Nyt ei sit rahat enää oikeesti riitä... Mun perustoimeentulotuesta jää enää käteen 250€ entisen 580€ sijaan muutosten takia...😭
Vuokrani nousee koko ajan ja Kela ei enää maksa koko vuokraa.
Olen itkenyt koko päivän asiaa ja mietin että mistä jatkossa varastan ruokani, kun en vain tule pärjäämään...
Miksi tämä maa lyö heikoimmassa asemassa olevaa vain syvemmälle suohon?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Älä valita. Mulla jäi opiskelijana alle tuon.
Opiskelu on oma valinta joten kärsi.
Ap
Eräs tuntemani mies valitti kun tuista jää 500€ kuussa vähemmän käteen. Töihin meno ratkaisisi ongelman heti, mutta se vaihtoehto ei hänellä käynyt mielessäkään. Muuttaa seitsemänkymppisen isänsä nurkkiin.
Keneltäkään ei vaadita kohtuuttomia.
Käyn töissä enkä ole saanut tukia 25 vuoteen vaan maksan elämäni, asumiseni ja kulutukseni itse. Olisiko se vaihtoehto mitään?
Kyllä pärjäät sillä kun nätisti elelet. Mun ansiosidonnainen on 800 e, ei muita tukia. Asumiseen menee yli puolet. Ja sitte vielä kaikki muut laskut. Harmittaa hitosti kun loisille jää paljon enempi rahaa kun mulle. Olen kuitenkin tehnyt töitä yli 30 vuotta. Onneks ne tuet pienenee, vähän tasa-arvoa...
Mene töihin. Olet saanut sluibailla muiden rahoilla, nyt on aika kääriä hihat ja maksaa vuorostasi jonkun muun löysäily. Ai eikö kiinnosta? No mitenkäs sattuikaan.
AP, LOPETA JO TYPERÄ JANKUTUS. JOKA PÄIVÄ JAUHAT SAMAA PASKAA.
Onko sinulla jokin syy ettet pysty tekemään töitä? Hae ihmeessä edes jotain osa-aikaista.
Aj ziizus. Ihminen on sopeutuvainen. Sisulla eteenpäin. Liiterissä on apissa ruletti, jossa saa ilmaisen paistopistetuotteen. Käytä se.... soppatykki laulamaan. Laatikkoruuat tulille ja leipäkone käyntiin. Ite maksoin vuonna laatikko satkun opintolainaa pois. Jäi 120 euroa käyttöön kk. Kävelin 12 km halvimpaan kauppaan ja takaisin. Aina oli ruokaa ja kerran kk mäyräkoira kiskoa turpaan. Lopetin lainan maksun ja annoin mennä ulosottoon. Keisarillinen ylimääräinen satanen. Tunsi itsensä rikkaaksi. Silloin työmarkkinatuesta jäi käteen 348 euroa. Ja hinnat oli pienemmät.
Se on pelottavaa. Muillakin on sen tyyppistä tilannetta. Hyvä että otatte esiin näitä keskusteluun, vaikka osa ei kai pidä siitä. Se on tärkeää puhua ja toivottavasti saadaan hyvä elämä kaikille vielä. Älkää luopuko ihmisoikeuksista.
Niin se vain on, että elämä ei ole ruusuista jos ei ole kykenevä tekemään työtä. Eikä se toisinkaan oikein voi olla.
Paljonko itsemurhat ovat lisääntyneet tänä vuonna?
Olen työtön enkä saa siltikään mitään perustoimeentulotukea, hyvin oon pärjännyt. joka kk jää käteen 5-10€ säästöön.
Älä valita. Mulla jäi opiskelijana alle tuon.