Anoppi pöyristyi kun kuuli, että en silitä lakanoita
Ei tulisi mieleenkään silittää lakanoita. Oma äitini ei opettanut mitään sellaista, vaan että pesu, kuivatus ja laskostaminen/vetäminen riittää. Onko lakanoiden silitys joku yleinen tapa? Anoppi sanoi, että lakanat jäävät ilman silitystä kuulemma pölyisiksi ja että hän ei edes voisi nukkua silittämättömillä lakanoilla.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankelointi, helppo ja hyvä. Kyllähän lakanaton kivammat mankeloituina.
Mistäs nyt löytyy kunnollisia mankeleita kotikäyttöön? Torissakin myydään vain ikivanhoja sähkösyöppölouskuja.
Minulla on jo monta vuotta ollut tämä ja olen todella tyytyväinen: https://www.miele.fi/product/7241220/silityskone-b-995-d
Aika helkkarin tyyris 😳 Enkä kyllä oikein ymmärrä mikä idea on laittaa mankeliin höyrytoiminto? Paitsi ehkä että ottaa hölmöiltä rahat pois ja säästää materiaalikustannuksissa: korvata perinteisen mankelin kalliit metalliosat muovilla, lisätä höyrytoiminto ja kakkonen hinnan eteen.
Jos jostakin saatte hankittua painavan vanhan ajan mankelin, niin se on oikeasti käytännössä ikuinen. Mankelissa olevan pellavaisen alusliinan voi ehkä joutua uusimaan, mutta muuten noita ei normaalikäytöllä saa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs nyt löytyy kunnollisia mankeleita kotikäyttöön? Torissakin myydään vain ikivanhoja sähkösyöppölouskuja.
Minulla on jo monta vuotta ollut tämä ja olen todella tyytyväinen: https://www.miele.fi/product/7241220/silityskone-b-995-d
Aika helkkarin tyyris 😳 Enkä kyllä oikein ymmärrä mikä idea on laittaa mankeliin höyrytoiminto? Paitsi ehkä että ottaa hölmöiltä rahat pois ja säästää materiaalikustannuksissa: korvata perinteisen mankelin kalliit metalliosat muovilla, lisätä höyrytoiminto ja kakkonen hinnan eteen.
Jos jostakin saatte hankittua painavan vanhan ajan mankelin, niin se on oikeasti käytännössä ikuinen. Manke
No mistäs niitä liinoja löytyy kotitalouksille nykyään?
Miksi silittää kun ne voi mankeloida?
Yhtä tyhmiä olette niin sinä kuin anoppisi.
Mutta ei siitä sen enempää.
Mitä muuta sinne vantaalle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva silittää lakanansa. En korvaani lotkauttaisi mokomasta louskutuksesta.
Minä mankeloin, kun se on minusta pientä ylellisyyttä. Riittävän sileät tulee kyllä hyvin suorana kuivatuista ja tiukkaan taitetuista.
Minä teen noin, eli kuivaan ne hyvin tarkasti suoristettuina, etteivät rypisty ja vedän heti kuivumisen jälkeen ja viikkaan tarkasti. En jätä pestyjä lakanoita koskaan odottamaan kasana kaappiin laittamista, koska ne rypistyvät siinä. Rakastan liinavaatekaappiani, missä pussilakanat ovat suorina ihanina pinoina siististi pareittain ja aluslakanat omana pinonaan. Pinoan lakanat vielä samalla tavalla kuin pyyhkeet, eli se puoli ulospäin, jossa on vain yksi taitos. En vedä rullalle. Pieniä ovat ihmisen ilot, kun liinavaatekaappi on ilonaihe, mutta onpahan sitten helppo ilahtua, kun niin pienestä ilahtuu.
Esim tuolta:
https://piketa.com/content/mankeliliina-t%C3%A4yspellava-puikkomalli-53…
Vierailija kirjoitti:
Esim tuolta:
https://piketa.com/content/mankeliliina-t%C3%A4yspellava-puikkomalli-53…
Lisään vielä että nykyään on Google.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostakin saatte hankittua painavan vanhan ajan mankelin
Meillä sen vaihtoi Järvenpäässä sijaitseva kodinkoneiden korjausfirma Urpo Ranta.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Meillä anoppi ei kyllä edes tiedä mitä teemme lakanoillemme. Ei ole kysynyt, enkä ole kertonut. Sama juttu äitini kanssa. En ymmärrä, että tuollaisesta edes keskustellaan sukulaisten kanssa.
En minäkään, mutta hän esitti minulle yhtäkkiä suoran kysymyksen: kai tekin silitätte lakanat?. Johon vastasin, että ei silitetä. Siitä alkoi motkotus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset silitä, oletko perskokkare..
Oletko vaalitappiosta katkera vihervassaripaska ?
Lakanoiden silitys ja mankelointi on kyllä yksi turhimmista asioista mitä tiedän. Meillä on kuivauskone, jossa pyöräytän kaikki pyykit ja sieltä kun nostaa lakanat pois, niin ne on lämpimät, sileät, pehmeät ja täysin pölyttömät ja kun ne viikkaa heti kaappiin, niin ne pysyy sileänä. Tämä sopii minulle.
Vanhoilla ihmisillä on joitain omia pinttyneitä tapojaan, joiden luulevat olevan ainoita oikeita. Mutta ei ne ole, vaan jokainen saa kehittää oman tapansa elää ja olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. Meillä anoppi ei kyllä edes tiedä mitä teemme lakanoillemme. Ei ole kysynyt, enkä ole kertonut. Sama juttu äitini kanssa. En ymmärrä, että tuollaisesta edes keskustellaan sukulaisten kanssa.
En minäkään, mutta hän esitti minulle yhtäkkiä suoran kysymyksen: kai tekin silitätte lakanat?. Johon vastasin, että ei silitetä. Siitä alkoi motkotus.
Ap
Olisin hymyillyt huvittuneesti ja jättänyt anopin motkottamaan itsekseen.
Mankelina se meillä toimii. Miten se eroaa mankelista, samanlainen rulla?