Kyllä on edullisia taloja maaseudulla.
Huh ,huh, törmäsin tosi edulliseen maatilaan järven rannalla . Sisältä niin nätti ja siisti , puhdas järvi ihan vieressä ja hintapyyntö vain 75000e. Varmaan lähtee hiukan alle sen , kun tonttikin on yli 2 hehtaaria Alatie 2 kuusamossa.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt todellisuudessa aika hiton kaukana. En voisi kuvitellakaan, että ajaisin vähintään 60 km pelkän kauppareissun takia. Asun suuressa kaupungissa ja CM, Prisma ja Lidl ovat kaikki 1 km säteellä asunnostani.
Missä muka nuo kolme on noin lähellä toisiaan? Ymmärtäisi että 2 noista mutta kaikki kolme
Ehkä useimmissa vähän pienemmissä kaupungeissa?
Kirkkonummella esimerkiksi.Juu, Kuusamossakin ovat kaikki Prisma, Cittari, lidl ja tokmanni parin sadan etäisyydellä toisistaan. Kaikki hyvillä valikoimilla , niinkuin täällä eteläisessä suomessakin.Tietäjä tietää.
Tampereella myös on kaikki kilometrin säteellä toisistaan. Ei kovin pieni kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin talon reilulla kymppitonnilla ja nyt olen täällä asunut viikon. Tätä ei tarvitse edes remontoida, jos ei viitsi. Enkä viitsi, vaan keskitän tekemisen puutarhaan. En kaipaa sen kummempaa sisustusta, vaan tällainen retro/vintage menee ihan hyvin. Jos jotain hajoaa, niin korjaan itse. Rantaa ei ole, mikä tietysti kalastusharrastajalle on miinus, mutta hankintahintaan nyt ei sentään sitä saa. Seuraavana on vuorossa sähköauton hankinta, että pääsee halvalla kaupoille. Edestakainen matka isoon kauppaan on kuitenkin 118 kilometriä, vaikka eteläisessä Suomessa ollaankin. Kyllä tässä pärjää työttömänäkin.
Meinaan itsekin ostaa halvan ok talon maaseudulta. Ja meinaan asua siinä loppuikäni. Perillisiä ei ole joten annan talon "lahota" itseni kanssa.
Päätän itse teenkö jotain remppaa vai teenkö ol
Maaseudulle voi olla hankala saada ostettua kodinsiivousta, jos terveys heikkenee.
Valtiolla kun ei ole nykyään palkkalistoilla henkilöstöä jotka siivoaisivat ihmisten koteja.
Tässäpä sitten kaukaa haettu selitys, miksi ei kannata asua maalla.
Jos terveys heikkenee siten, ettei pysty siivoamaan, ei kyllä varmaan pysty asumaan omakotitalossa enää.
En kyllä ymmärrä, miksi ajattelet, ettei maaseudulla ole yrittäjiä? Jos paikkakunnalla on paljon yksinäisiä vanhuksia, eiköhän joku sillä työllistä itsensä. Tekee sitten monenlaista, kotipalvelua, siivousta, mökkitalkkarin hommia jne
Uskomattomia kuvitelmia ihmisillä.
Lisäksi minä en ole vielä vanha. Miksi pitäisi miettiä vanhuutta nyt, kun siihen on vuosikymmeniä aikaa?
Enhän minä ajattele asuntoa ostaessakaan, että täällä on portaat, mitä sitten kun olen vanha. Tai apua jos katkaisen jalkani . (Niin on käynyt, nukuin jalan parantumisen ajan alakerrassa. Ensin sohvalla, sitten ystävät toivat minun sänkyni alakertaan jalan paranemisen ajaksi)
Voihan olla, etten edes elä vanhaksi. Tai elän kuten mummoni, 98 vuotiaana hän asuu yksin, eikä tarvitse mitään kotipalvelua, siivoaa itse ym.
Vierailija kirjoitti:
Halpojahan ne ovat, koska niillä ei ole mitään arvoa.
Ostajalle ja asukkailleen on arvo. Se tärkein; se talo on oma koti. Paikka, jossa on hyvä olla ja elää
Ihan kaikkea ei kannata mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä sinä muuten käyt ostamassa viime yönä pyydettyä kalaa? Meillä naapuri tuo ne fileinä aamulla kotiovelle (emme itse kalasta) tai käydään paikalliselta kalastajalta. "
Helsinki sijaitsee meren rannalla jos et tiennyt. Kyllä täällä aamutuoretta kalaa saa monesta paikasta.
Tuoko naapurisi ilmaiseksi, tai tiedätkö edes naapureidesi nimiä?
Vierailija kirjoitti:
Millä te rahoitatte sen askartelu-elämän maalla? Itsellä työpaikka yliopistosairaalassa niin eipä täältä kaupungista niin vaan lähdetä minnekään kuin korkeintaan eläkepäivillä ja silloin päädyn todennäköisesti oman työpaikan asiakaspuolelle eli palveluita tarvitsen silloinkin.
Minä käyn ihan lähimmässä kaupungissa töissä, kuten moni muukin. Ajomatkaa on 45minuuttia. Samoin on helppo nauttia kaupungin palveluista jos sellaisia kaipaa, kuten se teatteri, ravintolat, elokuvat, festarit ym mitä nyt onkin.
Kyseessä on iso kaupunki, jossa on myös se yliopisto sairaala, ja moni kulkee töissä kauempa naapuri kaupungista ja tuosta kaupungista kuljetaan myös siihen naapuri kaupunkiin, tunnin matkan päähän. Sellaista se on kaikkialla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne edullisia ole ilman suuria puutteita, jos talo maksaa alle 150k, on yleensä jotain näistä:
-lähimpään kaupunkiin lähemmäs 100km
-kallis tai hankala lämmitysmuoto, esim polttopuut + sähkölämmitys
-sisusta 70-luvulta eikä kylppäreitä koskaan rempattu
-Katto viimeksi laitettu tyyliin vuonna 1980
-huonokuntoisen soratien varrella
-kyeisessä pitäjässä enää yksi s-market ja 30 oppilaan ala-aste + kebab-pizzeria
150 000 😂 joo, taloja on monen hintaisia, mutta tuolla hinnalla saa kyllä jo hyväkuntoisen talon. Halvemmallakin saa hyviä taloja. Sehän on myyjä, mikä hinnan päättää, millä myy.
Sinulla on kyllä todella vääristynyt kuva, mutta halusitkin vain provoilla sieltä kerrostaloyksiöstäsi.
Esim minun paikkakunnallani on taloja kaiken hintaisia, on 50 000, 100 000e ja vaikka se 150 000e. Sehän riippuu talosta. Kaikki nuo on ilman remonttitarpeita, asfalttitien varrella, joki vieressä jopa oma ranta. Isot tontit. Kenelläkään ei ole kattoja 80-luvulta, ja ihan on sisältä rempattu, uusittu putkia ja sähköjä. Miksi ei olisi, ne on niiden ihmisten koteja?
Et kai vuokra-asujana ymmärrä, että ihmiset todella haluavat pitää kotinsa kunnossa.
Koulu on 200 oppilaan koulu. En pidä sitä pienenä. Työmatkaa isoon kaupunkiin on alle tunti, siellä suurin osa kulkee töissä. Myös paikallisbussi kulkee, kiertelee ammattikoulut naapurikunnassa ja menee terveyskeskuksen ohi, sinne kaupunkiin ja yliopisto sairaalaan asti.
Aika turha riita tämä. Jos joku tykkää asua korvessa, hyvä hänelle! Ja ehkä sille korvelle myös, kivaa jos joku haluaa asua maaseudulla, joka tyhjenee kovaa vauhtia. Itse olen asunut maalla 20 vuotta enkä ikinä mistään hinnasta palaisi sinne monesta eri syystä. Samoin tunnen samalta kylältä muitakin nykyisin isoissa kaupungeissa asuvia, joita ei saisi sinne kalavesien äärelle edes kilon paloina kerran vuodessa.
Kaupungissa asumisessa on puolensa, ja eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä. Jos on esim. herkkä äänille tai ei ole rahaa, käy vain harvoin konserteissa, teattereissa, ravintoloissa, terveyspalveluissa, uimahallissa, oppilaitoksissa, mitä näitä kaupunkien palveluja on, niin todellakin se maaseutu on hyvä vaihtoehto. Jos taas tarvitsee palveluja, käyttää kulttuuripalveluja, tykkää syödä ulkona usein, käydä ehdkä kaupoissakin, nähdä ihmisiä ja elää anonyynisti, niin sitten kannattaa asua kaupungissa. Molempi parempi.