Saako pitkän sairasloman aikana mennä töihin toiselle työnantajalle?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä työnhakijana, kun olen saanut jo maksimimäärän sairauspäivärahaa. Työttömyyskassa maksaa mulle siis työttömyyspäivärahaa.
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Voi kulta pieni. Saadakseen työttömyyskorvausta, työkkärille pitää toimittaa irtisanomisilmoitus, muuten työttömyyskorvausta ei makseta. Sulla ei ole enää olemassakaan entistä työpaikkaa, jos saikkusi loppuu. Jos ottavat sinut
Sinä et nyt selkeästi ymmärrä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä työnhakijana, kun olen saanut jo maksimimäärän sairauspäivärahaa. Työttömyyskassa maksaa mulle siis työttömyyspäivärahaa.
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Voi kulta pieni. Saadakseen työttömyyskorvausta, työkkärille pitää toimittaa irtisanomisilmoitus, muuten työttömyyskorvausta ei makseta. Sulla ei ole enää olemassakaan entistä työpaikkaa, jos saikkusi loppuu. Jos ottavat sinut
Ota asioista selvää.
Jos työnantaja ei pysty tarjoamaan työntekijälle alentuneeseen työkykyyn sopivaa työtä, kun 300 sairauspäivärahanpäivää on täynmä, niin riittää, että työnantaja kirjoittaa tästä työkkärintädille lausunnon. Jos henkilö on hakenut, eikä saa työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea suoraan, sitten ainoa vaihtoehto on ilmoittautua työttömäksi. Sitten työkkäri kirjoittaa työttömyyskassalle lausunnon, ettei ansiosidonnaisen maksamiselle ole estettä. Ja näin, henkilö on yhtäaikaisesti työnhakija ja sairauslomalla vaikituisesta palkkatyöstään.
Meneekö kysyjällä sekaisin vapaa-aikana tehtävät toimet ja työ?
Sairaslomalla saa tehdä mihin sairauden puitteissa pystyy kunhan se on ns. omaa työtä. Karkea esimerkki, jos olet siivoojana ja siivoat sairaana omaa asuntoasi on se sallittua. Mutta jos menet siivoamaan naapurin asuntoa ja vielä saat siitä korvausta on se petos.
Vierailija kirjoitti:
Siis työsuhteessa oleva henkilö voi nostaa ansiosidonnaista päivärahaa sairauslomalla? Enpä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta porsaanreiästä.
Joskus on pakko, odotellessa päätöstä kuntouksesta tai eläkkeestä. Toki jos on noin pitkään ollut omasta työstään pois, pitäisi jo itse irtisanoutua, tehdä osapäivää eli jäädä osa-aika sairaslomalle. Ei sitä noin vaan mennä töihin muualle, jos on työpaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työsuhteessa oleva henkilö voi nostaa ansiosidonnaista päivärahaa sairauslomalla? Enpä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta porsaanreiästä.
Joskus on pakko, odotellessa päätöstä kuntouksesta tai eläkkeestä. Toki jos on noin pitkään ollut omasta työstään pois, pitäisi jo itse irtisanoutua, tehdä osapäivää eli jäädä osa-aika sairaslomalle. Ei sitä noin vaan mennä töihin muualle, jos on työpaikka
Ei missään nimessä pidä itse irtisanoutua jos on sairasuslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin! Ei ikinä ellei tiedossa ole uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin! Ei ikinä ellei tiedossa ole uutta työpaikkaa.
Ja silloinkin varauksella. En tiedä miten byrokratian käy jos vaihtaa työpaikan kesken sairaslomalla olon. Oletuksena, ettei kyseessä ole flunssa tms. perustauti.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalla saa tehdä mihin sairauden puitteissa pystyy kunhan se on ns. omaa työtä. Karkea esimerkki, jos olet siivoojana ja siivoat sairaana omaa asuntoasi on se sallittua. Mutta jos menet siivoamaan naapurin asuntoa ja vielä saat siitä korvausta on se petos.
Ei tuokaan ole ihan noin suoraviivaista. Turun hovioikeuden ratkaisussa (TurHO 4.12.1997 S 97/928) A oli jäänyt sairauslomalle. Koska poisjäänti oli aiheuttanut yhtiössä vaikeuksia, olivat toiset työntekijät käyneet A:n kotona selvittämässä, olisiko tällä mitään mahdollisuuksia tehdä työtä. Käynnin yhteydessä oli saatu tietää, että A harjoitti maanviljelyä vuokraamallaan peltoalalla. Lääkäri oli määrännyt A:lle sairausloman ajaksi kipulääkitystä ja ottamaan rauhallisesti. A:n menettely ja viljelystoiminta johtivat A:n työsuhteen purkamiseen. A:n poissaolot osoittivat, että hänen harjoittamansa maanviljelyselinkeino oli haitannut työvelvoitteiden täyttämistä. Oikeus totesi, että työntekijälle myönnetään sairausloma nimenomaan tervehtymistä varten. Työntekijä ei saa vaarantaa toipumista loman aikaisella käyttäytymisellään. Sairauslomaoikeuden lähtökohta on, ettei sairauslomalla saa tehdä työtä. Ottaen huomioon, että A oli jo kertaalleen saanut kirjallisen varoituksen perusteettomasta poissaolosta maanviljelyksen takia, oli sairausloman väärinkäyttöä pidettävänä työsopimuksen purkukynnyksen ylittävänä toimintana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Sairausloman väärinkäyttö. Ja se rikkoisi myös työsopimuslakia.
Tarkemmat perustelut näille väitteille, kiitos. Mitä työsopimuslakia rikotaan?
Ap
Siis jos olet niin sairas ettet voi tehdä vakinaista työtäsi, niin miten voisit sen paremmin tehdä muutakaan työtä? Voit mennä ihan omaan työpaikkaasi jos kerran arvioit olevasi työkuntoinen. Ei sairaslomalla mikään pakko ole olla, jos tuntee voivansa riittävän hyvin että pystyy tekemään työtä.
mitäs ajattelit sanoa toiselle työnantajalle työhöntulotarkastuksessa? että olet terve?
sairasloman voi keskeyttää, jos työkyky on palannut.
Ei saa paitsi jos teet seksityötä salaa... Myy pikkareita ja toiveita netiis sillee ettei ketää tajuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuokaan ole ihan noin suoraviivaista. Turun hovioikeuden ratkaisussa (TurHO 4.12.1997 S 97/928) A oli jäänyt sairauslomalle. Koska poisjäänti oli aiheuttanut yhtiössä vaikeuksia, olivat toiset työntekijät käyneet A:n kotona selvittämässä, olisiko tällä mitään mahdollisuuksia tehdä työtä. Käynnin yhteydessä oli saatu tietää, että A harjoitti maanviljelyä vuokraamallaan peltoalalla. Lääkäri oli määrännyt A:lle sairausloman ajaksi kipulääkitystä ja ottamaan rauhallisesti. A:n menettely ja viljelystoiminta johtivat A:n työsuht
Varmasti näin. Siksi käytinkin karkeaa esimerkkiä. Näissä on niin paljon tulkintoja. Voisi sanoa niin, että saa tehdä sitä mikä ei viivästytä paranemista tai mikä ei ole välttämätöntä toimintaa. Kuten esimerkin siivooja saa siivota kotonaan vaikkei pysty sitä töissä tekemään. Kotona sen saa tehdä omaan tahtiin ja olisi kohtuutonta kieltää siivoamasta omaa asuntoaan siltä osin kuin se on välttämätöntä tai että hän joutuisi palkkaamaan siivojaan tekemään sen.
Oletko se sama, joka jankkasi omakantakirjauksista tässä yksi päivä? Se moottoripyöräonnettomuudessa ollut? Jankkaustyyli on ainakin ihan sama. Mikään vastaus ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Ap
Siis jos olet niin sairas ettet voi tehdä vakinaista työtäsi, niin miten voisit sen paremmin tehdä muutakaan työtä? Voit mennä ihan omaan työpaikkaasi jos kerran arvioit olevasi työkuntoinen. Ei sairaslomalla mikään pakko ole olla, jos tuntee voivansa riittävän hyvin että pystyy tekemään työtä.
Koska työt voivat olla hyvin erilaisia, toisessa vaaditaan vaikka toimivia jalkoja, toisessa ei. Jos jalkaleikkaus, et voi tehdä yhtä työtä mutta toista voit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Ap
Voi hyvä luoja. Tässä sulle pähkinä purtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
mitäs ajattelit sanoa toiselle työnantajalle työhöntulotarkastuksessa? että olet terve?
Että minulla on sairaus, joka ei estä tai haittaa kyseisen työn tekemistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sama, joka jankkasi omakantakirjauksista tässä yksi päivä? Se moottoripyöräonnettomuudessa ollut? Jankkaustyyli on ainakin ihan sama. Mikään vastaus ei kelpaa.
Vastaukset on tähän mennessä olleet lähinnä tyyliä "olet i dari", "provo" ja "syyllistyt petokseen, mutta ilman mitään perusteluja". Nämä ei todellakaan kelpaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset on tähän mennessä olleet lähinnä tyyliä "olet i dari", "provo" ja "syyllistyt petokseen, mutta ilman mitään perusteluja". Nämä ei todellakaan kelpaa.
Ap
Jos pystyt tekemään palkkatyötäsi muualla niin se on petos. Jos voit tehdä jotain toista työtä ilman että olet koettanut saada korvaavaa työtä nykyiseltä työnantajaltasi se on petos.
Ymmärrän, että nämä kuviot voi tuntua sekavilta, jos tietämys aiheesta ei ole kovin vahvaa. Minua ei ole irtisanottu, se ei ole kovin yksinkertainen homma tässäkään tapauksessa. Minulla siis edelleen on vakituinen työpaikka.
Ap