Teini haluaa ihan kaiken, ei edes poistu kotoa, ellemme mene ostamaan jotain
Onko tällainen tavallista nykyisin? Harmittaa etten ole onnistunut vanhempana opettamaan (ilmeisesti), että ostaminen ei ole maailman tärkein asia. Puheenaiheet pyörivät pitkälti ostamisen ja ostoskeskukseen menemisen ympärillä.
Teini saa kuukausirahaa 100 euroa, mikä on mielestäni aika paljon, ja sen pitäisi riittää koko kuukauden menoihin, mutta silti pitäisi ostaa jotain päivittäin.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa sitten muu auta kuin ostaa kaikki mitä hän haluaa.
Ongelma on se, että ei minulla ole varaa ostaa nuorelle joka päivä 20 eurolla jotain eli hän on jatkuvasti suuttunut, ja ovia paiskotaan.
Ap
No anna paiskoa! Jotkut rajat nyt tolle teinille. Lakkaa ostelemasta sille tavaraa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Se on liian pieni kuukausirahaksi. Hänen tarpeet eivät täyty. Esiteinille olisi eri asia antaa noin pieni alkuun ekaksi rahaksi. Nyt taitaa olla jo iso teini. Tottakai ajattelisi varmaan muuta, jos olisi tarpeet täyttyneet jollain tavalla. Kuulostat käsittämättömän saidalta, vaikka toki jotain annoit? Anteeksi nyt vaan. Eri asia jos on pienituloinen eikä ole mistä antaa. Ehkä toinen vanhempi voi myös antaa rahan. Vai ostatteko sitten yhdessä jotain mitä tarvitsee, ei koko ajan - mutta yleensä. Kerro että on muutakin kuin ostoskeskus, ettei ole pakko ravata siellä, voi keksiä muutakin tekemistä tai tavata kaveri muualla. Ehkä kokee ettei ole käynyt siellä tarpeeksi. On muitakin arvoja kuin ostaminen. Mielikuvitusta. Miksi hänen kaverit olisivat vain siellä, ehkei siellä pidä hillua?
Voi hänelle antaa vaikka tonnin ja sitten maksattaa 700 euroa vuokrasta ja 200 euroa ruuasta, päälle vielä 50 euroa puhelinlaskusta. Siinä on kunnon talouskasvatusta.
Meillä varhaisteini saa meiltä vaatteet, ruuat, tabletit/kännykät+maksut, harrastukset, lehdet. Jos menemme yhdessä leffaan tms., minä maksan. Samoin lomareissut. Sen päälle hän saa 50 euroa kuussa, ja siitä hänen pitää maksaa muut huvituksensa, "ylimääräiset" vaatteet, karkit, hampurilaiset, kaikenlaiset markkinakimarat mitä vastaan tulee ja missä haluaa vähän tuhlata. Hänellä on velvollisuutena siivota huoneensa, hoitaa koulu kunnolla, pestä oma pyykkinsä ja pissattaa koira aamuisin. Me olemme keskituloisia ja voisimme enemmänkin antaa, mutta nyt hän oppii pohtimaan, mitä oikeasti haluaa ja voisiko vaikka olla tuhlaamatta koko rahaa kerralla karkkiin vai voisiko säästää, kun kerran seuraava raha tulee vasta kuukauden päästä.
Meilläkin teini haluaa sitkeästi milloin mitäkin. Ei saa, tietenkään. Toki ostan lapselle kaiken mitä hän tarvitsee, mutta en kaikkea mitä hän haluaa. Omaa rahaa voi käyttää, silloin kyllä harkitsee tarkkaan mitänostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie väkisin ulos. Esim. kyyditä keskelle metsää 15 kilometrin päähän ja siten teini saa hankkiutua omin neuvoin takaisin kotiin ilman puhelinta tai rahaa.
Vien usein luontoon, mutta ei poistu autosta jos on päättänyt ettei tahdo sinne. Sama pätee myös elokuviin ja oikeastaan kaikkeen tekemiseen, mikä ei ollut hänen ideansa.
ap
Eikö teini saa mitään rangaistusta tottelemattomuudesta?
Sano, että maailma tuhoutuu kun hän vaan shoppailee turhuuksiaan. Näytä videoita jätekasoista mihin vaatteet päätyy jne.
Kova kovaa vasten, jos se 100 euroa ei riitä kuukaudeksi niin se on voi voi ja voi harmi ens kuussa sitten lisää. Riittää kun on ruokaa, pääsee harrastamaan jos jotain harrastaa ja on vaatteet päällä. Älä nyt teinin pillin mukaan tanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että ei minulla ole varaa ostaa nuorelle joka päivä 20 eurolla jotain eli hän on jatkuvasti suuttunut, ja ovia paiskotaan.
Ap
Sanot hänelle just noin, että ei ole varaa ostaa 20€:lla hänelle joka päivä tavaroita. Ja sitten et osta ja antaa ovien paukkua. Teini voi tienata itse rahoja lastenvahtina tai koiranulkoiluttaja niin ymmärtää, että jokaisen euron eteen tehdään töitä. Teini voi huvikseen laskea paljonko 20€/pvä tekee vuodessa.
Voit myös ottaa nuoren mukaan perheen talouden seurantaan ja suunnitteluyn. Paljonko on rahaa ja mitä menee kk:ssa vuokraan/vastikkeeseen, ruokaan, vaatteet, puhelimet, bussiliput.
Vierailija kirjoitti:
Se on liian pieni kuukausirahaksi. Hänen tarpeet eivät täyty. Esiteinille olisi eri asia antaa noin pieni alkuun ekaksi rahaksi. Nyt taitaa olla jo iso teini. Tottakai ajattelisi varmaan muuta, jos olisi tarpeet täyttyneet jollain tavalla. Kuulostat käsittämättömän saidalta, vaikka toki jotain annoit? Anteeksi nyt vaan. Eri asia jos on pienituloinen eikä ole mistä antaa. Ehkä toinen vanhempi voi myös antaa rahan. Vai ostatteko sitten yhdessä jotain mitä tarvitsee, ei koko ajan - mutta yleensä. Kerro että on muutakin kuin ostoskeskus, ettei ole pakko ravata siellä, voi keksiä muutakin tekemistä tai tavata kaveri muualla. Ehkä kokee ettei ole käynyt siellä tarpeeksi. On muitakin arvoja kuin ostaminen. Mielikuvitusta. Miksi hänen kaverit olisivat vain siellä, ehkei siellä pidä hillua?
Järkyttävän iso raha, itse sain muistaakseni 14 e kuussa (markka-aikana). Hyvin riitti karkkiin ja hampurilaisiin. Vaatteet ja ruoka tuli "talon puolesta". Onneks oon niin vanha ettei tollasen kermaperseen kaa tartte olla samassa työpaikassa, sikälimikäli ne nykysin ees tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hän on teini. Hänen kuuluukin olla vähän väliä suuttunut ja paiskoa ovia. Tärkeintä on, ettet opeta hänelle, että kiristämällä hän saa tahtonsa läpi. Hän saa kuukausirahan, ja sillä hänen on tultava toimeen niin kuin kaikkien muidenkin ihmisten.
Onko toista vanhempaa läsnä? Miten hän asiaan suhtautuu?
Ehkä olen pihi, mutta mielestäni 100 euroa kk on 13-vuotiaalle riittävä raha. Kun menee opiskelemaan, ei opiskelijanakaan ole varaa hurvitella satasta enempää, joten hyvä mielestäni oppia tässä vaiheessa rahan arvo. Itse asiassa, harva hänen kaverinsa saa yhtä paljon!
Hän saa lisäksi harrastaa paria kallista harrastusta, joten muuhun ei ole valitettavasti varaa. Rajat siis on, mutta jatkuva riitely samasta aiheesta tuntuu järjettömältä. Ehkä mietin, että onko pään seinään hakkaaminen tavallista teineillä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt täytyy sitten miettiä sitä, miksi lähdit lapsenhankintaan aikanaan ylipäätään, jos olet niin köyhä ettei lapsen tarpeita ole mahdollista täyttää. Peiliinkatsomisen paikka sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä rahaa tienata työllä, jos tarvitsee ostella paljon tavaroita.
Mainitsit, että tilaa leivontavälineitä: mites jos laittaisi hyötykäyttöön leivontavälineet ja leipoisi tilauksesta jotain?
Hän ei ilmeisesti ole vielä riittävän vanhaa yrittäjäksi, mutta puhuu itsekin siitä, miten haluaa mennä töihin, jotta voisi ostaa mitä tahtoo...
ap
Mihin kaikkeen tuon 100 euroa pitäisi riittää? Pitääkö siitä maksaa laskuja (esim. puhelin)? Pitääkö ostaa kaikki vaatteet? Bussikortti? Oletan, että ainakaan asumis- ruoka- ja mahdolliset lääkäri/lääkekulut eivät kuulu tuohon.
Voiko teinille opettaa, että pitää tehdä työtä, jos haluaa enemmän rahaa? Jos ei opeteta rahankäyttöä/budjetointia yms. saattaa täysi-ikäisenä tulla pahoja ongelmia, kuten velkaantumista.
Teinit monesti haluavat asioita ja saavatkin haluta. Vanhempien tehtävä on asettaa rajat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen pihi, mutta mielestäni 100 euroa kk on 13-vuotiaalle riittävä raha. Kun menee opiskelemaan, ei opiskelijanakaan ole varaa hurvitella satasta enempää, joten hyvä mielestäni oppia tässä vaiheessa rahan arvo. Itse asiassa, harva hänen kaverinsa saa yhtä paljon!
Hän saa lisäksi harrastaa paria kallista harrastusta, joten muuhun ei ole valitettavasti varaa. Rajat siis on, mutta jatkuva riitely samasta aiheesta tuntuu järjettömältä. Ehkä mietin, että onko pään seinään hakkaaminen tavallista teineillä?
ap
100 euroa kuukaudessa on lapselle iso raha humputteluun!
Hirveä kakara, kuinka siedät tuollaista härskiäistä kodissasi, pistä pihalle...100,- kuukausirahaa huhhuh ja mistä hyvästä, hän saa täyden ylläpidon kotona ilman että mitään tarvitsee tehdä ja vielä vaatii ostelemaan kaikkea. Itse olette tämän teinin tuollaiseksi tehneet....jotain rajaa. Kammottava kakara.
Nyt itsellesi vähän tomeruutta ja sanot, että ei käy ja annat ovien paukkua ja teinin murjottaa. Jos on tuolla huonolla käytöksellä tottunut saamaan tahtonsa läpi niin tietysti käyttää sitä.
Jos ei suostu poistumaan kotoaan, niin olkoon sisällä (kunhan koulussa käy). Menkää muut elokuviin ja tekemään kivoja asioita ilman häntä jos teini ei suostu lähtemään vaikka pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa raja? Sitäkö, että teini saa tahtonsa läpi jos on tarpeeksi itsepintainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän iso raha, itse sain muistaakseni 14 e kuussa (markka-aikana). Hyvin riitti karkkiin j
Markka-aika sitä ja markka-aika tätä. Isoisäni isovaari sai aikanaan viikkorahaksi puolikkaan kopeekan ja sitä vastaan piti tehdä 60 tuntia töitä. Sai ostaa karamellin sekatavaraliikkeestä joka maanantai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNyt täytyy sitten miettiä sitä, miksi lähdit lapsenhankintaan aikanaan ylipäätään, jos olet niin köyhä ettei lapsen tarpeita ole mahdollista täyttää. Peiliinkatsomisen paikka sinulle.
Ymmärrän, että sinusta on hauskaa provoilla täällä ja saada huomiota sillä lailla. Tätä lapsenikin tekee, kun on hyvällä päällä.
ap
Lyö kuukausibudjetti eteen ja selitä mihin sitä rahaa aikuisilla/perheessä menee. Harva aikuinenkaan voi ostella mitä haluaa.
Tiktokit tunkee noita shoppailuvideoita nuorten päihin jatkuvalla syötöllä.
Kieltäydy nyt! Viimeiset hetket opettaa tai hänestä tulee rahaongelmainen kun muuttaa kotoa ja ottelee pikavippejä shoppailuunsa.
Meillä 15v saa 40€ käyttörahaa kk. Harrastukset ja bensat maksetaan lisäksi.