Aiotko puolittaa lihankulutuksesi?
Uusissa ravitsemussuosituksissa pitäisi syödä enintään 350 grammaa punaista lihaa viikossa.
Kommentit (92)
Meillä syödään lihaa joka pe, usein myös alkuviikosta. Aika hyvin voi 350 g pitää paikkansa
Selvästi alle tuon syön punaista lihaa jo nykyisin ja yhä on vara vähentää. Kalaa ja broileria kyllä tulee syötyä.
En tiiä, just syön kuumia nakkeja sinapin ja maidon kera. Nam.
Syön suunnilleen tuon määrän vuorokaudessa, tietenkin vaihdellen siipikarjan, merenelävien ja punaisen lihan välillä. Päälle jokunen kananmuna päivässä. Söisin enemmänkin jos olisi varaa. En osta eineksiä. Veriarvot loistavat ja olo on hyvä ja energinen. Syökää enemmän lihaa hyvät ihmiset, mutta prosessoimatonta sellaista. Ravitsemussuositukset eivät perustu suosituksiin hyvinvoinnista vaan selviytymisestä. Esim suosittavat että n. 40-50 grammaa proteiinia päivässä on hyvä, vaikka se on suunnilleen alin mahdollinen taso millä selviytyä elossa. Jokainen voi miettiä siis että perustuvatko suositukset hyvinvointiin vai selviytymiseen ja mitä omalle keholle tapahtuu kun syö tuollaista kitu-ruokavaliota.
t. liikunnallinen mies
Muut puolittaa minä tuplaan. Tykkään mässäillä lihalla.
Siis puolikkaasta lihapullasta puolet? Ei onnistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketoa pukkaa. Millä elän jos lihakin pitää jättää? Ihminen on lihansyöjä, piste.!
Oisko kuitenkin sekasyöjä.
Vai tunnetko montakin 100 prosentista karnivoria?
Proteiinista jos puhutaan, niin sitäkin saa kyllä myös kasvikunnan tuotteista jos osaa koostaa ruokavalionsa.
Nykyihminen tuskin kuolee ravinnon tai proteiinin puutteeseen, tai kärsii siitä jos jättää lihaa vähemmälle.
Niin, sukupuoli on yksilöllinen mutta kaikkien ruoansulatus on vihervasemmistolainen.
Tuumasta toimeen jos näin voisi asian ilmaista. Hyvin yksiselitteinen asia ei kerrassan ole sillä se vaatii itsekuria ja varteenotettavia vaihtoehtoisia budjetille sopivia vaihtoja. Nykyisellään kasvisruoka on kilpailutuksen johdosta hieman arvokas elintarvike mikä tietysti terveydellisestä näkökulmasta katsoen on huolestuttavaa. Verotuksella saisimme yhä enenevissä määrin kuluttajat valitsemaan terveellisemmän ruoan osaksi rokavalioaan. Tarkasteltaessa tutkimuksia on käynyt ilmi että joka kolmas työtätekevistä kärsii liikalihavuudesta mikä rasittaa myös terveysalantoimijoita sydän ja verisuonitaudeillaan, tuki ja liikubtaelinsairauksilla. Hyvinvoinnin edistämiseksi vaihtoehtoiset proteiininlähteet tarjoaisivat terveyden kannalta huomattavasti terveyttä edistäviä ruokatottumuksia mikä edesauttaisi saamaan elämää vastuullisempaan ja terveempään suuntaan. Tätä voi lähestyä lisämällä kasviruokapainotteisia vuorokauden mittaisia tavoitteita kohti terveellisempää ruokavaliota. Myös liikunnan määrän lisääminen tuo huomattavia terveyteen vaikuttavia parannuksia, jolloin esim aivojen toiminta paranee kun liikkuu säännöllisesti, näinollen myös unenlaatu paranee.
Lopetin lihanmättämisen kokonaan.
N41
En tiedä paljonko syön, mutta en ainakaan suositusten takia tee mitään muutoksia.
En tiedä mitkä kaikki sairaudet minulla nyt olisi, jos söisin "suositusten mukaisesti"...
En ole syönyt punaista lihaa sitten vuoden 2001 (nautaa, sikaa en ole syönyt koskaan). Yhtenä päivänä vain tajusin ettei minun tee sitä mieli ja sanoin itselleni että syö sitä seuraavan kerran kun tekee. No, 23 vuotta olen sitä tunnetta odotellut.
Olen vähentänyt jo noin 90%. kalan osuus on hieman kasvanut, punaisen lihan osuus leikattu käytännössä nolliin. porsaanlihaa en ole koskaan oikein syönyt, en pidä. kanaa/broileria menee helppouden ja edullisuuden takia vielä melkein viikottain, samoin kalaa yhtenä päivänä viikossa. jouluksi ajattelin paistaa karitsan tai poron fileitä, samoin juhannuksena savustan briskettiä mutta muuten ei tule lihaa pahemmin syötyä.
Olen jo puolittanut! Noissa suosituksissa menty itseni osalla jo vuosia, kun pari lasta alkoi kasvissyöjäksi. Jonain viikkoina menee reilusti allekin!
Vierailija kirjoitti:
Syön viikossa kaksi pakettia Atria kevyt lauantaimakkaraa ja pussillisen HK:n lihapullia. Muuta lihapitoista en syö. En aio puolittaa määrää.
No, tuohan on reilusti alle nykyisten suositusten, kun katsoo noiden kahden tuotteen lihapitoisuuksia! Sulla on kaikki kunnossa!
Ajattelin ryhtyä ensi vuonna karnivoreksi.
Olen sekasyöjä, mutta en syö paljon punaista lihaa. Jää kyllä normaalisti tuon suosituksen alle reilusti. Kalaa ja broileria menee enemmän. Toisinaan sitten kinkku-pepperoni pizza.
N. 50+
Vierailija kirjoitti:
Selvästi alle tuon syön punaista lihaa jo nykyisin ja yhä on vara vähentää. Kalaa ja broileria kyllä tulee syötyä.
Sama juttu
Olen tehnyt sen jo aikoja sitten. En kuitenkaan ole vegaani enkä edes vegetariaani, vaan syön jonkin verran lihaa, mutta en läheskään joka päivä. Lihaleikkeleitä en käytä juuri lainkaan. Joskus harvoin ostan pienen pakkauksen ohuita saunapalvisiivuja, jos lihanhimo iskee. Kaali- ja makaronilaatikkoon laitan jauhelihaa, mutta huomattavasti vähemmän kuin reseptissä kehotetaan. Yhdestä 250 g:n jauhelihapakkauksesta riittää molempiin laatikoihin ja niillä elelenkin sitten kokonaisen viikon.
Kun vihervassut puhuu kananmunista kanojen menkkoina niin sen takia aijon syödä yhden paketin lihaa loppuelämäni.
Syön viikossa kaksi pakettia Atria kevyt lauantaimakkaraa ja pussillisen HK:n lihapullia. Muuta lihapitoista en syö. En aio puolittaa määrää.