Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustelu ei enää kiinnosta, muita?

Vierailija
11.09.2024 |

Olin nuorempana todella innokas matkustamaan. Matkustimme paljon mieheni kanssa ja välillä työkavereiden kanssa. Rakastin sitä tunnetta kun matka oli varattu.

Nyt olen viime vuosina huomannut etten saa ollenkaan sitä fiilistä enää. Voisin jäädä kotiin ja tehdä siellä mukavia asioita. Koen matkustelun jotenkin työläänä ja raskaana. Olen tullut ilmeisesti niin mukavuudenhaluiseksi.

Ja ehkä ikä tekee sen ettei jaksa samaan tahtiin enää. Olen 49v.

Onko muille käynyt näin?

Kommentit (249)

Vierailija
221/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kyllä mä vielä vähän päälle viiskymppisenä matkustelin, mutta nyt päälle kuuskymppisenä ei enää kiinnosta. Irlannissa ajattelin mennä vielä käymään (en ole koskaan käynyt), mutta vasta parin vuoden päästä, kun olen eläkkeellä. 

Okei. Olen kiertänyt maapalloa tosi paljon. Nyt yli kuusikymppisenäkään en halua jämähtää paikoilleni vaan kaikki kiinnostaa. Olen parhaillaan lomalla Euroopassa. Kun palaan kotiin, lähden USA:an. Sen jälkeen Espanjaan. Ennen joulua matka Pohjoismaissa. Tammikuussa San Franciscoon. Jne. 

Upeaa elämää! Tuo on mulle goals!!

Vierailija
222/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui se siihen kun aina lomalta paluun jälkeen iski masennus.

Pakenin reissuihin sisäistä levottomuutta, joka tietty palasi aina kotiin päästyä takaisin.

Lisäksi iän myötä, nyt 42, kehitin järkyttävän lentopelon joka oli ihan fyysinen. Nykyisin viihdyn kotimaan kylpylöissä ja kenties Ruotsin laivalla kerran pari vuoteen.

Ekan kerran kävin Naantalissakin viime kesänä, ja jatkossakin aion matkustaa Suomessa. Lentäminen on liian kuumottavaa. Terapiassa olen löytänyt mielenrauhaa, joka maadoittaa eikä ole enää tarve paeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui se siihen kun aina lomalta paluun jälkeen iski masennus.

Pakenin reissuihin sisäistä levottomuutta, joka tietty palasi aina kotiin päästyä takaisin.

Lisäksi iän myötä, nyt 42, kehitin järkyttävän lentopelon joka oli ihan fyysinen. Nykyisin viihdyn kotimaan kylpylöissä ja kenties Ruotsin laivalla kerran pari vuoteen.

Ekan kerran kävin Naantalissakin viime kesänä, ja jatkossakin aion matkustaa Suomessa. Lentäminen on liian kuumottavaa. Terapiassa olen löytänyt mielenrauhaa, joka maadoittaa eikä ole enää tarve paeta.

Ehkä Suomi ei ole sulle paras paikka?

Vierailija
224/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ajatuksena ihan käsittämätön, että joku voi elää tyytyväisenä elämäänsä näkemättä koskaan vaikka Afrikkaa, Aasiaa, Amerikan maita, Eurooppaa jne (nyt tulee jo se laulu mieleen...).

Siis suomalainen sellainen ihminen, jolla on matkoihin varaa ei silti halua mennä näkemään noita paikkoja. En voi koskaan käsittää. Ollaan me niin erilaisia.

Minua ei saisi Amerikkaan vaikka maksettaisi, eikä Aasiakaan varsinkaan joku Thaimaa kiinnosta yhtään, Turkissa ollaan käyty joskus. Lyhyet lennot enemmän omaan mieleen ja noissa maissa tietyt asiat mitä vastustan niin estäisi myös matkahaluja.

Eli ei kiinnosta nähdä ja kokea New Yorkia, road tripia läpi maan, Losia, San Franciscoa, Gran Canyonia jne? En voi käsitttttäääää

Ja "joku Thaimaa"... Bangkok on upea, samoin kaikki luonnonpuistot siellä. Ei se koko maa ole pelkkää turustirysää. Matkustapa vaikka junalla maan läpi: mitkä maisemat!

Vierailija
225/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkustusinto on vähän iän myötä laantunut. Pitkät lennot ei oikein houkuta enää. Viime vuosina olen harrastanut lähinnä kotimaan matkailua, kulttuuritapahtumien  perässä useimmiten Helsinkiin. Muutama  kaupunkiloma keski-Eurooppaan parin viime vuoden aikana on tehty. Nk. aurinko-tai rantalomakohteet ei kiinnosta. N 69.

Vierailija
226/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites paljon ne sun paikalliset tuttavat tykkää reissata ulkomailla?

Ei heidän hirveästi tarvitse reissata ulkomaille kun elävät paratiisissa. 

Käyvät Alpeilla Italian, Ranskan, Sveitsin tai Itävällan puolella ihan vaan vklreissuja. Albaniassa ja Makedoniassa sekä Ranskassa sitten pidempiä. 

Toi on muuten loistava etu meihin pussinperällä asuviin nähden, voi hypätä autoon tai junaan ja parin tunnin istumisella pääsee useaan maahan. 

Tästä syystä mekin valitsimme pohjois-Italian. 5 rajanaapuria helposti savutettavissa. 1h merelle tai lähimpään laskettelukeskukseen, voi mennä jopa samana päivänä rannalta skimbaamaan. 

Ja juna on tosi edullinen, esim Milano-Rooma saattaa maksaa 58e m/p (vrt H

Vielä käymättä, kiinnostaa todella

Vierailija
227/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ajatuksena ihan käsittämätön, että joku voi elää tyytyväisenä elämäänsä näkemättä koskaan vaikka Afrikkaa, Aasiaa, Amerikan maita, Eurooppaa jne (nyt tulee jo se laulu mieleen...).

Siis suomalainen sellainen ihminen, jolla on matkoihin varaa ei silti halua mennä näkemään noita paikkoja. En voi koskaan käsittää. Ollaan me niin erilaisia.

Minua ei saisi Amerikkaan vaikka maksettaisi, eikä Aasiakaan varsinkaan joku Thaimaa kiinnosta yhtään, Turkissa ollaan käyty joskus. Lyhyet lennot enemmän omaan mieleen ja noissa maissa tietyt asiat mitä vastustan niin estäisi myös matkahaluja.

Eli ei kiinnosta nähdä ja kokea New Yorkia, road tripia läpi maan, Losia, San Franciscoa, Gran Canyonia jne? En voi käsitttttäääää

Ja "joku Thaimaa"... Bangkok on upea, samoin kaikki luonn

Ei kiinnosta minuakaan USA yhtään?? NY käyty ja Miamista riitti lentokenttä.

Siinä maassa ja sen kulttuurissa ei vasn ole mitään mitä hyväksyisin tai ihannoisin. En edes katso jenkkisarjoja enkä juurikaan lue amerikkalaista kirjallisuuttakaan.

No Mainessa voisin käydä merenrantakylissä tai Louisianassa syömässä kreoliruokaa ja kuuntelemassa jazzia. Päiväreissu teleporttaamalla

Vierailija
228/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut paljon. Ennen lapsia miehen kanssa kahden, sitten perheenä ja nyt lasten aikuistuttua taas enimmäkseen kahden puolison kanssa. Itsellä sama kokemus aloittajan kanssa sen osalta, että nyt alkaa riittää. Itsellä yhtenä syynä se, että melkein kaikki kiinnostavat kohteet on jo nähty. Rentoutumiseen keksin paljon helpompia ja halvempia tapoja kuin reissata tuntien lentomatkan päähän johonkin aurinkotuoliin makaamaan. Toinen iso syy on ympäristötietoisuus ja hiilijalanjälki. 

Vierailija
229/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustellut paljon. Ennen lapsia miehen kanssa kahden, sitten perheenä ja nyt lasten aikuistuttua taas enimmäkseen kahden puolison kanssa. Itsellä sama kokemus aloittajan kanssa sen osalta, että nyt alkaa riittää. Itsellä yhtenä syynä se, että melkein kaikki kiinnostavat kohteet on jo nähty. Rentoutumiseen keksin paljon helpompia ja halvempia tapoja kuin reissata tuntien lentomatkan päähän johonkin aurinkotuoliin makaamaan. Toinen iso syy on ympäristötietoisuus ja hiilijalanjälki. 

Joskus suomen kielen vapaa sanajärjestys luo hauskoja mielikuvia:

kahden puolison kanssa vs.

puolison kanssa kahden

T. Ootee

Vierailija
230/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailin kyllä nuorempana paljonkin, silloin oli Suomessa jopa oma matkatoimistokin nuorille- ja opiskelijamatkailijoille. Joku muistanee matkatoimiston nimenkin, itse en enää. Matkoja tein moneen kiinnostavaan kulttuuripaikkaan eri puolille maapalloa. Kannatti tehdä. Osaltani se päättyi ikäviin ja väkivaltaisiin kokemuksiin yhdessä arabimaassa. Siis viranomaisten taholta, tavalliset kansalaiset olivat silloinkin ystävällisiä ja ottivat myös riskejä puolestani. Nykyään käyn korkeintaan Thaimaassa. Siellä on palvelualttius ja ympäristö kunnossa, enkä puhu siis prostituoiduista, enkä Pattayasta.

Vierailija
231/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kaikkia lukea mutta itse matkustan sen verran mikä mukavalta tuntuu. Instaan en kuvia laita, enkä muutenkaan toitota ympäriinsä matkoistani.

Nyt on kaksi matkaa tiedossa ensi vuoden puolella, joista toinen on 4 viikkoa (kovimmat pakkaset etelässä) ja toinen 1 viikko keväällä (sukulaisen häät). Lisäksi mökkini on Lapissa, sinne ajelen ainakin kerran vuoteen pariksi viikoksi, lopun aikaa se on vuokrattuna.

Olen 64 -vuotias ja matkustanut pienestä pitäen, yksin, kaksin, perheen kanssa ja ilman. Moottoripyörällä, autolla, asuntoautolla, junalla, laivalla lentokoneella. Jos on mukava paikka, menen uudelleenkin samaan paikkaan. En koe lentokenttiä hankalaksi; laitan aina laukun ruumaan ja varaan itselleni hyvän istumapaikan, jos lento on yli 6 tuntia. Mielellään yölento, että matka kuluu nukkuessa suurimmaksi osaksi. Pisin lentoni toistaikseksi on Singaporeen.

Vierailija
232/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyvät Alpeilla Italian, Ranskan, Sveitsin tai Itävällan puolella ihan vaan vklreissuja. Albaniassa ja Makedoniassa sekä Ranskassa sitten pidempiä. 

Jännä. Turistien mielestä mä asun paratiisissa. 

Kuka arvostaa mitäkin, en tosin tiedä missä asut? Suomi ei ainakaan ole paratiisi kuin tosiaan rikkaille turisteille, ajattelin enemmän paikallisten elämänlaatua.

Ihmiset täällä ovat onnellisia - heillä on kodit, erinomaista laadukasta ja edullista lähiruokaa aina pöydässä joko tuottajalta tai omasta pihasta, varaa käyttää palveluita, terveydenhuolto pelaa, maisemat on henkeäsalpaavan kauniit ja sää hyv

Lähellä yhtä kansallismaisemaa. Aika monille han se vieras on aina kivempaa ja jännempää.

Hehkuttavat maisemia, luontoa, lunta, valoisia öitä, revontulia, huskysafareita. Nuorena toimin oppaana. Viihdyn kyllä täällä itsekin.

Vierailija
233/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Turistien mielestä mä asun paratiisissa. 

Kuka arvostaa mitäkin, en tosin tiedä missä asut? Suomi ei ainakaan ole paratiisi kuin tosiaan rikkaille turisteille, ajattelin enemmän paikallisten elämänlaatua.

Ihmiset täällä ovat onnellisia - heillä on kodit, erinomaista laadukasta ja edullista lähiruokaa aina pöydässä joko tuottajalta tai omasta pihasta, varaa käyttää palveluita, terveydenhuolto pela

No kotimaa on nähty eikä täällä ole muuta tärkeää kuin perhe ja ystävät. En hirveästi pidä edes Suomen maisemista (liikaa pelkkää vihreää ja harmaata) kuin ehkä hetkellisesti joku utuinen järvimaisema missä uin klo 7 kesäaamuna. Ja inhoan 8kk talvea yli kaiken.

Mutta ei tosiaan yksin sää ja maisemat vieneet muualle vaan yleinen olon parantuminen, levollisuus ja elämästä nauttimisen mahdolliduus

Vierailija
234/249 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on käynyt näin ja olen 50v. Elämässä arvot muuttuvat ja nauttii erilaisista asioista.

Voisin matkustella jos pääsisin ovelta ovelle ilman mitään ponnistuksia. 

Nuorempana viihdyin lentokentillä, nykyään inhoan ihmismassoja.

Mutta kuten joku kirjoitti, olen todella kiitollinen että olen päässyt näkemään paljon maailmaa <3 Ehkä olen nähnyt tarpeeksi ja nyt on muistot mukana matkoista.

Nyt nautin eniten siitä kun saan olla ihanassa kodissani. 

Tämä minullakin.

Aika aikaansa kutakin. Nuorempana tuli matkusteltua ja jos joku olisi silloin sanonut että mullekin koittaa aika milloin koti ja sen ympärillä puuhaaminen riittää eikä oikein tahdo aika riittää kaikkeen kotona kivaan tekemiseen niin olisin todennut kuin Aki ei että auts stöks stöks stöks!

Vierailija
235/249 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin matkustellut paljon, niin alkoi ärsyttää sen rutiininomaisuus. Ammupala hotellilla, kaupungilla käynti, kauppiaiden kauhujen kujat, museot, muut nähtävyydet, uinti. Ja samat päivittäin ja eri paikoissa. Ei kiinnosta enää.

Sama, kyllästyin tähän.

Vierailija
236/249 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin matkustellut paljon, niin alkoi ärsyttää sen rutiininomaisuus. Ammupala hotellilla, kaupungilla käynti, kauppiaiden kauhujen kujat, museot, muut nähtävyydet, uinti. Ja samat päivittäin ja eri paikoissa. Ei kiinnosta enää.

Sama, kyllästyin tähän.

Pakkoko on mennä turistirysäreissuille? Maailma on niiden ulkopuolella!

Vierailija
237/249 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsisi enää matkustella. On nuo lentomatkatkin niin hankalia ja ikävä on mennen tullen jossain pirun lentokentällä odotella. Ja varsinkin nyt monissa kohteissa on levottomuuksia ja kaikenlaisia myrskyjä, eikä siellä edes tykätä turisteissa, rahat pois vain on tavoite.

Vierailija
238/249 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkustella kun google earth on keksitty ja youtube on täynnä travellervloggaajia?

Vierailija
239/249 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi jos olisin terve ja minulla olisi rahaa. 

Vierailija
240/249 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan haluaisin muuttaa jonnekin. Vaikka Italiaan. Aina kun pitää matkoilta lähteä Suomeen koko ajatus lähinnä masentaa. Mutta anakin 8 vuotta vielä, sitten lapsi on täysi-ikäinen. Ukko saa tulla mukaan tai olla tulematta. 😁

N42

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi