttaa.. ei yhtäkään syytä ... Kuolemaa vaan odotan.. tulispa nopeesti. Mä en halua enää kituuttaa pienellä rahalla. Mä en jaksa enää. Hyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö holistin saada ilmaiset päihteet, eihän holismikaan ole kuulemma oma vika...
Ei ilmaiset päihteet, mutta ilmaiset krapulanpoistolääkkeet. Oireiden poistoonhan noita laihdutuslääkkeitäkin myydään, kun syy on se, että syö liikaa.
Ei vaan antabukseen, päihdetyöhön, minnesota-hoitoon jne. se olisi vertailukohta, ei alkoholi tai krapulanpoisto.
Lihaville kuuluisi joka kuukautinen julkinen häväistys paikallisen kaupungintalon edessä lavalla, jonka jälkeen paikan päällä läskiverojonoon maksamaan läskiveronsa niin kauan, kun jotain on tapahtunut.
Nimimerkki7 kirjoitti:
No tuleeko musta helvetin hyvännäköinen jos laihdutan voitteko luvata sen ??????? Ette voi.. mulla ei ole mitään syytä laihduttaa.. ei yhtäkään syytä ... Kuolemaa vaan odotan.. tulispa nopeesti. Mä en halua enää kituuttaa pienellä rahalla. Mä en jaksa enää. Hyvästi.
Hei, sulle suosittelen, että lopeta näiden ketjujen lukeminen. Ei tee psyykeellesi hyvää. Ja hae apua ja lääkitystä masennukseen, ellet ole jo hakenut <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastuun ottaminen itsestään ja omista teoistaan on mahdottumuus?
Mitä laihdutuslääke tai leikkaus auttaa muuhun kuin siihen,että voi jatkaa mässäilyään entiseen malliin? Lääkekö motivoi laihtumaan ja syömään vähemmän? Ja suoraan sanottuna vtut!
Sun logiikassa on kyllä iso aukko. Kuvittelet siis, että on olemassa joku lääke, joka jotenkin kadottaa nautitun ruoan kalorit avaruuteen? Että ihminen voi lääkkeen avulla syödä vaikka 3000 kcal/pv eikä liho?
Onhan noita.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-obesity_medication
- Orlistat (Xenical) and cetilistat reduce intestinal fat absorption by inhibiting pancreatic lipase, an enzyme that breaks down triglycerides in the intestine. Without this enzyme, triglycerides from the diet are prevented from being hydrolyzed into absorbable free fatty acids and are excreted undigested.
- SGLT2 inhibitors cause the loss of 60100 grams (2.13.5 oz) glucose in the urine each day and are associated with a modest, sustained weight loss of 1.52 kilograms (3.34.4 lb) in people with type 2 diabetes. The weight loss is less than expected due to compensatory increases in energy intake, but is additive when combined with GLP-1 receptor agonists.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun lääkkeen pitäisi olla kelakorvattava jos sama vaiva paranee täysin ilmaiseksi ja omatoimisesti ja omalla elämäntaparemontilla? Monilla on vakavia sairauksia, joiden hoitoon he tarvitsevat lääkettä johon ei edes saa kelakorvausta. Sukulaisellani on kallis sydänlääke joka on hänelle välttämätön hengissäpysymiseen ja joka tulee maksamaan hänelle aika paljon. On
Syöpälääkkeisiin saa täyden korvauksen, kun on julkisella puolella hoidossa ja sen protokollan mukaisessa lääkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin semaglutidin käytön ihan hiljattain. Jos se toimii (vielä ei tiedä) niin sehän todennäköisesti säästää yhteiskunnankin varoja kun tulee vähemmän lihavuuden liitännäissairauksia. Olisi järkevää kannustaa enemmän lääkkeen käyttöön.
En minäkään saa yhteiskunnalta mitään korvauksia, vaikken lihava ole, olen siis tuonut säästöjä yhteiskunnalle varmaan satoja tuhansia. Terveyskeskuksessa olen käynyt kerran tälle vuodelle, sitä ennen kävin vuonna 2018
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin semaglutidin käytön ihan hiljattain. Jos se toimii (vielä ei tiedä) niin sehän todennäköisesti säästää yhteiskunnankin varoja kun tulee vähemmän lihavuuden liitännäissairauksia. Olisi järkevää kannustaa enemmän lääkkeen käyttöön.
En minäkään saa yhteiskunnalta mitään korvauksia, vaikken lihava ole, olen siis tuonut säästöjä yhteiskunnalle varmaan satoja tuhansia. Terveyskeskuksessa olen käynyt kerran tälle vuodelle, sitä ennen kävin vuonna 2018
Tilanteet voi aina käänytä päälaelleen. Ensin maksoin kymmenen vuotta veroja 20 000 euroa vuodessa ja nyt sitten olen sairauden vuoksi joutunut olemaan saamapuolella viimeiset vuodet. Sinäkin voit olla sairas jo ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei maksanut myöskään minulle siitä, että olen tällä viikolla mennyt kahdesti polkupyörällä töihin auton asemasta. Mihin saa valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta loppuisi rahat.
Kelalta myös säästyisi rahaa. Laihduttaminen on tehokasta ennaltaehkäisyä.
Paljon kalliimmaksi tulee hoitaa diabetestä ja tehdä polvi- ja lonkkaleikkauksia sekä hoitaa muita ylipainon aiheuttamia sairauksia, jotka pahimmillaan johtavat työkyvyttömyyteen.
Tämä on niitä asioita, joissa pitäisi katsoa kvartaalia pidemmälle.
Kelalta säästyy nytkin rahaa, polvia eikä lonkkia uusita jos ei laihduta, ei tekonivelet kestä mitä tahansa painoa ja turhaan ei sitä tehdä. Ja muutenkin on paljon ihmisiä jotka odottavat tekonivelleikkausta vaikka ovat normaalipainoinoisia.
Kyllä, nimenomaan niin se toimii. Mutta eihän se sinuun pieneen päähäsi mahdu. Sori siitä.