Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mobiilivarmenteet?

Vierailija
22.05.2025 |

Kertokaas viisaammat! Minulla on ollut jo ties kuinka kauan pankin mobiilivarmnne, jolla olen tunnistautunut yhteen jos toiseenkin paikaan mihin vaaditaan kaksivaiheinen tunnistus kuten vaikka omaveroon, omakantaan, kelaan jne. Nyt puhelinliittymään kaupataan mobiilivarmennetta, tarviinko sellaisen ja mihin käyttöön?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankeilla ole mobiilivarmennetta. Se on Telian tavaramerkki.

Vierailija
2/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että pankin tarjoaman palvelun nimi on mobiilivarmenne. En kyllä tiedä näistä juurikaan. Minulla on Elisalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Operaattorit tarjoaa/myy mobiilivarmenteen, sähköinen asiointi onnistuu myös ilman sitä, pankkitunnuksilla.

Vierailija
4/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhake, en ole koskaan tarvinnut.

Vierailija
5/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovinhan ne väittää että tuo on turvallisin tapa tunnistautua ? Itse en ole mobiilivarmenne uskovainen ja maksaisin tuosta, hyvin on tullut toimeen QR koodi tunnistuksella ilman ongelmia

Vierailija
6/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011248045.html
Elisan puhelinliittymiin iso uudistus näkyy myös hinnassa

Operaattorin mukaan uudistus on otettu hyvin vastaan.

Henrik Kärkkäinen
10:06

Teleoperaattori Elisa tuo turvallisuutta parantavia ominaisuuksia kaikkiin kuluttajaliittymiinsä. Samalla liittymien hinta nousee.

Vahvan kirjautumisen mahdollistava mobiilivarmenne tuo turvallisen kirjautumisen esimerkiksi viranomaissivustoille. Se on pankkitunnuksia turvallisempi, sillä se ei päästä tietoja kalastelevia rikollisia käsiksi käyttäjän pankkitileille.

Lisäksi Elisa tuo liittymiinsä haittasivujen esto -toiminnon, joka suojaa netinkäyttöä kännykällä. Se tunnistaa tietojenkalasteluun käytettyjä linkkihuijauksia ja estää menemästä haitallisille sivustoille, jotka levittävät haitta-, kiristys- ja vakoiluohjelmia.

Kolmantena operaattori tuo liittymiinsä tietovuotojen seurannan, joka antaa ilmoituksen, jos käyttäjän tiedot varastetaan tietomurrossa. Tätä varten annetaan sähköpostiosoite, johon ilmoitukset vuodoista tulevat.

Muutokset nostavat liittymän hintaa noin 23 euroa, kertoo Elisan kuluttajien yhteyksistä vastaava johtaja Antti Ihanainen. Osalle käyttäjille muutosta tarjotaan jo.

Liittymän hinta nousee, vaikka asiakas ei ottaisi ominaisuuksia käyttöönsä.

Vierailija
7/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen korjaus, kaksi tai kolme euroa nousee liittymän hinta.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011248045.html
Muutokset nostavat liittymän hintaa noin 2 - 3 euroa, kertoo Elisan kuluttajien yhteyksistä vastaava johtaja Antti Ihanainen. Osalle käyttäjille muutosta tarjotaan jo.

Vierailija
8/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Edelliseen korjaus, kaksi tai kolme euroa nousee liittymän hinta. https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011248045.html Muutokset nostavat liittymän hintaa noin 2 - 3 euroa, kertoo Elisan kuluttajien yhteyksistä vastaava johtaja Antti Ihanainen. Osalle käyttäjille muutosta tarjotaan jo.

Elisa on huijariyritys 300M 5G liittymän saa vähän yli 30€ ja nopeus 30M/ 10 M

Vierailija
9/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta:

Niin no, pankeilla on omat MOBIILIAVAIMENSa.    Mutta ne toimivat vain kunkin pankin omissa sovelluksissa / asioissa. Eivät muualla.

Ja toiselle kommentoijalle:  

Mobiilivarmenne ei ole mikään VAIN Telian tavaramerkki.

Kaikki suuret operaattorit: DNA, Elisa ja Telia tarjoavat mobiilivarmenteen sirukorttiinsa.

Mutta vain Telialla se on ilmainen.

Vierailija
10/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011248045.html Elisan puhelinliittymiin iso uudistus näkyy myös hinnassa Operaattorin mukaan uudistus on otettu hyvin vastaan. Henrik Kärkkäinen 10:06 Teleoperaattori Elisa tuo turvallisuutta parantavia ominaisuuksia kaikkiin kuluttajaliittymiinsä. Samalla liittymien hinta nousee. Vahvan kirjautumisen mahdollistava mobiilivarmenne tuo turvallisen kirjautumisen esimerkiksi viranomaissivustoille. Se on pankkitunnuksia turvallisempi, sillä se ei päästä tietoja kalastelevia rikollisia käsiksi käyttäjän pankkitileille. Lisäksi Elisa tuo liittymiinsä haittasivujen esto -toiminnon, joka suojaa netinkäyttöä kännykällä. Se tunnistaa tietojenkalasteluun käytettyjä linkkihuijauksia ja estää menemästä haitallisille sivustoille, jotka levittävät haitta-, kiristys- ja vakoiluohjelmia. Kolmantena operaattori tuo liittymiinsä tietovuotojen seurannan, joka antaa ilmoituksen, jos käyttäjän tiedot varaste

Minulla on jo puhelinyhtiön turvapaketti josta maksan, eikö se nyt olekaan riittävä turva niin kuin sen piti olla? Miksi ne pankin mobiilia-avaimet ovat muuttuneet yhtäkkiä turvattomiksi? Puhelinyhtiöt taitavat kehitellä ties mitä vuotojen seurantaa millä yrittävät myydä aina vaan kalliimpia liittymiä asiakkaille. Nykyiset puhelinliittymät alkavat käydä turhan kalliiksi jos ei käytä puhelinta juuri muuhun kuin viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen, viranomaisten ja pankin sivuilla asioimiseen ja uutisten lukemiseen.

Vierailija
11/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sen noinkin aatella.

Mobiilivarmenne helpottaa asioiden hoitamista kuitenkin siten että:

- kun tarvitaan vahvaa tunnistautumista eri tilanteisiin

- niin tunnistautumiseen, ei tarvita pankkitunnuksia

- vaan voi tunnistautua mobiilivarmenteella

- näin pankkitunnusten käyttö vähenee, eikä tule mielettömiä vahinkoja pankkitileille, jos vahingossa / huolimattomuuttaan kirjautuu väärennetylle

sivulle.  Ja luovutaa näin pankkitunnuksensa huijareiden käsiin

- nimensä mukaan, mobiilivarmenne toimii vain mobiililaitteissa. Ei tietokoneissa

Vierailija
12/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011248045.html Elisan puhelinliittymiin iso uudistus näkyy myös hinnassa Operaattorin mukaan uudistus on otettu hyvin vastaan. Henrik Kärkkäinen 10:06 Teleoperaattori Elisa tuo turvallisuutta parantavia ominaisuuksia kaikkiin kuluttajaliittymiinsä. Samalla liittymien hinta nousee. Vahvan kirjautumisen mahdollistava mobiilivarmenne tuo turvallisen kirjautumisen esimerkiksi viranomaissivustoille. Se on pankkitunnuksia turvallisempi, sillä se ei päästä tietoja kalastelevia rikollisia käsiksi käyttäjän pankkitileille. Lisäksi Elisa tuo liittymiinsä haittasivujen esto -toiminnon, joka suojaa netinkäyttöä kännykällä. Se tunnistaa tietojenkalasteluun käytettyjä linkkihuijauksia ja estää menemästä haitallisille sivustoille, jotka levittävät haitta-, kiristys- ja vakoiluohjelmia. Kolmantena operaattori tuo liittymiinsä tietovuotojen seurannan, joka antaa ilmoituksen, j

Hyvä kommentoija!   Kehoittaisin Sinua lukemaan tämän ketjun kommentoijan viestin nro 11 / 11.

Siinä tiivistetty mobiilivarmenteen hyödyt.

Vierailija
13/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovinhan ne väittää että tuo on turvallisin tapa tunnistautua ? Itse en ole mobiilivarmenne uskovainen ja maksaisin tuosta, hyvin on tullut toimeen QR koodi tunnistuksella ilman ongelmia

Jaa, olen Telian asiakas.  

Telia on ainoa puhelinoperaattori, joka tarjoaa tuon mobiilivarmeteen ilmaiseksi.

Vierailija
14/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Edelliseen korjaus, kaksi tai kolme euroa nousee liittymän hinta. https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011248045.html Muutokset nostavat liittymän hintaa noin 2 - 3 euroa, kertoo Elisan kuluttajien yhteyksistä vastaava johtaja Antti Ihanainen. Osalle käyttäjille muutosta tarjotaan jo.

Sainkin juuri alennettua liittymäni hintaa 5 euroa, kun äkkäsin heidän myyvän uusille asiakkaille samaa pakettia halvemmalla, nyt sitten taas tulossa korotus 2-3 euroa. 

Vierailija
15/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telia on ainoa puhelinoperaattori, joka tarjoaa tuon mobiilivarmeteen ilmaiseksi.

Kiitos tiedosta. Taidan vaihtaa sinne.

Vierailija
16/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin mobiilivarmenteen hiljattain ja helpompi ja turvallisempi käyttää kuin pankkitunnikset. Ikinä enää käytä pankkitunnuksia kuin pankkin kirjautumiseen.

Vierailija
17/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sen noinkin aatella.

Mobiilivarmenne helpottaa asioiden hoitamista kuitenkin siten että:

- kun tarvitaan vahvaa tunnistautumista eri tilanteisiin

- niin tunnistautumiseen, ei tarvita pankkitunnuksia

- vaan voi tunnistautua mobiilivarmenteella

- näin pankkitunnusten käyttö vähenee, eikä tule mielettömiä vahinkoja pankkitileille, jos vahingossa / huolimattomuuttaan kirjautuu väärennetylle

sivulle.  Ja luovutaa näin pankkitunnuksensa huijareiden käsiin

- nimensä mukaan, mobiilivarmenne toimii vain mobiililaitteissa. Ei tietokoneissa

Kyllä mä oon tabletilla kirjautunut mobiilivarmenteella.

Vierailija
18/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä vähän aikaa😂

Vierailija
19/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiilivarmenne on hyvä, jos ei tarvitse maksaa mitään. Oma kanta, verotus ja muutkin. Vasta maksussa pankkitunnistus. 

Vierailija
20/24 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on DNAn