Ylen juttu koirien kuljettamisesta autoissa: miten sinä kuljetat koiraasi, autossa?
Olipa sekava juttu. Siis varsinaisesti mitään ei ole tutkittu kunnolla. Varmaa on vain se, että jos koira on vapaana autossa, törmäyksen sattuessa se paiskaantuu täysiä joko tuulilasiin, tai kuskin niskaan. Jos koiran kiinnittää kaulapantaa ja hihnaa käyttäen johonkin kiinteään autossa, voi koiran niska napsahtaa poikki törmäyksessä.
Sitten on erilaiset kuljetushäkit ja turvavyövaljaat, vaikka jutussa ei suositella koiran turvavyön käyttöä, koska se ei ylen mukaan ole turvallinen. Ihmettelen myös, mitä eroa näillä turvavyövaljailla ja tavallisilla valjailla, joissa on pehmustettu etukappale, oikein on? Jutussa kerrotaan, että muovisia klipsejä ja kiinnityksiä tulisi välttää, mutta sitten mallikuvassa on valjaat, joissa on muoviklipsit. Ylipäätään valjaita metallikiinnikkeillä voi olla hankalaa löytää mistään. Tiedän, koska olen etsinyt. Meillä koira matkustaa valjaissa, joissa on pehmeä etukappale, joita nyt käytetään muutenkin ja niihin menee kiinni koiran oma turvavyö, jossa on metallikiinnitys suoraan auton turvavyön pesään. Koira pääsee istumaan ja makaamaan sillä paikalla, johon turvavyö on kiinnitetty, mutta ei liikkumaan muuten autossa, tai häiritsemään ajamista.
Aloin miettiä häkin hankkimista, mutta jutun mukaan nekään ei sitten ole välttämättä turvallisia?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Eilen tämän jutun pohjalta selaisin autovaljaiden valikoimaa ja eiköhän myynnissä ollut runsaasti autovaljaita, joiden kiinnikkeet ja klipsit, kuten Ylen kuvassa, olivat muovia. Mitä niillä tekee ja miksi vaivautua edes vaihtamaan valjaita autoilua varten, kun ei ne suojaa paremmin kuin tavalliset valjaat jutun mukaan?
Miksi ei ole mahdollista valmistaa ja myydä koirille valjaita, joissa on metalliklipsit ja joita voisi käyttää sekä autoiluun että ulkoiluun tavallisina valjaina? Vai onko pointti rahastus? Luulisi olevan melko pieni asia laittaa valjaisiin muovikiinnikkeiden ja klipsien sijaan metalliset, kun ihan käsilaukkuihinkin sellaisia on mahdollista laittaa eikä maksa maltaita.
Allsafe käy myös lenkillä eikä ole yhtään muovia eikä klipsejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää olla erikseen autovaljaat niin meneepä hankalaksi vaihtaa ne joka kerta kun poistuu autosta lenkille ja sitten taas takaisin kun
Mikä siinä on hankalaa? Autovaljaissakin toki voi taluttaa jos on joku lyhyempi reissu ettei viitsi alkaa vaihtaa valjaita, pidemmän päälle ne on ehkä vähän raskaat ja epämukavat liikkua.
Laitat kotona tavalliset valjaat päälle, vaihdat autossa toiset valjaat koiralle, perillä vaihdat autovaljaat pois päältä ja taas tavalliset valjaat päälle. Onhan siinä muutama tehtävä lisää kuin jos koira voisi olla samoissa valjaissa koko reissun ajan.
Kömmit sinne autoon koiran viereen vaihtamaan valjaat? Vai vaihdat valjaat ulkona? Minä en te
Meillä on turvavyövaljaat lenkillä, kun ollaan käyty autoilemassa, miksi vaihdella
Haluan näistä koiransitomisjutuista sanoa vain sen, että jos...
1) Ajat nopeusrajoitusten mukaisesti ja otat huomioon tilannenopeuden...
2) Et tuijottele kännykkääsi etkä kirjoittele sillä tekstiviestejä kuljettaessasi autoa...
3) Näytät suuntamerkkiä ja muutenkin ajat ennakoitavasti...
5) Keskityt muutenkin siihen auton kuljettamiseen...
6) Et aja kännissä tai muidenkaan huimaavien vaikutusten alaisena...
7) ... etkä väsyneenä ...
... niin todennäköisyytesi joutua vakavaan onnettomuuteen on häviävän pieni. Ei tietenkään nolla, mutta jo todella vähäinen.
Mulla ei ole koiraa, eikä sellaista tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni koira joten mahtuu kuljetuskoppaan(kankainen, valmistaja/merkki Basic muistaakseni), koira on kopasa ja koppa on turvavöissä kiinni.
Kankaasta koira lentää kolarissa läpi kuin leppäkeihäs.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tosiaan sekava juttu. Jäin kaipaamaan selkeitä suosituksia mitkä valjaat esimerkiksi sitten ovat hyviä. Eikä häkkikään ole välttämättä turvallinen jos on tavaratilassa ja joku ajaa perään.
Ei kai kukaan sentään pannasta kiinnitä turvavyökappaleeseen kuten jutussa väitettiin?!
Toivotaan ettei laita pannasta kiinni. Mutta ostin vuosia sitten allsafe turvavyövaljaat, on testattu Euroopassa ja Ruotsissa, testi voittajat. En halua että koiralle mitään sattuu. Ja koira on aina takapenkillä kiinni.
Ihan paskat valjaat on. Ne testit on valmistajien tekemiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pieni koira matkustaa valjaista kytkettynä auton turvavyöpesään omalla turvavyöllään. Ei autoilla kovin paljon, eikä tähän mennessä onneksi ole tullut tilannetta, jossa tuo systeemi olisi joutunut testiin. Koira on kiinni joka päivä käyettävistä valjaistaan, jotka ovat sellaiset leveällä, pehmeällä rintamuksella varustetut.
Meillä sama homma ja näillä mennään. Turvavyö on lujaa tekoa ja sen osat metallia, kiinnittyy aivan samalla tavalla kuin ihmisten turvavyöt autoon. Ainoa heikko lenkki systeemissä on valjaiden muoviklipsit.
Jos löydän jostain hyvät valjaat metallikiinnityksillä, vaihdan ehkä niihin, mutta erikseen autovaljaita en ala hankkimaan. Pitää sitten olla myös ulkoilussa toimivat ja hyvät, mielellään heijastinnauhoilla myös. Voisikohan jossain suutarilla, tai muulla käsityöläisillä itse teettää, jos mistään ei löydy hyviä.
Minulla on farmarissa varta vasten teetetty, lujasti kiinnitetty täyshäkki, huomattavasti vahvempaa tekoa kuin jokin koottava näyttelyhäkin rimpula. Sitä ei koskaan siirretä pois sieltä. Ymmärrän että joidenkin tarvitsee saada takakontti välillä tyhjäksi muuta kuljetettavaa varten, mutta minun ei tarvitse. Tämän häkin kanssa voi myös jättää koiran joksikin aikaa odottamaan takaluukku auki tarvittaessa, ei nouse lämpötila, jos vielä jättää ikkunatkin auki.
Jos sitten niin paha kolari sattuisi, että koko auto ihan rusinaksi menee, sille ei sitten mahtaisi mitään.
Cerberos-valjaat ja samalta valmistajalta turvavyö
Toivotaan ettei laita pannasta kiinni. Mutta ostin vuosia sitten allsafe turvavyövaljaat, on testattu Euroopassa ja Ruotsissa, testi voittajat. En halua että koiralle mitään sattuu. Ja koira on aina takapenkillä kiinni.