Saako pitkän sairasloman aikana mennä töihin toiselle työnantajalle?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut kuinka pitkään sairauslomalla? Kelako maksaa? Onko käyty kolmikantaneuvottelu? Mitä työnantaja sanoi, kun kysyit aiheesta? Jatkuuko sairausloma vielä? Palaatko siis töihin?
Työnantajahan voi myös irtisanoa sairauslomalla, jos todetaan, ettet voi tehdä mitään työssäsi.
Eli vaikea vastata, kun taas niin vajavaisilla tiedoilla aloitus. Niinkuin aina täällä. Halutaan kysyä, mutta arvauksia halutaan vastaukseksi. Kuten APn kommenteista voi lukea 🤦. Tee just nii kuin haluut, äläkä kysele. Sittenpähän näet kuin käy.
Yli 300 arkipäivää, työttömyyskassa maksaa, on moneen kertaan neuvoteltu, mistä aiheesta?, jatkuu, saatan palata tai sitten en. Eivät voi irtisanoa tässä tapauksessa. Mitä muuta haluat tietää?
Ap
Miksi työttömyyskassa maksaa sairauspäivärahasi? En ole tuollaisesta kuullutkaan. Vai oletko työttömänä työnhakijana etkä sairauslomalla? Kuulostaa oikeasti vähän oudolta, mitä omaan 300 pvän saikkuun tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut kuinka pitkään sairauslomalla? Kelako maksaa? Onko käyty kolmikantaneuvottelu? Mitä työnantaja sanoi, kun kysyit aiheesta? Jatkuuko sairausloma vielä? Palaatko siis töihin?
Työnantajahan voi myös irtisanoa sairauslomalla, jos todetaan, ettet voi tehdä mitään työssäsi.
Eli vaikea vastata, kun taas niin vajavaisilla tiedoilla aloitus. Niinkuin aina täällä. Halutaan kysyä, mutta arvauksia halutaan vastaukseksi. Kuten APn kommenteista voi lukea 🤦. Tee just nii kuin haluut, äläkä kysele. Sittenpähän näet kuin käy.
Yli 300 arkipäivää, työttömyyskassa maksaa, on moneen kertaan neuvoteltu, mistä aiheesta?, jatkuu, saatan palata tai sitten en. Eivät voi irtisanoa tässä tapauksessa. Mitä muuta haluat tietää?
Ap
Miksi työttömyyskassa maksaa sairau
Olen työttömänä työnhakijana, kun olen saanut jo maksimimäärän sairauspäivärahaa. Työttömyyskassa maksaa mulle siis työttömyyspäivärahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet sairaslomalla, jos olet työkykyinen?
En ole työkyvytön kaikkeen työhön.
Ap
Mutta se sairausloma on myönnetty sulle siihen tarkoitukseen että toipuisit siihen nykyiseen vakityöhösi kykeneväksi. Olisit muuten voinut googlta tämän kysymyksesi, olisit löytänyt monta lakitekstiä ja ay-tekstiä, joissa nimenomaisesti sanotaan, että sairausloman aikana toiseen työhön meneminen ei ole ok, se on sairausloman väärinkäyttöä, ja työnantajat suhtauvat tuollaiseen ankaralla tavalla, eli irtisanominen on melko varmaa, jos käytät sairauslomaa jonkin muun itsellesi paremmin sopivan työn teke
AP, olet sairauslomalla; sanooko se sulle mitään?
Olen työttömänä työnhakijana, kun olen saanut jo maksimimäärän sairauspäivärahaa. Työttömyyskassa maksaa mulle siis työttömyyspäivärahaa.
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?
Trollihan tämä on näköjään. Ajanvietetteet kullakin, työttömällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Sairausloma on myönnetty työkyvyttömyyden takia. Jos olet töissä, olet työkykyinen. Petät sekä nykyistä työnantajaasi että KELAa, joka maksaa joko sinulle tai työnantajallesi sairauspäivärahaa.
Kun jäät kiinni, raha ja sairausloma-ajan palkka peritään takaisin.
Ja kiinni jäät, koska tieto sekä palkoistasi että etuuksisstasi menee verottajalle.
Ihmettelin jo aloitusta, että miksi kukaan ylipäätään palkkaisi tuolla ymmärryksen tasolla olevan ihmisen - nyt vielä enemmän. Pysy sairauslomalla tai muilla tuilla - se on kaikkien kannalta turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?
Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Idari ap. Jos olet edelleen sairas, haet jatkoa saikkuun. Ei siinä mitään absoluuttista aikarajaa ole. Eläkkeelle pääset vasta kun olet ollut vuosia yhtäjaksoisesti työkyvytön, ei kuntoutettavissa.
Jos menet töihin, sinä olet työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Siis oletko hakenut kuntoutustukea eläkeyhtiöltä? Sieltä kuuluu tulla sairauspäiväraha tuossa vaiheessa määräaikaisena eläkkeenä. Toki sieltä tulee paljon hylkyjä, jolloin on oltava siellä työkkärissä, kuten nyt oletkin.
Onko sinulla edelleen työsuhde ja mitä olette puhuneet työhönpaluusta?
Jos nyt menet töihin, eläkeyhtiö katsoo sinun olevan työkykyinen -> ei kuntoutustukea. Mutta jos olet työkykyinen, töihin tietysti kannattaa mennä, jos niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Mitä hoitava lääkärisi sanoo tähän kaikkeen ja mihin asti sairausloma on kirjoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Sairausloman väärinkäyttö. Ja se rikkoisi myös työsopimuslakia.
Varmaan voi,mutta sille omalle työnantajalle. Ei toiseen työpaikkaan tai toiselle työnantajalle .
Työsuhde on edelleen voimassa, jos ei ole mitään havaintoa paluusta ja poissa oltu jo yli vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Miksi ihmeessä et ole sopinut työnantajasi kanssa työsuhteen purkamisesta, ainakin jos sinulla ei ole toivoa kuntoutumisesta vanhoihin töihin? Sittenhän voisit ottaa ongelmitta vastaan lyhyenkin työsuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja tämän näit olennaiseksi kertoa vasta viestissä nro 69. Just.
Tottakai voi tehdä muuta työtä, jos terveys sallii. Joko samalle tai toiselle työnantajalle. Olennaista on, ettei ole sama/oleellisesti samanlainen työ, josta on sairauslomalla. Esimerkiksi naapuri sai pitkän sairausloman, kun on jalka paketissa, eikä pysty ajamaan autoa, mutta tekee kotoa käsin osa-ailaisesti 2 työnantajalle jotain toimistohommia. Normaalisti on ajojärjestelijänä ja ajaa itsekin rekkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi työttömyyskassa maksaa sairau
Kun sairauspäivärahan päivät täyttyvät, voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi sen lisäksi, että olet varsinaisesta työstä sairauslomalla. Saat työttömyyskassalta ansiosidonnaista päivärahaa, jos muut edellytykset maksulle täyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Miksi ihmeessä et ole sopinut työnantajasi kanssa työsuhteen purkamisesta, ainakin jos sinulla ei ole toivoa kuntoutumisesta vanhoihin töihin? Sittenhän voisit ottaa ongelmitta vastaan lyhyenkin työsuhteen.
Koska toivoa vielä on. Ehkä.
Ap
Sairaslomalla ei mennä toiselle työtä tekemään, metsuri tuskin täällä kyselee tyhmiä.