Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustelu ei enää kiinnosta, muita?

Vierailija
11.09.2024 |

Olin nuorempana todella innokas matkustamaan. Matkustimme paljon mieheni kanssa ja välillä työkavereiden kanssa. Rakastin sitä tunnetta kun matka oli varattu.

Nyt olen viime vuosina huomannut etten saa ollenkaan sitä fiilistä enää. Voisin jäädä kotiin ja tehdä siellä mukavia asioita. Koen matkustelun jotenkin työläänä ja raskaana. Olen tullut ilmeisesti niin mukavuudenhaluiseksi.

Ja ehkä ikä tekee sen ettei jaksa samaan tahtiin enää. Olen 49v.

Onko muille käynyt näin?

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko myös niin, että matkustamistaminen itessään on muuttunut työläämmäksi?

Turvatarkastukset lentokentillä ovat ihan eri luokkaa nyt. Bussilla tai junallakaan ei voi enää mennä, kuten ennen vanhaan, extempore matkaan nousten. On hallittava kaikki tavat, miten netin kautta liput varataan, kännykän latureista ja varakännyköistä on pidettävä tarkkaa huolta.

Maailma on levoton, monta seikkaa on otettava huomioon. 

Vierailija
82/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas odotan sitä aikaa kun pääsen miehen kanssa kaksin reissaamaan. Tehdään koko perheellä (6hlö) 1-2 ulkomaanmatka vuodessa ja matkustaisin enemmän ja maailmaan ääriin jos olis rahaa enemmän. Lasten muutettua pois kotoa tämäkin on mahdollista kun samalla budjetilla saa 2 vähän enemmän. 

Lapsen ovat täysikäisiä kun olen 40-47 ja kyllä aion reissata jos vaan terveyttä riittää 

Joo 47v alkaa olla niin ikäloppu että jos pääsee johonkin vanhusten pakettimatkalle rollaattorilla. 50 kilon ylipainon saa kannateltua kun laittaa vatsan semettisäkeille tarkoitetulle kottikärrylle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko myös niin, että matkustamistaminen itessään on muuttunut työläämmäksi?

Turvatarkastukset lentokentillä ovat ihan eri luokkaa nyt. Bussilla tai junallakaan ei voi enää mennä, kuten ennen vanhaan, extempore matkaan nousten. On hallittava kaikki tavat, miten netin kautta liput varataan, kännykän latureista ja varakännyköistä on pidettävä tarkkaa huolta.

Maailma on levoton, monta seikkaa on otettava huomioon. 

Ei se sitä ole. Me suomalaiset on vaan tiputtu maailman kyydistä ostovoimaa ei ole palkat puolan tasolla ja hinnat sveitsin tasolla. Ei ole varaa lähteä mihinkään tai ainakaan yöpyä länsimaalaisten paikoissa. Pikkuneukkula jossa eliitti ja virkarälssi rällää.

Vierailija
84/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää taukoa tai lopettaa kokonaan jos vapaa-ajan matkustelu alkaa käymään työstä. Jos työmatkat alkavat tuntumaan kidutukselta, sama homma.

Sen jälkeen kun on työttömänä tallustellut 10 vuotta kodin, kirjaston ja lidlin väliä, parin viikon ulkomaanmatka alkaa  virkistämään ihan eri tavalla.

Kun on työttömänä joutunut olemaan 10v kannattaa ostaa suomesta pelkkä menolippu ja mennä kohdemaan työkkäriin ja etsiä asunto.

Vierailija
85/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla asenne, uteliaisuus ja tiedonjano elämään ja maailmaan, vaikka itse fyysisesti vain lukisi kotona. Olen sivistynyt tv:n kautta, jotkut luonto-ohjelmat tai vaikka selviytyminen Alaskan takamailla on mielenkiintoista katseltavaa. Myös taidehistoriaan olen perehtynyt omatoimisesti. Tuttavat ehdottaa että menisin tv:n tietovisaan mutta en halua telkkariin. Kuuntelen muiden sairauksista, koska siinäkin voi oppia. Tiedän paljon vaikka en ole ollut yliopistossa. Tavoitteena pitää mieli virkeänä. 

Vierailija
86/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ajatuksena ihan käsittämätön, että joku voi elää tyytyväisenä elämäänsä näkemättä koskaan vaikka Afrikkaa, Aasiaa, Amerikan maita, Eurooppaa jne (nyt tulee jo se laulu mieleen...).

Siis suomalainen sellainen ihminen, jolla on matkoihin varaa ei silti halua mennä näkemään noita paikkoja. En voi koskaan käsittää. Ollaan me niin erilaisia.

Nykyään tietoa on kaikkialla. Ei tarvitse matkustaa maahan. On dokumentit, netin kaikki matkailusisällöt ja muut, matkailuohjelmat, kaunokirjallisuus. Ei ole enää täysin vieraita mantereita.

Vierailija
87/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ajatuksena ihan käsittämätön, että joku voi elää tyytyväisenä elämäänsä näkemättä koskaan vaikka Afrikkaa, Aasiaa, Amerikan maita, Eurooppaa jne (nyt tulee jo se laulu mieleen...).

Siis suomalainen sellainen ihminen, jolla on matkoihin varaa ei silti halua mennä näkemään noita paikkoja. En voi koskaan käsittää. Ollaan me niin erilaisia.

Nykyään tietoa on kaikkialla. Ei tarvitse matkustaa maahan. On dokumentit, netin kaikki matkailusisällöt ja muut, matkailuohjelmat, kaunokirjallisuus. Ei ole enää täysin vieraita mantereita.

Tietoa saa kyllä, mutta kaikki aistittava jää pois. Tuoksut, maut, tuulet, käsillä koskettelu. 

Vierailija
88/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinnostanut koskaan. 

Vierailija
89/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on iskenyt jonkinlainen arkuus että sairastun matkalla. Olen matkustellut paljon enkä ole koskaan aiemmin tätä murehtinut. Mutta nyt 50v on mielen vallannut pelko sairastumisesta matkalla ja tämä rajoittaa lähtemistä.

Olen perusterve eikä ole sairauksia (vielä!).

Tämä. Kun on kohdannut sairastumisia perheessä, ei voi välttyä tältä pelolta. Muutakin odottamatonta voi nyt tapahtua suuremmalla todennäköisyydellä, kuin ennen. Esim. terrorismi.

Vierailija
90/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta ulkosuomalaisena teki meille sen, että työkomennuksilta palattua ei jäänytkään maailmannäkemisen tai maisemien muuttamisen tarvetta. Ikä tehnee myös oman tehtävänsä. Tiedostan, ettei niin käy kaikille. Suomessa on kuitenkin niin paljon koettavaa ja elämyksellistä (neljä kunnollista vuodenaikaa, puutarha, maaseutu, metsien antimet/liikkuminen luonnossa), ettei ainakaan vielä muutaman vuoden jälkeen ole mitään halua lähteä esimerkiksi ihmispaljouksien keskelle tai kärventymään minnekään. Voisi sitä silti jokusen kivan kaupunkimatkan vielä tehdä, mutta joskus myöhemmin. Ehkä.

Niin onhan sitä neljä vuoden aikaa, tosin ei mitenkään tasan mene vuoden ajat.

Seitsemän-kahdeksan kuukautta talvea, valkoista moskaa ja kylmyyttä. Pari viikkoa kesää ja loput syksyä ja kevättä

Vierailija
91/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoa saa kyllä, mutta kaikki aistittava jää pois. Tuoksut, maut, tuulet, käsillä koskettelu. 

Ja ihmisten tapaaminen, vieraan kielen käyttö. Ja uudet kokemukset ja tilanteen. Ne stimuloi aivoja, TV:n katselu ei.

Vierailija
92/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta ulkosuomalaisena teki meille sen, että työkomennuksilta palattua ei jäänytkään maailmannäkemisen tai maisemien muuttamisen tarvetta. Ikä tehnee myös oman tehtävänsä. Tiedostan, ettei niin käy kaikille. Suomessa on kuitenkin niin paljon koettavaa ja elämyksellistä (neljä kunnollista vuodenaikaa, puutarha, maaseutu, metsien antimet/liikkuminen luonnossa), ettei ainakaan vielä muutaman vuoden jälkeen ole mitään halua lähteä esimerkiksi ihmispaljouksien keskelle tai kärventymään minnekään. Voisi sitä silti jokusen kivan kaupunkimatkan vielä tehdä, mutta joskus myöhemmin. Ehkä.

Niin onhan sitä neljä vuoden aikaa, tosin ei mitenkään tasan mene vuoden ajat.

Seitsemän-kahdeksan kuukautta talvea, valkoista moskaa ja kylmyyttä. Pari viikkoa kesää ja loput syksyä ja kevättä

Tuo neljä vuodenaikaa on todella harhaanjohtava ilmaisu kyllä. Sitäpaitsi on monessa muussakin maassa vuodenajat, se ei vain tarkoita tuota kahdeksan kuukauden kylmää jaksoa.

Vierailija
93/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Kaikki muut mantereet nähty, paitsi Etelämanner. Kotona on paljon helpompaa.

Vierailija
94/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht helppoahan se on jos asuu jossain Helsingin keskustassa, mistä pääsee lentokentälle junalla muutamassa minuutissa. 

Mutta jossain sivukylässä kun asuu, niin se on niin iso projekti pelkästään lentokentälle pääseminen. Ja kallis

Vierailija
95/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, haluaisin matkailla enemmän, mutta nykyään ei ole koskaan rahaa mihinkään. Teinillekin pitäisi auto hommata kohta ja muita kuluja elämä täynnä.

Vierailija
96/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa asioista, videoista, asiosta ja kuvista joita netissä on ei ole totta eikä ole olemassa. On paljon asioita joita ei netissä ole ja nykyään netistä poistetaan kokoajan paljon tietoa. Hakutuloksia voi olla sata sivua mutta jo kolmannella sivulla huomaa että hakukone on vaan kopioinut randomisti hakuja koska se sensuroi ruurimman osan tuloksista tai tieto tai sivusto on vaan poistettu netistä.

Vierailija
97/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, haluaisin matkailla enemmän, mutta nykyään ei ole koskaan rahaa mihinkään. Teinillekin pitäisi auto hommata kohta ja muita kuluja elämä täynnä.

Eikö teini hommaa autot omilla kesätyörahoilla?

Vierailija
98/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta enää. Nuorena omatoimimatkasin kohtalaisesti, missään valmismatkoilla en ole ikinä ollut, en koe sellaista edes matkustamisena, kun järjestellyssä laumassa mennään laumassa jotakin pällistelemään. 

Mulle matkustus olisi siis edelleen omatoimireissaamista. En vaan kiinnostu hommasta enää. 

Vierailija
99/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas odotan sitä aikaa kun pääsen miehen kanssa kaksin reissaamaan. Tehdään koko perheellä (6hlö) 1-2 ulkomaanmatka vuodessa ja matkustaisin enemmän ja maailmaan ääriin jos olis rahaa enemmän. Lasten muutettua pois kotoa tämäkin on mahdollista kun samalla budjetilla saa 2 vähän enemmän. 

Lapsen ovat täysikäisiä kun olen 40-47 ja kyllä aion reissata jos vaan terveyttä riittää 

En ymmärrä ollenkaan tuota, että lapsille ei näytetä maailmaa vaan pidetään heitä riippakivinä, joista eroon päästyä pääsee matkustamaan. Omien kanssa olen matkustanut aina.

Juurihan kerroin että tehdään 1-2 ulkomaanmatkaa koko perheellä vuodessa. Ja yleensä toiselle mantereelle. Mistä lapset siis jäävät paitsi? Valitettavasti ei olla miljonäärejä ja varaa ei ole koko ajan matkustaa isona perheenä. Kaksin tulevaisuudessa on.

Vierailija
100/249 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta enää. Nuorena omatoimimatkasin kohtalaisesti, missään valmismatkoilla en ole ikinä ollut, en koe sellaista edes matkustamisena, kun järjestellyssä laumassa mennään laumassa jotakin pällistelemään. 

Mulle matkustus olisi siis edelleen omatoimireissaamista. En vaan kiinnostu hommasta enää. 

Jännä tää ajatus että "valmismatka", pakettimatka tarkoittaa laumassa pällistelemistä. Nykyään valmismatkoillakaan ei usein ole opaspalveluja. 

Onhan sitten erikseen näitä jonkun järjestöjen reissuja tai vaikka lehtien lukijamatkoja joita kai ryhmämatkoiksi kutsutaan, ja esim. jotain kiertomatkoja bussilla. 

Aina huvittaa tämä kun ajatellaan että on jotenkin erityisen hienoa ja innovatiivista matkustaa "omatoimisesti", kun ihan kaikki nykyään ostetaan netissä omatoimisesti.