Saako pitkän sairasloman aikana mennä töihin toiselle työnantajalle?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Idari ap. Jos olet edelleen sairas, haet jatkoa saikkuun. Ei siinä mitään absoluuttista aikarajaa ole. Eläkkeelle pääset vasta kun olet ollut vuosia yhtäjaksoisesti työkyvytön, ei kuntoutettavissa.
Jos menet töihin, sinä olet työkykyinen.
Oikeasti, kun et näköjään tiedä, miten asia menee, niin kasva aikuiseksi, ota asioista selvää ja sen jälkeen neuvo muita.
Vierailija kirjoitti:
Idari ap. Jos olet edelleen sairas, haet jatkoa saikkuun. Ei siinä mitään absoluuttista aikarajaa ole. Eläkkeelle pääset vasta kun olet ollut vuosia yhtäjaksoisesti työkyvytön, ei kuntoutettavissa.
Jos menet töihin, sinä olet työkykyinen.
Ei saikkuun olekaan mitään aikarajaa, mutta kelan maksamaan sairauspäivärahaan on hyvin tarkka aikaraja. Oletpa huonokäytöksinen ihminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä työnhakijana, kun olen saanut jo maksimimäärän sairauspäivärahaa. Työttömyyskassa maksaa mulle siis työttömyyspäivärahaa.
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Siis oletko hakenut kuntoutustukea eläkeyhtiöltä? Sieltä kuuluu tulla sairauspäiväraha tuossa vaiheessa määräaikaisena eläkkeenä. Toki sieltä tulee paljon hylkyjä, jolloin on oltava siellä työkkärissä, kuten nyt oletkin.&
Olen hakenut. Hylättynä tuli takaisin.
Ap
Ihmisillä tuntuu olevan epäselvyyksiä pitkän työkyvyttömyyden pelisäännöillä. Sairaslomatodistus (A) on työnantajaa ja Kelaa varten, ja kun 300 päivän sairasloman jälkeen maksajaa ei sairastamiselle löydy, mutta työkykykään ei ole palannut, lääkäri kirjoittaa (jo aiemmin kun sairasloma pitkittyy) laajan B-lausunnon. Tällä voi hakea kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä eläkeyhtiöstä sen mukaisesti, mitä lääkäri suosittelee jatkoon. Jos työkyky ei ole vuoden sairastamisen jälkeen palannut, jompi kumpi olisi oikea vaihtoehto. Hyvin usein eläkeyhtiö on erimielinen työkyvyttömyydestä, eikä myönnä mitään. Työkyvyttömyys on usein silti täysin todellinen joko toistaiseksi tai määräaikaiseksi, tai sitten työkykyä on tulkitaan olevan jäljellä kevyempään työhön. Henkilö siirtyy työkyvyttömäksi työnhakijaksi (jostain hänen on työkyvyttömänä saatava toimeentulo), Usein alkuperäinen työpaikka päätyy purkamaan tässä kohtaa työsuhteen jos sopivaa kevyempääkään työtä ei ole tarjolla. Joka tapauksessa kun eläkeyhtiö kieltäytyy maksamasta kuntoutustukea ja sairaslomapäivät ovat täyttyneet, henkilö alkaa nostaa ansiosidonnaista tai Kelan työttömyyspäivärahaa tämän pelisäännöillä. Tällä hän saa käytännössä työkyvyttömänä lisäaikaa joko sairaudestatoipumiseen tai eläkeyhtiön kanssa taistelemiseen. Uusi 300 päivän sairaslomajakso on tietyn ajan kuluttua mahdollinen. Alkuperäinen työnantaja enää harvoin roikkuu kuvioissa mukana, jollei sillä ole tarjota sopivaa työtä. Tässä vaiheessa kuuluu luonnollisesti ilmoittaa työttömyyskorvauksen maksajalle, mikäli taukoa työttömyyteen tulee. Tällöin onnekkaasti henkilö ei olekaan pitkittyneeatä sairaudesta huolimatta täysin työkyvytön, vaan työkyvytön alkuperäiseen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Miten voit olla noin s..tanan tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Siis työsuhteessa oleva henkilö voi nostaa ansiosidonnaista päivärahaa sairauslomalla? Enpä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta porsaanreiästä.
Vaatii sen, ettei nykyisellä työnantajalla ole tarjota alentunutta työkykyä vastaavaa työtä, olet käyttänyt 300 sairausrahapäivää ja ilmoittaudut työkkäriin työnhakijaksi. Lisäksi toki erikoislääkärin lausunnot, miksi et pysty tekemään nykyistä työtäsi, mutta kykenet terveydentilallesi sopivaan työhön. Esimerkiksi Auton- tai jonkin työkoneenkuljettaja voi olla määrätty terveydellisestä syystä ajokieltoon. Jos ei työntekijälle löydy sopivaa työtä, tuo sairauslomalla työttömänä oleminen on ainoa vaihtoehto saada rahaa ellei sitten työllisty uuteen työhön.
Miten, jos tekee fyysistä työtä, ja ollessaan siitä työstä vapaa-ajalla tekee esim. stand up keikkaa? Teloo raajansa, jonka vuoksi joutuu saikulle siitä varsinaisesta työstään. Voiko kuitenkin tehdä sitä sivubisnestä, jossa raajavammasta ei ole haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi tehdä muuta työtä, jos terveys sallii. Joko samalle tai toiselle työnantajalle. Olennaista on, ettei ole sama/oleellisesti samanlainen työ, josta on sairauslomalla. Esimerkiksi naapuri sai pitkän sairausloman, kun on jalka paketissa, eikä pysty ajamaan autoa, mutta tekee kotoa käsin osa-ailaisesti 2 työnantajalle jotain toimistohommia. Normaalisti on ajojärjestelijänä ja ajaa itsekin rekkaa.
Ei ole mikään tottakai. Riippuu aika vahvasti siitä mikä työkyvyttömyyden on aiheuttanut ja ennen kaikkea voiko se toinen työ vaikeuttaa toipumista.
Jos ei sairauden tai vamman vuoksi pysty tekemään työtä, jota olemassa olevassa työsuhteessa pitäisi tehdä, mutta muunlaista työtä voi, ja onnistuu saamaan työpaikan, jossa voi tehdä itselleen sopivaa työtä, eikö silloin voi irtisanoutua vanhasta työstä ja mennä uuteen työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Miten voit olla noin s..tanan tyhmä?
Mene peilin eteen ja mieti siinä, kun tyhmeliini tuijottaa sua vastaan.
Koska kyse on vain kuukauden pätkästä ja jos irtisanoudun vakituisesta työpaikasta, niin mulle lävähtää vähintään 45 päivän karenssi päälle. En saa mitään kuntoutuksia.
Ap
Jos nyt oletkin työtön työnhakija etkä sairauspäivärahalla, niin etkö ennemminkin saa karenssia mikäli ET ota vastaan muuta työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Sairausloman väärinkäyttö. Ja se rikkoisi myös työsopimuslakia.
Tarkemmat perustelut näille väitteille, kiitos. Mitä työsopimuslakia rikotaan?
Ap
Jollain perusteella olet pois töistä. Sairauden. Jos menet toiseen työhön, sun on haettava virkavapaata toisen viran hoitamista varten. En tiedä miten toimii yksityisellä, tuskin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut kuinka pitkään sairauslomalla? Kelako maksaa? Onko käyty kolmikantaneuvottelu? Mitä työnantaja sanoi, kun kysyit aiheesta? Jatkuuko sairausloma vielä? Palaatko siis töihin?
Työnantajahan voi myös irtisanoa sairauslomalla, jos todetaan, ettet voi tehdä mitään työssäsi.
Eli vaikea vastata, kun taas niin vajavaisilla tiedoilla aloitus. Niinkuin aina täällä. Halutaan kysyä, mutta arvauksia halutaan vastaukseksi. Kuten APn kommenteista voi lukea 🤦. Tee just nii kuin haluut, äläkä kysele. Sittenpähän näet kuin käy.
Yli 300 arkipäivää, työttömyyskassa maksaa, on moneen kertaan neuvoteltu, mistä aiheesta?, jatkuu, saatan palata tai sitten en. Eivät voi irtisanoa tässä tapauksessa. Mitä muuta haluat tietää?
Ap
Miksi helkutissa sitten vöyhäät töistä irtisanoutumisesta? Johan sinut on irtisanottu, kun olet työttömyyskassassa. Nyt meni provosi persiilleen, puhuit itsesi täysin pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi tehdä muuta työtä, jos terveys sallii. Joko samalle tai toiselle työnantajalle. Olennaista on, ettei ole sama/oleellisesti samanlainen työ, josta on sairauslomalla. Esimerkiksi naapuri sai pitkän sairausloman, kun on jalka paketissa, eikä pysty ajamaan autoa, mutta tekee kotoa käsin osa-ailaisesti 2 työnantajalle jotain toimistohommia. Normaalisti on ajojärjestelijänä ja ajaa itsekin rekkaa.
Ei ole mikään tottakai. Riippuu aika vahvasti siitä mikä työkyvyttömyyden on aiheuttanut ja ennen kaikkea voiko se toinen työ vaikeuttaa toipumista.
No niinhän mä kirjoitin, että jos terveydentila sallii...
..näissä asioissa on kyllä myös kuvioita, joissa vakituista viranhaltijaa, joka sairauslomalla, edellytetään hakeutuvan työttömäksi työnhakijaksi, kun sairaus jatkunut tarpeeksi pitkään - ihan virkailijan ymmärtämättömyyttä, mutta tässä tapauksessa siitä ei taida olla kysymys..
Vierailija kirjoitti:
Miten, jos tekee fyysistä työtä, ja ollessaan siitä työstä vapaa-ajalla tekee esim. stand up keikkaa? Teloo raajansa, jonka vuoksi joutuu saikulle siitä varsinaisesta työstään. Voiko kuitenkin tehdä sitä sivubisnestä, jossa raajavammasta ei ole haittaa?
Olennaista varmaan on kertoa työpaikalla ja lääkärille, ja katsoa, mitä sanovat. Mutta selän takana ei voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä työnhakijana, kun olen saanut jo maksimimäärän sairauspäivärahaa. Työttömyyskassa maksaa mulle siis työttömyyspäivärahaa.
Ap
Eli et olekaan sairauslomalla vaan työtön? No mitäpä lottoat, saatko työttömänä mennä töihin?Olen sairauslomalla ja kykenemätön tekemään työtäni. Ja koska minulle on maksettu jo 300 arkipäivän ajalta sairauspäivärahaa, niin jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisin edes jotain rahaa jostain. Erittäin kummallista minustakin, mutta niin se vaan menee.
Ap
Voi kulta pieni. Saadakseen työttömyyskorvausta, työkkärille pitää toimittaa irtisanomisilmoitus, muuten työttömyyskorvausta ei makseta. Sulla ei ole enää olemassakaan entistä työpaikkaa, jos saikkusi loppuu. Jos ottavat sinut sinne uudelleen, olet uusi työntekijä ja työsuhteen alkamispäivä tulee olemaan se saikun jälkeinen aloituspäivä. Jos jotain muuta yrität esittää, sinua on viilattu pahasti linssiin tai et ole ymmärtänyt asiaa alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Koska kyse on vain kuukauden pätkästä ja jos irtisanoudun vakituisesta työpaikasta, niin mulle lävähtää vähintään 45 päivän karenssi päälle. En saa mitään kuntoutuksia.
Ap
Jos nyt oletkin työtön työnhakija etkä sairauspäivärahalla, niin etkö ennemminkin saa karenssia mikäli ET ota vastaan muuta työtä?
Riippuu siitä, että onko työnhakuvelvollinen vai ei. Yleensä sairauslomalla työttömänä ei ole, koska "työkkäritäti" ei ole määrännyt työnhakuvelvotetta, koska sopivuus työhön, jota haetaan/tarjotaan pitää arvioida tapauskohtaisesti. Toki vaikka velvollisuus olisi määrätty, pitää siinäkin katsoa tarkkaan, että työ todella on sopiva terveydelle.
Ei todellakaan kannata olla tästä tilanteesta kateellinen, uskon, että ap olisi mieluummin terve ja töissä kuin pitkään saikulla. Itse ainakin olisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, se olisi petos.
Millä tavalla petos?
Ap
Idioottiko olet ? Jos olet niin sairas ettet pysty töitä tekemään omalle työnantajalle niin miten pystyt toisellekkaan?
Oletetaanpa, että on fyysinen työ, vaikkapa sh, ja jalkaan tehdään iso toimenpide. Et voi tehdä omaa työtäsi eikä työnantajalla ole tarjota muuta työtä. Osaat kuitenkin kirjanpitoa tai antaa vaikkapa etäopetusta jossain aiheessa - hommaa, jota voi tehdä vaikkei olisi jalkoja ollenkaan. Miksei voisi tehdä näitä töitä niin kauan, että kuntoutuu takaisin omaan työhön?. Toinen työ ei myöskään vaaaranna toipumista vaan päinvastoin saattaa jopa edistää sitä, tarjoamalla mielekästä tekemistä ja raamittamalla arkea, tukee kognitiivista ja psykososiaalista toimintakykyä.
Siis työsuhteessa oleva henkilö voi nostaa ansiosidonnaista päivärahaa sairauslomalla? Enpä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta porsaanreiästä.