Teini haluaa ihan kaiken, ei edes poistu kotoa, ellemme mene ostamaan jotain
Onko tällainen tavallista nykyisin? Harmittaa etten ole onnistunut vanhempana opettamaan (ilmeisesti), että ostaminen ei ole maailman tärkein asia. Puheenaiheet pyörivät pitkälti ostamisen ja ostoskeskukseen menemisen ympärillä.
Teini saa kuukausirahaa 100 euroa, mikä on mielestäni aika paljon, ja sen pitäisi riittää koko kuukauden menoihin, mutta silti pitäisi ostaa jotain päivittäin.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen pihi, mutta mielestäni 100 euroa kk on 13-vuotiaalle riittävä raha. Kun menee opiskelemaan, ei opiskelijanakaan ole varaa hurvitella satasta enempää, joten hyvä mielestäni oppia tässä vaiheessa rahan arvo. Itse asiassa, harva hänen kaverinsa saa yhtä paljon!
Hän saa lisäksi harrastaa paria kallista harrastusta, joten muuhun ei ole valitettavasti varaa. Rajat siis on, mutta jatkuva riitely samasta aiheesta tuntuu järjettömältä. Ehkä mietin, että onko pään seinään hakkaaminen tavallista teineillä?
ap
Minä olin kovapäinen teini. Onneksi rajat oli kotona. Hävettää vieläkin miten rumasti puhuin silloin äidille, vaikka nyt hyvissä väleissä. Teinit on teinejä ja osalla vaikeampi murrosikä. Voimia.
Kerro ap, miksi sen teinin sitten muuten pitäisi poistua kotoa johonkin, jos rahaa ei saa kerran käyttää mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa sitten muu auta kuin ostaa kaikki mitä hän haluaa.
Ongelma on se, että ei minulla ole varaa ostaa nuorelle joka päivä 20 eurolla jotain eli hän on jatkuvasti suuttunut, ja ovia paiskotaan.
Ap
Anna suuttua. Ei se ole vaarallista. Ole aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen pihi, mutta mielestäni 100 euroa kk on 13-vuotiaalle riittävä raha. Kun menee opiskelemaan, ei opiskelijanakaan ole varaa hurvitella satasta enempää, joten hyvä mielestäni oppia tässä vaiheessa rahan arvo. Itse asiassa, harva hänen kaverinsa saa yhtä paljon!
Hän saa lisäksi harrastaa paria kallista harrastusta, joten muuhun ei ole valitettavasti varaa. Rajat siis on, mutta jatkuva riitely samasta aiheesta tuntuu järjettömältä. Ehkä mietin, että onko pään seinään hakkaaminen tavallista teineillä?
ap
Älä riitele tai lähde teinin tasolle. Se on niin kuin sinä sanot ja sillä sipuli. Suuttukoon, mököttäköön, paiskokoon ovia. Sinä olet tyyni kallio.
Sangen kamalaa.
Kallea kuin kalevalaa. Oskua, Olavia ja Oivaa Oskari Kirsiä kuin kirsikkapuuta, Kalle kalamies Lainetta kuin laineen liplatusta ja pilipali pilpolaa kuin pajupilliä.
Nykynuorisoaa!🔥
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikkeen tuon 100 euroa pitäisi riittää? Pitääkö siitä maksaa laskuja (esim. puhelin)? Pitääkö ostaa kaikki vaatteet? Bussikortti? Oletan, että ainakaan asumis- ruoka- ja mahdolliset lääkäri/lääkekulut eivät kuulu tuohon.
Voiko teinille opettaa, että pitää tehdä työtä, jos haluaa enemmän rahaa? Jos ei opeteta rahankäyttöä/budjetointia yms. saattaa täysi-ikäisenä tulla pahoja ongelmia, kuten velkaantumista.
Teinit monesti haluavat asioita ja saavatkin haluta. Vanhempien tehtävä on asettaa rajat.
Talo tarjoaa vaatteet (pakolliset) ja kaiken muun, tämä raha on shoppailuun ja syömiseen kavereiden kanssa, mielestäni aika reilua. Enempää ei saa, eikä jankkaaminen auta, mutta lapsi on todella itsepäinen ja yllättyy joka päivä kohtelustaan.
ap
Turha enää teini-iässä itkeä omia kasvatusvalintojaan. Se juna meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa sitten muu auta kuin ostaa kaikki mitä hän haluaa.
Ongelma on se, että ei minulla ole varaa ostaa nuorelle joka päivä 20 eurolla jotain eli hän on jatkuvasti suuttunut, ja ovia paiskotaan.
Ap
Ongelma ei ole se ettei sinulla ole varaa, vaan vaikeutesi asettaa rajoja.
Oo puoli vuotta antamatta kuukausirahaa. Jos oppii olemaan mankumatta ja miettimään mitä oikeasti tarvitsee ja mitä oikeasti kannattaa hankkia ja suostuu opettelemaan rahan arvoa, voit harkita jatkaa kuukausirahan antamista.
Minä en ole koskaan saanut kuukausirahaa yhtään. Vain ruuan ja vaatteet kotoa, vaatteita vain vähän.
Olisi tärkeää opetella katselemaan maailmaa muuten kuin shoppailupaikkana. Mihin muuhun voisi ajatuksia keskittää?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta kiukuttelusta ja vinkumisesta kuukausirahasta osa pois. 100 euroa on ihan liikaa.
Ei mielenilmauksesta ja tunteiden näkymisestä pidä rankaista. Antaa tunteiden tulla.
Jos rikkoo jotain suutuspäissään, se vähennetään kuukausirahasta.
Millaisia asioita teinille pitää ostaa? Meikkejä, hiustuotteita vai elektroniikkaa ja vaatteita? Jälkimmäiset kalliit ostokset jättäisin harvemmin ostettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie väkisin ulos. Esim. kyyditä keskelle metsää 15 kilometrin päähän ja siten teini saa hankkiutua omin neuvoin takaisin kotiin ilman puhelinta tai rahaa.
Vien usein luontoon, mutta ei poistu autosta jos on päättänyt ettei tahdo sinne. Sama pätee myös elokuviin ja oikeastaan kaikkeen tekemiseen, mikä ei ollut hänen ideansa.
ap
Teini-iässä on täysin normaalia ottaa etäisyyttä vanhempiin. Tehkää yhdessä jotain mikä sopii teinille.
Hyviä kommentteja, kiitos niistä. Ihmetyttää vain nuoren mieletön opportunismi yrittämisen suhteen, että pitääpä kokeille jos tänään onnistuisi, vaikka ei ikinä onnistu.
ap
Oho. No kyllä meilläkin teinit haluaisi vaikka mitä. Sanotaan että no et nyt saa. Sitten suuttuu ja paiskoo ovia. Ja huomenna sitten sama homma. Sitä se vanhemmuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta kiukuttelusta ja vinkumisesta kuukausirahasta osa pois. 100 euroa on ihan liikaa.
Ei mielenilmauksesta ja tunteiden näkymisestä pidä rankaista. Antaa tunteiden tulla.
Miten nämä tunnekasvatetut lapset pärjäävät aikuisina esim. työelämässä, kun heidät on opetettu sanomaan kaikki asiat suoraan päin naamaa? Jos asiakas ärsyttää niin asiakas haukutaan pataluhaksi koska kaikki tunteet ovat sallittuja.
Onko sillä sitten niin väliä jos ei mielenosoituksellisesti poistu kotoa? Anna mähjääntyä huoneessaan sitten. Älä nyt ainakaan ryhdy teinin kiristyksiin suostumaan. Se on päättymätön tie ja panokset vain hänellä kovenee.
Tuo kuukausirahaa on ensinnäkin todella suuri. Meillä 12v. saa 20€ ja ei juuri koskaan pyydä mitään. Käyttää sen meikkeihin, herkkuihin, normalin krääsään, askartelukauppaan, kirjakauppaan, käy "kahvilla" kavereiden kanssa jne. Koska ei kinu mitään, saatan välillä ehdottaa, että haluisiko mennä kavereiden kanssa leffaan, keilaamaan, shoppailenaan jne. ja antaa vähän extraa.
Miten teini pärjää koulussa? Voisiko tienata lisäansioita omalle tasolleen erittäin hyvillä koearvosanoilla? Siis sellaisilla, että tosissaan on saanut vaivaakin nähdä ja ettei nyt joka kokeesta tarvitse pullittaa rahaa. Meillä lapsi n. 9 tasoa normaalisti, saa extraa 10- ja 10 saatuaan. Ja kotitöistä voi saada lisää myös. Mutta älä missään tapauksessa anna muuten vain enempää. Oppii muuten vain pitämään kaikkea itsestäänselvyytenä ja ei opi näkemään minkäänlaista vaivaa rahan eteen, ei opi säästämään, budjetoimaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä olin kovapäinen teini. Onneksi rajat oli kotona. Hävettää vieläkin miten rumasti puhuin silloin äidille, vaikka nyt hyvissä väleissä. Teinit on teinejä ja osalla vaikeampi murrosikä. Voimia.
Hyvä jos kaduttaa, mutta älä kuitenkaan koko ikää häpeä. Vanhemmalle on kuitenkin tårkeintä että lapsesta tulee suht normaali ja täyspäinen aikuinen, ei siinä mitään vanhoja muistella vaan ollaan onnellisia että kaikki selvisivät hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia asioita teinille pitää ostaa? Meikkejä, hiustuotteita vai elektroniikkaa ja vaatteita? Jälkimmäiset kalliit ostokset jättäisin harvemmin ostettavaksi.
Mistä tiedät teinin olevan tyttö?
Vierailija kirjoitti:
Se on liian pieni kuukausirahaksi. Hänen tarpeet eivät täyty. Esiteinille olisi eri asia antaa noin pieni alkuun ekaksi rahaksi. Nyt taitaa olla jo iso teini. Tottakai ajattelisi varmaan muuta, jos olisi tarpeet täyttyneet jollain tavalla. Kuulostat käsittämättömän saidalta, vaikka toki jotain annoit? Anteeksi nyt vaan. Eri asia jos on pienituloinen eikä ole mistä antaa. Ehkä toinen vanhempi voi myös antaa rahan. Vai ostatteko sitten yhdessä jotain mitä tarvitsee, ei koko ajan - mutta yleensä. Kerro että on muutakin kuin ostoskeskus, ettei ole pakko ravata siellä, voi keksiä muutakin tekemistä tai tavata kaveri muualla. Ehkä kokee ettei ole käynyt siellä tarpeeksi. On muitakin arvoja kuin ostaminen. Mielikuvitusta. Miksi hänen kaverit olisivat vain siellä, ehkei siellä pidä hillua?
Oletko koskaan kuullut sellaisesta käsitteestä kuin omistusliite, possessiivisuffiksi? Ne puuttuvat sonulta kokonaan.