Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset vängällä kouluttautuu pienipalkkaisiin töihin?

Vierailija
08.09.2024 |

Tai ammatteihin joissa on työttömyyttä?

Luulisi heti ensimmäisenä jokaisen nuoren tarkistavan minkälainen palkkaus ja työtilanne alalla on.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kouluttauduin korkeapalkkaiseen työhön, mutta en ole tämän viiden vuoden aikana onnistunut silti saamaan sitä korkeapalkkaista työpaikkaa. Elämä ei ole niin yksinkertaista.

Mikä tämä ammatti sitten on?

Insinööri.

Ai sekä on se "korkeapalkkainen" ala :D Siis varsin insinööri? Ei edes DI? No olipa ihme, ettei korkeaa palkkaa olekaan näkynyt!!!

Vierailija
82/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena pienikin palkka voi tuntua suurelta.

Nuorena voi olla vaikeaa ajatella monelta eri kantilta pitkän tähtäimen seurauksia, koska aivot ovat vasta kehittyvässä vaiheessa + kokemuspohja elämästä puuttuu. 

Maailma muuttuu joskus tavoilla, joita on mahdotonta ennakoida (esim. korona, työtehtävien automatisoituminen, sodat, inflaatio jne)

Kaikki eivät pääse opiskelemaan isopalkkaisiin ammatteihin tai eivät pysty tekemään sellaista työtä. 

Yhteiskuntaa ei tule kehittää niin että vain muutamalla tietyllä ammatilla (lääkäri, juristi, Di..) tienaa hyvin rahaa ja muut saa elää köyhyysrajalla ikuisesti. Me tarvitaan myös lähihoitajia, sairaanhoitajia, kaupan työntekijöitä, siivoojia, roskakuskeja, bussinkuljettajia jne. Yhä useampi näistäkin ammateista sitä paitsi vaatii osaamista, eli kuka tahansa ei voi hypätä niitä hommia tekemään jolloin pienempi palkkaus voisi olla perusteltua.&

Nämä idiootit ovat sitä mieltä, että kaikkien pitäisi ruveta lääkäreiksi. On vaan omaa tyhmyyttä valita toisin. Ei riitä ajatus kapasiteetti siihen, että yhteiskunta ei toimi viiden miljoonan lääkärin voimin. Kaikkia muitakin ammatteja tarvitaan ja niiden tekemisellä pitäisi kyetä elämään ihmisarvoista elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kouluttauduin korkeapalkkaiseen työhön, mutta en ole tämän viiden vuoden aikana onnistunut silti saamaan sitä korkeapalkkaista työpaikkaa. Elämä ei ole niin yksinkertaista.

Insinööri.

Ai sekä on se "korkeapalkkainen" ala :D Siis varsin insinööri? Ei edes DI? No olipa ihme, ettei korkeaa palkkaa olekaan näkynyt!!!

Mikäs sinä sitten olet,

Oli mikä oli se ei ainakaan taannut sivistystä.

Eri

Vierailija
84/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha ei ole kaiken ydin, vaan kiinnostus siihen mitä tekee. Satonen puhuu jatkuvasti "mielekkäästä tekemisestä"  onko se mielekästä, jos inhoat koko hommaa, mutta palkka on 10 000e/kk ?  Raha ei ole motivaattori kuin tyhmille ihmisille. Älykäs ihminen hakeutuu alalle, joka kiinnostaa, niin ei ole puolen vuoden päästä burn outissa! Se säästää valtavasti valtion tereveysmenoja.

Minä olen vaihtanut kutsumusammattini palkkatyöhön.. ja kyllä vain se tuplapalkka saa hymyn huulille. Ja burn out oli paljon lähempänä siinä kutsumustyössä kun kaikki piti tehdä niin tarkasti ja hyvin..nykytyö ei niin paljon kiinnosta niin ku työaika päättyy, niin hanskat tippuu. Ja kyllä: raha saa minut nousemaan sängystä aamuisin ja tekee minut jopa onnelliseksi.

Ennen ajattelin toisin, nykyään en.

Vierailija
85/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri.

Dippa vai amk?

Yksikään DI ei sano ammatikseen "insinööri" joten turha kysymys. Pelkkä insinööri taas sekään ei paljoa kerro, on niitä huuhaa-insinöörejäkin. Todennäköisesti siis kyseessä joku huuhaa ala, kun sitä ei vapaaehtoisesti kerrota. 

Vierailija
86/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vängällä?

Väen väkisin, väen vängällä.

Opitko just uuden sanan? 

Vierailija
87/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri.

Dippa vai amk?

Amk

Okei, amkki-inssinä työllistyminen ehkä vähän hankalamapaa, mutta älä luovuta, kyllä niitä paikkoja ennemmin tai myöhemmin löytyy!

Opiskelukaverit on lähes kaikki hyvissä töissä, joten heille ei ainakaan ole ollut hankalaa.

Okei, kuulostaa siltä, että vika voi olla sinussa eikä koulutuksessa

Vierailija
88/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut vängällä tekevät typeriä aloituksia?

Vierailija
89/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vängällä?

Väen väkisin, väen vängällä.

Opitko just uuden sanan? 

Etkä sinäkään sen alkuperää tiennyt.

Vierailija
90/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaiset työt eivät ole olleet ongelma, silloin kun sillä rahalla sai kaiken tarpeellisen ja hieman enemmänkin. Keskipalkkaisillakin on ollut mukavaa, kunnes tuli inflaatio, joka syö huomattavasti enemmän lompakkoa kuin aikaisemmin. 

Vierailija
91/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku fiksu voi tarkoituksella tehdä kuten Dilbert-sarjakuvan maailman viisain roskakuski, eli tarkoituksella valitsee alan joka minimipanoksella tuottaa vaatimattoman mutta riittävän aineellisen elintason. Itsekin olen usein toivonut että olisi tullut hakeuduttua vähemmän stressaavalle alalle, jossa työt jäävät työpaikalle. Mutta tässä sitä vaan sunnuntaina painetaan kotona hommia ja välillä käydään vauvapalstalla veetuilemassa. Rahaa tulee, mutta ei tahdo pää enää 60+ ikäisenä kestää.

Vierailija
92/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko mille alalle kannattaisi kaikkien pienipalkkaisten ja työttömien kouluttautua?

Vierailija
93/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri.

Dippa vai amk?

Amk

Okei, amkki-inssinä työllistyminen ehkä vähän hankalamapaa, mutta älä luovuta, kyllä niitä paikkoja ennemmin tai myöhemmin löytyy!

Opiskelukaverit on lähes kaikki hyvissä töissä, joten heille ei ainakaa

Okei, kuulostaa siltä, että vika voi olla sinussa eikä koulutuksessa

Ja tässä koko alkuperäisen kommentin pointti olikin. Vaikka kouluttautuisi hyvään ammattiin, niin se ei vielä takaa yhtään mitään.

Vierailija
94/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku fiksu voi tarkoituksella tehdä kuten Dilbert-sarjakuvan maailman viisain roskakuski, eli tarkoituksella valitsee alan joka minimipanoksella tuottaa vaatimattoman mutta riittävän aineellisen elintason. Itsekin olen usein toivonut että olisi tullut hakeuduttua vähemmän stressaavalle alalle, jossa työt jäävät työpaikalle. Mutta tässä sitä vaan sunnuntaina painetaan kotona hommia ja välillä käydään vauvapalstalla veetuilemassa. Rahaa tulee, mutta ei tahdo pää enää 60+ ikäisenä kestää.

No mutta mikset ota vaikka 60% työaikaa jos palkka on hyvä. Mä oon vielä alle 40v, ja vaihdoin parempipalkkaisen hommaan juurikin sen vuoksi, että haaveilen joko ottavani vuoden pienemmällä prosentilla tai viettämällä sapattivuoden.

Vierailija
95/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI ja insinöörin ero on kyllä valtava. En ole ikinä kuullut korkeapalkkaisesta insinööristä

Vierailija
96/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri.

Dippa vai amk?

Yksikään DI ei sano ammatikseen "insinööri" joten turha kysymys. Pelkkä insinööri taas sekään ei paljoa kerro, on niitä huuhaa-insinöörejäkin. Todennäköisesti siis kyseessä joku huuhaa ala, kun sitä ei vapaaehtoisesti kerrota. 

Itse olen DI, ja jos asiasta täytyy mainita, niin kutsun itseäni ihan insinööriksi😇😇

Vierailija
97/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI ja insinöörin ero on kyllä valtava. En ole ikinä kuullut korkeapalkkaisesta insinööristä

HAISTA SINÄ PASKA! Kyllä mun pitäisi saada vähintään 8000e palkkaa, vaikka en ole päivääkään töitä tehnyt mut kävin amkin. Oon kuitenkin korkeekoulutettu! Oon kuullut muidenkin saavan palkkaa. En vielä osaa mitään, mutta tässähän sitä oppii.

Vierailija
98/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnan opiskelutarjonta määrittää myös melko paljon sitä mihin suunnataan. Peruskoulun päättävä on aika keskeneräinen vielä päättämään loppuelämän ammattiaan. Usein mennään sinne minne kaveritkin tai johonkin mihin nyt pääsee ja on kuullut että on leppoisaa tmv. hölmöjä päätöksiä.

Yllätyn joka kerta kun kuulen jonkun menneen opiskelemaan esim.matkailualaa tai keramiikkaa tmv. Siis mitä ihmettä? Millaisena he näkevät tulevaisuutensa? Kiinnostaa varmaan siinä 16vuotiaana, mutta ei yhtään ajatusta sille, mitä se työ (mikä työ?) ja elanto tulee olemaan. No, kaipa joku noistakin eteenpäin ponnistaa, mutta kivinen tie lienee useimmille ja uuden ammatin opiskelu edessä sitten myöhemmin.

Vierailija
99/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuka tekee ne tärkeät matalapalkkatyöt joita ilman ei maailma pyöri jos kaikki ovat korkeasti koulutettuja?

No ne jotka täällä vinkuu ettei rahat riitä.

Tyhjät tynnyrit kolisee eniten. Esim hoitoalalla tienaa, kun on valmis tekemään työtä. Mutta nyt meillä on se valmiiksi katettuun pöytään tullut sukupolvi jolle kaikki kiva pitäisi tulla ilman todellista vastuuta.

Eikö ne hoitajat just lakkoile vähän väliä ku ei muka saa tarpeeksi rahaa. Mun kaveri on sairaanhoitaja, tienaa 4600e kuussa, ja valittaa ku niin paska palkka.. ärsyttää kuunnella, kun se on kuitenkin vain AMK/opistotason tutkinto ja sillä tienaa melkein saman kuin yliopiston käyneenä..

Kuten sanoin, tyhjät tynnyrit kolisee eniten. 

Vierailija
100/107 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri.

Mikäs sinä sitten olet,

Oli mikä oli se ei ainakaan taannut sivistystä.

Eri

Oon lääkäri. Valitsin ammatin työllisyystilastojen ja palkan perusteella. Mutta siis periaatteessa olen myös yrittäjä ja toimitusjohtaja. Itse aika vähän töissä, kun mun yksityispuolella on palkattu henkilökunta, joka pyörittää hommaa. En voi ymmärtää mikä on "korkeapalkkainen koulutus", jos se ei tuota euroakaan..