Anoppi pöyristyi kun kuuli, että en silitä lakanoita
Ei tulisi mieleenkään silittää lakanoita. Oma äitini ei opettanut mitään sellaista, vaan että pesu, kuivatus ja laskostaminen/vetäminen riittää. Onko lakanoiden silitys joku yleinen tapa? Anoppi sanoi, että lakanat jäävät ilman silitystä kuulemma pölyisiksi ja että hän ei edes voisi nukkua silittämättömillä lakanoilla.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen semi minimalisti ja olen saanut tänä vuonna 2 eri osoitteesta lakanoita. Käytettyjä.
Viime jouluna meillä oli tupa täynnä ihmisiä ja kaikki lakanat olivat käytössä. Tällä hetkellä meillä on kokonainen hylly täynnä lakanoita.
Pesen kerran viikossa, kuivaan ulkona ja suoraan sänkyyn. Ei tarvi silitellä, kun ulkona suoristuu
Anteeksi kuinka?
En minäkään silitä. Enkä mankeloi. Pussilakanoissani on napit, ja ne menisivät rikki mankelissa. Vanha äitini saa mankeloida omia lakanoitaan ja pyyhkeitään niin paljon kuin sielu sietää.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi sitten varmaan ne silittää, hänen äitinsähän se on, joka vaatii.
Teetkö sä kaikki mitä oma äitisi vaatii?
Anna pöyristyä. Anopillasi ei ole muuta tekemistä kuin silittää lakanoita. Sinulla on.
Mankelointi, helppo ja hyvä. Kyllähän lakanaton kivammat mankeloituina.
En kyllä silitä lakanoita. Sehän olisi ihan kauhean hankalaakin. Miten saat esimerkiksi parivuoteen ison aluslakanan silitettyä? Eihän siitä mitenkään mahdu silityslaudalle kuin pieni pala kerrallaan ja loput lakanasta laahaa lattialla.
Tyynyliinat korkeintaan voisin silittää.
Kuka jaksaa silittää muuta kuin pakolliset työvaatteet? Meillä on pyykkituvalla vanha mankeli. Sitä voisi huvikseen kokeilla joskus. Hankaluus on vaan nuo nykyajan muotoillut lakanat. On käteviä, mutta miten tuollaisen saa muka järkevästi mankelista läpi?
Mummu joskus lapsena kertoi, että lakanat pysyy puhtaampina ja raikkaampina, kun ne mankeloi. En tiedä pitääkö paikkansa. Vois joskus kokeilla.
Jos minulla olisi anoppi, hän pöyristyisi vielä enemmän. Minä vaihdan lakanat kahden vuoden välein, enkä ole silittänyt niitä ennen käyttöön ottoa!
Nykyajan ihmiset ovat niin nynnyjä, ja netin ym. aivopesemiä. Pölyä? Täh? Silitysrautoja on yleisesti ollut taloissa jotain 100 vuotta. Lakanoita jotain 200 vuotta. Miten ihmeellä meidän lajimme on selvinnyt ilman mankelia ennen? Ollaan jotain 100000 vuotta pärjätty luolassa ilman sänkyjä, ja nyt valitetaan jostain pölystä, ja keittiön laskutilan puutteesta. Itse olen kasvanut, ja asunut pskan keskellä, eikä ole astmaa, eikä paljon mitkään homeet haittaa. Ihmistä ei ole tarkoitettu elämään kuplan sisällä kaikkia mahdollisia altistuksia välttäen, vaan juurikin päin vastoin.
En todellakaan silitä. Lapsuudenkodissa mankeloitiin eli mankeli olisi kiva, mutta ei ole oikein tilaa.
Ap voi kauhistella yhdessä anoppinsa kanssa miksi ap:n puoliso ei silitä lakanoita, vaikka äiti niin opetti 😌
Ei lakanoita silitetä, mankeloida ne pitää !
Aha. Meillä anoppi ei kyllä edes tiedä mitä teemme lakanoillemme. Ei ole kysynyt, enkä ole kertonut. Sama juttu äitini kanssa. En ymmärrä, että tuollaisesta edes keskustellaan sukulaisten kanssa.
Silittääkö hänen lapsensa sitten?
Vierailija kirjoitti:
Silittääkö hänen lapsensa sitten?
Miksi selittäisi?
Teettekö te oikeasti kakki asiat mitä joku sattuu teiltä vaatia?
Vierailija kirjoitti:
Aha. Meillä anoppi ei kyllä edes tiedä mitä teemme lakanoillemme. Ei ole kysynyt, enkä ole kertonut. Sama juttu äitini kanssa. En ymmärrä, että tuollaisesta edes keskustellaan sukulaisten kanssa.
Anoppi tulee kauempaa yökylään ja kauhukseen huomaa, että lakanoita ei ole silitetty tai mankeloitu. Sen nimittäin kyllä huomaa.
Itse pääsin helpolla, koska anopillakaan ei ole mankelia eikä silitä lakanoita. Äitini taas tietää, että meillä ei ole mankelia, vaikka lapsuuden kodista sellainen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tulee kauempaa yökylään ja kauhukseen huomaa, että lakanoita ei ole silitetty tai mankeloitu. Sen nimittäin kyllä huomaa.
Itse pääsin helpolla, koska anopillakaan ei ole mankelia eikä silitä lakanoita. Äitini taas tietää, että meillä ei ole mankelia, vaikka lapsuuden kodista sellainen löytyy.
Mä kertoisin anopille siinä kohtaa mistä hän löytää silitysraudan jotta voi silittää lankanansa. Tai ihan sama olisko se anoppi vai appi vai kenties joku ystävistä.
Vierailija kirjoitti:
Mankelointi, helppo ja hyvä. Kyllähän lakanaton kivammat mankeloituina.
Ei kaikilla ole mitään kodibhoitohuonetta jossa mankeloida tai säilyttää mankelia.
Minulla oli uudessa vaatehuoneessa lakanat "vaihtosetteinä": alus-, pussilakanat ja tyynyliinat. Äitini todella "kannustava" huomio: saa nähdä, kuinka kauan tuo järjestys pysyy. No oli hän muutenkin "kannustava".
Vaatehuoneet ovat sittemmin vaihtuneet useaan kertaan, järjestys on ja pysyy.
Enkä silitä tai prässää, vaikka saimme häälähjaksi Elna-prässin, en edes ukon paitoja, vaikka vihjeen mukaan prässillä se on nii-in helppoa, joten vähän jäi epäselväksi, mitä sain lahjaksi? Työtä? Kerran sillä oon prässännyt syksyn lehtiä, siihen se oli o.k, eipä sitä ole kukaan muukaan käyttänyt. Ukko silittää edelleen silitysraudalla omat paitansa ihan itse.