Erilainen vuorokausirytmi rasittaa parisuhdetta
Olen tapaillut jonkin aikaa miestä, jonka vuorokausirytmi on erilainen kuin omani.
Joka ilta hän menee nukkumaan ilta yhdeksän aikaan ja nukkuu aamulla viikonloppuisin yhdeksään. Arkisin tietysti on pakko herätä töihin aamulla. Hän pitää tosi tiukasti kiinni tästä nukkumisajastaan, ei halua siitä joustaa kuin erikoistilanteissa ja selvästikin tarvitsee tosi paljon unta.
En ole itsekään mikään yökukkuja, mutta kyllä minä viikonloppuisin voin hyvin valvoa 23 tai puoleen yöhön asti, jos on jotakin kivaa tekemistä. Oma luontainen nukkumismääräni on noin seitsemän tuntia yössä, sen nukuttuani herään automaattisesti eli jos viikonloppuna menen vaikka puoli 12 nukkumaan, niin herään aamulla puoli seitsemän - seitsemän aikaan ihan virkeänä.
Tämä on alkanut rasittaa parisuhdettamme. Mua ärsyttää perjantai-iltana yhdeksältä sänkyyn kömpivä mies, kun itse tykkäisin istua ja jutella terassilla pimeässä kesäillassa viinilasin kanssa. Ja toisaalta on taas vaikea tajua, että aikuinen ihminen nukkuu 12-13 tuntia yössä. Johan tässä seksielämäkin kärsii, kun mies nukkuu illalla mun tullessa sänkyyn ja mä taas aamulla olen ollut jo monta tuntia hereillä ja ehtinyt puuhailla vaikka mitä, kun hän vasta tokkurassa kömpii ylös.
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Miten ratkaisitte asian?
Kommentit (73)
Aika uskomatonta... :) siis että joku aikuinen menee klo 21 nukkumaan.
Jos sinä et pysty suhteessasi ratkaisemaan tuota ongelmaa, tuskin kukaan täälläkään pystyy.
Voi rasittaa ja yllättävän paljon.
Mä olen itse ollut aina hyvä nukkumaan, mua ei pidä hereillä mitkään stressit, äänet tms. Menen illalla samoihin aikoihin nukkumaan ja herään aamulla ihan virkeänä suht samaan aikaan.
Entinen mieheni taas oli iltavirkku. Lomilla ja viikonloppuna vuorokausirytmi kääntyi nopeasti ihan toisin päin eli valvoi aamuyön tunneille ja nukkui päivisin koko ajan. Välillä tuli aina näitä kokonaan unettomia kausia.
Oli todella rasittavaa ja poissa perheen yhteisestä ajasta ja yhteisestä tekemisestä. Eroon nyt johti moni muukin asia, mutta kyllä tuokin oli yksi vaikuttava tekijä.
Varmaan joku sairaus, psyykkinen tai fyysinen kun nukkuu noin älyttömän paljon.
Hei tehdään vaihtarit, saat miehen joka valvoo arkisinkin aamu kahteen pelaten tietokoneella. Sitten herää 7 aikaan töihin ja on koko päivän kiukkuinen. Illalla taas jumittuu tietokoneelleen ja sama rumba jatkuu. Paitsi viikonloppuna pitää päästä baariin, koska on ollut niin raskas viikko. Niin ja siitä seksistä, yritäppä irrottaa se illalla sieltä koneelta niin ei edes päin vilkaise. Sunnuntai aamuna sitten krapulassa saattaa jotain yrittää.
Ehkä parempi erota, jos noin pieni juttu rasittaa noin paljon. Tajuaako, että et voi muuttaa ihmisen luontaista unentarvetta vaikka kuinka haluaisit? Ihan hemmetin naurettavaa itkeä, että toinen nukkuu, kun nukkuminen on yksi elämän perustarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta... :) siis että joku aikuinen menee klo 21 nukkumaan.
Olet selvästi vielä nuori ihminen.
Jos noin paljon nukkuu niin olisi syytä mennä lääkäriin. Siitä lähdette ja sen mukaan toimitte jos jotain lääkäri löytää.
Omat kodit sitten vissiin niin lakkaa häiritsemästä ja kumpikin saa nukkua kuten haluaa.
Ei haittaisi yhtään. Seksiä harrastan mieluummin aamulla tai päivällä kuin ennen nukkumaan menoa. Lisäksi tykkään omasta rauhasta, joten tuo olisi ihan täydellistä, että toinen menee aiemmin nukkumaan ja saan sen jälkeen olla pari tuntia omassa rauhassa. Tuossa on kuitenkin kyse parista tunnista eikä niin, että toinen tekee päivätöitä ja toinen yötöitä.
Helposti ymmärrän illalla ysiltä nukkumaanmenon, mutta sitten olen aamulla viiden- kuuden aikaan kyllä jo ihan terävänä.
Rasittavalta kuulostaa- mikä saa sinut jatkamaan tuota suhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Hei tehdään vaihtarit, saat miehen joka valvoo arkisinkin aamu kahteen pelaten tietokoneella. Sitten herää 7 aikaan töihin ja on koko päivän kiukkuinen. Illalla taas jumittuu tietokoneelleen ja sama rumba jatkuu. Paitsi viikonloppuna pitää päästä baariin, koska on ollut niin raskas viikko. Niin ja siitä seksistä, yritäppä irrottaa se illalla sieltä koneelta niin ei edes päin vilkaise. Sunnuntai aamuna sitten krapulassa saattaa jotain yrittää.
Peliaddikti ja alkoholiongelmainen 🥴 Itsehän valitset tuohon jäädä, surullista
Näinhän se on ja tämä on just yksi niitä "pikkujuttuja" joilla on iso merkitys parisuhteessa ja joiden siksi pitää natsata sillä tavoin, että ne on kivuttomasti yhdistettävissä vaikka ei just tasan samanlaisia oltaisikaan. Valitettavan moni viittaa tällaisille asioille kintaalla ja kuvittelee esim toisen ulkonäön olevan tärkeämpi ja parempi kriteeri itselleen sopivaa puolisoa katsellessa.
Tietenkään erilainen vuorokausirytmikään ei ole ongelma kaikille, mutta niille jotka toivoo yhdessäolon olevan parisuhteessa tiivistä ja priorisoi yhteisen vapaa-ajan ja esim sylikkäin sohvalla löhöilyn tärkeäksi yhteiseksi arkihellyydeksi niin eihän se oikein tule toteutumaan, jos toinen on iltavirkku ja toinen taas aamuvirkku. Tai jos vaikka toinen tekee vuorotyötä tai vakkarivuoroakin, mutta ei ns virka-aikana arkisin klo 8-16.
Joustamista parisuhde vaatii kummaltakin jo muutenkin, joten melko älytöntä edes jatkaa sellaista tapailua jossa jo nyt alkuvaiheessa on havaittavissa tuollaista eroavaisuutta jonka yhteensovittaminen tulee olemaan melkoisen mahdotonta. Toki moni olettaa ja toivoo toisen muuttuvan itsensä kaltaiseksi, mutta ei sellaista tule tapahtumaan. Se kannattaa aina muistaa, että vain itseään voi muuttaa ja tuskinpa ap sinä kuitenkaan haluat tai edes voit muuttua ja mukautua tapailumiehesi elämänrytmiin. Silti jotain muutosta siihen odotat ja haluat vaikka se sinun rytmisi on ihan yhtä vieras ja mahdoton tuolle tapailumiehelle mitä hänen rytminsä on sinulle.
Tuossa asiassa on kompromissikin vähän hölmö ajatus, koska silloinhan kumpikaan ei enää olisi tyytyväisiä saati voisi elää sen oman luontaisen rytminsä mukaan ja sellainen on todella huono pohja parisuhteelle. Ei nimittäin edes ole ihan pikkujuttu elää sisäistä kelloaan vastaan ja paljon pienemmästäkin epäkohdasta kasvaa ajan kivitalon kokoinen ongelma.
No joko sinä joustat / muutut ja alat mennä nukkumaan ysiltä tai sitten unohdat koko miehen ja etsit jonkun itsellesi sopivamman.
paneskelisin päivällä, kun mies on hereillä
Ei haittaisi yhtään. Mä ainakin tarvitsen omaa aikaa ja nautin siitä että on erilaiset rytmit.
Meillä rasittaa myös, et mies saattaa valvoa aamuyöhön. Tai valvoa/nukkua lähes mihin aikaan tahansa.Freelance-yrittäjänä voi tehdä töitä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Hereillä ollessaan ei tee aina töitä, vaan saattaa käyttää yötä myös somettamiseen. Hänelle on kuitenkin normaalia aloittaa jokin työtehtävä vaikkapa illalla klo 23. Toisaalta hän saattaa aloittaa jonkin työtehtävän tai sitten somettamisen aamuyöstä vaikkapa klo 04.
Käytännössä nukkuu paljolti päivisin. Saattaa nousta päiväunilta samaan aikaan kuin minä ja lapsi menemme illalla nukkumaan.
Itselläni on vuorokausirytmin lisäksi viikkorytmi, puolisollani ei. Jotenkin kaipaisin tekemisen ja olemisen kannalta, viikonloppu eroaisi arjesta.
Itselleni tämä aiheuttaa jotenkin turvattomuuden tunnetta. Olen tottunut rutiineihin. (Illalla mennään nukkumaan. Aamulla noustaan ylös.jne)
Vierailija kirjoitti:
Meillä rasittaa myös, et mies saattaa valvoa aamuyöhön. Tai valvoa/nukkua lähes mihin aikaan tahansa.Freelance-yrittäjänä voi tehdä töitä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Hereillä ollessaan ei tee aina töitä, vaan saattaa käyttää yötä myös somettamiseen. Hänelle on kuitenkin normaalia aloittaa jokin työtehtävä vaikkapa illalla klo 23. Toisaalta hän saattaa aloittaa jonkin työtehtävän tai sitten somettamisen aamuyöstä vaikkapa klo 04.
Käytännössä nukkuu paljolti päivisin. Saattaa nousta päiväunilta samaan aikaan kuin minä ja lapsi menemme illalla nukkumaan.
Itselläni on vuorokausirytmin lisäksi viikkorytmi, puolisollani ei. Jotenkin kaipaisin tekemisen ja olemisen kannalta, viikonloppu eroaisi arjesta.
Itselleni tämä aiheuttaa jotenkin turvattomuuden tunnetta. Olen tottunut rutiineihin. (Illalla mennään nukkumaan. Aamulla noustaan ylös.jne)
No tuo on vähän erikoista, jos on vielä freelance ja pystyisi valitsemaan itse sopivat työajat. Ei taidan lapsestaan ja perheestään paljon välittää.
Ette sitten osaa päivällä naida?