Anoppi pöyristyi kun kuuli, että en silitä lakanoita
Ei tulisi mieleenkään silittää lakanoita. Oma äitini ei opettanut mitään sellaista, vaan että pesu, kuivatus ja laskostaminen/vetäminen riittää. Onko lakanoiden silitys joku yleinen tapa? Anoppi sanoi, että lakanat jäävät ilman silitystä kuulemma pölyisiksi ja että hän ei edes voisi nukkua silittämättömillä lakanoilla.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin tämmöisellä valittavalle anopille mädän kalan sängyn alle. Joutu koko yön sitä haistelemaan. Totesin vaan kun valitti että tainnut vanhukselta itseltään jääny suihku välistä kun niin nenään otti😄
Olet joko trolli tai oikeasti ilkeä, inhottava ja ällöttävä ihminen. Taidat itse haista mädäntyneelle lehmän tatille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin tämmöisellä valittavalle anopille mädän kalan sängyn alle. Joutu koko yön sitä haistelemaan. Totesin vaan kun valitti että tainnut vanhukselta itseltään jääny suihku välistä kun niin nenään otti😄
Olet joko trolli tai oikeasti ilkeä, inhottava ja ällöttävä ihminen. Taidat itse haista mädäntyneelle lehmän tatille.
Ja se sua ihan hirveästi pöyristyttävä? Pystytkö hengittää?
Pölyäminen ja rypistyminen riippuu siitä, millaista laatua lakanat ovat. Menin kerran ostamaan edulliset pussilakanat, ja ensimmäisen pesun jälkeen ne olivat käyttökelvottomat ryppykasat. Päätin kuitenkin antaa mahdollisuuden, ja silitin ne hyvin kuumalla höyrysilitysraudalla. Niistä tulikin hyvät ja sileät. Hommaa oli kuitenkin sen verran, että toiste en tekisi.
Meillä on pari sarjaa myös laadukkaampia lakanoita, ja niille riittää, kun ne vedetään ja laitetaan tiukalle rullalle. Ovat sileitä käyttöön ottaessa. Niistä ei myöskään irtoa pölyä läheskään niin paljon, kuin halvemmista.
En ymmärrä, miksi pitää keksimällä keksiä kotitöitä. Tiskeissä, pyykissä ja siivouksessa on ihan tarpeeksi.
Äitini silittää, mutta ei arvostele minua silittämättömyydestä. Anopin silittelyistä en tiedä, mutta tuo nyt saattaisi huomautella vaikkei itse silittäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty, kun haiset tänne Jäämeren rannalle asti 🙊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankelointi, helppo ja hyvä. Kyllähän lakanaton kivammat mankeloituina.
Mistäs nyt löytyy kunnollisia mankeleita kotikäyttöön? Torissakin myydään vain ikivanhoja sähkösyöppölouskuja.
Minulla on jo monta vuotta ollut tämä ja olen todella tyytyväinen: https://www.miele.fi/product/7241220/silityskone-b-995-d
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty, kun haiset tänne Jäämeren rannalle asti 🙊
Hyvä niin. Päästään sinustakin.
Puuvillasatiiniset lakanat ovat sileitä ja pölyämättömiä ilman silitystä. Halvat puuvillaiset ovat hirveitä pölypesiä.
Minusta on mahtavaa päästä silitettyjen tai mankeloitujen lakanoitten väliin.
Mankeloituna vuodevaatteisiin tulee semmoinen kiiltävä pinta. Arjen luksusta minulle, mutta ei haittaa jos muille tämä ei ole tärkeää
Vierailija kirjoitti:
En omista edes silitysrautaa ja olen 32 v. 🤔 Huh, onneksi mulla ei siis ole miestä ja sitä myöten anoppia :D
N
No kyllä se taitaa olla harva anoppi joka edes itse niitä lakanoita silittää saati, että vaatisi miniää niin tekemään.
Mankelointi olisi ihan ok, vähentää pölyn määrää petivaatteissa paljonkin. mutta harvallahan sitä mankelia on. Mutta ei tämä nyt elämää suurempi asia ole. Sen takia ei kannata jättää perhettä perustamasta.
Aloittajan puoliso voi silittää jos haluaa. Aloittajan ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs nyt löytyy kunnollisia mankeleita kotikäyttöön? Torissakin myydään vain ikivanhoja sähkösyöppölouskuja.
Minulla on jo monta vuotta ollut tämä ja olen todella tyytyväinen: https://www.miele.fi/product/7241220/silityskone-b-995-d
Tuo on silityskone, ei mankeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En omista edes silitysrautaa ja olen 32 v. 🤔 Huh, onneksi mulla ei siis ole miestä ja sitä myöten anoppia :D
N
Kuulostaa tosi oudolle jos anopin kommentit on syy sille että ei halua miestä. Kai sille anopille voi sanoa että ei mulla ole silitysrautaa. Jos se pyörtyy pöyristykseensä niin ihan vapaasti.
Hei, apua, ei tota kommenttia nyt niiiin tosissaan kannata ottaa :D Ei se nyt tietenkään ole sellainen syy, miksen halua miestä, tuo nyt oli vähän kieli poskessa kirjoitettu. Mutta en edelleenkään omista sitä silitysrautaa.
N32
No lakanoiden silittäminen on mielestäni aika isotöistä, mutta toki jos siitä tykkää niin mun puolesta saa silitellä. Itse käytän mankelia. Sinänsä kyllä ymmärrän anoppia siinä, että ryppyiset lakanat tuntuu itsestäkin epämiellyttäviltä ja siksi mankeloin ne. Mutta sitä en ymmärrä miksi anoppi miniälleen asiasta pöyristyy, eikö hän ole opettanut silittämistä omille lapsilleen? Ja itse suosittelen lämpimästi mankelia.
Anoppi tuo aina vierailulle omat lakanat mukana ja hyvä niin. Silittää ne ja myös miehensä kalsarit ja kaiken mahdollisen tyyliin sukista lähtien. Ongelmalliseksi asian tekee se että käyttää helvetinmoisesti hajustettuja pesuaineita ja se että pesee kaiken pyykin 20 asteessa 20min.pikapesulla. Lisäksi holvaa sitä kuolemanhajuista pyykkiainetta paljon. Siis annoskaukalon ihan täyteen.
Arvata saattaa että lakanat ja kalsarit kun pesee joka kerta kylmällä vedellä pikaohjelmalla niin ne ei puhdistu. Siihen jäämät liikaa annostellusta pesuaineesta sekä huuhteluaineesta ja vanhan rasvan ja paskan kun tärkkää silitysraudalla kiinni niin kalsarit sun muut on kuin peltiä ja haisee kuolemalta.
En ota pyykinpesuohjeita vastaan keneltäkään. Käytän hajusteettomia 4 eri pesuainetta, pyykkietikkaa ja sopivia ohjelmia ja lämpötiloja enkä silitä mitään. Ikinä.
Käytän vain pellavavuodevaatteita ja percalea. Nämä pitää olla karheita ja rapisevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat mankelit on parhaita. Kestävät ikuisuuden. Ja mitä ihmeen sähkösyöppojä? Kuinka pitkään aiot mankeloida? Eihän siinä kestä kuin muutama minuutti. Ja sitten voi esim sammuttaa mankelin ja jättää lakanan sinne sisään suoristumaan.
Mitä varten ne pitäisi silittää kun rypistyvät heti kun meet nukkumaan. Niihin piereskellään yön aikana, joten pölyt ei kyllä merkkaa mitään.
Outoa ettei anoppi ole opettanut pojlleen noita hommia jos kerran tärkeää. Mitä se sulle pöyristelee?!
Tämä! Mun äiti ei tätä ymmärrä, vaikka sanonut monta kertaa. Mulla pitäis olla samat pesuaineetkin kuin hänellä. Siinä tulee kuin ohimennen, että olen käyttänyt xx tiskiainetta, se on kyllä hyvää, suosittelen. Totean vain että olen ollut tyytyväinen tuohon zz tiskiaineeseen. Silti se pitää sanoa, tai milloin mulla vääränlainen moppi.
Olen sanonut että neuvoo sitten kun pyydän neuvoja, muuten ei tarvitse. Kuulemma äidin tehtävä on neuvoa. Arvatkaa vaan ottaako itse neuvoja samalla tavalla sanottuna vastaan kun olen kokeillut..
Itse lakanoiden silitykseen, minä pääasiassa silitän, koska silloin mahtuvat paremmin kaappiin ja on mukava laittaa sänkyyn silitettynä. Mutta jos en ehdi sitä tehdä niin sitten ne on puhtaana pyykkikorissa, eli en stressaa asiasta ja jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee. Itse olen niin kaukana äidistä näissä asioissa (anopin kanssa ollaan lähempänä), hän kun silittää alusvaatteista lähtien kaiken.